Author Topic: Risti ja puolikuu  (Read 6657 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
Risti ja puolikuu
« on: June 24, 2011, 16:37:19 »
Tietämys toisista uskonnoista - ja omastakin - näyttäisi edelleenkin vähäiseltä. Edes yritystä ymmärtää, miksi toinen uskoo niin kuin uskoo, tapaa valitettavan harvoin. Yleensä sorrutaan sormella osoittelemiseen, tu quoque -taktiikkaan ja tahalliseen väärinymmärtämiseen ellei sitten suoranaiseen "Minun jumalani on parempi kuin sinun" -tyyppiseen lastentarhakinasteluun.

Miten on, millaisia ajatuksia nämä seuraavat artikkelit herättävät? Kommenttiosastoilla käydään kuumina niin Hesarissa, Uudessa Suomessa kuin vaikkapa jossain "Loonwatchissa". Yllättäen suomalaisten fundamentalistien kommentit vaikuttavat äärimmäisemmiltä. Lisääkö tieto tuskaa vai edistäisikö se rauhanomaista rinnakkaiseloa?

Torjuntaa, oman uskonnon pimeiden puolien kieltämistä ja niiden projisoimista vihamieliseksi koettuun toiseen monoteistiseen uskontoon, tuntuisi edelleenkin esiintyvän paljon molempien suurten uskontojen harjoittajissa. Kuitenkin, eikö ihminen, joka on uskossaan vahva ainoastaan vahvista ja syvennä uskoaan kun pääsee vertailemaan, mikä on yhteistä ja mikä erilaista ja miksi, eri uskonnoissa? Näin luulisi, uskonnottoman näkökulmasta. Onko uskonto pelkästään pyhät kirjoitukset ja niiden jämähtäneet auguurit vai voisiko se olla jotain muuta, harjoittajiensa tulkitsema ja määrittämä? Mikä islam? Kenen islam? Mikä kristinusko? Kenen kristinusko?


Irja Askola: Ovi auki vieraille

Quote from: Helsingin Sanomat/Anna-Stiina Nykänen, 24.6.2011

Helsingin piispa Irja Askola haluaa lisää yhteistyötä luterilaisen kirkon ja Suomen muslimien välille.[/center]

Keskustelu maahanmuutosta ja rasismista on käynyt tänä vuonna vilkkaana. Kirkko on kaikessa hiljaisuudessa samaan aikaan jatkanut työtään maahanmuuttajien parissa.

Suhteet islamilaiseen yhteisöön ovat tiivistyneet. Helsingin piispa Irja Askola tapasi Suomen islamilaisen yhdyskunnan puheenjohtajan Omer Mahamed Hussenin pari viikkoa sitten.

"Aloite tuli heiltä. He kutsuivat minut vieraakseen Lönnrotinkadulle. Tapaaminen oli hyvin koskettava. Sain seurata miesten rukoushetkeä, olin takana, mutta samassa tilassa kuitenkin. Koin sen suurena luottamuksen osoituksena", Askola sanoo.

Mistä asioista keskustelitte islamilaisessa yhdyskunnassa?

"Puheenjohtaja esitti vahvasti huolensa siitä, että koveneva asenneilmasto ja rasismi ovat käyttövoimaa fundamentalistiselle islamilaisuudelle. He haluaisivat tuoda esiin maltillista eurooppalaista islamilaisuutta. Siihen he toivoivat minulta ja kirkon johdolta yhteistyötä.

He kertoivat myös, millaista rasismia ja väkivaltaa yhteisön jäsenet ovat kohdanneet esimerkiksi taksikuskin työssä. Se on järkyttävää.

Kyllä kirkon on aika sanoa selkeästi, että islamilainen ei ole vihollinen, vaan yhdessä rakennamme turvallista Suomea."

Eivätkö uskonnot uhkaa toisiaan?

"Uskonnot ovat tässä samalla puolella. Me, joille pyhyys merkitsee jotain, emme voi suostua siihen, että ihmisiä asetetaan vastakkain rasistisin perustein. Että sille ihan nollatoleranssi!"

