Author Topic: Mikä on Zeitgeist-liike?  (Read 2195 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Mikä on Zeitgeist-liike?
« on: May 11, 2010, 23:35:57 »
Onko joku teistä kuullut tästä jotain?

Eksyin juuri tällaiselle sivustolle:

http://dotsub.com/view/a34fba0d-4016-4807-b255-021b58dbc9a4

Wikipedia kertoo näin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist-liike

En ole ehtinyt perehtyä vielä sen kummemmin, että kirjoittaisin aasinsillan monikulttuurisuus-teemaan. Liike väittää kuitenkin, ettei aseta ihmisiä eriarvoiseen asemaan uskonnon, rodun, etnisyyden jne. suhteen.


edit: vallitsevan yhteiskunta- ja talousjärjestelmän kritiikkiä. Liittyy ajankohtaiseen velkakeskusteluun, tässä siis aasinsilta maahanmuuttokeskusteluumme. Vaikuttaa kiinnostavalta, mutta en ole vielä perillä siitä, mistä kaiken kaikkiaan on kyse. Tieteellinen lähtökohta kaiken uskonnollisuuden sijaan...hmm....
« Last Edit: May 11, 2010, 23:48:22 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Jussi Marttila

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 636
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #1 on: May 12, 2010, 00:19:11 »
Onko joku teistä kuullut tästä jotain?

Zeitgeist-"liike", koska mikään oikea liikehän tässä ei varsinaisesti ole kyseessä, lähinnä pienempi ryhmä asiaan friikahtaneita pitkin nettiä, on aika tukevasti tinapaperihattumatskua. Salaliittoteorioita ja kaikenlaista hullua. Wikipediasivuston on ilmeisesti kirjoittanut joku vähemmän neutraali tapaus.

Ei tosiaan mitään erityisen vakavasti otettavaa. Samaa kamaa kuin joku Alex Jones, lähinnä.
Sun bikinipöksyt on seeprannahkaa
Ja eniten inhoat maitorahkaa
Ja sitäkun hiutaleet paakkuuntuu veteen
Ja sitäkun miehelläei ota eteen

Ville Pekkala

  • Guest
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #2 on: May 16, 2010, 23:22:09 »
Kun kuoritaan sivistyssanat päältä ja otetaan videoista Windows Movie Makerin efektit pois, alta paljastuu "eko-kommunismi". Yhteiskunta ilman rahaa ja valtiota, kuulostaa ihan Mihail Bakuninilta, eikö vain? Pelkästään onnellisia ja sosioekonomispoliittisesti vapautuneita yksilöitä futuristisessa utopiassa. Jussi tiivisti tämän hyvin tuohon "tinapaperihattumatskuun". Alan aktiiveille on ollut jotenkin suuri yllätys, että (gasp!) pankit "luovat" uutta rahaa :o mutta onneksi joku liikkeen nokkamiehistä on lukenut Economics 101 for Dummies -opuksen ja päässyt ahneiden juutalaispankkiirien jäljille.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Zeitgeist ja historian suuret kosmopoliitit
« Reply #3 on: May 09, 2011, 11:33:17 »
Tähän ketjuun minun oli jo aikoja sitten aikomus vastata, mutta ajanpuutteesta johtuen en ole yksinkertaisesti ehtinyt vastaamaan riittävällä saivartelutarkkuudella. :P

Koska olen bah¡’­, olen kenties jäävillä tavalla vakuuttunut profeetallisen persialaisvangin Bah¡’u’ll¡hin (1817-1892) merkityksestä aikakauttamme kuvastavan orastavan kosmopolittisen ajan hengen, so. zeitgeistin, luomisessa. Johtuen yhtäältä jääviydestäni ja toisaalta Bah¡’u’ll¡hin korostamasta tieteellisen ja rationaalisen analyysin merkityksestä kantojen muodostuksessa, päätin taannoin käynnistää amatööritieteellisen historiaprojektin. Lähinnä vain omaksi huvikseni.

