Author Topic: Raportti Milla Hannulan "Maassa maan tavalla"-kirjan julkaisutilaisuudesta, 16.2  (Read 21983 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Virkamies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1647
  • En sitten laupeutunut
Sihvola on mielestäni kohtuullisen järkevä ihminen yliopistomaailman mittapuulla. Toki arvostelussa hieman välkkyvät omat näkemykset yhteiskunnasta, mutta kaikkien ei varmaan tarvitse aina olla niin neutraaleja.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

J. Mäki-Ketelä

  • Guest
Omasta mielestäni tämä Juha Mäki-Ketelän kommentti olisi ollut parempi ja osuvampi sitaatti tuolloisesta forumin ilmapiiristä, mutta minähän nyt olen tunnetusti puolijauhoinen. Siitä on tohtoritason vahvistus.

Perskeles, tuo oli muuten napakasti ja osuvasti sanottu, vaikka itse sanonkin! Enpäs moista muistanutkaan. Huomioitavaa on, että kirjoitin tuon jo noin vuosi sitten. Siis kauan ennen helteisiä heinäkuun öitä ja väitettyä takinkääntämistä.

Sittemminhän toisaalla ovat jo ihan itse moneen kertaan todistaneet, että olin oikeassa jo tuolloin keväällä 2009. Suuri osa järjissään olevista kirjoittajista on kadonnut ja tilalle on ryöminyt jostain viemärien syövereistä hyvin vastenmielisiä rasisteja ja islamofobeja sun muita hörhöyttäjiä (=hörhö + öyhöttäjä).

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094


Hannulan kirja sen sijaan ottaa aivan toisenlaisen lähtökohdan. Sisulaisten "isänmaallisuus" on alakulttuurinomaista, suljetussa pienessä yhteisössä muotoutunutta, ja heidän oletettu "kansallismielisyytensä" - jonka Hannula on teoksessaan pariinkin otteeseen aateloinut sanalla "puolustuksellinen nationalismi" - ottaa sen lähtökohdan, että valtiossamme ja kansakunnassamme onkin jotain pahemman kerran vialla, ja kansakunta pitää herättää ja puhdistaa.

Tämähän se ongelma on. Jokin porukka vain ottaa asiakseen puhdistaa osan kansakunnasta pois, koska se ei ole riittävän "kansallista". Ja tuon puhdistuspuheen alkuperä on siellä suohautausurakoitsijan visioissa.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Jussi Jalonen

  • Guest
Julkaisutilaisuudessa paikalla ollut Risto Laakkonen on näemmä niin ikään arvostellut jo tämän teoksen, hieman kesymmin kuin Sihvola, mutta silti selvin sävelin:

------------------------------------

Turun Sanomat, kirja-arvostelu: Risto Laakkonen: "Kirja antaa kasvot maahanmuuttoa vastustaville" 17.2.2011

Milla Hannula: Maassa maan tavalla

Kirja kuvaa 1970-luvulla alkaneen pakolaisten vastaanoton herättämiä, haparoivia poliittisia reaktioita hyvin pienen suomalaisnuorista koostuvan ryhmän parissa. Kirjan ansioiksi näen, että se antaa kasvot maahanmuuttoon kielteisesti tai varauksellisesti suhtautuville suomalaisille ja heidän muodostamille pienille ryhmille.

Kirjan suurimpana puutteena pidän sitä, että siinä rekonstruoidaan ja siirretään tähän päivään heimoajatteluaatteen ja rotuhygienian yhdistelmiä. Kirjoittaja on selvästi inspiroitunut Ranskan, Itävallan, Hollannin, Norjan ja Ruotsin äärioikeistolaisista liikkeistä. Tähän on lisäksi yhdistetty Isänmaallisen kansanliikkeen IKL:n, Akateemisen Karjala-seuran AKS:n ja heimoajattelun kaipuu.

Luotan siihen, että perussuomalaisten vastuullinen johto ei liian pitkälle samaistu tähän menneisyyden siirtämiseen osaksi nykyisyyttä ja tulevaa.

Puolueen edeltäjän, Smp:n molemmat hallituksessa istuneet ministerit, Pekka Vennamo ja Urpo Leppänen osasivat käsitellä vastuullisesti pakolais- ja maahanmuuttokysymyksiä.

Suomi on nyt tullut siihen kehitysvaiheeseen, missä maahanmuuttokysymykset ovat tulleet osaksi yhteiskunnallista keskustelua ja uutisvälitystä. Kirjassa halutaan unohtaa, että Suomi on ollut sekä maahanmuutto- että maastamuuttomaa. Suomi otti 1920-luvun alussa Neuvostoliitosta yli 34 000 pakolaista. Sen sijaan toisen maailmansodan jälkeen "kylmä sota" vaikutti myös Suomen pakolais- ja maahanmuuttopolitiikkaan. Suomi ei voinut ottaa pakolaisia kommunistimaiden miehittämistä Unkarista 1956 ja Tshekkoslovakiasta 1968, kuten muut Pohjoismaat. Suomi ei tästä syystä voinut myöskään ottaa pakolaisia diktatuurissa olleista Espanjasta, Portugalista ja latinalaisesta Amerikasta, koska olisimme joutuneet antamaan suojaa myös Neuvostoliiton toisinajattelijoille. Tämä johti siihen, että pakolaiset otettiin 1980-luvulta lähtien Afrikasta ja Aasiasta.

Tämä edellyttää Suomelta tänään paljon suurempia panostuksia kotouttamiseen, koska osa pakolaisista on luku- ja kirjoitustaidottomia, edustaen lisäksi uskonnollista toiseutta. Suomella on ollut erittäin tiukka linja työvoiman maahanmuuttokysymyksissä. Vasta valikoivan työvoiman kysynnän kasvaessa, tänne on otettu työvoimaa kolmansista maista.

Yk:n leireiltä valittavien kiintiöpakolaisten valinnassa tulisi entistä enemmän kiinnittää huomiota siihen, että kiintiöissä on aina riittävästi avainhenkilöitä ja kieli-ja ammattitaitoja, joilla kotouttamista Suomeen voidaan edistää.

Kirjan ansiona voi pitää sitä, että se nostaa esille gettoutumat, jotka syntyvät siitä, että pakolaistaustaiset ja osattomat ihmiset sijoitetaan samoihin kaupunginosiin ja samojen katujen varsilla oleviin kunnallisiin vuokrataloihin.

Olisin kaivannut kirjoittajalta näkemyksiä ihmisoikeuksien ja tasapainoisen humanismin mahdollisuuksista. Tulisiko muillakin kuin suomalaisilla ja sukulaiskansoilla olla sija sydämessämme? Millä tavoin etnisiä, hyviä suhteita ja maatamme hyödyntävää vuorovaikutusta voitaisiin yhdessä tehdä?

--------------------------


Pitänee kai kirjoittaa se oma näkemyksensä Agricolalle.

Tiedoksi muuten, koska naapuriforumilla oli kuulemani mukaan esitetty muutamien postittajien toimesta kommentteja siitä, etten ollut tullut juttusille... enhän minä tunne teitä ulkonäöltä. Paitsi tietysti ne valtuustoissa vaikuttavat, joista Lahtinen kyllä paiskasi kättäni jutellessani sille naisjournalistille. Kirjoittajan olen tavannut aiemmin, mutta koska valokuvaajat veivät hänet mennessään, niin eipä siinä aikaa jäänyt uusia tuttavuutta, vallankin kun itsellänikin oli Kansalliskirjastossa vielä toimitettavaa.


Best,

J. J.

Markku Stenholm

  • Guest
Tiedoksi muuten, koska naapuriforumilla oli kuulemani mukaan esitetty muutamien postittajien toimesta kommentteja siitä, etten ollut tullut juttusille... enhän minä tunne teitä ulkonäöltä. Paitsi tietysti ne valtuustoissa vaikuttavat, joista Lahtinen kyllä paiskasi kättäni jutellessani sille naisjournalistille. Kirjoittajan olen tavannut aiemmin, mutta koska valokuvaajat veivät hänet mennessään, niin eipä siinä aikaa jäänyt uusia tuttavuutta, vallankin kun itsellänikin oli Kansalliskirjastossa vielä toimitettavaa.


Best,

J. J.

Huvikseni spammasin ;)

Aika onnistunut kirja minusta. Olen tietysti puolueellinen, mutta aika lailla kirjassa kuvatulla tavalla asiat ovat kehittyneet. Laakkonen ei näköjään usko Millaa, joka hänelle vastasi, että ei ole itse lainkaan yhtään syvällisemmin perehtynyt eurooppalaiseen äärioikeistoon.

Timo Anttila

  • Guest
MS,

Siis ihan totta, jos olet taiteilija kuten mijekin, niin laitetaan yhteisnäyttely pystyyn?

Ja asiaan, luin jonkun Suomen Sisuun "uskontulleen" todistusta siitä, kuinka ko. larppaajien pulju herätti hänet siihen että nimenomaan ko. larppaajien pulju, välittää aidosti suomalaisesta, suomalaisuudesta. Sitten myöhemmin kun esim. kyselin Teemulta ja parilta muulta mitä se suomalaisuus tai kansallinen eetos on, ei mitään selvää tullut esille. Sellaista kyllä kaivattiin, haikailtiin.

Osaatkos sije sanoa jotain merkittävää asiaan liittyen?




« Last Edit: February 19, 2011, 22:13:33 by Timo Anttila »

Markku Stenholm

  • Guest
MS,

Siis ihan totta, jos olet taiteilija kuten mijekin, niin laitetaan yhteisnäyttely pystyyn?

Laitetaan vaan. Tosin olen monilahjakkuus lähinnä. Kirjassahan on minun runoni  ;D Maalaa sinä taulut, niin voin kirjoittaa esitteeseen runoja, jotka tuhoavat reformaation ja valistuksen perinteen ;)

Timo Anttila

  • Guest
MS:"Maalaa sinä taulut, niin voin kirjoittaa esitteeseen runoja, jotka tuhoavat reformaation ja valistuksen perinteen."

Njaahas, sitä on luettu David Bentley Harttia. Oikein. Osaan mijekin kirjoittaa runoja, mutta en ihan ko. tematiikkaan liittyen, vaikka aihetta olisikin. ;D

Markku Stenholm

  • Guest
Njaahas, sitä on luettu David Bentley Harttia. Oikein. Osaan mijekin kirjoittaa runoja, mutta en ihan ko. tematiikkaan liittyen, vaikka aihetta olisikin. ;D

No ei varsinaisesti. Yhden pidemmän artikkelin luin First Things - lehdestä. Se oli erittäin ansiokas. Enemmän olen vajonnut aiheen pariin lueskelemalla Seppo A. Teinosen suomentamia katolilaisia mystikoita.

Offline Demonisoitu

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 680
MS, - - -

- - -

Sitten myöhemmin kun esim. kyselin Teemulta ja parilta muulta mitä se suomalaisuus tai kansallinen eetos on, ei mitään selvää tullut esille. Sellaista kyllä kaivattiin, haikailtiin.

Osaatkos sije sanoa jotain merkittävää asiaan liittyen?

Josko Markku Stenholm osaisi samalla avata Hommalla vaikuttavan nimimerkin käsityksiä yhteisöistä organismeina:

"No sitä, että konservatismin ideaan kuuluu yhtenä ajatus yhteisöistä eräänlaisina organismeina. Ne tietenkin muuttuvat, mutta - noin latteasti sanoen - muutoksen pitäisi olla vähän kuten elävän olion kasvua." (Nimimerkki 'IDA' Hommaforumilla 09.11.2010 klo14:12:51)

Sen mitä olen saanut selville, niin tuo käsitys suomalaisista, konservatiiveista, hommalaisista, valkoisista, ihmisyhteisöistä, ties keistä kaikista kulloinkin, kollektiivisina organismeina, orgaanisina kansankokonaisuuksina on yksi Suomen Sisun ideologian kulmakiviä.

Sinähän Markku olit käsittääkseni Suomen Sisun jäsen jo pidemmältä ajalta, että josko osaisit selventää mitä tuolla tarkoitetaan, että mihin se ajatus pohjaa? Ainakaan luonnontieteen kanssa sillä ei vaikuttaisi olevan tekemistä, enkä vuosikausien selvittelyn seurauksena ole koskaan onnistunut saamaan tähän mieltäni askarruttavaan kysymykseen selventävää vastausta.

J. Mäki-Ketelä

  • Guest
MS, - - -

- - -

Sitten myöhemmin kun esim. kyselin Teemulta ja parilta muulta mitä se suomalaisuus tai kansallinen eetos on, ei mitään selvää tullut esille. Sellaista kyllä kaivattiin, haikailtiin.

Osaatkos sije sanoa jotain merkittävää asiaan liittyen?

Josko Markku Stenholm osaisi samalla avata Hommalla vaikuttavan nimimerkin käsityksiä yhteisöistä organismeina:

"No sitä, että konservatismin ideaan kuuluu yhtenä ajatus yhteisöistä eräänlaisina organismeina. Ne tietenkin muuttuvat, mutta - noin latteasti sanoen - muutoksen pitäisi olla vähän kuten elävän olion kasvua." (Nimimerkki 'IDA' Hommaforumilla 09.11.2010 klo14:12:51)

Sen mitä olen saanut selville, niin tuo käsitys suomalaisista, konservatiiveista, hommalaisista, valkoisista, ihmisyhteisöistä, ties keistä kaikista kulloinkin, kollektiivisina organismeina, orgaanisina kansankokonaisuuksina on yksi Suomen Sisun ideologian kulmakiviä.

Sinähän Markku olit käsittääkseni Suomen Sisun jäsen jo pidemmältä ajalta, että josko osaisit selventää mitä tuolla tarkoitetaan, että mihin se ajatus pohjaa? Ainakaan luonnontieteen kanssa sillä ei vaikuttaisi olevan tekemistä, enkä vuosikausien selvittelyn seurauksena ole koskaan onnistunut saamaan tähän mieltäni askarruttavaan kysymykseen selventävää vastausta.

Ei tuommoisella höpötyksellä ole mitään tekemistä minkään tieteenalan kanssa. Kuulostaa enemmänkin samalta lässytykseltä, mitä eräs turkulainen friikki vetää.

Markku Stenholm

  • Guest
Ei tuommoisella höpötyksellä ole mitään tekemistä minkään tieteenalan kanssa. Kuulostaa enemmänkin samalta lässytykseltä, mitä eräs turkulainen friikki vetää.

Ei sillä tietenkään mitään tekemistä tieteiden tai edes minkään järjestön ajattelun kanssa olekaan.

Tieteentekijöitä nyt on ilmiselvästi joka junaan ja pendoliinoon pyrkiville vieläpä ovet ovat, onneksi, varmaan jäätyneet kiinni. ;)

Offline Demonisoitu

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 680
Ei tuommoisella höpötyksellä ole mitään tekemistä minkään tieteenalan kanssa. Kuulostaa enemmänkin samalta lässytykseltä, mitä eräs turkulainen friikki vetää.
Ei sillä tietenkään mitään tekemistä tieteiden tai edes minkään järjestön ajattelun kanssa olekaan.

No mutta, no mutta. Kyllä se ainakin Suomen Sisun periaateohjelmaan kuuluu:

"Orgaaniseen kansanyhteisöön perustuvan yhteiskunnan kehittäminen"(20.2.2011 Suomen Sisun periaateohjelmasta osoitteesta: http://www.suomensisu.fi/ohjelma.html)

Toivoin että tuon Milla Magian kirjan myötä myös SS olisi hieman hellittänyt tuosta salaseuraluonteestaan, raottanut hieman verhojaan ja sillee. Onhan tässä viime aikoina jopa CIA:kin jo lupaillut läpinäkyvyyden lisäämistä.

Eikös tuollainen salailu käänny lopulta itseään vastaan? Kun oikeiston valtaan nousun jälkeen poliisi ei ole enää antanut äärioikeistolaisista järjestöistä juurikaan lausuntoja, niin Sisusta tietoa etsivät ovat olleet sitten pakotettuja nojaamaan niihin jo olemassa oleviin lausuntoihin. Tällöinhän palataan aina sinne Julkisen sanan neuvoston päätökseen jossa annetaan ymmärtää, että ns. Lepakkojengin - eli Joensuun skineistä koostuvan  Bats-nimisen prosenttijengin - lisäksi Supon ja Krp:n mukaan pääkaupunkiseudulla toimii toinenkin natsihenkinen järjestö - Suomen Sisu.