Millaista yhteistyö voisi olla?

"He kaipasivat islamilaisten ja luterilaisten nuorten kohtaamisia. Heillä on myös tarve nettikeskusteluille sekä sellaisen islamilaisen kirjallisuuden kääntämiseen, jossa maltilliset äänenpainot ja eurooppalainen islamilaisuus voivat nousta esille.

Heillä on myös pula tiloista. Islamilainen yhteisö kasvaa, ja Helsingin tilat ovat kalliita vuokrata."

Voisiko islamilainen yhteisö käyttää luterilaisen seurakunnan tiloja omiin tilaisuuksiinsa?

"Siitä päättävät kirkkoherrat luottamushenkilöitten kanssa. Mutta voin kuvitella, että sekin olisi mahdollista. Pitää vain puolin ja toisin katsoa, mitkä ovat sellaiset pyhät toimitukset, joita ei voi toisen tiloissa tehdä.

Luulen, että se olisi monelle kirkossa outo asia. Mutta itse ajattelen, että kirkon tehtävä on luoda tilaa kohtaamiselle. Moniin meidän tilaisuuksiin voisi yhä useammin kutsua myös islamilaisia mukaan keskustelemaan.

Vieraanvaraisuus kuuluu kristinuskoon: oveni ovat auki, sydämeni on ennakkoluulottomasti auki, ja joskus myös kukkaronnyörini ovat auki."

Entä islamin opetus? Kuuluuko se kouluun?

"Minusta on tärkeää, että jokaisella on oikeus saada tietoa omasta kulttuuristaan ja uskonnostaan. Koululaitoksen piirissä uskonnon opetus tapahtuu yhteiskunnan yhdessä hyväksymien pelisääntöjen mukaisesti. Sillä estetään fundamentalistista, kiihkeää toimintaa. Se on kaikkien etu."

Pitäisikö myös islamin teologiaa opettaa Suomessa yliopistoissa?

"Totta kai, jos he itse sitä toivovat. Se olisi luonnollista. Minusta olisi kaikkien etu, että imaameja koulutettaisiin myös Euroopassa ja myös Suomessa. Ei se ole meiltä pois.

On koko yhteiskunnan kannalta hyvä, jos henkisyydelle ja hengellisyydelle annetaan tilaa. Kunhan siihen ei liity väkivaltaa eikä pakottamista."

Millaista työtä kirkko nykyään tekee maahanmuuttajien parissa?

"Aika paljon tehdään. Esimerkiksi Vuosaaressa maahanmuuttajat ovat iso osa ihan kirkon perustyötä.

Meillä on varsinkin lapsi-, nuoriso- ja diakoniatyön kautta heihin hyvä kosketuspinta ja arjen asiantuntemusta, jota pitäisi selkeämmin tuoda esiin. Tietoa voisi välittää myös päättäjille."

Millaisia asenteita kirkon sisällä on, onko rasismia?

"Uskonnosta nousee kunnioitus toisia ihmisiä ja uskontoja kohtaan. Mutta kirkko on suomalaisten kuva ja joukkoon mahtuu myös niitä, jotka suhtautuvat toisiin omien pelkojensa perusteella. Se ei ole hyvä asia.

Sanoisin kuitenkin, että kirkon sisällä ei ole leimallisesti rasistisia ryhmiä, eikä aktiivista maahanmuuton vastustusta. Mutta ehkä ei ole myöskään tarpeeksi suvaitsevaisuuden tuottamista.

Näyttää joskus siltä, että enemmän me olemme kyllä toinen toisiamme vastaan kuin ulkomaalaisia vastaan."


Sopu on kirkossa ollut viime aikoina koetuksella. Homovastaisten mielipiteiden takia kirkkoa kohtasi eroaalto. Askola kuuluu itse niihin, jotka olisivat olleet valmiit siunaamaan rekisteröidyt parisuhteet kirkossa.

Oliko teistä yllättävää, että homous on kirkossa näin vaikea asia?

