Kullervo: maahanmuuttajana minä ainakin olen halukas osallistumaan tähän keskusteluun ja ottanut Teemun kutsua vastaan ilomielin. Ovatko sitten suomalaiset edes aidosti kiinnostuneita kuulla näkökulmani kysymyksestä, on aivan toinen kysymys. Muissa foorumissa, eivät olleet, perusteella, että vain suomalaiset saavat keskustella ja päättää keskenään, miten maahanmuuttokysymyksen tullaan ratkaista. Toivoisin saadakseni täältä asiallisempaa keskustelua.
Warda: minusta ylipäätään tulisi keskustella siitä, miten me saadaan suomalaiset ja maahanmuuttajat tulla toimeen keskenään? Yhtenäinen kieli on toki elintärkeä ja Valtion tulisi nimenomaan pistää lisää rahaa kielenopetukseen, koska tällä hetkellä opiskelupaikkoja ei läheskään riittää vastamaan kysyntä. Toinen asia on, tietävätkö maahanmuuttajat, mihin maan he ovat muuttamassa? Mielestäni, eivät edes länsimaiset tiedä oikein mitään Suomesta. Tietopaketti olisi annettavaa jokaiselle Suomeen muuttavalle, olisipa hän EU:n kansalainen tai kolmansien maiden kansalainen. Toisaalta, voidaan jo tässä vaiheessa pohtia, minkälaista kuvaa Suomesta maan viranomaiset ovat tähän asti antaneet tulokkaille? Valitettavasti, minun täytyy sanoa, että varsin epätodenmukaisen kuvan olen heiltä saanut. Jos olisin tiennyt, kuinka törkeä Suomen valtion propaganda onkin ja mistä maasta on oikeasti kysymys, en todennäköisesti olisi muuttanut tänne ja minulla olikin valinnanvaraa, sillä en ole mikään pakolainen, joten minulla ei ollut pakko muuttaa Suomeen.