Olen tosiaan yrittänyt saada jo vuoden 2007 eduskuntavaaleista lähtien selvää mitä käyttäjät tarkemmin tarkoittavat tuollaisella yhteisöllä joka on elävään organismiin verrattava. Vaan kun ei yksikään sisulainen ole tähän mennessä suostunut avaamaan tuota käsitystään piiruakaan. Ajattelunsa taustalla se kuitenkin vaikuttaisi kiinteästi esiintyvän, olisi siten osa maailmankuvaansa.

Näin lapsuudessa tämän McCarthyn aikaa kuvaavan dokumentin jossa havainnollistettiin kuinka kanssaihmisten käytös saattoi muuttua aivan yks'kaks ihan kummalliseksi, puheensakin muuttuessa monotoniseksi toistamiseksi vailla häivääkään inhimillisyydestä. Dokumentin lopussa kävi sitten ilmi, että kyseessä olikin ulkoavaruudesta tulleesta organismista joka otti osan ihmisistä valtaansa, hävitti uhrinsa ruumiin ja minuuden korvaten ne kollektiivisella yhteispersoonalla. Se oli muistaakseni tuolloin lapsena aika pelottava kokemus tuon näkeminen. Että jotain tällaistako se Sisun orgaanisuus tarkoittaa, pitäisikö olla huolissaan jos havaitsee valtavia palkokasvin kuoria läheistensä liepeillä?

Ei vaan oikeesti. Kaikki eteeni tulleet viitteet tuollaisesta orgaanisen yhteisön käsitteestä johtavat joko fasistiseen Italiaan tai natsi-Saksaan, mm. kansallissosialistisen kasvatustieteen isäksi kutsuttuun hahmoon nimeltä Ernst Krieck.

Vieläkös muuten Sisun organisaatiorakenne on fascisteilta peritty kuten Sisun sivuilla aikoinaan kerrottiin?

Nyt olisi Markku taas oiva tilaisuus oikoa väärinkäsityksiä ja suuren yleisön ennakkoluuloja SS-järjestöä kohtaan.

Markku Stenholm

  • Guest
Eikös tuollainen salailu käänny lopulta itseään vastaan? Kun oikeiston valtaan nousun jälkeen poliisi ei ole enää antanut äärioikeistolaisista järjestöistä juurikaan lausuntoja, niin Sisusta tietoa etsivät ovat olleet sitten pakotettuja nojaamaan niihin jo olemassa oleviin lausuntoihin.

Ei siinä ole mitään salailua. Minulle tuollainen ajattelu liittyy uskontoon ja konservatismiin ja oma ajatteluni poikkeaa aika paljon useimpien sisulaisten ajattelusta siinä suhteessa. Orgaaninen yhteisö on hyvin laaja käsite. Se voi pohjautua biologiaan tai henkisiin asioihin tyyliin "kirkko on Kristuksen ruumis", mikä on ihan normipuhetta uskonnollisissa piireissä. Varmaan joskus selitän asiaa jossain omasta puolestani, mutta en minä tietenkään rupea selittämään sitä Sisun puolesta.

Quote
Olen tosiaan yrittänyt saada jo vuoden 2007 eduskuntavaaleista lähtien selvää mitä käyttäjät tarkemmin tarkoittavat tuollaisella yhteisöllä joka on elävään organismiin verrattava. Vaan kun ei yksikään sisulainen ole tähän mennessä suostunut avaamaan tuota käsitystään piiruakaan. Ajattelunsa taustalla se kuitenkin vaikuttaisi kiinteästi esiintyvän, olisi siten osa maailmankuvaansa.

Tuota voi avata itselleen ihan vain lueskelemalla.

