Author Topic: Matkailijoiden eriarvoisuudesta  (Read 4703 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Outo Lintu

• Guest
Matkailijoiden eriarvoisuudesta
« on: August 10, 2011, 17:48:57 »
Nyt kun vauhtiin pääsin...

http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/USA+ja+Ven%C3%A4j%C3%A4+viisumisodassa/1135268433328

"Moskova. Yhdysvallat ja Venäjä ovat ajautuneet viisumisotaan."

"Venäjä on määrännyt kymmeniä amerikkalaisia maahantulokieltoon vastavetona Yhdysvaltojen venäläisille antamille viisumikielloille."

Oheinen uutislinkki käsittelee diplomaattista kiistaa, mutta sivuaa erästä aihetta, jota olen myös hämmästellyt ja kummastellut. Sopisi yleensäkin kysyä, miksi me tarvitsemme joitakin kummallisia läpysköjä ynnä paperisotaa saadaksemme oikeuden vierailla toisella maaperällä. Tällä kertaa kysyn kuitenkin:

Minkä vuoksi ns. kolmansista maista tulevien on vaikea saada viisumia (tai miksi yleensä tarvitsevat viisumia?) vieraillessaan länsimaissa, kun samaan aikaan meiltä ei vaadita viisumia (alle 3 kuukauden kestäviltä matkoilta) matkustaessamme kolmannen maailman maihin? Mielestäni ainakaan byrokraattien on turha hurskastella suvaitsevaisuudella ja tasa-arvoisuuden periaatteella, kun pitävät pystyssä järjestelmää, joka harjoittaa eriarvoistavilla säädöksillään suoranaista rasismia. Eikö olisi oikeus ja kohtuus, että joko kaikille viisumivapaus tai viisumipakko?

Offline Stas

• Jr. Member
  • **
Re: Matkailijoiden eriarvoisuudesta
« Reply #1 on: August 20, 2011, 17:13:52 »
Minkä vuoksi ns. kolmansista maista tulevien on vaikea saada viisumia (tai miksi yleensä tarvitsevat viisumia?) vieraillessaan länsimaissa, kun samaan aikaan meiltä ei vaadita viisumia (alle 3 kuukauden kestäviltä matkoilta) matkustaessamme kolmannen maailman maihin?

Kolmannen maailman valtiot voisivat sitä vaatia, mutta ne eivät vaadi, koska haluavat matkailutuloja. Toisaalta, Pohjois-Korea toimii päinvastoin, samoin ehkä Bhutan.
"Kim Anthoni: Josef Göbbels opetti maailmalle seuraavan totuuden. Kun valhetta jaksaa toistaa tarpeeksi kauan, se muuttuu todeksi. Sama prosessi on nyt käynnissäJussi Halla-Ahoa vastaan"

Offline sr

• Hero Member
« Reply #2 on: August 21, 2011, 01:34:47 »
Minkä vuoksi ns. kolmansista maista tulevien on vaikea saada viisumia (tai miksi yleensä tarvitsevat viisumia?) vieraillessaan länsimaissa, kun samaan aikaan meiltä ei vaadita viisumia (alle 3 kuukauden kestäviltä matkoilta) matkustaessamme kolmannen maailman maihin? Mielestäni ainakaan byrokraattien on turha hurskastella suvaitsevaisuudella ja tasa-arvoisuuden periaatteella, kun pitävät pystyssä järjestelmää, joka harjoittaa eriarvoistavilla säädöksillään suoranaista rasismia. Eikö olisi oikeus ja kohtuus, että joko kaikille viisumivapaus tai viisumipakko?

On epätodennäköistä, että rikkaasta maasta köyhässä maassa turistina vieraileva jää sinne laittomasti. Siksi heiltä viisumin vaatimisessa ei ole mitään järkeä. Toki osa köyhistä maista niin silti tekee, ehkä vain vittuilumielessä vastauksena siihen, että heidänkin kansalaisiltaan vaaditaan. Itse olen ollut turistina parissakin kehitysmaaksi luokiteltavassa maassa, joihin minun on pitänyt hankkia viisumi.