Tarkoituksenani oli selvittää, kuinka moni -- ja ketkä -- historialliset hahmot ovat millään tavoin, edes sivulauseessa, kirjoittaneet tai lausuneet ihmiskunnan ykseydestä ja veljeydestä ennen persialaisvankia, ja millä tavoin. -Pax Romana- ja -ein Volk, ein Reich, ein Führer- -tyyppiset yksittäisen maailmankolkan ylivaltaan (lue: imperialismiin) perustuvat ’maailmanrauhan’ ohjelmajulistukset rajasin vertailusta pois. En siksi, koska niitä löytyi paljon, vaan siksi, koska niiden edustama kosmopoliittisuus ei määritelmällisesti käsittänyt kaikkia yhdenvertaisina ja aidosti yhteisölliseen me-piiriin kuuluvana. Selvitys tuotti kuitenkin tuloksia. Kuolleiden nimien sankoista joukoista työntyi selkeästi esiin noin tusina enemmän tai vähemmän tunnettua historiallista henkilöä.

Eräs vaikuttavimmista lausunnoista löytyy keskiaikaiselta persialaisrunoilijalta Sa'adiltä (1184-1283), joka kuvaili maailmaa ruumiina, jonka osat tuntevat toisten ruumiinosien kivun. Runo on ikuistettu YK:n yleiskokouksen seinälle New Yorkiin.

"Of One Essence is the Human Race,
Thusly has Creation put the Base.
One Limb impacted is sufficient,
For all Others to feel the Mace.
The Unconcern'd with Others' Plight,
Are but Brutes with Human Face.-


Bah¡'u'll¡hia hienoisesti edeltäneet brittirunoilijat Alfred Lord Tennyson (1809-1892) ja William Blake (1757-1827) ovat yksittäisissä runonparsissa haaveilleet yhtenäisestä tulevaisuuden maailmasta. Erityisesti Tennysonin kuuluisat sanat -Locksley Hall- -parressaan vuodelta 1835 kaikuvat puhuttelevan visionäärisinä kaikessa utopistisuudessaan. Runo itse on kaikkea muuta kuin utopistinen. Se käsittelee sotaan väsynyttä jalkamiestä, joka keskeyttää marssinsa taloon nimeltä Locksley Hall ja vaipuu siellä lapsuuden muistojensa äärille, antautuen masentuneena utooppisille haavekuville:

"For I dipt into the future, far as human eye could see
Saw a Vision of the world, and all the wonder that would be ...
Till the war-drum throbb'd no longer
and the battle-flags were furled
In the Parliament of man, the Federation of the world.
There the common sense of most shall hold
a fretful realm in awe
And the kindly earth shall slumber
lapt in universal law.-


Tennysonin pojan Hallamin mukaan Alfred Lord Tennyson kertoi saaneensa innoituksen runollensa arabiankielisestä Mu’allaqat-runokokoelmasta (esi-islamilainen), jonka Sir William Jones (1746-1794) oli kääntänyt englanniksi. Lienee varmaankin osuvaa todeta, että 1800-luku edustaa eräänlaista hyvin orastavaa kosmopoliittisen aateilmaston syntyaikaa, mutta millään lailla vuosisataa määrittävää aateilmastoa se ei edustanut. 1800-luku oli ennen kaikkea nationalismin ja kansallismielisyyden synnyn ja vakiintumisen vuosisata. Kaikenlainen kosmopolitismi oli 1800-luvulla, kuten myös aikaisemminkin historiassa, ennen kaikkea anakronismi ja jyrkästi vallitsevasta aateilmastosta poikkeava ajattelutapa. Mutta pidemmittä puheitta hypätäänpä suoraan antiikkiin.

