Author Topic: Kerjääminen  (Read 71429 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maivei

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1776
Re: Kerjääminen
« Reply #525 on: July 16, 2013, 15:41:38 »
Minäpä kerron miksi Maivei ei kerro totuutta.




Mikä tuossakin oli vikana kun mahdollisimman myötämielisesti ja kyseenalaistamatta suhtauduin poliisin suorittamaan kenttätutkimukseen, ilman että olisin edes muistuttanut tällaisiin kyselytutkimuksiin tavallisesti sisältyvästä uskomuksesta perussuomalais-äärioikeistolaistaustaisten murhapartioiden riehumiseen.
Lisäksi esitin kauan kaivatun maailmanlaajuisen köyhyydenpoisto-ohjelman, tutulla teemalla rikkaat maksakoot, varianttina ökyjahtien antaminen kerjäläisille.
Mikään ei vain näytä kelpaavan.

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Kerjääminen
« Reply #526 on: July 16, 2013, 15:44:24 »
Quote
ilman että olisin edes muistuttanut tällaisiin kyselytutkimuksiin tavallisesti sisältyvästä uskomuksesta perussuomalais-äärioikeistolaistaustaisten murhapartioiden riehumiseen.

Aika sarkastisesti sanottu. Taitaa olla yksi niistä myyteistä, jotka maahanmuuttokriitikot kumoavat, vaikkakin hallitus yrittää estää?
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Kerjääminen
« Reply #527 on: August 26, 2013, 14:25:06 »
Ei kyllä hyvältä näytä Saksanmaallakaan:

HS, 26.8.2013: Naapurusto sekosi romaneista Saksassa

Quote from: [url=http://www.hs.fi/ulkomaat/Naapurusto+sekosi+romaneista+Saksassa/a1377399154157?ref=hs-art-top-1]HS - Katarina Baer, 26.8.2013[/url]

Naapurusto sekosi romaneista Saksassa

Köyhien romanisiirtolaisten asuttama kerrostalo järkyttää naapureita Saksassa


Duisburgilainen Sabine Kessler on valokuvannut romaninaapureitaan todisteeksi epäilemästään rikollisesta toiminnasta.



Keskiluokkainen naapurusto järkyttyi uusista asukkaista Saksassa. Köyhiä romanialaisia muutti kerralla tuhatkunta. Naapureita rasittaa sotku, meteli ja rikollisuus. Äärioikeiston liikehdintä pelottaa kaikkia.

Roskia roikkuu puissa ja pensaissa, ja niitä lojuu pihassa aivan kuin ne olisivat sataneet taivaalta.

Punatiilinen kerrostalo keskiluokkaisella asuinalueella vaihtoi omistajaa puolitoista vuotta sitten ja sai samalla uudet asukkaat. Talo täyttyi romanialaisista, joiden parvekkeilta heittämät roskat kiertävät taloa kuin huntu.

Pihassa seisoskelee joukko miehiä. Lapsia pyrähtelee ympärillä. Perheenisä Moisi kertoo, miksi joukko muutti Saksaan. "Meillä ei ole töitä Romaniassa. Lapsilisä siellä on kymmenen euroa lasta kohden. Täällä perheeni saa kaikkiaan tuhat euroa."

Saksassa ensimmäisen lapsen lapsilisä on 184 euroa kuussa, nuorempien sisarusten enemmän. Moisilla on kahdeksan lasta, joten tuhat euroa ja ylikin saa nopeasti kasaan.

"On selvä, että pelkät lapsilisät houkuttelevat tänne. He tulevat kurjista oloista", Duisburgin kaupungin palkkaama sosiaalityöntekijä Deniz Aksen sanoo.

Saksaan ei ole koskaan muuttanut niin paljon väkeä EU:n köyhimmistä maista Romaniasta ja Bulgariasta kuin viime vuosina. Valtaosa tiilitalon asukkaista on romaneja.

Moisin ja kumppanien uusi kotitalo on keskiluokkaisella asuinalueella. Naapurit, lähinnä eläkeläisiä, järkyttyivät uusista asukkaista.

