Author Topic: Asuinalueiden eriytymisestä  (Read 30573 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Annushka

• Guest
Re: Asuinalueiden eriytymisestä
« Reply #45 on: May 02, 2011, 14:11:19 »
Tämä keskustelu huvittaa minua siksi, että hengailin aikanaan paljonkin Maunulassa teinityttönä, lähinnä siksi että samanikäinen ystäväni asui siellä (omistusasunnossa) ja kävi lukiota (syk). Oli meillä mamukavereitakin siellä hengailemassa, muistan tähän hätään ainakin kolme, joista kaksi on sittemmin väitellyt tohtoriksi alaltaan. Siihen aikaan maahanmuuttajia oli Suomessa toki todella vähän, muttei minulla silti ole Maunulasta muistikuvaa siis kantaväestönkään ongelmapaikkana.

Olen muuten pistänyt merkille - ja joo, minua saa syyttää nyt seksismistä - että naisilla ja miehillä on tapana nähdä ja kokea maailma usein hyvin erilaisin tavoin. Ilmeisesti on niin, että maskuliinisuuteen ja testosteroniin kuuluu olennaisesti eräänlainen järjetön konfliktihakuisuus, joka johtaa usein toimintaan jolla ei ole päätä eikä häntää. Tämä taas sitten näyttäytyy tilastoissakin tietysti, ilmeisesti tämän takia miehet ylpeästi ottavat turpiinsa nakkikiskan jonossa ja muuta sellaista. Mainitsen asiasta pelkästään kuriositeettina, sillä olen siis usein seurannut sangen hämmentyneenä sitä kuinka jotkut tuntemani miespuoliset onnistuvat pääsemään aina ja kaikkialla tilanteisiin, joihin en kuvitellut normaalin (pitää ottaa huomioon että ihminen ajattelee normaalin aina itsenä) ihmisen ikinä joutuvan jos vähänkään yleismaailmallisen järkeviä käyttäytymis- ja liikkumisperusteita käyttää. Järkevä meinaa tässä siis että ei todella halua joutua esimerkiksi tappeluun. Olen pariin otteeseen pohtinut olisiko erityisesti (nuorten) miesten nuivuudesta paljonkin selitettävissä tällä tavalla hahmottaa ja kokea maailma.

Offline Sam Karvonen

• Hero Member
« Reply #46 on: May 02, 2011, 14:21:43 »
Olen muuten pistänyt merkille - ja joo, minua saa syyttää nyt seksismistä - että naisilla ja miehillä on tapana nähdä ja kokea maailma usein hyvin erilaisin tavoin.

Syytän sinua truismista.

Ilmeisesti on niin, että maskuliinisuuteen ja testosteroniin kuuluu olennaisesti eräänlainen järjetön konfliktihakuisuus, joka johtaa usein toimintaan jolla ei ole päätä eikä häntää.

Syytän edelleenkin. Sekä testosteroni että estrogeeni aiheuttavat (erilaisia) järjenvastaisia humalatiloja, jonka tähden eettiset periaatteet ja itsehillintä ovat hieno jutska.

Olen pariin otteeseen pohtinut olisiko erityisesti (nuorten) miesten nuivuudesta paljonkin selitettävissä tällä tavalla hahmottaa ja kokea maailma.

Varmaan osittain, mutta vähintään yhtä paljon nuivailun taustalla kykenemättömyys katsoa peiliin, l. tarve nähdä syypäät omaan angstiin aina jossain toisaalla ja joissain toisenlaisissa.
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #47 on: May 02, 2011, 14:37:39 »
Olen muuten pistänyt merkille - ja joo, minua saa syyttää nyt seksismistä - että naisilla ja miehillä on tapana nähdä ja kokea maailma usein hyvin erilaisin tavoin. Ilmeisesti on niin, että maskuliinisuuteen ja testosteroniin kuuluu olennaisesti eräänlainen järjetön konfliktihakuisuus, joka johtaa usein toimintaan jolla ei ole päätä eikä häntää.

Periaatteessa kenties, mutta kun tarkemmin katsoo, ne erot ovat pintapuolisia. Sam tuossa jo mainitsikin, miten estrogeeni aiheuttaa ilmeisesti aivan samanlaisia järjettömiä tunnetiloja, jotka tosin voivat luonteeltaan olla erilaisia. Käytännössä seuraukset voivat kuitenkin olla hyvinkin samanlaisia, mistä voi ottaa tämän esimerkin:

Tämä taas sitten näyttäytyy tilastoissakin tietysti, ilmeisesti tämän takia miehet ylpeästi ottavat turpiinsa nakkikiskan jonossa ja muuta sellaista.