Siddharta Gautama Buddha (k. 486-483 eaa) on Dhammapadassa käyttänyt ihmiskunnasta vertausta, jossa hän kuvailee sitä -yhdeksi perheeksi-. Juutalaisprofeetta Jesaja (n. 800-700 eaa) sekä Jeesus Nasaretilainen (n. 2 eaa - 30) ennustivat, että tulevaisuudessa vallitsee -Jumalan valtakunta maan päällä-. Jesajan visio lienee kenties kuuluisimpia, historiallisesti antiikkisimpia ja runokuvassaan puhutelleimpia maailmanrauhan ennustuksista:

-Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.- (Jesaja 2:4)

Sokrateksen (n. 469-399 eaa) sanotaan julistaneen: -En ole ateenalainen enkä kreikkalainen, vaan maailmankansalainen.- Käsite -kosmopoliitti- (l. -maailmankansalainen-) mainitaan eksplisiittisesti, olkoonkin, että käsite -maailma- on sangen altis historiallisille aikalaistulkinnoille. Profeetta Muhammed (570-632) mainitsi Koraanissa ihmiskunnan olleen alun alkaen vain -yhden kansakunnan- (002.213). Amerikkalainen abolitionisti (rotuerottelun vastustaja) ja kveekaripastori William Lloyd Garrison (1805-1879) julisti Francis Baconin (1561-1626) ja Thomas Painen (1737-1809) kosmopoliittisten tunteenpurkausten sekä ranskan vallankumouksen viitoittamassa veljellisyyden hengessä -kotimaakseen maailman- ja -maamiehikseen sen ihmiset-. Saksalaisfilosofi ja vapaamuurari Karl Krause (1781-1832) teoretisoi maanosien federaatioista koostuvan maailmantasavallan mahdollisuudella (eräänlaisessa perin omaperäisessä mystisessä jumalyhteydessä) vuodelta 1811 peräisin olevassa esseessään ’Das Urbild der Menschheit’ (’Ihmisyyden arkkityyppi’).

Edellä mainitut lausunnot edustivat amatööritutkimukseni tärkeimpiä löytöjä. Muita vastaavanlaisia historiallisia lausuntoja ei tietystikään ole poissuljettu, mutta rohkenen väittää, etteivät ne ole jääneet vastaavalla tavalla elämään ihmisten mielikuvissa tai erilaisissa poliittisissa aatteissa.

Kaikkia edellä mainittuja visionäärejä (ml. historiallisesti tuoreimpia) yhdisti ennen kaikkea se, että jonkinnäköinen maailmanrauhan ja yhteisen valtakunnan ihanne nähtiin perin etäisenä ja utuisena haavekuvana, teoriana tai profetiana (profetiana lähinnä Buddhan, Jesajan ja Jeesuksen kohdalla). Heitä myös yhdisti se, että ihmiskunnan 'ykseydestä' sinänsä ei puhuttu selkokielisenä käsitteenä paitsi Krausen tapauksessa, joka näytti tarkoittavan sillä sangen esoteeristä maailman, luonnon, ihmisen ja Jumalan yhtymistä yhdeksi elimelliseksi olennoitumaksi - yhdeksi ja samaksi olioksi sulautumista.

Persialaisvanki julisti jotain aivan muuta. Bah¡'u'll¡hia lienee mahdollista pitää ihmiskunnan ensimmäisenä hahmona, joka on *julistanut* ihmiskunnan ykseyden sanomaa. Bah¡'u'll¡h on tietääkseni myös ainoa hahmo tällä haavaa, joka on yksiselitteisesti ilmoittanut tulleensa henkilökohtaisesti -yhdistämään ihmiskunnan- (sanojensa ja ideoidensa historiallisella voimalla, ei niinkään omana elinaikanaan). Hän piti ihmiskunnan yhdentymistä henkilökohtaisena elämäntehtävänään ja tärkeimpänä lähetystehtävänään. Mohandas Gandhi (1869-1948) rajoitti elämäntehtävänsä Intian itsenäistymiseen ja yhdistämiseen (jälkimmäisessä Gandhi itse myönsi epäonnistuneensa). Bah¡'u'll¡hin maininnat ihmiskunnan ykseydestä eivät jääneet epämääräisiksi ja verhotuiksi runokuviksi (niitäkin toki riitti) vaan hän puhui eksplisiittisesti ’ykseydestä’ ja ’yhtenemisestä’. Hän esitti myös sangen selkokielisiä kuvauksia tämän ykseyden luonteesta, sen saavuttamisen vaiheista ja esitti ennustuksia sen toteutumisesta. Bah¡'u'll¡h harvoin puhui ihmiskunnan yhtenemisestä henkilökohtaisena haavekuvanaan tai kauniina tulevaisuudenutopiana (Blake, Tennyson), saati omana uskomuksenaan (Krause, Ulysses Grant). Hän suhtautui siihen varmana ja väistämättömänä asiantilana. Lisäksi Bah¡'u'll¡h julisti ihmiskunnan olevan yhtenäinen ja keskinäisessä riippuvuussuhteessa siitä riippumatta, myöntääkö ihmiskunta oman ykseytensä tai ei. Hän ehdollisti ihmiskunnan rauhan, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tämän yhteisen todellisuuden tunnistamiselle.