"Keskustelussa kuvastuva julma tuomitseminen oli minulle yllätys. Ei vain kirkon sisällä, vaan myös politiikassa ja tavallisten suomalaisten keskuudessa. Se on häpeä ja suru. Kirkon pitäisi olla armon edustaja. Mutta Raamattua käytetäänkin julmuuteen toisia kohtaan.

Vihapuhe on saatava loppumaan kokonaan. Se ei kuulu kristilliseen käytökseen. Erimielisyys kyllä on sallittua."

Voisivatko piispat reagoida nopeammin ja olla julkisesti eri mieltä - vai pitääkö aina kokoontua laatimaan yhteistä kannanottoa?

"Joskus hitaus on hyvä asia. Mutta sellainen yksimielisyys, joka ei perustu rehellisyydelle, ei ole hyvä asia. Piispoillakin saa olla eri näkemyksiä.

Kirkon ääni ei kuitenkaan enää ole vain pappien ja piispojen julkilausumissa. Se tulee esiin arjessa, kristillisessä vuorovaikutuksessa."

Onko eroaallon jälkeen jotakin muuttunut?

"On pohdittu, miten tässä näin kävi. On otettu opiksi.

Kirkon jäsenyys ei enää ole itsestäänselvyys, vaan valinta - ja reaktiot ovat nopeita.

Sinänsä on hyvä asia, ettei kirkkoon kuuluminen ole sosiaalinen pakko. Kirkon jäsenyyden pitää olla mielekästä. Siihen ei riitä, että voi mennä paikalle johonkin tilaisuuteen, katsomaan esitystä. Kristinuskon arvot ovat arjessa.

Yhdelle tärkeintä on oikeudenmukaisuus: kirkon tekemä hyväntekeväisyys, diakonia sekä työ vanhusten ja lasten parissa. Toinen taas ajattelee, että kirkon kautta on osallisena jossain suuremmassa."

Monet pitävät diakoniaa tärkeänä. Miksi se ei näy yhtä hyvin kuin leipäjonot? Onko siihen teologinen syy?

"On uskosta nouseva asia, että sillä ei pröystäillä. Eikä sillä ainakaan haluta kerätä irtopisteitä. Mutta voisihan siitä enemmän kertoa."

Edellinen kirkosta eroamisen aalto liittyi naispappeuteen. Viikko sitten julkaistussa tutkimuksessa vanhoillislestadiolaiset naiset toivoivat ainakin avointa keskustelua asiasta."

Alkaako naispappeus olla kirkossa jo ongelmaton asia?

"Ei sen kanssa olla täysin sinut vieläkään. Sitä vastustavilla ryhmillä on oikeus olla kirkossa, mutta seurakuntapapin virassa ei voi poiketa pelisäännöistä. Pitää muistaa, että naispappeus ei ole vain papin oman halun asia, vaan seurakunta on aina kutsunut papin virkaansa."

Onko herätysliikkeissä ilmi tulleita pedofiliatapauksia hyssytelty?

"Niitä ei ole hyssytelty, koska niistä ei ole tiedetty. Mutta on myös kieltäydytty näkemästä tosiasioita. Seksuaalisuus on vaiettua aluetta, ja pedofilia ja insesti ovat sitä erityisesti."

Voiko seksuaalisuutta tukahduttava teologia olla ihmisten hyvinvoinnille riski?

"Tukahduttava seksuaalikulttuuri ei nouse uskosta, Jumala on luonut seksuaaliset identiteetit. Mutta seksuaalisuudella on helppo satuttaa ja lyödä. Kun on haluttu varjella, on puhuttu enemmän kielloista kuin seksuaalisuudesta elämän voimana.

Mutta nyt rippikouluissa käydään huikeita keskusteluita, jotka tukevat nuoren kasvua. Lasten vanhempien olisi syytä olla helpottuneita."


Kirkkoon kuuluminen ei ole enää sosiaalinen pakko. Jäsenmäärä putoaa. Yhä useammin ehdotetaan, että yhteisöverosta pitäisi luopua.

Rahaa tulee yhä vähemmän, missä on kirkon kipuraja?