Niin, no. Samaisten tilastojen mukaan suomalaiset naiset ottavat turpiinsa parisuhteessa, jossa ollaan kaikesta huolimatta usein valmiita pysymään kynsin hampain.

Olen pariin otteeseen pohtinut olisiko erityisesti (nuorten) miesten nuivuudesta paljonkin selitettävissä tällä tavalla hahmottaa ja kokea maailma.

Niinsanottu "nuivuus" - olettaen, että puhumme nyt siitä ohjelmallisesta, poliittisluonteisesta maailmankatsomuksesta - ei ole konfliktihakuista. Näkeehän sen nyt esimerkiksi kaikessa siinä pelonsekaisessa marttyyrikäyttäytymisessä, missä jonkun kännisen nuoren naisen Facebook-lohkaisut tulkitaan ilmeisen vakavissaan joukkotuhonnan suunnitteluksi.

Best,

J. J.

Offline Hagbard

• Sr. Member
« Reply #48 on: May 02, 2011, 15:54:28 »
Ilmeisesti on niin, että maskuliinisuuteen ja testosteroniin kuuluu olennaisesti eräänlainen järjetön konfliktihakuisuus, joka johtaa usein toimintaan jolla ei ole päätä eikä häntää.

Eiköhän tuo ole ihan eläinlaumojen kättäytymisestä johdettavissa. Nuoret urokset ovat konfliktihakuisia, kun ne pyrkivät vakiinnuttamaan paikkansa lauman jäsenenä. Tavoitteena on vahvistaa omaa asemaa laumassa joko puolustamalla laumaa ansiokkaasti toisia laumoja vastaan tai sitten haastamalla oman lauman vanhempia uroksia kilpailuun johtajuudesta.

Ehkä näin osittain onkin nuorten nuivien urosten kohdalla. Nuivuuden miesvoittoisuus ei kuitenkaan selity tällä nuorukaisten konfliktihakuisuudella, vaan urosten laajemmalla roolilla lauman suojelijoina ulkoisia uhkia vastaan. Naaraiden osa eläinlauman työnjaossa painottuu enemmänkin jälkeläisten hoivaan eikä se vaisto välttämättä katso, mistä laumasta hoivattava on.

Toki onhan inhimillinen sivistys edennyt jo kauas savannien laumoista ja tällaiset mies-nais-stereotypiat ovat pelkästään suuntaa-antavia ja korkeintaan tilastollisina painottumina havaittavissa. Edelleen on tuo lauman käsite modernissa yhteiskunnassa hämärtynyt ja muuttuvainen. Lauma voi olla perhe, kaveriporukka, kaupunginosan asukkaat, kansakunta, uskontokunta tai jopa rotu, mikä milloinkin.

Annushka

• Guest
« Reply #49 on: May 02, 2011, 16:57:55 »
Olen ilmoittautunut Tomi K. Wareborgin presidenttikampanjaan: http://wareborg.blogspot.com/2011/04/naiset-ovat-murhaajia.html

Offline Sam Karvonen

• Hero Member
« Reply #50 on: May 02, 2011, 17:01:39 »
Olen ilmoittautunut Tomi K. Wareborgin presidenttikampanjaan: http://wareborg.blogspot.com/2011/04/naiset-ovat-murhaajia.html

Tomi-parka on näemmä hiljan saanut rukkaset.  :(
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline turha jätkä

• Sr. Member
« Reply #51 on: May 02, 2011, 17:18:45 »
Jaloselle kiitos edellä antamastasi linkistä.

Itseasiassa, olisi mielenkiintoista kuulla mamughetto-sakin suusta missä niitä ongelmalähiöitä on joissa ei olisi ollut ihan kantasuomalaisin voimin aiheutettuja ongelmia jo ennen kuin maahanmuuttajia raitilla näkyi.

Jatkaisin tätä. Olisi tosiaan mielenkiintoista jos tällaisesta olisi jotain tilastollista näyttöä, ettei jouduta vaan mutuilun pohjalla toimimaan. Oletan, että pääosin mamughetoista puhuttaessa puhutaan tosiaan sellaisista paikoista, joissa oli ongelmia jo aiemmin. Silti mahdollisesti voidaan esittää jotain tutkimusta ongelmalähiöiden muutoksista, millaisia uusia ongelmia mamut tuovat muassaan. Jos siis tuovat.

Myötäihminen

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
« Reply #52 on: May 02, 2011, 17:33:00 »
Annushka = Wareborg...

Lähde, päässäni sijaitseva 7-päivää lehti.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Annushka

• Guest
« Reply #53 on: May 02, 2011, 17:46:36 »
Annushka = Wareborg...

Lähde, päässäni sijaitseva 7-päivää lehti.

Wareborg on kyllä jossain määrin kollektiivinen ponnistus, mutta en kyllä pysty kunniaa ottamaan. Lienee aika yleisesti tiedossa, että Wareborginkin taustalla häärää legendaarinen demoscenehumoristi viznut, tai ainakin tyyli viittaisi siihen vahvasti.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #54 on: May 02, 2011, 17:51:04 »

Tomi-parka on näemmä hiljan saanut rukkaset.  :(

Tomin kirjoitus on malliesimerkki siitä ajattelutavasta, jolla ei ainakaan lohkea. Ikinä. Ns. säälipipari on toki tunnettu ilmiö maamme poikamiesten keskuudessa, mutta siihen pyrittäessä on annettava itsestään kuva miehestä, joka ei kaikista vastoinkäymisistään huolimatta valita kohtaloaan yhtään vaan sitkeästi näyttää iloista naamaa ja urheasti torjuu kaikki viittaukset siihen, että olisi jotenkin säälin tarpeessa. Tai jotain tällaista ovat isot pojat minulle kertoneet...

Tämä Wareborg tosin saattoi olla täysin kieli poskessa tehty kirjoitus.

Olen muuten pistänyt merkille - ja joo, minua saa syyttää nyt seksismistä - että naisilla ja miehillä on tapana nähdä ja kokea maailma usein hyvin erilaisin tavoin.

Hieno oivallus - ja joo, minua saa syyttää sarkasmista - mutta itse kyllä huomasin tuon jo lastentarhassa.  ;)
« Last Edit: May 02, 2011, 17:55:49 by Julmuri »
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Vestbacka

• Full Member
« Reply #55 on: May 02, 2011, 19:22:37 »

Helsingin tilanne on ymmärtääkseni Eiran tohtoreille ongelma, ei lähiöiden ihmisille. Tavallinen urbaanilegenda on että työssä käyvä normisuomalainen ei saa nukuttua koska yläkerran somaliperhe metelöi öisin, eikä isännöitsijä uskalla puuttua koska rasismi. Ei sellainen ole totta.

Mutta jostain syystä Eiran tohtori sai ylivoimaisesti suurimman osan äänistään juuri itäkeskusta ympäröiviltä asuinalueilta ja muilta kultuurisesti rikastuneista itä Helsingin lähiöistä. Eiran tohtorin yli 15 000 ääntä ei ole urbaanilegnedaa vaan fakta. Ja kuten tunnettua, Eiran tohtori on yhden asian poliitikko. Eli jokaisen häntä äänestäneen voidaan hyvällä syyllä olettaa olevan hänen kanssaan samaa mieltä maahanmuutosta.

Eli kuka häntä siellä lähiöissä sitten äänesti, jos eivät lähiöiden ihmiset?  15 000 ääntä mamulähiöistä on aivan helvetinmoinen todiste siitä, mitä mieltä vihreästä mamupolitiikasta ollaan.

Ettekö te vihertäjät todellakaan osaa tulkita vaalitulosta? Aiotteko jatkossakin sanoa nyt äänestämäänkin innostuneille itä helsingin tuhansille äänioikeutetuille ihmisille, että "ongelmia ei ole eivätkä sinun kokemukset ole totta". Vain vihreä propaganda on todellisuuta.

« Last Edit: May 02, 2011, 19:24:44 by Vestbacka »

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #56 on: May 02, 2011, 20:04:19 »
Ettekö te vihertäjät todellakaan osaa tulkita vaalitulosta? Aiotteko jatkossakin sanoa nyt äänestämäänkin innostuneille itä helsingin tuhansille äänioikeutetuille ihmisille, että "ongelmia ei ole eivätkä sinun kokemukset ole totta". Vain vihreä propaganda on todellisuuta.

Moi Vestbacka! Olit näemmä tuolla Husein Muhammedin blogin kommenttiosastolla taannoin vastannut huomautukseeni "Hallintovaliokunnassa tehtiin käytännössä lähes kaikki mahdolliset kiristykset jo viime kaudella" seuraavilla sanoilla:

"Mitä valetta. suomen maahanmuuttopolitiikka on kaukana tanskan, Kreikan ja italian mallista. Jos ko. maat EU ja YK maina voivat tioteuttaa nuivaa linjaansa voi sitö tehdä myös Suomi.

Räksyttäkää vihreät vaan rauhassa. Kansa käytti valtaansa vaaliuurnilla ja näytti kouriintuntuvasti mitä mieltä suvaitsevaisuudstanne ollaan."

Hoidetaan tuo puoluekantakuvio alta pois, eli allekirjoittanut ei siis ole Vihreä. Sitten voidaankin käsitellä tuota vertausta minkä teit. Pitää nimittäin totta vie paikkansa, että Suomen maahanmuuttopolitiikka on kaukana Kreikan ja Italian mallista, ja se on erinomaisen hyvä asia. Meillähän näet esimerkiksi ei tungeta italialaisten tapaan kuuttaatuhatta siirtolaista jollekin muutenkin ylikansoitetulle pikkusaarelle ja ruveta sen jälkeen syyttämään Euroopan Unionia tapahtuneesta. Samaten meillä ei ole kreikkalaista maahanmuuttobyrokratiaa, missä siirtolaisia on pidetty viime aikoihin asti jatkuvan karkotusuhan alla ja kansalaisuuden saaminen on sen ansainneillekin ollut käytännössä ylivoimaista. Meillä ei myöskään pohdiskella kelluvien vankiloiden tai raja-aitojen mahdollisuuksia.

Mitä taas Tanskan siirtolaislainsäädäntöön tulee, niin rohkenen lyödä suoralta kädeltä vetoa, että enemmistö muutenkin kaikenlaiseen valtion valvontaan ja sosiaaliseen kontrolliin kyllästyneistä suomalaisista ei kaipaa rajoituksia täysi-ikäisten ja täysivaltaisten ihmisten avio-oikeuteen. Tanskassahan sekin on veivattu 24 vuoteen, silloin jos haluaa naida ulkomaalaisen. Itse asiassa tässä on kyseessä juuri sellainen lainsäädäntö, mitä Suomessa voisivat hyvinkin suositella ne kammoksumasi Vihreät.

Sitten on tietysti näitä ja näitä hauskoja tapauksia. Taatusti mainio keino saada koulutettuja ja lupaavia siirtolaisia maahan, eikö?

Sitä paitsi tänne ei ole muutenkaan pahemmin väkeä änkeämässä. Kuten sanottu, Suomen oloissa jotakuinkin kaikki tarpeelliset kiristykset on suoritettu. Mutta a propos, oletko muuten sattumalta se sama henkilö, joka postittelee nimellä "Petri Puumalainen" sen Plazan keltologin blogissa? Satuin vain kiinnittämään huomiota, miten te molemmat kehuitte äänestäneenne Maria Lohelaa ja puhuitte jostain myyttisestä paikasta nimeltä "Tukholman Rosengården".

Best,

J. J.

Cls

• Guest
« Reply #57 on: May 02, 2011, 20:12:00 »
Freefallilla ja Kellottajalla on tässä taasen ihme hinku nähdä mamut kaiken pahan alkuna ja syynä "ei oteta kun eivät sopeudu, Suomeen vaikeasti sopeutuvia mamuja ei juurikaan Suomeen oteta"..

Lähiökoulujen ongelmien syynä siis "vaikeasti sopeutuvat mamut"?! Mihin ihmeeseen on aivokoppa mahtanut jäädä siinäkin vaiheessa, kun linkitimme tänne sen taannoisen turkulaisen tutkimuksen, jossa kerrottiin mamutyttöjen olevan se oppilasryhmä, joka viihtyy koulussa parhaiten  - ja suomalaispoikien se, joka viihtyy heikoimmin?! Vai jäikö huomaamatta ihan kokonaan?

Viihtymisellähän ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka ahkerasti ja motivoituneesti panostaa opiskeluun, kuinka uutterasti häiriköi tunnilla jne.

Itse asiassa Suomi on kansainvälisesti mitattuna tuossa viihtyvyysvertailussa paljon opiskelutuloksia heikommalla sijalla. Viihtyvyyden, menestyksen ja häiriköinnin välillä tuskin on kovin merkittävää korrelaatiota tuolta pohjalta. Enemmänkin vaikuttaa se, että Suomessa kouluttautuminen on itsestäänselvyys ja velvollisuus, jolloin koulua ei osata arvostaa niin paljoa, että myönnettäisiin siellä viihtyvän.