-Maapallo on vain yksi maa, ja ihmiskunta sen kansalaiset.-

-Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ellei, ja ennen kuin, sen ykseys on lujasti vakiinnutettu.-


Bah¡'u'll¡h tähdensi useissa muistioissaan ihmiskunnan ykseyden tunnistamisen olevan tämän ajan tärkein ja ratkaisevin asia. Käsite -zeitgeist- l. -ajan henki- tarkoittaa tällaista aikakautta määrittävää muutostrendiä, johtoajatusta ja -henkeä-, eikä vain tietyn visionäärisen idean mainitsemista sivulauseessa tai teoreettisena haavekuvana. Bah¡'u'll¡h kuvaili ykseyttä runsassanaisesti lukuisissa teoksissaan ja selvitti sen saavuttamisen eri vaiheita, ml. piinaavia koettelemuksia, joita itsepäisen ihmiskunnan on väistämättä läpikäytävä sitä ennen. Hän puhui myös nk. -vähäisemmästä rauhasta-, joka tulee ensin ja pelkästään olosuhteiden pakosta, sekä -kaikkein suurimmasta rauhasta-, joka muodostuu myöhemmin  ja juontuu ihmiskunnan vähittäisestä henkisestä heräämisestä omaan luontaiseen jaloluontoisuuteensa. Bah¡'u'll¡h käytännössä lanseerasi käsitteen 'ykseys' ja kirjoitti siitä syvällisesti ja monipuolisesti. Hänen kuvauksensa poikkesivat paitsi yksipuolisesta sekularistiseen maailmanvaltion maalailusta (presidentti Ulysses Grant Bah¡'u'll¡hin elinaikana), myös esoteerisesta hömppämystiikkasta (Blake ja Krause). Bah¡'u'll¡h oli yleisen visioinnin sijaan (vaikkakin sitä myös teki) kiinnostuneempi konkreettisista keinoista. Hän lienee ensimmäisenä esittäneen maailman hallitsijoille yleismaailmallisen apukielen valitsemista ja kehottaneen yleismaailmalliseen 'kollektiivisen turvallisuuden' periaatteen noudattamiseen (eli nykyinen YK:n ja NATO:n periaate -- hyökkäys yhtä jäsenmaata kohtaan on hyökkäys koko jäsenistöä kohtaan). Molempien kehotusten häiriötön toteutuminen globaalisti edellyttää jonkinnäköistä maailmanvaltiota.

Bah¡'u'll¡hille ykseys oli hänen elämäntehtävänsä ja hän kirjoitti vankilasta aikansa vaikutusvaltaisimmille hallitsijoille ja kuninkaille, vedoten heitä yhdistymään maailman kriisien ratkaisuksi ja maailmanrauhan aikaansaamiseksi sekä suhtautumaan maailmaan ikään kuin sairaana ruumiina, jonka paraneminen edellyttää sen osien harmonisointia. Hän varoitti neuvojensa piittaamattomuuden tuhoisista seurauksista hallitsijoille yleisesti ja yksittäisille hallitsijoille erikseen. Esimerkiksi Saksaa Bah¡’u’ll¡h varoitti kouriintuntuvasti vuonna 1872 Preussin kuninkaalle Wilhelm I:lle osoitetussa kirjeessään (Louis Napoleonin kukistamisen jälkeen) seuraavin sanoin. Kyseessä oli Preussin euroopanvallan kukoistuskausi (ennustus löytyy teoksesta Kit¡b-i-Aqdas, jonka alkuperäiskäsikirjoitukset ovat tallessa Haifassa, Israelissa):

