Author Topic: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?  (Read 8422 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #45 on: June 30, 2010, 18:39:06 »
Toisekseen, on täysin typerää yrittää esittää, että ihmisillä olisi ollut liikkumavapaus ennen kansallisvaltioita.

Ei lähellekään yhtä imbesiiliä kuin väittää, että Beringian maasillan n. 25 000 vuotta sitten ylittäneet heimot joutuivat kulkemaan tullien kautta. Sitäpaitsi mistään esi-Westfalenilaisesta liikkumisvapaudesta ei edes ollut kyse, mikä paljastanee tietynasteisen lukihäiriön tai vaihtoehtoisesti väsymyksen. Kyse oli syntyperään perustuvasta reviirien määrittelystä ja sen älyvapaudesta tilanteessa, missä kaikkien syntyperä on yhteinen. Afrikan sarvesta lähteneitä somaliesi-isiäsi käy siitä kiittäminen, että voit täällä vimmalla vaahdota oikeudestasi ylläpitää suomalaista heimoreviiriäsi.

Quote
Quote
1. Onko kansallisvaltion etu perustavampi yhteiskunnallinen ihanne kuin ihmiskunnan etu?
2. Onko aineellinen ja taloudellinen hyvinvointi perustavampaa kuin henkinen hyvinvointi ja ihmisoikeudet?

Irrelevanttia. Demokratia päättää näkemyksestään ja sitten se tapahtunee.

Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja. Yhteiskunnallisten ihanteiden muuttuvaisuudella ja demokratialla on aika vissi keskinäinen suhde ja näin 2000-luvulla olet auttamattomasti jäämässä aatteelliseen vähemmistöön kaikesta vastaan ruikutuksestasi huolimatta.

Quote
Hetki, onko se siis rasismia, että haluaa läheisilleen hyvää eikä jaa omaa muille?

Tuo on tarkalleen ottaen tribalismia tai klaanihenkisyyttä, mikäli periaatteellisella tasolla pidetään kiinni ehdosta "ei jaa omaa muille."  Tribalismin aatteellisesta sukulaisuudesta arkirasismiin voimme toki väitellä tällä foorumilla lisääkin. Yhtä kaikki, kukin termi vain kaunis knoppisana primitiiviselle nurkkakuntaiselle itsekeskeisyydelle, joka maahanmuuttokritiikissä puetaan sivistyssanain valeasuun ja yritetään kivenkovaa perustella muuttumattomaksi osaksi ihmisluontoa. Ja samalla kuitenkin tämä erottamattomasti klaanihenkinen ihmiskunta on 6000-vuoden aikana kyennyt muodostamaan toinen toistaan inklusiivisempia yhteiskunnallisia järjestelyjä heimoista kaupunkivaltioihin, kaupunkivaltioista kansallisvaltioihin ja kansallisvaltioista liittovaltioihin. Mutta kiistä sinä tosiasioita kiistä, ja jää suosiolla junasta jälkeen, kunhan et estä muita halukkaita junaan astumasta.

Quote
Minusta me voisimme vaikka hävittää kaikki kansalaisvaltiot ja olisin silti sitä mieltä, että haluaisin läheisille ihmisilleni turvallisuutta ja hyvinvointia. Jos joku ihminen, ihonväriin tai mihinkään muuhun seikkaan huomiota kiinnittämättä, häiritsee näitä asioita läheisteni suhteen, niin minä yritän rationaalisin perustein parantaa heidän asemaansa ja miettiä, että pitääkö minun siirtyä pois vai voinko vaikuttaa jotenkin minua häiritseviin ihmisiin. Näin toimii ihmiskunta mielestäni.