"Raha ei ole tässä tärkeintä. Ei kirkko kaadu raha-asiaan. Voimme iloita siitä, että kirkko on taloudellisesti näin rikas.

Useimmissa maissa on totuttu siihen, että ihmiset tekevät enemmän itse tai rahoittavat. Kirkon rahoittamiseen malleja on maailmalla satoja.

On ollut yhteiskunnan yhteinen päätös, että kirkko on hoitanut hautaustoimet, väestökirjanpidon ja vihkimiset. Olisihan mahdollista päättää, että valtio hoitaa hautausmaat itse. Se on iso tehtävä, eikä valtiolle ilmaista."

Eteneekö kirkossa nyt suvaitsevaisuus vai konservatiivisuus?

"Se on kansalaisista kiinni. Ainakin keskustelu etenee! Uudet näkökulmat nousevat esiin, eikä enää jupista itsekseen. Ihmiset muodostavat nyt aktiivisesti omia kantojaan."

Ette vaikuta huolestuneelta, oletteko peräti innostunut?

"Kyllä. Nyt on tilausta kristinuskon ihmiskuvalle: Kelpaat sellaisena kuin olet, kelpaat kirkkoon ja Jumalalle. Kelpaat, vaikka mokaat, et ole tuottava, tai sinulla on kurjia salaisuuksia. Tämän lupauksen varassa kirkko elää. Ja lupaus kuuluu kaikille, ei pelkästään niille, jotka ovat meidän kanssamme samankaltaisia."



« Last Edit: March 10, 2015, 02:56:47 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #1 on: June 26, 2011, 22:31:37 »
Yksi näkökohta

Mielestäni Suomen islamilaisten sisäiseen/keskinäiseen järjestäytymiseen tulisi pyrkiä sen sijaan, että tiloja vuokrattaisiin heidän käyttöönsä. Itse ja jopa ilman samirkhalillaisuuttani moiseen suostuminen luterilaiselta kirkolta olisi Suomen islamilaisten keskinäisten ongelmien ohittamista tai yhden osanpuolen suosimista.

Tätä keskinäistä tilojen puutetta jne. koskevaa ongelmatiikka ei niinkään ratkaista kirkon kuin yhteiskunnan opastavan toiminnan kautta. Periaatteellisesti ymmärrän piispa Askolaa ja en pidä häntä "mamuttavan", mutta hieman naivina kylläkin.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #2 on: June 26, 2011, 23:30:18 »
Yksi näkökohta

Mielestäni Suomen islamilaisten sisäiseen/keskinäiseen järjestäytymiseen tulisi pyrkiä sen sijaan, että tiloja vuokrattaisiin heidän käyttöönsä. Itse ja jopa ilman samirkhalillaisuuttani moiseen suostuminen luterilaiselta kirkolta olisi Suomen islamilaisten keskinäisten ongelmien ohittamista tai yhden osanpuolen suosimista.

Tätä keskinäistä tilojen puutetta jne. koskevaa ongelmatiikka ei niinkään ratkaista kirkon kuin yhteiskunnan opastavan toiminnan kautta. Periaatteellisesti ymmärrän piispa Askolaa ja en pidä häntä "mamuttavan", mutta hieman naivina kylläkin.


Hyvä pointti vaan ovatko nuo nyt mitenkään toisiansa poissulkevia asioita? Päin vastion, tiettyjä synergiaetujakin noista järjestelyistä saattaisi koitua. Ylimalkaan ihmettelen porua, joka nousi pelkästä tilojen vuokraamisista kun seurakunnissa on iät ajat ollut töissäkin myös muslimeja. Täälläkin muuan muslimikaveri toimi haudankaivajana vuosikaudet, ei sitä kai kukaan ihmetellyt enkä usko hänen olleen mikään poikkeustapaus.

Täälläkin lahkolaiset vuokrasivat kouluja ynnä muita sellaisia tiloja omaan käyttöönsä kunnes saivat kerätyksi keskuudestaan varat ja talkooväen rakentaakseen itse omat pyhättönsä ja kokoontumistilansa.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #3 on: June 26, 2011, 23:36:58 »
Yksi näkökohta

Mielestäni Suomen islamilaisten sisäiseen/keskinäiseen järjestäytymiseen tulisi pyrkiä sen sijaan, että tiloja vuokrattaisiin heidän käyttöönsä. Itse ja jopa ilman samirkhalillaisuuttani moiseen suostuminen luterilaiselta kirkolta olisi Suomen islamilaisten keskinäisten ongelmien ohittamista tai yhden osanpuolen suosimista.

Tätä keskinäistä tilojen puutetta jne. koskevaa ongelmatiikka ei niinkään ratkaista kirkon kuin yhteiskunnan opastavan toiminnan kautta. Periaatteellisesti ymmärrän piispa Askolaa ja en pidä häntä "mamuttavan", mutta hieman naivina kylläkin.


Tuossa on käsittääkseni se ongelma, että islam ei sinänsä ole kovin hierarkkisesti organisoitunut uskonto - uskonoppineet ovat pikemminkin sharia-lakimiehiä kuin piispoihin verrattavia johtajia. Organisoituminen tuntuu tapahtuvan sekä etnisiä että lahkorajoja myöten. Esimerkiksi tataarien järjestöelämä on käsittääkseni muilta muslimeilta täysin suljettu.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #4 on: June 27, 2011, 18:53:29 »
Yksi näkökohta

Mielestäni Suomen islamilaisten sisäiseen/keskinäiseen järjestäytymiseen tulisi pyrkiä sen sijaan, että tiloja vuokrattaisiin heidän käyttöönsä. Itse ja jopa ilman samirkhalillaisuuttani moiseen suostuminen luterilaiselta kirkolta olisi Suomen islamilaisten keskinäisten ongelmien ohittamista tai yhden osanpuolen suosimista.

Tätä keskinäistä tilojen puutetta jne. koskevaa ongelmatiikka ei niinkään ratkaista kirkon kuin yhteiskunnan opastavan toiminnan kautta. Periaatteellisesti ymmärrän piispa Askolaa ja en pidä häntä "mamuttavan", mutta hieman naivina kylläkin.


Tuossa on käsittääkseni se ongelma, että islam ei sinänsä ole kovin hierarkkisesti organisoitunut uskonto - uskonoppineet ovat pikemminkin sharia-lakimiehiä kuin piispoihin verrattavia johtajia. Organisoituminen tuntuu tapahtuvan sekä etnisiä että lahkorajoja myöten. Esimerkiksi tataarien järjestöelämä on käsittääkseni muilta muslimeilta täysin suljettu.

Tämä "keskusorganisaation puute tai niiden moninaisuus on totta.  Asiaan liittyen muutamia ajatuksia ko. ongelmatiikkaan isä Samir Khalilin kynästä tai näppäimistöltä:

http://www.asianews.it/news-en/Islam-needs-renewal-from-within,-not-withdrawal-into-itself,-to-overcome-its-crisis-7164.html

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #5 on: June 27, 2011, 19:27:54 »

Tämä "keskusorganisaation puute tai niiden moninaisuus on totta.  Asiaan liittyen muutamia ajatuksia ko. ongelmatiikkaan isä Samir Khalilin kynästä tai näppäimistöltä:

http://www.asianews.it/news-en/Islam-needs-renewal-from-within,-not-withdrawal-into-itself,-to-overcome-its-crisis-7164.html

Tämä sinun Samirisi on varmasti oppinut mies, koska hän näkyy olevan "SJ" eli jesuiitta, mutta en ole aivan varma, onko se varsinainen ongelma siinä, että Koraania tai pyhiä kirjoituksia pitäisi alkaa tulkita uusiksi. Lukaisin juuri Iranin historian, jossa korostettiin sitä, että islamilainen Irankin kaipasi syntyäkseen aika omintakeista islamin tulkintaa. Ajatolla Khomeini esimerkiksi oli hyvinkin esoteeristen persialaisten kirjoittajien vaikutuksen alainen muovatessaan omaa käsitystään islamista, ja hänen diktaattorin otteensa eivät ilmeisesti olleet suorassa yhteydessä hänen uskonnollisiin innoittajiinsa, vaan pikemminkin luonnekysymys. Khomeinin poliittinen oppi "velayat-e-faqih" eli islamilaisen lainoppineen asettaminen maan johtoon, oli ilmeisesti sekin innovaatio - aiemmin faqihit olivat enemmänkin hallitsijan neuvonantajia kuin itse hallitsijoita.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #6 on: June 28, 2011, 06:36:23 »
Näin maailmalla:

Interfaith Service at Washington National Cathedral Promotes Religious Tolerance

Quote from: Washington Post/Isaac Arnsdorf, 27.6.2011

As worshipers entered Washington National Cathedral for Sunday morning’s service, some crossed themselves and some took photographs, some wore ties while others wore shorts and a few even wore yarmulkes.

In the center aisle, in place of the baptismal fountain, candle-lit stands bore three books: a Bible, a Torah and a Koran. When a visitor asked a nearby usher what to do, the usher replied: "This is a totally different service than what we usually do. There’s no wrong answer.-

Instead of Communion, the service featured readings from each of the three Abrahamic faiths, part of a project to promote religious tolerance through similar interfaith services at about 70 churches nationwide. The effort aimed to counteract negative stereotypes and hostile rhetoric targeting American Muslims in the past year, notably the controversy about plans for an Islamic center near Ground Zero in New York and the burning of a Koran by the Rev. Terry Jones in March in Florida.

"What we have done together in this great cathedral this morning, along with others in similar services in houses of worship across our nation, can alter the image and substance of our nation, as well as our religion,- said the Rev. Dr. C. Welton Gaddy, president of the Interfaith Alliance, one of the organizations that sponsored the project. "Today’s beautifully written liturgy, informed by Islam, Judaism and Christianity, declares unambiguously .?.?. we are not scripture burners, rather, scripture readers.-

A local rabbi and imam joined Gaddy and the cathedral’s Episcopal clergy on the dais to share their messages of mutual understanding and respect.

"For nearly a decade now, since the attacks of Sept. 11, 2001, we Americans have known without a doubt that any hope for a peaceful world will require profound engagement among the world’s religions,- cathedral Dean Samuel T. Lloyd III said.

The service began with a traditional call to prayer in the three religions’ terminology -" a Hebrew "Bar’chu,- an Arabic "Azan- and a Latin "Spiritus Domini- -" all sung in ethereal tones that swirled through the cathedral’s soaring nave.

Then Rabbi Amy M. Schwartzman of Temple Rodef Shalom in Falls Church read a passage from Deuteronomy about showing kindness to strangers. Imam Mohamed Magid, the president of the Islamic Society of North America, chanted a passage from the Koran about the value of diversity.

"God could have made all of us look the same and go to the same temple or same church,- Magid explained. "But God willed that humans are diverse.-

Gaddy said he hoped the readings would underscore the commonalities among the three traditions, especially their shared message of tolerance and compassion.

"No one verse or one passage in any book of scripture should be allowed to hijack or hold hostage the central truth, the overarching as well as pervasive moral mandate, which emerges from the full sweep of truth in those books of scripture,- he said. "Cherry picking isolated texts .?.?. allows mean-spirited people to turn the scripture of our religions into weapons.-

Almost 1,000 people attended the service, an average turnout for a summer Sunday. Among them were people actively involved in interfaith dialogue groups, as well as those who were surprised to find the Jewish and Muslim elements of the service.

Ken Bagley, who with his family was visiting the District from Connecticut, just happened upon Sunday’s service.

"It was a neat opportunity to hear all three perspectives in one service and to see how alike they are. You too often hear about how different,- Bagley said.

Alex Huddell, a 21-year-old student at American University, said she had never heard the Koran chanted, except "maybe in movies.-

"It was interesting and beautiful to listen, even if you didn’t understand, to the different rhythms and styles,- Huddell said. "I’m Christian, but I feel a lot of embarrassment about the way Christians sometimes marginalize other religions. So it’s nice to hear there are some leaders in the faith community who are trying to promote the same message of acceptance.-

Pete Carlson, a member of the cathedral’s congregation, said he was inspired by the service and hopes to attend more interfaith events.