-Oi Reinin rannat! Olemme nähnyt teidät hurmeen peitossa, koska koston miekat oli paljastettu teitä vastaan, ja näin teille käy toisenkin kerran. Ja me kuulemme Berliinin vaikerruksen, vaikka se tänä päivänä häikäisee loistollansa.-

Bah¡'u'll¡h lienee myös ainoa hahmo ihmiskunnan historiassa, joka on julistanut ihmiskunnan ykseyden ja yhdentymisen olevan Jumalan itsensä tahto ja Jumalan henkilökohtainen määräys kaikille aikamme ihmisille. Määräys, jonka noudattamisesta seuraa hyvinvointia ja turvaa, ja piittaamattomuudesta toinen toistaan tuhoisampia kriisejä. Bah¡'u'll¡h julisti ihmiskunnan ykseyden olevan tänä päivänä "kaikkien päämäärien ruhtinas" ja "todellisen ihmisen" olevan "tänä päivänä hän, joka omistaa elämänsä koko ihmiskunnan palvelemiselle."

Mikä omasta mielestäni tekee tästä kaikesta kuitenkin erityisen mielenkiintoista on se, että lähestulkoon kaikki näistä Bah¡'u'll¡hin aikalaisista runoilijoista, filosofeista tai poliittisista aktivisteista, jotka olivat jollain tavalla haaveilleet maailmanrauhasta ja yhtenäisestä maailmanyhteisöstä, olivat länsimaisia, korkeasti koulutettuja ja yhteiskuntaeliitin elämästä nauttineita pohdiskelijoita. Bah¡'u'll¡h puolestaan oli vainottu, vangittu, eikä hänellä valtaosan elämästään ollut yksinkertaisesti aikaa eikä ylellisyyttä lueskella varhaisempaa kirjallisuutta tahi mietiskellä syntyjä syviä. Hän syntyi ja kasvoi silloisen maailman rappiollisimmassa ja väkivaltaisimmassa kolkassa ja maksoi mielipiteistään vankeudella, kidutuksella, vainolla ja rakkaittensa verenvuodatuksella. Muut mainituista aikalaishahmoista puolestaan syntyivät maailman yhteiskunnallisesti ja teknologisesti edistyneimpään kolkkaan ja nauttivat kyseisessäkin kolkassa poikkeuksellisesta vauraudesta, ylellisyydestä ja palvelusväen huolenpidosta.

Ja kaikesta huolimatta tuo sangen tuntematon persialaisvanki näyttäisi olleen ainoa ihmiskunnan historian hahmo ja 1800-luvun vaikuttaja, joka julisti ykseyden sanomaa, teki siitä elämäntehtävänsä ja asetti sen tänä maailman aikana maapallon asukkaiden sekä johtajien pyrkimysten -ruhtinaaksi-. Mikäli siis sanaa zeitgeist todella haluttaisiin käyttää, ei Bah¡'u'll¡hiin verrattavaa hahmoa yksinkertaisesti modernista historiasta näyttäisi löytyvän. Näin siis, mikäli ajan hengellä todellakin tarkoitetaan ihmiskunnan täysi-ikäistymisen, kypsymisen ja yhdentymisen johtoajatusta maailman moninaisten muutostrendien taustalla.