Sen sijaan rikkaiden maiden tärkein keino pitää laittomat maahanmuuttajat ulkona on se, että rajalla köyhistä maista päästetään sisään vain ne, jotka on etukäteen tsekattu kelvollisiksi. Ei kai kukaan pyrkisi laittomana työntekijänä Eurooppaan hengenvaarallisilla purtiloilla, jos maahan voisi tulla täysin turvallisesti "turistina".
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Harri

• Guest
« Reply #3 on: August 21, 2011, 04:17:05 »

On epätodennäköistä, että rikkaasta maasta köyhässä maassa turistina vieraileva jää sinne laittomasti. Siksi heiltä viisumin vaatimisessa ei ole mitään järkeä. Toki osa köyhistä maista niin silti tekee, ehkä vain vittuilumielessä vastauksena siihen, että heidänkin kansalaisiltaan vaaditaan. Itse olen ollut turistina parissakin kehitysmaaksi luokiteltavassa maassa, joihin minun on pitänyt hankkia viisumi.

Tai sitten kyse on vain ihan rahastuksesta. Tiedä sitten onko se kovin hyvä tapa kerätä tuloja.

Offline Kylmä

• Full Member
« Reply #4 on: August 22, 2011, 08:59:47 »

Tai sitten kyse on vain ihan rahastuksesta. Tiedä sitten onko se kovin hyvä tapa kerätä tuloja.

Tämähän se on. Ainakin tapauksissa joss viisumi ostetaan parilla kympillä kohdemaan lentokentältä ja passintarkastuksessa virkailija liimaa ja leimaa sen passiin.

Offline Katarina

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: August 22, 2011, 09:14:57 »
Intiaan matkustaessa (työmatkalle) tarvitsee puolin ja toisin viisumin. Intiassa ja USA:ssa heillä on käytössä lomakkeet mitä pitää täyttää maahantultaessa/lähtiessä. Olen joskus miettinyt että säilytetäänkö näitä lappusia jossain. Niitähän kertyy miljoonia joka kk. Onkohan jossain Kansasin perukoilla isot varastohallit mihin näitä lomakkeita arkistoidaan?

Outo Lintu

• Guest
« Reply #6 on: August 23, 2011, 00:43:54 »
Sr:
On epätodennäköistä, että rikkaasta maasta köyhässä maassa turistina vieraileva jää sinne laittomasti. Siksi heiltä viisumin vaatimisessa ei ole mitään järkeä.

Niin, tässähän on siis kyse rasistisesta asenteellisuudesta. Ajatellaan ns. ennaltaehkäisevästi: "kun sieltä kolmansista maista tulee kuitenkin kaikkea laitonta saastaa, niin laitetaan kaikille kolmansien maiden edustajille viisumipakko".

Mielestäni siinä ei ole mitään rahastamista tai vittuilua kyseessä, jos jotkut kolmannet maat toimivat vastaavasti. Mielestäni se ei ole mitään muuta, kuin reilua. Ihan hyvin ne rikkaat länsimaalaiset siellä roistomaisesti hankkivat kansalaisille kuuluvia maita yksityiseen omistukseen ja rahat menevät tietenkin rikkaisiin maihin (ja nukkehallitukset antavat siunauksensa).  Osa harjoittaa laitonta sekaantumista eri puolilla "huonompaa maailmaa" tapahtuviin kriiseihin ja tämän lisäksi harjoittavat soluttautumista. Viisumipakko vaan voimaan muuallakin, kuin Intiassa, Bhutanissa ja Pohjois-Koreassa.
« Last Edit: August 23, 2011, 00:45:47 by Outo Lintu »

Offline sr

• Hero Member
« Reply #7 on: August 23, 2011, 09:50:16 »
Sr:
On epätodennäköistä, että rikkaasta maasta köyhässä maassa turistina vieraileva jää sinne laittomasti. Siksi heiltä viisumin vaatimisessa ei ole mitään järkeä.

Niin, tässähän on siis kyse rasistisesta asenteellisuudesta. Ajatellaan ns. ennaltaehkäisevästi: "kun sieltä kolmansista maista tulee kuitenkin kaikkea laitonta saastaa, niin laitetaan kaikille kolmansien maiden edustajille viisumipakko".