Lähikujalla haisee. "Vessapaperista tietää, että jätökset ovat ihmisen. Koira ei pyyhi", naapuri Dieter Kröger sanoo ja osoittaa muuatta kasaa.

Hänellä on silti ymmärrystä. "Heitä asuu pari kolme perhettä yhdessä 50 neliömetrin asunnossa. Eihän yksi vessa riitä."

Vanhat asukkaat pitävät ikkunansa kiinni, mutta sisään kantautuu huutelua. Kadulla seisoskelee viitisenkymmentä uutta naapuria.

Samassa käynnistyy jytä. Joku on laittanut autoradion täysille.

"Minä en jaksa enää", eläkeläinen Helga Halle parahtaa keittiössään. "En tiedä, mikä on pahinta: meteli, varkaudet, lasten kurittomuus, roskien houkuttelemat rotat vai se, että puistosta häviää sorsia syötäväksi?"

Kukaan ei tarkalleen tiedä, montako henkeä talon 76 kaksiossa elää. Aksenin arvion mukaan tuhatkunta.

"Autamme vain niitä, jotka haluavat integroitua. Heitä on vähemmistö. Rikolliset pitää panna vankilaan tai lähettää takaisin Romaniaan", Aksen pamauttaa.

Monista talon asukkaista on tehty läjäpäin rikosilmoituksia. "Yhdestä alle 14-vuotiaasta tytöstä on 238 rikosilmoitusta. Mitä sellaisen kanssa voi tehdä?" Aksen kysyy.

Naapureista tuntuu, että heidät on jätetty yksin uusien asukkaiden kanssa. Hallen asunnon arvo romahti 230 000 eurosta alle 100 000:een kuukaudessa.

Kukaan ei halua muuttaa romanitalon naapuriin. Päinvastoin: kaikki haluavat sieltä pois.

Kaupungin johto kaavailee nyt siirtävänsä talon asukkaita asumaan eri puolille kaupunkia.

"Näin he saisivat säällisemmät olot, ja ghettoistuminen täällä päättyisi. Mutta se ei tapahdu yhdessä yössä", Aksen sanoo.

Viime aikoina talolla ja naapurustossa on kierrellyt uusnatseja keräämässä tietoa.

"He olivat viime yönä huutelemassa. Lapset itkivät. Meitä pelottaa", Moisi kertoo.

Äärioikeisto huolettaa kaikkia. Keväällä äärioikeistolainen Pro NRW -puolue järjesti talolla romanien vastaisen mielenosoituksen, jonka vastamielenosoitukseen osallistui moninkertainen määrä kaupunkilaisia.

Halle ja hänen miehensä auttavat romaneja esimerkiksi ambulanssin tilaamisessa tai vuokrasopimusten kirjoittamisessa.

Naapureita loukkaa, että heidät yhdistetään Facebook-sivustoon, jolle on kirjoitettu rasistisia kommentteja.

"Emme ole rasisteja. Kaikilla meillä on jokin siirtolaistausta. Minä olen neljännespuolalainen", naapuri Sabine Kessler sanoo.
« Last Edit: August 26, 2013, 18:38:42 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline metrics

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1255
Re: Kerjääminen
« Reply #528 on: August 26, 2013, 16:16:00 »
Tekstistä jää epäselväksi, millä tavalla naapurusto "sekosi", heidän toimintansahan vaikuttaa täysin rationaaliselta reaktiolta huomioiden lähikiinteistöjen hintatason valtava lasku.

Offline Maivei

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1776
Re: Kerjääminen
« Reply #529 on: August 26, 2013, 17:49:46 »
Helga-mummo ei sitten saanut viettää rauhallisia vanhuudenpäiviä kun monikulttuurisuus tuli kylään eikä ollutkaan enää pelkästään mukavia puheita vaan brutaalia todellisuutta.
Siellähän kyyhötät yksiössäsi uskaltamatta hädintuskin kaupassa käydä ja peläten että keskellä yötä mustalla autolla saapuvat nahkatakkiset miehet koputtavat ovellesi pitsiliinoja kaupaten tai vesilasillista pyytäen. Vittumaisen källin tekivät suvikset kelpo mummolle. Luulen että äänestyskopin hiljaisuudessa Helga-mummo piirtää ruksinsa sille perussaksalaiselle puolueelle joka sanoo että Helgan elämän pilaaminen ei ole ihanaa eikä edes väistämätöntä, ja ne keskikaupungin penthouseissaan asuvat ylimieliset kusipäät jotka häntä tästä päätöksestä Hitleriksi syyttävät saavat häänen puolestaan hieroa naamansa siihen tavaraan joka ei mahtunut kerrostalon viemäreihin.
Ja niin minunkin puolestani.   

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Kerjääminen
« Reply #530 on: August 26, 2013, 18:51:35 »
Tekstistä jää epäselväksi, millä tavalla naapurusto "sekosi", heidän toimintansahan vaikuttaa täysin rationaaliselta reaktiolta huomioiden lähikiinteistöjen hintatason valtava lasku.

Quote from: [url=http://www.hs.fi/ulkomaat/Naapurusto+sekosi+romaneista+Saksassa/a1377399154157?ref=hs-art-top-1]HS[/url]

Naapureita rasittaa sotku, meteli ja rikollisuus. Äärioikeiston liikehdintä pelottaa kaikkia.

***

Viime aikoina talolla ja naapurustossa on kierrellyt uusnatseja keräämässä tietoa.
"He olivat viime yönä huutelemassa. Lapset itkivät. Meitä pelottaa", Moisi kertoo.
Äärioikeisto huolettaa kaikkia. Keväällä äärioikeistolainen Pro NRW -puolue järjesti talolla romanien vastaisen mielenosoituksen, jonka vastamielenosoitukseen osallistui moninkertainen määrä kaupunkilaisia.

Arvatenkin tuo on sinulle normimeininkiä: meteli, varkaudet, lasten kurittomuus, roskien houkuttelemat rotat, se, että puistosta häviää sorsia syötäväksi, 238 rikosilmoitusta ja sitten toisaalta uusnatsit kiertelemässä, huutelemassa ja marssimassa, lapsia pelottelemassa keskellä yötä.

Jos minun naapurustossani tuollaista tapahtuisi, naapurusto varmaan olisi kutakuinkin sekaisin. Onko tuo jokapäiväistä touhua siellä Tampereella päin, kyttäilyineen, mielenosoituksineen, kaikkineen?

Toki vahva sana, etenkin, jos sen ymmärtää vain yhdessä merkityksessä, niin kuin nyt sinäkin usein bruukaat tehdä.
« Last Edit: August 26, 2013, 18:54:47 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline metrics

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1255
Re: Kerjääminen
« Reply #531 on: August 26, 2013, 19:17:31 »
Naapurusto sekosi != naapurusto on sekaisin.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Kerjääminen
« Reply #532 on: August 26, 2013, 19:20:22 »
Naapurusto sekosi != naapurusto on sekaisin.

...eli ei järjestyneenä, ei normaalitilassa.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline metrics

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1255
Re: Kerjääminen
« Reply #533 on: August 26, 2013, 19:29:29 »
Itse käyttäisin "naapurusto meni sekaisin".

Ilmeisesti toimittajan mielestä naapuri on seonnut päästään, jos ei katso kyseisen uhrivähemmistön perseilyä läpi sormien.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Kerjääminen
« Reply #534 on: August 26, 2013, 19:39:01 »
Itse käyttäisin "naapurusto meni sekaisin".

No niin miekii, koetin hahmottaa, mitä toimittelijan päässä mahdollisesti on liikkunut vai onko mikään.

Ilmeisesti toimittajan mielestä naapuri on seonnut päästään, jos ei katso kyseisen uhrivähemmistön perseilyä läpi sormien.

Uusnatsien perseilyistä kai hän on enimmäkseen pöyristynyt. Voit toki tarkoittaa - ja perustellustikin - "uhrivähemmistöllä" uusnatseja, kovia tuntuvat olevan uhriutumaan tuolla Hommallakin.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Maivei

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1776
Re: Kerjääminen
« Reply #535 on: August 26, 2013, 20:44:51 »

Uusnatsien perseilyistä kai hän on enimmäkseen pöyristynyt.



Niin varmaan, eihän tuossa nyt muuta perseilyä ollutkaan, normaalia saksalaista lähiöelämää sellaisena kuin me sen olemme oppineet tuntemaan.
Jolloin otsikkokin olisi pitänyt olla poliittisesti korrekti: Naapurusto sekosi uusnatseista.
« Last Edit: August 26, 2013, 20:50:12 by Maivei »

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Kerjääminen
« Reply #536 on: August 26, 2013, 20:56:57 »

Uusnatsien perseilyistä kai hän on enimmäkseen pöyristynyt.

Niin varmaan, eihän tuossa nyt muuta perseilyä ollutkaan...

Eikö ollut? Sinähän se vasta kukkahattu olet.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
Re: Kerjääminen
« Reply #537 on: August 26, 2013, 21:48:27 »
Tekstistä jää epäselväksi, millä tavalla naapurusto "sekosi", heidän toimintansahan vaikuttaa täysin rationaaliselta reaktiolta huomioiden lähikiinteistöjen hintatason valtava lasku.

Quote from: [url=http://www.hs.fi/ulkomaat/Naapurusto+sekosi+romaneista+Saksassa/a1377399154157?ref=hs-art-top-1]HS[/url]

Naapureita rasittaa sotku, meteli ja rikollisuus. Äärioikeiston liikehdintä pelottaa kaikkia.

***

Viime aikoina talolla ja naapurustossa on kierrellyt uusnatseja keräämässä tietoa.
"He olivat viime yönä huutelemassa. Lapset itkivät. Meitä pelottaa", Moisi kertoo.
Äärioikeisto huolettaa kaikkia. Keväällä äärioikeistolainen Pro NRW -puolue järjesti talolla romanien vastaisen mielenosoituksen, jonka vastamielenosoitukseen osallistui moninkertainen määrä kaupunkilaisia.

Arvatenkin tuo on sinulle normimeininkiä: meteli, varkaudet, lasten kurittomuus, roskien houkuttelemat rotat, se, että puistosta häviää sorsia syötäväksi, 238 rikosilmoitusta ja sitten toisaalta uusnatsit kiertelemässä, huutelemassa ja marssimassa, lapsia pelottelemassa keskellä yötä.

Jos minun naapurustossani tuollaista tapahtuisi, naapurusto varmaan olisi kutakuinkin sekaisin. Onko tuo jokapäiväistä touhua siellä Tampereella päin, kyttäilyineen, mielenosoituksineen, kaikkineen?

Toki vahva sana, etenkin, jos sen ymmärtää vain yhdessä merkityksessä, niin kuin nyt sinäkin usein bruukaat tehdä.

Pakko kyllä sanoa, että tuo "puistosta häviää sorsia syötäväksi" kuulostaa jo hieman kumminkaimalta kuulllulta huhulta, ellei rouva sitten ole käynyt uusien naapuriensa keittiöissä tutkimassa. Tietty tuollaisessa tilanteessa varmasti ihmisten kynnys uskoa kaikenlaista madaltuu huomattavasti.

Romanit eivät ole muuten mikään nykymonikulttuurin tuote vaan ovat olleet täällä läsnä jo aika kauan, vaikka Saksasta varmasti tietyistä syistä hävisivät joksikin aikaa. Sinänsä toki osoitus epäonnistuneesta politiikasta, mutta asiat on asetettava mittasuhteisiinsa. Wikin mukaan löytyy tuollaiset 70 000 romania Saksasta ja vastaavasti esimerkiksi muslimeja on miljoonia, jopa juutalaisia yli 100 000. Kyse on siis sen verta pienestä porukasta, että paikallisia ongelmia voi tulla, mutta mitään ilmiötä tuskin saavat lähiöissä aikaan. Luku on toki vain arvio, koska suurimmalla osalla ei ole Saksan kansalaisuutta.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Kerjääminen
« Reply #538 on: August 26, 2013, 21:57:10 »
Quote from: [url=http://global.britannica.com/EBchecked/topic/250432/Rom]Encyclop¦dia Britannica 2013[/url]