Bah¡’u’ll¡hin sanoman -jumalallista alkuperää- voi skeptinen lukija vapaasti epäillä, eikä terve epäily ole bah¡’­den silmissä missään määrin paheksuttavaa. Terve kyseenalaistus on pikemminkin totuuden selvittämisen perusehto. Mutta olipa Bah¡’u’ll¡h miehiään mikä hyvänsä, harvinaisen mielenkiintoisesta 1800-luvun historiallisesta hahmosta näyttäisi joka tapauksessa olevan kyse.
« Last Edit: May 09, 2011, 11:44:32 by Sam Karvonen »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Annushka

  • Guest
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #4 on: May 09, 2011, 13:02:13 »
En tiedä tuosta Samin baharullasta, mutta olen kuullut että zeitgeistilaispiireissä voisi saada ostettua pakurikääpää tiskin alta hopearahalla.

Offline Kylmä

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 240
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #5 on: May 09, 2011, 14:09:26 »
En tiedä tuosta Samin baharullasta, mutta olen kuullut että zeitgeistilaispiireissä voisi saada ostettua pakurikääpää tiskin alta hopearahalla.

Ei näitä "skenejä" olla julkisuudessa suuremmin naitettu, mutta väkisinhän niissä samaa porukkaa pyörii. Zeitgeist on tosiaan vaan hivenen vastenmielistä intoilua, joissa noita kansantaloustieteen perusteita julistetaan paljastuksina, kun taas noi hopeapirtelötyypit vaikuttavat jo hivenen vaarallisemmilta hulluilta.

Annushka

  • Guest
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #6 on: May 09, 2011, 14:40:46 »
En tiedä tuosta Samin baharullasta, mutta olen kuullut että zeitgeistilaispiireissä voisi saada ostettua pakurikääpää tiskin alta hopearahalla.

Ei näitä "skenejä" olla julkisuudessa suuremmin naitettu, mutta väkisinhän niissä samaa porukkaa pyörii. Zeitgeist on tosiaan vaan hivenen vastenmielistä intoilua, joissa noita kansantaloustieteen perusteita julistetaan paljastuksina, kun taas noi hopeapirtelötyypit vaikuttavat jo hivenen vaarallisemmilta hulluilta.

No piirit ovat samalla tavalla pienet kuin vaikka siinä, että maahanmuuttokriitikot ja antifeministit ovat melkolailla päällekkäisiä jengejä. Tuo zeitgeist-juttu vetoaa objektiivisuuden vaatimuksillaan ja muulla höpöhöpöllä varsinkin libertaristeihin, jotka myös hämmästyttävällä tavalla ovat mukana sitten myös sekä silverbankin puolella että hurahtaneet superfoodeihin. Jossain vaiheessa muuten tämä libertaristisektio teki jonkinlaisen rantautumisen myös nuivapiireihin - oma tulkintani on, että tämä jengi nyt vaan menee ihan minne ne otetaan ja missä joku jaksaa kuunnella - ja sen seurauksenahan esimerkiksi vanha tuttumme Espoon kaupunginvaltuutettu Teemu Lahtinen alkoi esittää varsin libertaristisia talouskommentteja, ja taisipa jossain hommakerhon kokouksessa itseään sellaiseksi vallan tituleeratakin.

Itse asiassa jos muistan oikein, niin Wardan tivatessa joltain hommakerhon libertaristilta esimerkkiä siitä kuinka valtio sortaa, niin kyseinen yksilö oli onnistunut kaivamaan aivoistaan pakurikäävän myyntikiellon. Olen saattanut mainita ennenkin, mutta #scriptalla pyörii sellainen hieman moponsa keulimaan saanut libertardi, joka pitää osoituksena valtion fasistisuudesta sitä, että hän ei voi tuosta vain aloittaa yksityistä junaliikennettä Turun ja Uudenkaupungin välillä, vaan hänen olisi ihan epäilemättä pakko ensin ajaa jonkinlainen veturikortti.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #7 on: May 09, 2011, 14:58:12 »
En tiedä tuosta Samin baharullasta, mutta olen kuullut että zeitgeistilaispiireissä voisi saada ostettua pakurikääpää tiskin alta hopearahalla.