Ymmärrätkö varmasti, mikä viisumin idea on? Se ei ole mikään yleinen valtioiden vittuilupaperi matkailijoille, vaan sen avulla valtiot kontrolloivat sitä, ketä maahansa päästävät. Ja rikkaat maat päästävät joitain köyhien maiden kansalaisia, mutteivät suinkaan kaikkia. Jos maa A katsoo, että sille on jonkinlaista haittaa joistain maasta B tulevista tulijoista, se vaatii luonnollisesti viisumin kaikilta sieltä tulijoilta, koska viisumi on juuri se keino, jolla maa voi selvittää ketkä ovat niitä kelvollisia tulijoita ja ketkä eivät. Miten muuten se voisi tuon selvittää?

Jos maalle A ei ole haittaa juuri kenestäkään maasta B tulijasta, se voi luonnollisesti poistaa viisumipakon ja tehdä siten suht helpolla tavalla maastaan houkuttelevamman rahaa maahan tuoville turisteille.

Mielestäni siinä ei ole mitään rahastamista tai vittuilua kyseessä, jos jotkut kolmannet maat toimivat vastaavasti. Mielestäni se ei ole mitään muuta, kuin reilua.

Reilua kenelle? Ne kehitysmaalaiset eivät siitä hyödy mitenkään. Eikä myöskään kehitysmaan valtio (ellei sitten todellakin ole kyse rahastuksesta ja se tekee touhullaan voittoa), koska touhu pyörii yleensä täytenä automaattina, jossa jokainen rikkaan maan hakija saa viisumin käytännössä ilman mitään ehtoja.

Ihan hyvin ne rikkaat länsimaalaiset siellä roistomaisesti hankkivat kansalaisille kuuluvia maita yksityiseen omistukseen ja rahat menevät tietenkin rikkaisiin maihin (ja nukkehallitukset antavat siunauksensa).  Osa harjoittaa laitonta sekaantumista eri puolilla "huonompaa maailmaa" tapahtuviin kriiseihin ja tämän lisäksi harjoittavat soluttautumista. Viisumipakko vaan voimaan muuallakin, kuin Intiassa, Bhutanissa ja Pohjois-Koreassa.

??? Nyt puhutaan turisteista! Eivät he osta maita kuin sekaannu kriiseihin. Miksi heitä olisi tarpeen rangaista heidän valtioidensa pahoista teoista? Ei Suomikaan vaadi viisumia amerikkalaisilta turisteilta, vaikka USA:n valtio riehuu siellä sun täällä.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #8 on: August 23, 2011, 10:00:41 »

Onko todella niin, ettet kykene mieltämään mitään muuta syytä viisumin käytölle tai siitä vapauttamiselle, kuin rasistisen asenteellisuuden?

Valtiot saattavat myöntää joillekin toisen valtion kansalaisille viisumivapauden jos kokevat siitä jollain tasolla hyötyvänsä. Länsimaat eivät välttämättä koe hyötyvänsä viisumivapauden myöntämisestä sellaisille valtioille, joiden kansalaisilla on suhteettoman suuri elintasokuilu välissään ja kolmannen maailman valtiot saattavat kokea, että mitä enemmän näitä elintasokuilun yläpuolella olevia ihmisiä saadaan maahan kuluttamaan rahaa on taas hyvä asia ja siten yksipuolisesti poistavat viisumivaateen.

Valtiot voivat pohtia asiaa hyötyjen ja haittojen kautta ilman tätä ainaista rasismiheresiaa. Valtioilla on siihen oikeus. Ja jos koet nykyisen viisumipolitiikan vääränä tai epäoikeudenmukaisena, niin äänestämällä vaan sitten vaikuttamaan.

Mielestäni siinä ei ole mitään rahastamista tai vittuilua kyseessä, jos jotkut kolmannet maat toimivat vastaavasti. Mielestäni se ei ole mitään muuta, kuin reilua.

Onko joku esittänyt, että asia olisi epäreilua? Joku voi kokea, että se on jossain määrin typerää pyytää länsimaiselta keskiluokkaiselta turistilta viisumia, koska tämä epäkäytännöllisyys saattaa johtaa siihen, että maan talous kärsii ja joku voi kokea, että kärsikööt talous kunhan näitä uuskolonialismin kätyreitä hieman kyykytetään oikeudenmukaisuuden nimissä.

