Millaisen todellisuuden haluamme näyttää?Ymmärtääkseni Hommawachin funktio oli nimenomaan näyttää Hommaforumin naurettavuus, ei käydä keskustelua itse asiasta eli maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta, politiikasta, arvoista, ennakkoluuloista, suvaitsevaisuudesta, arkipäivän törmäyksistä ja väärinymmärryksitä jne. Mielestäni Hommawatch onnistuikin tässä ja mitä ilmeisimmin myös vaikutti jossain määrin hommalaisten tapaan esimerkiksi suitsia öyhötystä ja tarkastella argumentaation kompastuskiviä. Toki heillä on ollut tällaista taitoa varmasti omastakin takaa.
Ajatus uudesta sivustosta syntyi puhtaasti kiukusta, jonka herätti hommalaisten gallup-kolehti ja synkkä usko siihen, että "mokutuspuolella" tahallisesti vääristellään ja peitellään todellisuutta. (Tosin itse gallupin tulokset eivät käsittääkseni näytä aivan siltä, miksi hommalaiset niitä olivat toivoneet. EDIT: En silti kiistäisi täysin gallupin teettäjien vilpitöntä halua selvittää puolueettomasti suomalaisten asenteita.)
Valtaosassa suomalaisia löytyy toki perusnuivuutta, mutta myös tahtoa, yritystä ja motiivia ymmärtää erilaisuutta, kohdata toiseutta, auttaa hädänalaisia (näin kauniisti sanoen). Myös hommalaisissa olen näitäkin ominaisuuksia havainnut. Varsinaisia pesunkestäviä asennevammaisia "en puhu neekerille koska se on neekeri" toki myös löytyy, mutta harva haluaa julkisesti tunnustaa kuuluvansa tähän porukkaan. Edes Hommawatchissakin mainetta niittänyt Eino P. ei pidä itseään rasistina ja mielestäni hän ansaitsee sen, että kunnioitamme hänen itsearviontiaan.
Hommawatch paljasti hommalaisten asennevammoja ja argumentaation kompastuskiviä, Hommaforum toimii oivana tuuletusfoorumina (kiukuttelullekin on oltava paikkansa), mutta meillä ei käsittääkseni ole saittia, missä järjestelmällisesti korjattaisiin tilastovääristelyihin, perusteettomiin väitteisiin ja ennakkoluuloihin perustuvaa sokeaa vihanlietsontaa. Myös maahanmuuttokriitikoiksi itsensä lukevat toivovat objektiivista tilastotietoa ja uutta tutkimustietoa maahanmuutosta. (Itse tosin suhtauduun "objektiivisuuteen" hyvin kriittisesti. Jo se, mitä kysymme, paljastaa sen, mitä haluamme tietää. Tervettä olisi ensin paljastaa asenteensa, sitten vasta esittää tutkimustuloksensa.) Nuivistakin löytyy tervettä uteliaisuutta ja toisinaan jopa erinomaistakin kykyä itsereflektioon. Esim. Islam ja muslimien ajatukset kiinnostavat kovasti.
Homma kaivaa esiin kolikon synkän puolen ja maahanmuuton ääri-ilmiöt - useimmiten kärjistäen ja vailla yritystä etsiä muita ratkaisuja kuin maahanmuuton tyrehdyttäminen. Jos ja kun kotimaasta ei löydy riittävästi negatiivista uutisointia (Shkupolleja) eikä edes ghettoja, haetaan sopivia linkkejä hollantilaisilta, tanskalaisilta ja ruotsalaisilta uuspopulismin kanavilta. Toki Hommassakin on ainakin viime aikoina havahduttu kokeilemaan dialogia myös toisinajattelijoiden kanssa. Väittelykilpailun sijaan.
Itse toivoisin tänne erityisesti maahanmuuttajien ja islaminuskoisten omia puheenvuoroja. Kokemuksia ja ajatuksia suomalaisuudesta ja Suomessa elämisestä. Näkemyksiä siitä, mitä sopeutuminen on. Mikä on ollut vaikeinta? Mitä asioita Suomessa arvostetaan? Suomalaisuuden parhaat puolet? Luulen, että kynnys avautua täällä voisi olla hieman matalampi kuin esimerkiksi Hommaforumilla (kukas Punahilkka sinne hurjaan susiluolaan uskaltautuisi?).

Sekä maahanmuuttokriitikoilta että maahanmuuttajilta itseltään toivoisin esimerkiksi kysymyksiä ja keskustelua siitä, miten toimia arjessa, jos ja kun kokee joutuvansa törmäyskurssille henkilön kanssa, jonka äidinkieli ja/tai kulttuuritausta on eri kuin itsellä. (edit: Kuten Julmuri asian ilmaisi: "kulttuurien mahdolliset yhteensovittamisen ongelmat" ). Yritystä etsiä muitakin ratkaisuja, kuin kulmien kurtistaminen ja synkkien mielikuvien vahvistaminen. Ajatuksia siitä, mitä sopeutuminen on. Mistä mamun täytyisi luopua, jotta nuivakin hyväksyy hänet? Miksi nuivan on vaikea sopeutua maahanmuuttajiin?
Tänne voisi sitten kerätä niitä maahanmuuttovastaisuudelle vaihtoehtoisia ratkaisuja ja hyviä käytäntöjä.
Muita ideoita/ehdotuksia tämän forumin nimen/funktion/eri osioiden suhteen?
t. Warda (Kukkahattuisena Fatimanakin tunnettu)