"It was even more moving than the normal service here on Sunday,- Carlson said. "It felt like we were a part of something much bigger and much older.-

Lloyd, the cathedral’s dean, said a Muslim reading also will be part of the cathedral’s memorial service for the 10th anniversary of the Sept. 11 terrorist attacks.

Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Oho

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #7 on: June 30, 2011, 13:03:08 »
Aika lähelle Askola menee Kristinuskon ja Islamin tasvertaisiksi toteamista, mikä on tietysti ihan okei tavan pulliaiselle mutta ei vihitylle piispalle syistä joiden pitäsi olla aika ilmeisiä, kun otta huomioon, että dogmaattiset uskot ovat aika täydelleen toisensa poissulkelvia. Vaikka kaikki voivatkin olla väärin, vain yksi voi olla oikein.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #8 on: June 30, 2011, 13:33:12 »
Aika lähelle Askola menee Kristinuskon ja Islamin tasvertaisiksi toteamista, mikä on tietysti ihan okei tavan pulliaiselle mutta ei vihitylle piispalle syistä joiden pitäsi olla aika ilmeisiä, kun otta huomioon, että dogmaattiset uskot ovat aika täydelleen toisensa poissulkelvia. Vaikka kaikki voivatkin olla väärin, vain yksi voi olla oikein.

Lahkolaiset sikseen, mutta kyllähän kansankirkolla tulisi olla seinät leveällä ja katto korkealla. Toki kiilusilmäisimmät ovat häipyneet emokirkon sylistä, mutta vielä sieltäkin kaikenlaista lahkolaisuutta löytyy.

En ymmärrä, miksi kolme monoteistista uskoa olisi mitenkään toisensa poissulkevia, samaa jumalaa he ilmoituksensa mukaan palvelevat, toki eri tavoin.


Sanoihan se Jessekin kuulemma, jotenkin, että "Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan."
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Oho

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #9 on: June 30, 2011, 13:55:40 »
En ymmärrä, miksi kolme monoteistista uskoa olisi mitenkään toisensa poissulkevia, samaa jumalaa he ilmoituksensa mukaan palvelevat, toki eri tavoin.

Krisitinusko ja Islam ovat dogmeina kyllä toisensa aika poissulkevat jo pelkästään ja ehkä nimen omaan Jeesuksen olemukseen jumalana ja rooliin vapahtajana lunastuskuoleman kautta liitettyjen uskonkappaleiden kautta.

"Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,...."



Timo Anttila

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #10 on: June 30, 2011, 14:15:27 »

Lahkolaiset sikseen, mutta kyllähän kansankirkolla tulisi olla seinät leveällä ja katto korkealla. Toki kiilusilmäisimmät ovat häipyneet emokirkon sylistä, mutta vielä sieltäkin kaikenlaista lahkolaisuutta löytyy.

En ymmärrä, miksi kolme monoteistista uskoa olisi mitenkään toisensa poissulkevia, samaa jumalaa he ilmoituksensa mukaan palvelevat, toki eri tavoin.


Sanoihan se Jessekin kuulemma, jotenkin, että "Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan."

Teologina ymmärrän pointtisi, mutta vaikka kaikissa uskonnoissa on tietty inklusiivinen tatsi suhteessa muuhun luotuun ja ihmisyyteen, on niillä myös omiin teologisiin traditioihinsa perustuva eksklusiivinen tatsi. Kannatan ekumeniaa ja erilaisia uskontodialogeja, mutta -en nyt sinällään viittaa piispa Askolaan- kyllä poliitikkojen avaukset ja puheet siitä "mitä mieltä Jeesus olisi tänään tästä ja tuosta jos olisi täällä tänään", ovat hyväntahtoisuudessaankin aika hassuja.