Itse olisin varmasti vastannut kysymykseen "viihdytkö koulussa?" kielteisesti, vaikka varsin hyvin menestyinkin, enkä häiriköinyt. Toki kansainvälisessä vertailussa vaikuttaa myös se, että "viihdytkö koulussa" voi eri kielille käännettynä muuttua merkitykseltään varsin merkittävästi, koska viihtyä on suomessa varsin voimakas sana.

Suomalaisten poikien viihtyvyyden puutteesta Virkamies antoikin jo hyvän selityksen siinä toisessa ketjussa:

Mitä tulee tyttöjen ja poikien erilaisuuteen, niin eihän se mikään tuore uutinen ole, että suomalainen koululaitos suosii enemmän tyttöjen tapaa opiskella.

Poikia ei (yleistäen) kiinnosta asioiden ulkoa pänttäys, eikä vastata itsestään selviin kysymyksiin ("Mitä on 2^3? Entä 3^2?") tunnista toiseen, vaan pojat haluavat haasteita, joilla osoittaa omat kykynsä. Häirikköpojatkin arvostavat älykkyyttä (tosin ei nörttiyttä). Opettajissa naisvaltaisena alana esiintyy liian harvakseltaan riittävän "äijiä" opettajia, että se vetoaisi poikiin, joilta puuttuu koulusta sopivat roolimallit.

Häiriköinnin kun otit puheeksi, niin varsinkin monikulttuurisissa kouluissa nämä "paremmin viihtyvät" maahanmuuttajapojat kyllä häiriköivät selvästi enemmän kuin "keskimääräisesti huonosti viihtyvät" kantasuomalaispojat. Yleisestikin monikulttuuriset luokat ovat äänekkäämpiä.

Liiallinen kouluviihtyvyys voi olla myös huolestuttava merkki, jos se johtuu siitä, että vapaa-aikana ei ole mielekästä tekemistä. Kiltit hunnutetut muslimitytöt viihtyvät koulussa erittäin hyvin.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #58 on: May 02, 2011, 20:15:17 »
Mutta a propos, oletko muuten sattumalta se sama henkilö, joka postittelee nimellä "Petri Puumalainen" sen Plazan keltologin blogissa? Satuin vain kiinnittämään huomiota, miten te molemmat kehuitte äänestäneenne Maria Lohelaa ja puhuitte jostain myyttisestä paikasta nimeltä "Tukholman Rosengården".

Hjanen oikea njimi olla Pjotr Pumalajev. Hjan olla Venjaja tjiedustelu palvelu juleis esi kunta jeversti. Jos sinja ei sanoa hjanelle daa daa joka asijaan, hjan ampua sinulle dum dum luotti takarajvoon. Se olla hjuva venjalainen tradiitsija. Vot, kak, daa!
« Last Edit: May 02, 2011, 20:20:40 by Köyry Väyränen »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Freefall

• Guest
« Reply #59 on: May 02, 2011, 21:13:33 »
Tulen asumaan osan aikaa viikosta Helsingissä ja osan Oulussa. Aika näyttää, kuinka hyvin viihdyn Helsingissä. Ikäväkseni olen joutunut huomaamaan sen, etten tunnista Helsinkiä ihmismassan perusteella enää lainkaan suomalaiseksi kaupungiksi. Helsingin kadulla liikkuvia ihmisiä katsellessa ei pysty enää lainkaan sanomaan, mistä maasta mahtaakaan olla kyse. Vastaan on tullut paljon ihmisiä, jotka ulkonäkönsä perusteella eivät selvästikään ole sopeutuneet moderniin suomalaiseen yhteiskuntaan. Esimerkkinä voidaan mainita hunnutetut musliminaiset. Joitakin vuosia sitten Tukholmassa käydessäni näkymä oli sama. Muistan tuolloin toivoneeni, ettei Suomessa katukuva muuttuisi ikinä samanlaiseksi. Nyt näkymä on kuitenkin jo sama. Täytyy vain todeta, että onneksi Suomesta löytyy vielä muun muassa Pohjois-Pohjanmaa, jossa maahanmuutto näkyy toistaiseksi vielä melko vähän katukuvassa.

http://immonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/71723-vaaleista-ja-kansanedustajuudesta