No mutta tulonsiirtojahan ne on kaikki tyynni. Viittaan vain tuohon "allekirjoitukseesi".
Miksi ei olisi varaa maksaa? Sinä kuten minäkin olemme omat eläkkeemme maksaneet, ja maamme on rikkaampi kuin koskaan aikaisemmin.
Katsopa sitä palkkaerittelyäsi.
En minä ole ainakaan vielä eläkettäni läheskään kokonaan maksanut, vähän yli puolet suunnilleen. Ja eiköhän nekin rahat ole joku kirkasotsainen ekonomisti "sijoittanut" johonkin kivaan kohteeseen "turvallisesti", esim. kreikkalaiseen pankkiin tai portugalilaiseen sijoitusrahastoon...
Eläke kertyy periaatteessa koko työuran ajan, ihan sitä alkua lukuunottamatta. Mitä enemmän kertynyt, sitä enemmän sitä sitten maksetaan sinulle kun se aika koittaa.
Olen ymmärtänyt, että Suomen systeemi on monimutkaisempi.
Ainakin ennen 23-vuotiiana tehtyä työ ei kerrytä eläkettä. (Todella tyhmä sääntö, jota kai oltiin fiksaamassa.)
Eihän sitä tiedä maksetaanko eläkettä ollenkaan.(Suomen eläkerahat taitavat kohta olla valtion velan+euronkriisin panttina) Moni suomalainen mies ei kovin montaa eläkevuotta hengissä ole. Monet jäävät matkan varrelle jo ennen sen alkamista.
Kun olin yrittäjien asioita säätämässä, niin laskelmana Suomen eläkesysteemi ei ole kovin kannattava. Moni maksaa 40-vuoden työuran aikana "omaisuuden" eläkemaksuja(harva uskoiskaan kuinka paljon keskipalkkaa tienaava maksaa työuransa aikana eläkemaksuja, n. 22% tuloista*40v ja jos ne osaisi edes jotenkin sijoittaa.........) ja sen saanti on sitten hieman niin tai näin. Ihan OK , jos tietää elävänsä 100v, mutta monille heikko. Naisilla on tässä elinajanodote n. 7 vuoden etu, kun elelevät pidempään.
Nyt taisi punainen lanka karata, kun en mamuista jaksa jauhaa, niin eläkkeistä sitte.