Freefallilla ja Kellottajalla on tässä taasen ihme hinku nähdä mamut kaiken pahan alkuna ja syynä "ei oteta kun eivät sopeudu, Suomeen vaikeasti sopeutuvia mamuja ei juurikaan Suomeen oteta"..
Lähiökoulujen ongelmien syynä siis "vaikeasti sopeutuvat mamut"?! Mihin ihmeeseen on aivokoppa mahtanut jäädä siinäkin vaiheessa, kun linkitimme tänne sen taannoisen turkulaisen tutkimuksen, jossa kerrottiin mamutyttöjen olevan se oppilasryhmä, joka viihtyy koulussa parhaiten - ja suomalaispoikien se, joka viihtyy heikoimmin?! Vai jäikö huomaamatta ihan kokonaan?
Viihtymisellähän ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka ahkerasti ja motivoituneesti panostaa opiskeluun, kuinka uutterasti häiriköi tunnilla jne.
Itse asiassa Suomi on kansainvälisesti mitattuna tuossa viihtyvyysvertailussa paljon opiskelutuloksia heikommalla sijalla. Viihtyvyyden, menestyksen ja häiriköinnin välillä tuskin on kovin merkittävää korrelaatiota tuolta pohjalta. Enemmänkin vaikuttaa se, että Suomessa kouluttautuminen on itsestäänselvyys ja velvollisuus, jolloin koulua ei osata arvostaa niin paljoa, että myönnettäisiin siellä viihtyvän.
Itse olisin varmasti vastannut kysymykseen "viihdytkö koulussa?" kielteisesti, vaikka varsin hyvin menestyinkin, enkä häiriköinyt. Toki kansainvälisessä vertailussa vaikuttaa myös se, että "viihdytkö koulussa" voi eri kielille käännettynä muuttua merkitykseltään varsin merkittävästi, koska viihtyä on suomessa varsin voimakas sana.
Suomalaisten poikien viihtyvyyden puutteesta Virkamies antoikin jo hyvän selityksen siinä toisessa ketjussa:
Mitä tulee tyttöjen ja poikien erilaisuuteen, niin eihän se mikään tuore uutinen ole, että suomalainen koululaitos suosii enemmän tyttöjen tapaa opiskella.
Poikia ei (yleistäen) kiinnosta asioiden ulkoa pänttäys, eikä vastata itsestään selviin kysymyksiin ("Mitä on 2^3? Entä 3^2?") tunnista toiseen, vaan pojat haluavat haasteita, joilla osoittaa omat kykynsä. Häirikköpojatkin arvostavat älykkyyttä (tosin ei nörttiyttä). Opettajissa naisvaltaisena alana esiintyy liian harvakseltaan riittävän "äijiä" opettajia, että se vetoaisi poikiin, joilta puuttuu koulusta sopivat roolimallit.
Häiriköinnin kun otit puheeksi, niin varsinkin monikulttuurisissa kouluissa nämä "paremmin viihtyvät" maahanmuuttajapojat kyllä häiriköivät selvästi enemmän kuin "keskimääräisesti huonosti viihtyvät" kantasuomalaispojat. Yleisestikin monikulttuuriset luokat ovat äänekkäämpiä.
Liiallinen kouluviihtyvyys voi olla myös huolestuttava merkki, jos se johtuu siitä, että vapaa-aikana ei ole mielekästä tekemistä. Kiltit hunnutetut muslimitytöt viihtyvät koulussa erittäin hyvin.