Asenteet ovat kyllä jotenkin kauhean kylmiä ja kovia, ja vain oma napa kiinnostaa. Ja tällaisissakin asioissa siis ensisijaisesti vedotaan omaan napaan (kuten kuvitteelliseen asunnon arvoon) kuin yleiseen hyvään. Jotenkin tähän asenneilmapiiriin sitten istuu nuivuus ja ulkomaalaisten karsastaminen ilmeisen hyvin.
Tässä on taustalla se kummallinen suomalaisen kulttuurin piirre, että vaikka oltaisiin kuinka vihreällä oksalla, niin siellä pohjalla on aivan käsittämätön viimeisestä luusta tappelevien rutilaihojen piskien maailmankuva. Suoraan sanoen olen kääntynyt itse melko oikeistolaiseksi juuri tämän takia. Ihan oikeasti arvostan enemmän sellaista vanhan ja vakaan rahan suomaa turvallisuutta ja siihen liittyvää luonteen tasaisuutta ja tervettä itseluottamusta. Aivan oikeasti olen sitä mieltä, että mukava, suvaitsevainen ja liberaali rikas tai varakas ihminen on objektiivisilla kriteereillä parempi ihminen kuin joku rotuvihaava persunousukas - tai joku depressionsa poliittiseksi aatteeksi stilisoiva omasta tyhmyydestään pätkätyöläiseksi heittäytyvä vasemmistolainen.
No se on kai heidän protestinsa sille että ovat saamattomia vätyksiä.
Kuinka saamattomia? Käsittääkseni nuivissa on aika paljon esim. it-ihmisiä, jotka varmaan tekevät rahaa aika mukavasti. Itse asiassahan yksi perusnuivan stereotyyppi on se it-työntekijä, joka it-taitojensa ansiosta pystyy elämään monessa mielessä yhteiskunnan ulkopuolella.
Tämä tilanne on kyllä jokseenkin rauhoittunut 2000-luvulla, lähinnä kun rauhanprosessi on oikeasti toiminut. Ymmärtääkseni puolueet ovat joutuneet etsimään hieman uusia asemia, ja esimerkiksi Sinn Féin yrittää profiloitua jonkinlaisena vasemmistopuolueena. Hauskaa on se, että Irlannissa ei edelleenkään ole mitään maahanmuuttokriittistä liikettä, vaikka sinne nousukauden aikana muutti tuhansittain duunareita muualta Euroopasta. Tosin tietysti puolalaisten katolisuus on varmaan niin merkittävä yhdistävä tekijä, ettei ainakaan tähän väestönosaan suhtauduta mitenkään negatiivisesti.
Kyllä Irlannissa on puolalaisvastaisuutta, jossa sovelletaan usein sanasta sanaan aivan samanlaista argumentaatiota kuin meikäläisten nuivien muslimi- ja afrikkalaisvastaisuudessa. Todellakin sanasta sanaan. Tämä onkin taas yksi esimerkki siitä, miten täysin tuo Homma-homma on kansainvälistä ideologista kauppatavaraa. Liberaaleja ihmisiä esimerkiksi pelotellaan vihjailemalla, että puolalaiset muuttavat Irlannin takaisin menneiden aikojen "katoliseksi Irlanniksi". Mutta olet oikeassa siinä, että Irlannissa ei ole selkeää äärioikeistoa eikä nuivapuoluetta. Siellä on sellainen pulju kuin Immigration Control Platform - An Feachtas um Smacht ar Inimirce, joka on enemmänkin painostusryhmä kuin puolue.
Joku on selittänyt asiaa sillä, että Irlannissa on jo valmiit purkautumiskanavat nationalismille - Pohjois-Irlannin kysymys, iirin kieli ym. Lisäksi Irlannissa kyllä voimakkaasti tiedostetaan, että itsekin on oltu maahanmuuttajia vaikka missä, joten ei kannata alkaa heittää kiviä kun lasitalossa asuu.
Ennen Irlannin talouskriisiä ja, no, suoraan sanoen romahdusta, tosin uudenlainen materiaalinen jako oli minusta käymässä selväksi. Tasavallan ja pohjoisen kuuden kreivikunnan välissä alkoi aika selkeästi mennä elintasoraja, jossa Pohjois-Irlanti todella näyttäytyi Iso-Britannian syrjään jätettynä takamaana jonka kansalaisetkin ovat tavallaan toisen luokan kansalaisia. Tämä on tietysti sittemmin voinut muuttuakin, olen käynyt Belfastissa viimeksi muistaakseni vuonna 2008, että siitä alkaa olla jo tovi. Mikäli kehitys kuitenkin jatkuisi, niin luulen että jossain vaiheessa jonkun olisi otettava joku positio siihen, mitä asialle voisi tai pitäisi tehdä.
Pohjois-Irlannin kohdalla tuo kehitys on kyllä näkynyt jo kauan. Maakunta on Ison-Britannian sisälläkin jo pitkään ymmärretty mustana aukkona, johon upotetaan subventiorahoja.