Ihan hyvin ne rikkaat länsimaalaiset siellä roistomaisesti hankkivat kansalaisille kuuluvia maita yksityiseen omistukseen ja rahat menevät tietenkin rikkaisiin maihin (ja nukkehallitukset antavat siunauksensa).  Osa harjoittaa laitonta sekaantumista eri puolilla "huonompaa maailmaa" tapahtuviin kriiseihin ja tämän lisäksi harjoittavat soluttautumista. Viisumipakko vaan voimaan muuallakin, kuin Intiassa, Bhutanissa ja Pohjois-Koreassa.

No niin, nyt päästiin pahiksiin ja hyviksiin. Imperialismia ja luokkataistelua, mahtavaa. Laittakoon kukin maa itselleen sellaisen viisumipolitiikan kuin hyvältä tuntuu. Niitä pakkoja on muuallakin kuin mainitsemissasi maissa.

Suurin osa turismia harjoittavista maista antaa joko lyhyille matkoille viisumivapauden tai sitten myy ne viisumit johonkin hintaan perillä koska maa tarvitsee kipeästi tulonlähteitä saadakseen tuotua maahan sellaisia asioita, joita nämä länsimaalaiset keskiluokkaiset turistit kotimaissaan sitten valmistavat (tai järjestävät valmistuksen Aasiassa). Saattaisi olla vaikka oikeudenmukaista, että jos ihmiset jossain Egyptissä syövät amerikkalaisten viljasta valmistettua leipää, niin vastapalvelukseksi nämä tarjoavat pienen turistimatkan pyramideja katsomaan.

Vai miten olit ajatellut sen oikeudenmukaisuuden asiassa menevän?

Maailmassa on muitakin pyörittäviä voimia kuin rasismi tai suvaitsevaisuus. Taloudelliset asiat esimerkiksi vaikuttavat kaikkiin käytäntöihin todella paljon enemmän kuin mitkään ideologiset asiat.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

MiuMau

• Guest
« Reply #9 on: August 23, 2011, 10:33:03 »
Virkamiehellä on selkeästi ongelmia käsitteiden avartumisen kanssa. Kun katsot, että maalla on oikeus päättää itse omista asioistaan menet pahasti metsään.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #10 on: August 23, 2011, 10:39:01 »
Virkamiehellä on selkeästi ongelmia käsitteiden avartumisen kanssa. Kun katsot, että maalla on oikeus päättää itse omista asioistaan menet pahasti metsään.

Onko tämä sarkasmia? Jos ei, niin kerrotko minulle hieman tästä käsityksestäsi suvereniteetista, joka on jotenkin sidottu?

MiuMau

• Guest
« Reply #11 on: August 23, 2011, 10:44:57 »

Onko tämä sarkasmia? Jos ei, niin kerrotko minulle hieman tästä käsityksestäsi suvereniteetista, joka on jotenkin sidottu?
Ei ole. Jos vaikka lähtökohtaisesti toisit esiin jonkin kansallisvaltion, joka voi päättää itse omista asioistaan? Kehityksen nykysuunnan voi päätellä siitä , että kansallisvaltiothan ovat hyvää vauhtia poistumasta.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #12 on: August 23, 2011, 11:07:14 »
Ei ole. Jos vaikka lähtökohtaisesti toisit esiin jonkin kansallisvaltion, joka voi päättää itse omista asioistaan? Kehityksen nykysuunnan voi päätellä siitä , että kansallisvaltiothan ovat hyvää vauhtia poistumasta.

Kaikki suvereenit valtiot voivat päättää itse asioistaan. Ei se vaadi mitään erityistä kansallisvaltioutta, ihan vaan tavallisen valtion, joka itse tekee lakinsa ja on tarvittaessa valmis täytäntöönpanemaan ne.

MiuMau

• Guest
« Reply #13 on: August 23, 2011, 11:10:55 »

Kaikki suvereenit valtiot voivat päättää itse asioistaan. Ei se vaadi mitään erityistä kansallisvaltioutta, ihan vaan tavallisen valtion, joka itse tekee lakinsa ja on tarvittaessa valmis täytäntöönpanemaan ne.
Lait ovat vain pieni osa valtion toimintaa. Ei niillä suvereeniuuden kanssa ole juurikaan tekemistä.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #14 on: August 23, 2011, 11:11:22 »

Mihin ne kansallisvaltiot ovat muka poistumassa? Ihan älytön läppä.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla