Suomen etu ennen kaikkea, koti, uskonto ja isänmaa - vanha kunnon nationalismi, perinteiset sukupuoliroolit jne...? Tämänkaltaista ajattelua itse vastustan ja olen ajatellut raahautua paikan päälle.
Täällä on jo huomautettukin, että tuumailusi menee tuossa asiassa hieman metsään, tai vähintäänkin ilmaiset itseäsi huonosti. Yhtä kaikki, vaikuttaa siltä, että olet tekemässä klassista virhettä, ja muuttumassa täsmälleen juuri sellaiseksi karikatyyriksi, millaisena valitsemasi poliittiset vastustajat sinut haluavatkin nähdä.
Itselläni ei ole mitään vaikeuksia todeta, että kotimaani etu on tosiaan ensisijaisen tärkeä asia. Miten muuten voisi ollakaan? Näen asian niin, että Perussuomalaisten vaalivoitto ja hallitusvastuu saattavat hyvinkin olla haitaksi kotimaalleni, vaikka tuskin sentään peruuttamattomasti. Koti, uskonto ja isänmaa eivät ole minulle mitään turhia fraaseja; omasta puolestani tosin se uskonto voi olla aivan mikä tahansa, mutta puolustamisen arvoinen seikka sekin joka tapauksessa on. Näissä asioissa ei ole siis mitään vastustettavaa
per se, tai ei ainakaan pitäisi olla. Kyse on siitä, miten yksi puolue pyrkii valjastamaan nämä asiat, joiden pitäisi olla tärkeitä koko kansakunnalle, pelkästään oman propagandansa ja omien poliittisten pyrkimystensä välikappaleiksi.
Mutta asettamalla itsesi näitä itse asioita vastaan - et siis niiden muotoilua vastaan - maalaat lopulta itsesi vain nurkkaan, ja koko kannanottosi näyttäytyy sitäkin turhempana. Sitä paitsi, jälleen kerran, jätät täysin määrittelemättä sen, mitä olet tarjoamassa tuon vastustettavaksi kuvailemasi ajattelun
tilalle. Suomen etu viimeisenä? Ei kotia, ei isänmaata, ei uskontoa?
Mitä taas tulee noihin "perinteisiin sukupuolirooleihin", niin sallinet minulle hienoisen skeptisyyden tuon lausuntosi suhteen. Olet ilmoittanut avoimesti olevasi Vihreiden jäsen, ja mikään - korostan,
mikään - puolue ei ylläpidä ainakaan singlemiehen näkökulmasta niin perinteisiä sukupuolirooleja kuin Vihreät. Käytännössähän ei Vihreiden näkökulmasta mies ole mies eikä mikään, ellei hän ole
isä. Koko niinsanottu Vihreä miesliike pyörii käytännössä isyyden ympärillä, mikä on kyllä niin konservatiivista ja patavanhoillista kuin olla ja voi. Perheettömyys ja lapsettomuus eivät Vihreästä näkökulmasta vaikuta olevan miehelle yksinkertaisesti hyväksyttäviä elämäntapavalintoja, aivan samalla tavoin kuin menneessä maailmassa katsottiin maskuliinisuuden olevan väistämättä kytköksissä avioelämään ja suvunjatkamiseen. Sukupuolivähemmistöjen adoptio-oikeuden ajaminen voi näyttäytyä joillekin radikaalina, mutta tosiasiassa siinäkin on kyse silkasta pyrkimyksestä porvarillistaa ja muuttaa vapaa transgressiivinen sukupuolikäyttäytyminen uudella tavalla normatiiviseksi, niin että myös sukupuolivähemmistöt saataisiin pakotettua osaksi vanhemmuuden ja perhekeskeisyyden turvallista, porvarillista ja kesytettyä Vihreää maailmaa.
Eli kehoitan edelleen sanomaan kiitos, mutta ei kiitos, sekä tietysti pohtimaan noita lähtökohtiasi muutenkin uudestaan. Omasta puolestani stimuloiduin vaalituloksen jälkeen ilmoittautumaan Pirkanmaan reserviläisten kurssille Gyltössä 21. toukokuuta. Reissusta saa yhden kertausharjoituspäivän. Mukana ovat myös Nylands Brigads Gille ja Pargas Reservofficerare, joten osallistuminen sopii puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Dragsvik-kommenttien jälkeen myös mainioksi protestiksi Perussuomalaisten politiikkaa vastaan.
Best,
J. J.