Ei näitä "skenejä" olla julkisuudessa suuremmin naitettu, mutta väkisinhän niissä samaa porukkaa pyörii. Zeitgeist on tosiaan vaan hivenen vastenmielistä intoilua, joissa noita kansantaloustieteen perusteita julistetaan paljastuksina, kun taas noi hopeapirtelötyypit vaikuttavat jo hivenen vaarallisemmilta hulluilta.

No piirit ovat samalla tavalla pienet kuin vaikka siinä, että maahanmuuttokriitikot ja antifeministit ovat melkolailla päällekkäisiä jengejä. Tuo zeitgeist-juttu vetoaa objektiivisuuden vaatimuksillaan ja muulla höpöhöpöllä varsinkin libertaristeihin, jotka myös hämmästyttävällä tavalla ovat mukana sitten myös sekä silverbankin puolella että hurahtaneet superfoodeihin.

Zeitgeist-liikkeessä on pitkälti kysymys anarkokapitalismin ja ekoanarkian epäpyhästä naimakaupasta. Yhtä kaikki anarkismi piirtyy yhteisenä nimittäjänä. Edellisessä enemmän skifiä, jälkimmäisessä primitismiä, jotka jossain määrin vastakkaisia teesejä. Mutta loogisuudesta kai kiihkouskovaisuudessa ei koskaan ole ollutkaan kyse.
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #8 on: May 09, 2011, 21:08:35 »
Mielestäni uusimmassa Zeitgeistissä oli jopa ihan mukiinmenevää kritiikkiä kaiken joukossa, vaikka en kritiikkiosiossakaan oikein osannut olla mistään täysin samaa mieltä. Rokotuspelleilyn olisi voinut jättää Alex Jonesille, vaikka noin muutoin Heikkilä heitti mukavaa keittiöfilosofiaa. Lopun "resurssitalous" oli sitä itseään, vaikka onhan se ihan hyvä, että sitäkään ei hylätä vain utopiana, vaan jotkut jaksavat sitäkin kehitellä, tiedä mitä uutta sekin prosessi tuo tullessaan.

Niin ja puhuin siis siitä suomenkielisestä zeitgeististä, joka on nimetty mielikuvituksellisesti ajan hengeksi.

Löytyy täältä www.ajanhenki.com
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #9 on: May 11, 2011, 19:30:24 »
Mielestäni uusimmassa Zeitgeistissä oli jopa ihan mukiinmenevää kritiikkiä kaiken joukossa, vaikka en kritiikkiosiossakaan oikein osannut olla mistään täysin samaa mieltä. Rokotuspelleilyn olisi voinut jättää Alex Jonesille, vaikka noin muutoin Heikkilä heitti mukavaa keittiöfilosofiaa. Lopun "resurssitalous" oli sitä itseään, vaikka onhan se ihan hyvä, että sitäkään ei hylätä vain utopiana, vaan jotkut jaksavat sitäkin kehitellä, tiedä mitä uutta sekin prosessi tuo tullessaan.

Zeitgeist-liikkeessä siinä missä vähemmän hömpähtävässä vihreydessä ja vielä vähemmän hömpähtävässä vasemmistolaisuudessa sekä oikeistolaisessa liberalismissa on tietysti viime kädessä kyse positiivisista aatteista (vrt. antiaatteet esim. protestiliikkeet). Sinänsä kaikissa positiivisissa aatteissa on ytimessä joitakin vaihtelevalla syvällisyydellä ihmisyyttämme puhuttelevia ikuisia perustotuuksia. Maailmanuskontoihin verrattuna toki kaikki muut aatteet jäävät pikkupenikoiden näpertelyksi, paitsi ajallisessa kestossaan myös kannattajajoukkioidensa laajuudessa. Uskonnoissa parhaimmillaan on jotain, joka puhuttelee ihmisyyttä edellä mainittuja aatteita käsittämättömän paljon syvemmin ja kokonaisvaltaisemmin. Tiedän, että ainakin Anttilan Timo, Warda, kenties myös Köyry, on tästä yhtä mieltä, koska itse tietävät, miltä se tuntuu. Siihen se yksimielisten joukkio sitten jääneekin tällä palstalla.

"Tylsistyminen voidaan voittaa innolla, ja into voidaan herättää vain kahdella seikalla: ensinnäkin ihanteella, joka valtaa mielikuvituksen myrskyn lailla, ja toiseksi selkeällä järkeenkäyvällä suunnitelmalla tuon ihanteen toteuttamiseksi käytännössä.-

-" Arnold Toynbee
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #10 on: May 11, 2011, 23:37:15 »
Ai että mikä tuntuu...mistä tiedät että tunnemme tämän uskontojutun samoin?  :o
Itseäni puhuttelee baha'i -uskossa ensisijaisesti juuri se yhteiskunnallisuus. En ole mystisyyteen tai tiiviisiin uskonnollisiin yhteisöihin suurta vetoa tuntevaa tyyppiä.
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Mikä on Zeitgeist-liike?
« Reply #11 on: May 12, 2011, 07:56:39 »
Ai että mikä tuntuu...mistä tiedät että tunnemme tämän uskontojutun samoin?  :o
Itseäni puhuttelee baha'i -uskossa ensisijaisesti juuri se yhteiskunnallisuus. En ole mystisyyteen tai tiiviisiin uskonnollisiin yhteisöihin suurta vetoa tuntevaa tyyppiä.

En minäkään. Mikäli mystisyydellä siis tarkoitetaan esoteeristä hytkymistä ja tiiviillä yhteisöillä joukkopsykoosia, hurskastelevia juoruämmiä ja toisten moraalivartiointia.

Todellinen uskonnollinen mystisyys on sangen arkista, toisinaan jopa työlästä ja kivuliasta. Arvojen pohjalta käyttäytymistä jokapäiväisessä elämässään, arvoperustaisten yhteisöjen ja yhteiskuntien rakentamista. Jos Jumala on kerran oikeudenmukainen, armelias, viisas, tietävä ja jakamaton, vallitkoon ihmisyhteisöissäkin oikeus, armo, viisaus, oikean tiedon tavoittelu ja jakamattomuus. "Mystisyys" bah¡'­lle onkin näiden ja muiden Jumalan ominaisuuksien läsnäoloa ihmisen päivittäisessä arjessa. Tämä 'henkisten arvojen' (vrt. toisen ketjun vastakkaisiin teeseihin arvojen biologisesta perustasta) eli toisin sanoen 'Jumalan ominaisuuksien' läsnäolo omassa elämässä ymmärretään aitona läheisyytenä Luojaan. Kyseessä on ikuinen jatkumo, eikä täydellistä "pelastuksen" tilaa ole mahdollista koskaan saavuttaa. Eli mystisyys ei meille todellakaan ole mitään UHHHHF-radiolähetyksiä henkimaailmaan Weegee-laudan äärellä transsissa täristen. Rukous onkin sitten vallan oma jutskansa ja siihen toki uskomme. Ymmärsin, että sinä myös, osin siitä syystä siis tipautin nimesi.

"Bah¡'­na oleminen on mystisen polun kulkua käytännöllisin jaloin." - 'Abdu'l-Bah¡

"Bah¡n kansan [bah¡'­n] mittapuulla ihmisen kunnia piilee hänen tietämyksessään, hänen suoraselkäisessä käytöksessään, hänen erinomaisessa luonteenlaadussaan, hänen viisaudessaan, eikä hänen kansallisuudessaan tahi asemassaan.-

"Hyvän luonteenlaadun valo peittoaa auringonvalon ja sen kirkkauden. Ken siihen pääsee on aarre ihmiseksi.-

"Kun Idän ihmisten katseet olivat Lännen taiteiden ja ihmetysten lumoissa, he
[lännen ihmiset] harhailivat sekopäisinä aineellisten syysuhteiden erämaassa tietämätönnä Hänestä, Ken on syiden Syy, ja niiden Ylläpitäjä...-

- Bah¡'u'll¡h

« Last Edit: May 12, 2011, 08:28:15 by Sam Karvonen »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)