Ei, vaan ihmisapinat. Kannattaa tutustua Elman Servicen 1960-luvulla tekemään puhuttelevaan tutkimukseen sofistikoituneiden simpanssiyhdyskuntien ja primitiivisimpien ihmisheimojen radikaaleista eroista toimintamalleissa, missä jälkimmäiset olivat paitsi evolutiivisesti menestyksekkäämpiä, perustivat toimintamallinsa voiman ja vaiston sijaan abstrakteihin periaatteisiin ja altruistisiin arvoihin.
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Kullervo Kalervonpoika

  • Guest
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #46 on: June 30, 2010, 18:55:29 »
Ketkä hommalaiset, ja kuka julistaa valkoisista eurooppalaisista rinta kaarella? Etkö juuri kirjoittanut ettei jotain kokonaista ryhmää saa yleistää? Loppuun vielä yleistät, että jotkut (ei selviä vieläkään ketkä) turhaan kirjoittavat yleistäen suomalaisista ja eurooppalaisista.

Tämä on loistava esimerkki niistä oudoista ajatuskiemuroista ja loogisista solmuista joihin viittasin. Kirjoitetaan yleistäen kuinka "ne" yleistävät ja kauhistellaan yleistämistä ja pistetään itse heti perään tai ihan alkuun yleistäen, oikein litran mitalla.
Totta kai ;D. Vai pidätätkö yleistämisenkin vain hommalaisen etu-oikeudeksi? Kaksoistandardi?
« Last Edit: June 30, 2010, 19:00:01 by Eversti »

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #47 on: June 30, 2010, 19:57:00 »
Kullervo, voisitkos palata Everstiksi, muutoin sinut aivan turhaan sekoitetaan erääseen nettikullervoon, kuten mainiosti tiedät. Emme usko sinun moista toivovan.

"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Timo Hellman

  • Newbie
  • *
  • Posts: 41
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #48 on: June 30, 2010, 20:36:05 »
Ketkä hommalaiset, ja kuka julistaa valkoisista eurooppalaisista rinta kaarella? Etkö juuri kirjoittanut ettei jotain kokonaista ryhmää saa yleistää? Loppuun vielä yleistät, että jotkut (ei selviä vieläkään ketkä) turhaan kirjoittavat yleistäen suomalaisista ja eurooppalaisista.

Tämä on loistava esimerkki niistä oudoista ajatuskiemuroista ja loogisista solmuista joihin viittasin. Kirjoitetaan yleistäen kuinka "ne" yleistävät ja kauhistellaan yleistämistä ja pistetään itse heti perään tai ihan alkuun yleistäen, oikein litran mitalla.
Totta kai ;D. Vai pidätätkö yleistämisenkin vain hommalaisen etu-oikeudeksi? Kaksoistandardi?

Sinun on pakko olla trolli tai asperger-tapaus tai kumpaakin.  ???

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #49 on: June 30, 2010, 21:10:22 »
EI ole kumpaakaan. Everstiltä yksinkertaisesti puuttui sellainen luonteen perversio, jonka ansiosta viehtyy nettinörttäilyyn ja eriasteiseen pään ja seinän väliseen yhteydenpitoon toisenmielisten (tässä tapauksessa nuiveroiden) kanssa. Normaaleilta yksilöitä tällainen taipumus uupuu. :)
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Zngr

  • Newbie
  • *
  • Posts: 43
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #50 on: June 30, 2010, 21:56:50 »
EI ole kumpaakaan. Everstiltä yksinkertaisesti puuttui sellainen luonteen perversio, jonka ansiosta viehtyy nettinörttäilyyn ja eriasteiseen pään ja seinän väliseen yhteydenpitoon toisenmielisten (tässä tapauksessa nuiveroiden) kanssa. Normaaleilta yksilöitä tällainen taipumus uupuu. :)

Ei muuten puutu normaaleilta "yksilöiltä" juurikaan kykyä vaihtaa viestejä nuiveroiden tai yleisesti ihmisten (vaikka suvisten?) kanssa. Ei siinä ole mitään perverssiä jos voi vaihtaa viestejä tai ajatuksia sellaisten ihmisten kanssa jotka eivät ole ihan samaa mieltä. Se on ollut ihmiskunnan normi aina silloin, kun mielipiteitä ei ole pakotettu. Yeensä on pakotettu mutta se ei liity tähän. I hope.

Jos Eversti ei voi (eikä varmasti voikaan) kommunikoida muuten kuin hän kommunikoi yllä, kyseessä ei ole jonkinlaisen perversion (= poikkeava) aiheuttama puute, vaan ihan normaalin (=miten ollaan kuten ihmiset) puute.
« Last Edit: June 30, 2010, 22:00:00 by Zngr »

Offline Zngr

  • Newbie
  • *
  • Posts: 43
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #51 on: June 30, 2010, 22:14:49 »
Totta kai ;D. Vai pidätätkö yleistämisenkin vain hommalaisen etu-oikeudeksi? Kaksoistandardi?

Ihan oikeasti Eversti, tuo näyttää helvetin tyhmältä. Nyt menee oikeasti aika huonosti internetkiistelyn saralla. Enhän minä ole ylistänyt yleistämisen riemuja, vaan sinä olet, eli miten minä voisn luokitella jotain mitä sinä teet etu-oikeudek-

... antaa olla.

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #52 on: June 30, 2010, 22:36:23 »
EI ole kumpaakaan. Everstiltä yksinkertaisesti puuttui sellainen luonteen perversio, jonka ansiosta viehtyy nettinörttäilyyn ja eriasteiseen pään ja seinän väliseen yhteydenpitoon toisenmielisten (tässä tapauksessa nuiveroiden) kanssa. Normaaleilta yksilöitä tällainen taipumus uupuu. :)

Ei muuten puutu normaaleilta "yksilöiltä" juurikaan kykyä vaihtaa viestejä nuiveroiden tai yleisesti ihmisten (vaikka suvisten?) kanssa. Ei siinä ole mitään perverssiä jos voi vaihtaa viestejä tai ajatuksia sellaisten ihmisten kanssa jotka eivät ole ihan samaa mieltä. Se on ollut ihmiskunnan normi aina silloin, kun mielipiteitä ei ole pakotettu. Yeensä on pakotettu mutta se ei liity tähän. I hope.

 

Hienoa, Zngr! Luepa viestisi uudelleen pariin kertaan, alat kuulostaa aivan aidolta suvikselta ja mokuttajalta! Lisäät siihen vielä nuiveron ja suviksen tilalle sanat islaminuskoinen, maahanmuuttaja, humanitäärinen maahanmuutto ja kulttuurien välinen vuorovaikutus.

Kiitos.  ;D

edit: tämä ei ollut ilkeää ivailua, vaan aidosti ilahtunut havainto.  :)
« Last Edit: July 01, 2010, 09:59:32 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline BRG

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #53 on: July 01, 2010, 03:11:21 »
Voisko joku selittää, nyt en ymmärrä. Siis tää Hero member pyyntelee kiltisiti että voisko joku lopettaa kirjoittelemisen väärällä nimimerkillä ja sitten vielä kun joku muukin huomauttaa väärän nimemerkin käytöstä, niin tää mustanaamion hevonen alkaa puolustella väärän nimimerkin käyttäjää. Onko tää eversti joku suomettunut virtahepo habbohotelissa?

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #54 on: July 01, 2010, 10:08:34 »
Meitä Omituisia Otuksia riittää täällä joka lähtöön, tervetuloa vain mukaan.

Everstin mitta tosin taisi tulla toistaiseksi täyteen. Hän piti palstaa rasistien saastuttamana, (tämän jäähyväisviestin siirsin roskakoriin, koska sana "rasisti" tuntuu loukkaavan siinä määrin syvästi muutamia ja herättävän kiivasta, junnaavaa jauhantaa, jonka olemme jo muutamaan otteeseen saaneet kokea, joten päätin säästää sekä itseäni, muita hieman neutraalimmin sanaan suhtautuvia että niitä muutamia rakkaita ei-niin-suvaitsevaisia tältä leimaamiseksi tulemisen ahdistavalta tunteelta ja sen aiheuttaman kiukun ja katkeroitumisen käsittelyltä). Positiivista syrjintää ja hommalaisten hyysäystä siis.