Rom

Rom, plural Roma, also called Gypsy, also spelled Gipsy,  any member of the traditionally itinerant people who originated in northern India but live in modern times worldwide, principally in Europe. Most Roma speak some form of Romany, a language closely related to the modern Indo-European languages of northern India, as well as the major language of the country in which they live. It is generally agreed that Roma groups left India in repeated migrations and that they were in Persia by the 11th century, in southeastern Europe by the beginning of the 14th, and in western Europe by the 15th century. By the second half of the 20th century they had spread to every inhabited continent.

Most Roma refer to themselves by one generic name, Rom (meaning "man" or "husband"), and to all non-Roma by the term gadje (also spelled gadze or gaje; a term with a pejorative connotation meaning "bumpkin," "yokel," or "barbarian"). Many Roma consider the name Gypsy to be pejorative.

Because of their migratory nature, their absence in official census returns, and their popular classification with other nomadic groups, estimates of the total world Roma population range from two million to five million. No significant statistical picture can be gained from the sporadic reporting in different countries. Most Roma were still in Europe in the late 20th century, especially in the Slavic-speaking lands of central Europe and the Balkans. Large numbers live in the Czech and Slovak republics, Hungary, Yugoslavia and neighbouring countries, Bulgaria, and Romania.

The exotic stereotype of the nomadic Gypsy has often disguised the fact that fewer and fewer may have remained truly migratory, although this point is controversial. It is clear, however, that Roma nomadism has been largely insular in character. All nomadic Roma migrate at least seasonally along patterned routes that ignore national boundaries. They also follow along a chain, as it were, of kin or tribal links. The Roma’s own supposed disposition to wander has been forcibly furthered by exile or deportation. Only 80 years after their first appearance in western Europe in the 15th century, they fell under the penalty of banishment in almost all the nations of western Europe. Despite their systematic exile, or transportation abroad, however, they continued to reappear in one guise or another back in the countries they had left.

All unsettled confederations who live among settled peoples seem to become convenient scapegoats. So it is with the Roma, who have regularly been accused by the local populace of many evils as a prelude to later official and legal persecution. Their relations with the authorities in the host country have been marked by consistent contradiction. Official decrees were often aimed at settling or assimilating them, yet local authorities systematically refused them the bare hospitality of a campsite. During the Holocaust the Nazis murdered an estimated 400,000 Roma. French laws in modern times forbade them campsites and subjected them to police supervision, yet they were taxed and drafted for military service like ordinary citizens. Spain and Wales are two countries often cited as examples where

Traditionally the Roma have pursued occupations that allowed them to maintain an itinerant life on the perimeters of settled society. The men were livestock traders, animal trainers and exhibitors, tinkers (metalsmiths and utensil repairmen), and musicians; the women told fortunes, sold potions, begged, and worked as entertainers. Before the advent of veterinary medicine, many farmers looked to Roma livestock dealers for advice on herd health and husbandry.

Modern Roma life reflects the "progress" of the gadje world. Travel is by caravans of cars, trucks, and trailers, and livestock trading has given way to the sale of used cars and trailers. Although mass production of stainless steel pots and pans has rendered the tinker obsolete, some urban Roma have found employment as car mechanics and auto body repairmen. Some Roma are still itinerant, but many others have adopted a settled lifestyle, practicing their trades or working as unskilled wage labourers. Traveling circuses and amusement parks also provide employment for modern Roma as animal trainers and handlers, concession operators, and fortune-tellers.

The archetypal Roma family consists of a married couple, their unmarried children, and at least one married son, his wife, and their children. Upon marriage, a young couple typically lives with the husband’s parents while the young wife learns the ways of her husband’s group. Ideally, by the time an older son is ready to move away with his family, a younger son will have married and joined the household with his new wife. Although the practice had declined significantly by the late 20th century, marriages traditionally were arranged by the elders in the family or band (vitsa) to strengthen political and kinship ties to other families, bands, or, occasionally, confederations. A central feature of Roma marriages was the payment of a bride-price to the parents of the bride by the parents of the groom.