In nuce, Kristus ei suinkaan kuollut, vaan nousi kuolleista ja astui ylös taivaisiin jne. Siis, Jeesus on Kirkkonsa elävä pää. Eli on mielestäni hupsua oletella, mitä Jeesus tekisi ja sanoisi mihinkin nykyajan jutskaan, koska katson -ja suurin osa kirkollisesti suuntautuneista kristityistä myös (erit. katoliset ja ortodoksit)- että Jeesus elää ja vaikuttaa kirkossa ja sen kautta. Tällä taasen on dogmihistoriallisesti ottaen, omat seuraaksensa Kirkon teologiaan, sen ihmiskuvaan jne.

Ja siitäkin huolimatta että jätämme lahkolaiset sivuun, en pidä vallitsevaa yhteiskunnallista tai poliittista Jeesus-käsitystä moninkaan paikoin kirkkoni (ort.) Jeesus-kuvaa vastaavana. Jatkan maybe aiheesta edestulevana.



Timo Anttila

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #11 on: June 30, 2011, 14:17:18 »
En ymmärrä, miksi kolme monoteistista uskoa olisi mitenkään toisensa poissulkevia, samaa jumalaa he ilmoituksensa mukaan palvelevat, toki eri tavoin.

Krisitinusko ja Islam ovat dogmeina kyllä toisensa aika poissulkevat jo pelkästään ja ehkä nimen omaan Jeesuksen olemukseen jumalana ja rooliin vapahtajana lunastuskuoleman kautta liitettyjen uskonkappaleiden kautta.

"Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,...."



Tämäkin totta, mutta tuskin kukaan kieltää sitä että me kaikki ihmiset olemme saman Luojan kätten työtä.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #12 on: June 30, 2011, 14:29:11 »
En ymmärrä, miksi kolme monoteistista uskoa olisi mitenkään toisensa poissulkevia, samaa jumalaa he ilmoituksensa mukaan palvelevat, toki eri tavoin.

Krisitinusko ja Islam ovat dogmeina kyllä toisensa aika poissulkevat jo pelkästään ja ehkä nimen omaan Jeesuksen olemukseen jumalana ja rooliin vapahtajana lunastuskuoleman kautta liitettyjen uskonkappaleiden kautta.

"Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,...."



Tämäkin totta, mutta tuskin kukaan kieltää sitä että me kaikki ihmiset olemme saman Luojan kätten työtä.

Noita uskontunnustuksiakin näkyy olevan vähän joka lähtöön. Esoteria ja eksoteria sekä traditiot sikseen; näin uskonnottomana ihmisenä tuntuu kummalliselta, että kaiken luoja, kaikkivaltias, armollinen tai ties mikä kosminen sadisti/kaiken hyvän tuoja ja niin edelleen halutaan pukea jonkun muodollisuuden pakkopaitaan.

Jotkut lahkot ovat näemmä sitä mieltä, että vain heidän edustajansa pääsevät sisälle kapeasta portista. Kun nyt kaikki ne tuhannet lahkot sitten viimeisenä päivänä sinne taivaaseen tukkivat, niin mahtaa siinä olla Pietari-portsarilla kädet täynnä töitä.

Tyypillinen määrä pelastuvia tuntuu olevan tuo 12^2 x 1000, Israelin heimojen eli Jaakobin poikien määrä potenssiin kaksi kerrottuna tuhannella. Se on kai jonkin sienensyöjän mielestä ollut aikanansa hirmuinen luku.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Oho

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #13 on: June 30, 2011, 14:29:17 »

Tämäkin totta, mutta tuskin kukaan kieltää sitä että me kaikki ihmiset olemme saman Luojan kätten työtä.

Ainakin yksi... Intelligent design my aching ass....


Timo Anttila

  • Guest
Re: Risti ja puolikuu
« Reply #14 on: June 30, 2011, 14:37:11 »

Tämäkin totta, mutta tuskin kukaan kieltää sitä että me kaikki ihmiset olemme saman Luojan kätten työtä.

Ainakin yksi... Intelligent design my aching ass....



No, jos se tulee sieltä ulos ja diggaat että moista yleisestikkin opetettaisiin, niin eikus vaan. Itse vain totesin kuinka teologiassa tämä asia nähdään.