Toinen asia on tietysti se kuinka maahanmuuttokriittinen "liike" meni juuri sinne sinimustaan landepaukku suuntaan, mihin minä en halunnut sen menevän. Kuvittelin, että tässä voisi olla ainesta johonkin uuteen ajatteluun. Se oli kokonaan minun tyhmyyttäni ja suuri virhe.
Pakko kompata Julmuria (taas kerran). Itse tein tuon saman virheen julistaessani miesasiaa. Ja kyllä, minäkään en aluksi ollut hirveän huolissani maahanmuuttokriittisestä liikkeestä, koska ajattelin että sillä voisi oikeasti olla jokin pointti - kyllähän sitä kaikkein naiiveinta monikulttuurisuitsutusta sietikin arvostella. Tai sanotaan vaikka näin: Minäkin pidin teoriatasolla mahdollisena, että jonkinlainen fiksu monikulttuurisuuden kritiikki voisi olla olemassa; ja lisäksi pidin rasismia niin voitettuna kantana, että karkean ja sairaan rotuvihan nousu valtavirtaan ei olisi mahdollista. No, niin kuitenkin kävi että natsismi nousi ja miehitti maan.
Näin ammatillisista syistä aika monta kirjaa natsismin noususta lukeneena olen kyllä nuiville kiitollinen tästä havainto-opetuksesta, joka antaa esimerkiksi Guido Knoppin, Ian Kershaw'n, Karl Dietrich Bracherin ja Joachim Festin teoksille aivan uudenlaisen silauksen, kun niitä nyt lukee uudestaan, mutta mitäs jos päätettäisiin yhdessä lopettaa se larppi, kun se on jo kestänyt yhtä kauan kuin aikoinaan toinen maailmansota? Vai pitääkö (vihapuhevaroitus) pyytää jenkeistä merijalkaväki apuun?
Edit: tähän mennessä olen havainnut yhden asian, jossa nuivilla on oikeasti pointtia. Siinä, että tummaihoiset kansanryhmät ovat selvästi paremmin suojeltuja kuin valkoihoiset. Suomenruotsalaisten ja virolaisten parjaaminen on käytännössä sallitumpaa kuin mustien tai muslimien.
Mutta tämä ei tietenkään ole mikään syy esittää, että persuja pitäisi jotenkin varjella "vihapuheelta". Poliittisia ryhmiä on aina haukuttu, Viittaan siihen tapaukseen 1990-luvun alusta, kun eräs nuori kaveri levitteli "Tappakaa Esko Aho" -julisteita. Muistelen hänen sanoneen jossain haastattelussa, että edes hänen esimiehensä töissä ei hermostunut asiasta, "koska ehdotus oli niin hyvä".