The Roma recognize divisions among themselves with some sense of territoriality emphasized by certain cultural and dialectal differences. Some authorities delineate three main confederations: (1) the Kalderash (smiths who came from the Balkans and then from central Europe and are the most numerous), (2) the Gitanos (French Gitans, mostly in the Iberian Peninsula, North Africa, and southern France, strong in the arts of entertainment), and (3) the Manush (French Manouches, also known as Sinti, mostly in Alsace and other regions of France and Germany, often traveling showmen and circus people). Each of these main divisions was further divided into two or more subgroups distinguished by occupational specialization or territorial origin or both.

There has never been on record any one authority, either congress or "king," accepted by all Roma, although "international" congresses of Roma have been held in Munich, Moscow, Bucharest, and Sofia (1906) and at Rowne in Poland (1936). Nevertheless, the existence of political authorities among the Roma is an established fact. Those who affected noble titles such as "duke" or "count" in their early historical dealings with local nationals were probably no more than chieftains of bands, who moved in groups of anything from 10 to a few hundred households. These chieftains (voivodes) are elected for life from among outstanding families of the group, and the office is not heritable. Their power and authority vary according to the size of the band, its traditions, and its relationships with other bands within a confederation.

It was the voivode who acted as treasurer for the whole band, decided the pattern of its migration, and became its spokesman to local municipal authorities. He governed through a council of elders that also consulted with the phuri dai, a senior woman in the band. The phuri dai’s influence was strong, particularly in regard to the fate of the women and children, and seemed to rest much on the evident earning power and organization of the women as a group within the band.

Strongest among Roma institutions of social control was the kris, connoting both the body of customary law and values of justice as well as the ritual and formation of the tribunal of the band. Basic to the Roma code were the all-embracing concepts of fidelity, cohesiveness, and reciprocity within the recognized political unit. The ultimate negative sanction of the kris tribunal, which dealt with all disputes and breaches of the code, was excommunication from the band. A sentence of ostracism, however, might exclude the individual from participation in certain band activities and punish him with menial tasks. In some cases rehabilitation was granted by the elders and followed by a feast of reconciliation.

Bands are made up of vitsas, which are name groups of extended families with common descent either patrilineal or matrilineal, as many as 200 strong. A large vitsa may have its own chief and council. Vitsa membership can be claimed if offspring result through marriage into the vitsa. Loyalty and economic cooperation are expected at the household rather than the vitsa level. There is no generic term for household in Romany. For cooperation, a man probably relies on an action-set composed of a circle of meaningful kinsmen with whom he is physically close and not, at the time, in dispute.

The Roma have been one of the vehicles through which folk beliefs and practices have been disseminated and, in areas where they are settled (e.g., Romania), have been positive guardians of "national" customs, dances, and the like, which had largely disappeared from rural life by the turn of the 21st century. Their musical heritage is vast and encompasses such traditions as flamenco. Although Roma have a rich oral tradition, their written literature is relatively sparse.

At the turn of the 21st century Roma continued to struggle with contradictions in their culture. Although they were forced less often to defend themselves against persecution from a hostile society, some amount of distrust and intolerance continued. Perhaps the greater struggle they faced was the erosion of their lifestyles from urban influences in industrialized societies. Themes of familial and ethnic loyalty typified in Roma music helped to preserve certain beliefs, yet some of the younger and more talented exponents of this music were drawn away by material rewards in the outside world. Integrated housing, economic independence, and intermarriage with non-Roma were increasingly common.
« Last Edit: August 26, 2013, 22:23:12 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Kerjääminen
« Reply #539 on: August 26, 2013, 21:59:22 »
Kyllä Saksalla on varaa, ehkä vähän sitä historiallista velvollisuuttakin avittaa Itä-Euroopan romaneja.