Author Topic: Uuden Suomen linja: kansanedustajaehdokas (Muutos2011) ja ihminen  (Read 13554 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Uuden Suomen linja: kansanedustajaehdokas (Muutos2011) ja ihminen
« Reply #60 on: April 10, 2011, 16:07:24 »
Onneksi Mäki-Ketelä käy ilmeisesti töissä, niin hän voi veroillaan elättää tälläkin palstalla useaa ihmistä.

Minua ainakin, tunnustan olevani hyvin hajanaisten työkeikkojen uhri. Olen ns. osa-aika työtön vaikka muut sanoisivatkin tätä osa-aika työskentelyksi...
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Annushka

• Guest
« Reply #61 on: April 10, 2011, 16:30:49 »
Onneksi Mäki-Ketelä käy ilmeisesti töissä, niin hän voi veroillaan elättää tälläkin palstalla useaa ihmistä.

Minua ainakin, tunnustan olevani hyvin hajanaisten työkeikkojen uhri. Olen ns. osa-aika työtön vaikka muut sanoisivatkin tätä osa-aika työskentelyksi...

Sinuakin siis auttaisi perustulo, joka Juha Mäki-Ketelän tapaisten ihmisten lompakoista kustannettaisiin.

J. Mäki-Ketelä

• Guest
« Reply #62 on: April 10, 2011, 16:39:11 »

Sinuakin siis auttaisi perustulo, joka Juha Mäki-Ketelän tapaisten ihmisten lompakoista kustannettaisiin.

Kiinnostaisiko ketään kuulla lyhyttä luonnehdintaani perustulosta? Veikkaan, että ei.

Ihan muuten mielenkiinnosta: jos sellainen perustulo joskus tulisi (toivottavasti ei ikinä tule), niin saanko myös minä sitä?

Jos saan, niin onko se summaltaan sama, kuin minkä joku wannabe-taiteilija tai joku muu elätti saa vai vähennetäänkö siitä jotain, koska minulla on - no, sanotaanko nyt vaikka että - ihan kohtuulliset kuukausitulot?

Jos vähennetään, niin a) paljonko ja b) millä perusteella?

Vai ihanko meinaatte perustulon kannattajat, että progressiolla hoidetaan uutteramman väen kurkutus kuten tähänkin asti?

Jengi oikeisiin kouluihin ja oikeisiin töihin ja tasaveroa kehiin. Tuommoinen 20-25% olisi ihan jees.

Jottei ihan oikeasti itsensä elättämään pyrkivät pienituloiset saisi liikaa keppiä, niin alta 10000 eken vuositulot verottomiksi ja terveellisten elintarvikkeiden ALV pois kokonaan (hedelmät, vihannekset, täysjyväleipä jne.).

Roskaruoalle, viinalle, tupakalle yms. turhalle haittaveroa muutama sata prosenttia ja ALV vaikka 60%.

Annushka

• Guest
« Reply #63 on: April 10, 2011, 16:53:47 »
Kiinnostaisiko ketään kuulla lyhyttä luonnehdintaani perustulosta? Veikkaan, että ei.

Ihan muuten mielenkiinnosta: jos sellainen perustulo joskus tulisi (toivottavasti ei ikinä tule), niin saanko myös minä sitä?

Jos saan, niin onko se summaltaan sama, kuin minkä joku wannabe-taiteilija tai joku muu elätti saa vai vähennetäänkö siitä jotain, koska minulla on - no, sanotaanko nyt vaikka että - ihan kohtuulliset kuukausitulot?

Vai ihanko meinaatte perustulon kannattajat, että progressiolla hoidetaan uutteramman väen kurkutus kuten tähänkin asti?

Jengi oikeisiin kouluihin ja oikeisiin töihin ja tasaveroa kehiin. Tuommoinen 20-25% olisi ihan jees.

Jottei ihan oikeasti itsensä elättämään pyrkivät pienituloiset saisi liikaa keppiä, niin alta 10000 eken vuositulot verottomiksi ja terveellisten elintarvikkeiden ALV pois kokonaan (hedelmät, vihannekset, täysjyväleipä jne.).

Roskaruoalle, viinalle, tupakalle yms. turhalle haittaveroa muutama sata prosenttia ja ALV vaikka 60%.

Tietysti saisit perustuloa. Ei siitä mitään vähennettäisi. Tulotasostasi riippuen maksaisit sitten tietysti tuloveroja. Elätit ja wannabe-taiteilijat saisivat aivan saman perustulon kuin sinäkin.

Riippuen perustulomallista (Vihreiden mallissa itse tulo olisi pienin, SKP:n mallissa suurin, peräti 900 euroa kuussa, mikä kuulostaa minusta kyllä hyvältä) sitten maksaisit joko maltillisesti tai aika paljon veroa tuloistasi. Nykyistä progressiota pitänee joka tapauksessa hieman kiristää. Samassa yhteydessä pitäisi varmaankin korjata pääomaverotus samalle linjalle muun tuloverotuksen kanssa, jotta ei synny tarpeettomia vääristymiä. Perustulo sitten takaisi sen että kun sinua ei joskus hotsita juuri sillä hetkellä olla oravanpyörässä, niin sieltä voi hetkeksi hypätä pois!

Offline Demonisoitu

• Hero Member
« Reply #64 on: April 10, 2011, 16:59:15 »

Anna tulla vaan.

Se mitä olen, jos olen, ymmärtänyt mm. virheiden perustulosmallista, niin mitään erityistä Päällikkö-vähennystä perustuloosi ei tiettävästi ole kaavailtu.

Ovelaa, noin tekemällä kannustettaisiin eritoten kaikkia 10 001- 12500€ ansaitsevia työskentelemään älykkäämmin, nopeammin ja voimakkaammin.

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #65 on: April 10, 2011, 17:00:58 »

Jottei ihan oikeasti itsensä elättämään pyrkivät pienituloiset saisi liikaa keppiä, niin alta 10000 eken vuositulot verottomiksi.

Onneksi olkoon, Päällikkö. Olisit tuolla järjestelmällä sitten näemmä tuplaamassa Suomen valtion jäsenyysmaksut allekirjoittaneenkin osalta.

Ihan sopii kyllä, ei minun täällä tarvitse asua. Eipä pahemmin ole kiinnostanut verojen maksaminen muutenkaan, vallankin kun valtaosa niistä tulonsiirroistakin tosiasiassa menee sille hyvinvoivalle keskiluokalle, joka ei osaa muuta kuin valittaa ja kitistä.

Best,

J. J.

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #66 on: April 10, 2011, 17:04:08 »
Ketelä kiihottaa minua hirvittävästi ja siksi yritänkin ymmärtää hänen juttujaan näiden kahden artikkelin kautta.

http://juhamakiketela.info/vakavampaa/mukaankasvaminen.html

Jossa on arvostamaani rohkeaa luomisen vimmaa ja kenties hörhöilyn puolelle menevää teorian rakentelua. Mikä on tietenkin parempi kuin tieteellisen yhteisöön niin kovasti kiinnittyminen, että menee vallan totalitarismiksi. On hyvä, että jotkut uskaltaa uudistaa ja kapinoida sääntöjä vastaan... Eikö?

Ja.

http://juhamakiketela.info/manipulaatiota/lebon.html?sivu=lebon

Joka selittää vain väittämisen.
« Last Edit: April 10, 2011, 17:07:14 by ateisti19+ »

J. Mäki-Ketelä

• Guest
« Reply #67 on: April 10, 2011, 20:38:53 »

Tietysti saisit perustuloa. Ei siitä mitään vähennettäisi. Tulotasostasi riippuen maksaisit sitten tietysti tuloveroja. Elätit ja wannabe-taiteilijat saisivat aivan saman perustulon kuin sinäkin.

Riippuen perustulomallista (Vihreiden mallissa itse tulo olisi pienin, SKP:n mallissa suurin, peräti 900 euroa kuussa, mikä kuulostaa minusta kyllä hyvältä) sitten maksaisit joko maltillisesti tai aika paljon veroa tuloistasi. Nykyistä progressiota pitänee joka tapauksessa hieman kiristää. Samassa yhteydessä pitäisi varmaankin korjata pääomaverotus samalle linjalle muun tuloverotuksen kanssa, jotta ei synny tarpeettomia vääristymiä. Perustulo sitten takaisi sen että kun sinua ei joskus hotsita juuri sillä hetkellä olla oravanpyörässä, niin sieltä voi hetkeksi hypätä pois!

Ymmärsinkö nyt oikein: ensin minulle annetaan X ekeä perustuloa, mutta heti kohta se napataan pois minulta veroina? Eli saamani hyöty perustulosta on nolla (0) ekeä.

Sen sijaan joku wannabe-taiteilija, jolla ei ole mitään tuloja, saa tuon X ekeä perustuloa, eikä häneltä käytännössä napata veroina pois siitä juuri mitään, koska progressio?

Jos näin on, niin käsitykseni mukaan nykytilanne ei muutu mihinkään: minä työssä käyvänä veronmaksajana en hyödy mallista mitenkään, toisin kuin wannabe-taiteilija ja muut elätit. No näinhän tää tilanne on jo nykyisessäkin systeemissä, eli sinänsä en juurikaan pettyisi.

Onko muuten näin, että jos perustulomalliin siirryttäisiin, niin kaikki muut tulonsiirrot sitten lopetettaisiin poikkeuksetta?

Vai onko mahdollista, että nyt wannabe-taiteilija saa etuudet A, B, C, ja D. Perustulomallissa hän saisi perustulon Y euroa, mutta koska sillä ei pysty juomaan tarpeeksi kaljaa pubissa 24/7 ja tekemään sitä "taidetta" (josta kukaan ei halua maksaa penniäkään), hänelle maksetaan perustulon lisäksi ne "hänelle kuuluvat" etuudet, A, B, C ja D?

Jos kaikki muut etuudet heivataan huitsin nevadaan, perustulossa voisi olla järkeä. Muussa tapauksessa sillä saa minun puolestani pyyhkäistä. Rohkenen veikata, että muutama sata tuhatta kaltaistani keskiluokkaista veronmaksajaa pyyhkäisee myös.

J. Mäki-Ketelä

• Guest
« Reply #68 on: April 10, 2011, 20:42:08 »

Jottei ihan oikeasti itsensä elättämään pyrkivät pienituloiset saisi liikaa keppiä, niin alta 10000 eken vuositulot verottomiksi.

Onneksi olkoon, Päällikkö. Olisit tuolla järjestelmällä sitten näemmä tuplaamassa Suomen valtion jäsenyysmaksut allekirjoittaneenkin osalta.

Ihan sopii kyllä, ei minun täällä tarvitse asua. Eipä pahemmin ole kiinnostanut verojen maksaminen muutenkaan, vallankin kun valtaosa niistä tulonsiirroistakin tosiasiassa menee sille hyvinvoivalle keskiluokalle, joka ei osaa muuta kuin valittaa ja kitistä.

Best,

J. J.

Kuten muistaakseni joskus olikin puhetta, niin kaltaisesi töissä käyvät nuorehkot sinkkumiehet ovat tässä maassa todellisia häviäjiä. Siis ihan näin puhtaasti veropoliittisessa mielessä tarkoitan. Te ette juurikaan hyödy julkisista palveluista, mutta rahanne kelpaa kyllä järjestelmälle.

Ei kun puoluetta perustamaan! Jos sallit ehdottaa, niin nimeksi voisi sopia "Yhtyneet sinkkumiehet". Siinä olisi tyyliä, monessakin mielessä!

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #69 on: April 10, 2011, 21:07:06 »
Vai onko mahdollista, että nyt wannabe-taiteilija saa etuudet A, B, C, ja D. Perustulomallissa hän saisi perustulon Y euroa, mutta koska sillä ei pysty juomaan tarpeeksi kaljaa pubissa 24/7 ja tekemään sitä "taidetta" (josta kukaan ei halua maksaa penniäkään), hänelle maksetaan perustulon lisäksi ne "hänelle kuuluvat" etuudet, A, B, C ja D?

Jos kaikki muut etuudet heivataan huitsin nevadaan, perustulossa voisi olla järkeä. Muussa tapauksessa sillä saa minun puolestani pyyhkäistä. Rohkenen veikata, että muutama sata tuhatta kaltaistani keskiluokkaista veronmaksajaa pyyhkäisee myös.

Kyllä minä olen nähnyt telkkarissa tavallisia veronmaksajia ja heidän mielestään on hyvä päästä kannustinloukuista ja tuloloukuista eroon. Joten luulisin, että noin 2 - 3 miljoonaa ihmistä on perustulon kannalla.

Annushka

• Guest
« Reply #70 on: April 10, 2011, 21:11:14 »
Ymmärsinkö nyt oikein: ensin minulle annetaan X ekeä perustuloa, mutta heti kohta se napataan pois minulta veroina? Eli saamani hyöty perustulosta on nolla (0) ekeä.

No se tietysti hieman riippuu. Osa voittaa, osalle jää tulokseksi plusmiinusnolla, ja osa joutuu maksamaan hieman enemmän. Keskiluokkaisena muutokset sinun kohdallasi eivät todennäköisesti olisi merkittäviä.

Sen sijaan joku wannabe-taiteilija, jolla ei ole mitään tuloja, saa tuon X ekeä perustuloa, eikä häneltä käytännössä napata veroina pois siitä juuri mitään, koska progressio?

Aivan niin. Se sama wannabe-taiteilijahan tällä hetkellä todennäköisesti nostaa työttömyyspäivärahaa ja asumistukea, sekä joutuu niiden päälle usein hakemaan myös toimeentulotukea. Sen sijaan hänelle siis vain laitettaisiin yksi ja kaikille sama perustulo.

Jos näin on, niin käsitykseni mukaan nykytilanne ei muutu mihinkään: minä työssä käyvänä veronmaksajana en hyödy mallista mitenkään, toisin kuin wannabe-taiteilija ja muut elätit. No näinhän tää tilanne on jo nykyisessäkin systeemissä, eli sinänsä en juurikaan pettyisi.

Niin toki. Järjestelmän varsinaiset hyödyt ovat byrokratian purkamisessa ja yleisessä järjestelmän selkiyttämisessä. Tietysti ykslötasolla hyötyvät olisivat erilaisia osa-aikatöitä saavat joiden ei nykysysteemissä ole ollut järkeä vastaanottaa töitä, pienyrittäjät ja sen sellaiset. Noin periaatteelliselta kannalta kyse on yhteiskunnan tuen logiikan vaihtaminen: nykymallissa tuen maksamisen ehto on se, että et tee mitään hyödyllistä, ja perustulomallissa taas pyrittäisiin rohkaisemaan edes jonkin hyödyllisen duunaamista siinä samalla kun tuella elää.

Onko muuten näin, että jos perustulomalliin siirryttäisiin, niin kaikki muut tulonsiirrot sitten lopetettaisiin poikkeuksetta?

Se on ymmärtääkseni lopullinen tavoite.

Perustulon idea on olla riittävä, niin ettei muita tukia tarvita. Joissakin "perustulomalleissa" tosin vain yhdistetään tiettyjä tukia yhtenäiseksi perustuloksi mutta säilytetään lapsilisien kaltaiset erikoistuet.

Olette vaan tollasii kalkkiksii kun ette tajuu muusta ku teidän oravanpyörästä ku ette niinku ehi koskaan tekeen mitään mistä niinku oikeesti tykkäisitte.

Markku Stenholm

• Guest
« Reply #71 on: April 11, 2011, 02:14:30 »
Vähäosaisten paapomisen ja sen takana olevan maailmankuvan haitallisuuteen liittyen suosittelen lukasemaan Theodore Dalrymplen kirjan Life at the Bottom. Kirja on mukavaa luettavaa, johon vaikuttaa merkittävältä osin se, että Darlymple on työskennellyt psykiatrina Brittien slummeissa, vankiloissa ja mielisairaaloissa muutaman vuosikymmenen auttaen kyseistä "joutoväkeä", joten hän tuntee kentän vastaansanomattoman hyvin. Ja hänellä ei ole mitään todellisuudelle vieraita käsityksiä heidän tilastaan ja tavoista auttaa heitä. Keskeinen pointsi (pahoittelut foorumin kielipoliisille tästä sanasta, mutta se on kelpo sana) on tietty sama kuin sinulla eli passivoivan maailmankuvan ja sosiaalitukijärjestelmän turmiollisuus.

The rush for judgement.

Eiköhän se kannata suositella lähinnä James Bondia täällä ;)

Oh Dearism

• Guest
« Reply #72 on: April 11, 2011, 09:31:32 »

Tässähän voisi suorittaa vaihtokaupat lukemiston suhteen, mutta luulenpa, että siellä suosittu erityisesti islamia ja demografiaa käsittelevä kirjallisuus on täällä melkoista pumppernikkelia. Mutta leirinuotioilla yhteishenkeä muodostava satuilu ja kauhutarinointi on ainakin minusta varsin liikuttavaa ja söpöä.  ;)

Offline kmruuska

• Full Member
« Reply #73 on: April 11, 2011, 10:24:45 »

Tässähän voisi suorittaa vaihtokaupat lukemiston suhteen, mutta luulenpa, että siellä suosittu erityisesti islamia ja demografiaa käsittelevä kirjallisuus on täällä melkoista pumppernikkelia. Mutta leirinuotioilla yhteishenkeä muodostava satuilu ja kauhutarinointi on ainakin minusta varsin liikuttavaa ja söpöä.  ;)

Joo, ei me osata mitään monimutkasta täällä lukea. Ja kun on nähnyt "Muslim demographics" -videon, tietää jo kaiken tietämisen arvoisen islamista ja demografiasta. Siinä on faktat kohdallaan...

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #74 on: April 11, 2011, 10:29:44 »
Ajattelin tänään käydä kirjastosta lainaamassa Janne Kivivuoren Rikollisuuden Syyt. Ja koska täällä kaikki rakastaa siinäkin esiintyvää evoluutiopsykologiaa, niin vuodatan sen keskeisimmät väitteet tänne...