Quote
Näin lapsuudessa tämän McCarthyn aikaa kuvaavan dokumentin jossa havainnollistettiin kuinka kanssaihmisten käytös saattoi muuttua aivan yks'kaks ihan kummalliseksi, puheensakin muuttuessa monotoniseksi toistamiseksi vailla häivääkään inhimillisyydestä. Dokumentin lopussa kävi sitten ilmi, että kyseessä olikin ulkoavaruudesta tulleesta organismista joka otti osan ihmisistä valtaansa, hävitti uhrinsa ruumiin ja minuuden korvaten ne kollektiivisella yhteispersoonalla. Se oli muistaakseni tuolloin lapsena aika pelottava kokemus tuon näkeminen. Että jotain tällaistako se Sisun orgaanisuus tarkoittaa, pitäisikö olla huolissaan jos havaitsee valtavia palkokasvin kuoria läheistensä liepeillä?

Kyseessä ei ilmeisesti ole dokumentti, vaan Don Siegelin erittäin hieno, fiktiivinen elokuva. Ei ole orgaanisuus Sisun liepeillä sellaista.

Quote
Ei vaan oikeesti. Kaikki eteeni tulleet viitteet tuollaisesta orgaanisen yhteisön käsitteestä johtavat joko fasistiseen Italiaan tai natsi-Saksaan, mm. kansallissosialistisen kasvatustieteen isäksi kutsuttuun hahmoon nimeltä Ernst Krieck.

Jos noin on niin hakeudut kyllä ihan itse tuollaisen tiedon piiriin jättäen ihan perusyleistiedon huomiotta. Itse en osaa sanoa natseista, koska he eivät koskaan ole kiinnostaneet minua niin paljon, että olisin viitsinyt syventyä heidän ajatteluunsa. Ihan varmasti sieltäkin kyllä löytyy vaikka mitä. Nuo tuollaiset jutut ovat ihan pohjavirtauksia ja ilmenevät mitä erilaisemmissa paikoissa.

Quote
Vieläkös muuten Sisun organisaatiorakenne on fascisteilta peritty kuten Sisun sivuilla aikoinaan kerrottiin?

Nyt olisi Markku taas oiva tilaisuus oikoa väärinkäsityksiä ja suuren yleisön ennakkoluuloja SS-järjestöä kohtaan.

Ei ole, eikä ole tietenkään ollutkaan.

Voisit lukea vaikka ketjun aiheena olevan kirjan. Minusta siinä on kuvattu asioita aivan hyvin.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094


Olen tosiaan yrittänyt saada jo vuoden 2007 eduskuntavaaleista lähtien selvää mitä käyttäjät tarkemmin tarkoittavat tuollaisella yhteisöllä joka on elävään organismiin verrattava. Vaan kun ei yksikään sisulainen ole tähän mennessä suostunut avaamaan tuota käsitystään piiruakaan. Ajattelunsa taustalla se kuitenkin vaikuttaisi kiinteästi esiintyvän, olisi siten osa maailmankuvaansa.


Eiköhän se ole selvää: kyseessä on yhteisö, jossa orgaanisesti valtaan kohoavat vahvimmat, julmimmat ja röyhkeimmät ja jossa he sitten orgaanisesti keskenään päättävät, mitä yksilön rauhaan kuuluu. Mitään demokraattisia vaaleja, ihmisoikeuksia, kansalaisoikeuksia tai muitakaan yksilökohtaisia oikeuksia ei päästetä mukaan sotkemaan.

Että takaisin feodalismiin vaan. Tietysti mafiakin on hyvä esimerkki "orgaanisesta yhteisöstä".

Suomen Sisun puolustukseksi on toki syytä sanoa, että nämä haaveet orgaanisesta, luonnollisesta yhteisöstä vaihtoehtona ahdistavalle modernille vapaudelle eivät tietenkään ole äärioikeiston yksityisomaisuutta, vaan ihan samaa paskaa kuuluu niin vasemmiston, vihreiden, feministien kuin libertaristienkin suunnalta. Tässä maassa ja tässä sivilisaatiossa kaivattaisiin sellaista poliittista liikettä ja tahoa, joka vallankumouksellisesti (heh) asettaisi tavoitteekseen mahdollisimman hyvän ja onnellisen elämän tässä länsimaisessa kulttuurissa sen nykyisillä reunaehdoilla, sen sijaan että esiteltäisiin kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä visioita pastoraalisesta yhteisöllisyydestä orgaanisesti valtaansa nousseen patri- tai matriarkan alaisuudessa.
« Last Edit: February 20, 2011, 18:59:50 by Köyry Väyränen »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.