Eversti toisin sanoen kirjautui ulos eikä siis toistaiseksi kirjoittele millään nimimerkillä. Selvensinkö asiaa..?  ;)

edit: "Suomettunut Virtahepo" tosin olisi aivan mainio nimimerkki. Eversti, jos palaat, miten olisi, kelpaisiko uudeksi identiteetiksesi..?
« Last Edit: July 01, 2010, 10:25:31 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Virkamies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1647
  • En sitten laupeutunut
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #55 on: July 01, 2010, 10:47:32 »
Ei lähellekään yhtä imbesiiliä kuin väittää, että Beringian maasillan n. 25 000 vuotta sitten ylittäneet heimot joutuivat kulkemaan tullien kautta.

Antti hyvä, onko joku niin esittänyt? Totta kai olisi imbesilliä väittää niin. Toki jos joku esittäisi, että heimon päällikön nuijalla voitiin myös silloin päättää että kuka siirtyy ja mihin siirtyy, toki melko rajallisesti, niin silloin kyse ei ole ihan samasta lauseesta. Pääpropositio kai lienee se, että ihmisten kulkemista ja menemistä on aina rajoitettu, mutta vasta ihmiskunnan täyttäessä maapallon kolkat väestöllään ja kehittyvillä menetelmillä on tästä kontrollista tullut voimakkaampaa.

Quote
Sitäpaitsi mistään esi-Westfalenilaisesta liikkumisvapaudesta ei edes ollut kyse, mikä paljastanee tietynasteisen lukihäiriön tai vaihtoehtoisesti väsymyksen.

Luulen, että kyse on siitä, että tällä palstalla tuntuu olevan erityisen paljon erilaisia vihjailijoita, joten suoraan sanoen niputin esityksesi niin, että pyrit Westfalen-lauseellasi vihjaamaan, ettei ennen kansalaisvaltioita ollut rajakontrolleja.

Quote
Kyse oli syntyperään perustuvasta reviirien määrittelystä ja sen älyvapaudesta tilanteessa, missä kaikkien syntyperä on yhteinen. Afrikan sarvesta lähteneitä somaliesi-isiäsi käy siitä kiittäminen, että voit täällä vimmalla vaahdota oikeudestasi ylläpitää suomalaista heimoreviiriäsi.

En tiennyt, että vaahtoan vimmalla. Pahoitteluni jos näin on. Minä en jaksa niinkään perustaa näitä asioita syntyperiin ja sen sellaisiin. Ihmisillä on asioihin aina oma perspektiivinsä. Joku katsoo tavallasi jonnekin kädellisten aamuhämärään ja joku ei edes tunnusta omien vanhempiensa vaikuttavan omaan elämäänsä. Suurin osa varmaan jostain siltä väliltä.

Joillekin kuuluminen samaan eläinlajiin on hyvin merkityksellinen asia ja jotkut kokevat tätä ihmisveljeyttä vähemmän. Toiset kokevat samaan kulttuuriin kuulumisen hyvin merkitykselliseksi ja jotkut kokevat tätä kulttuuriveljeyttä vähemmän. Mikä asia nyt kenellekin mitäkin merkitsee. Todennäköisesti kaikki joukot ainakin jotain merkitsevät yksilöille.

Quote
Quote
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Tämä on kyllä ehkä paras lause koko tämän foorumin historiassa. Et varmaan pahastune, jos hieman lainaan sitä.

Quote
Yhteiskunnallisten ihanteiden muuttuvaisuudella ja demokratialla on aika vissi keskinäinen suhde ja näin 2000-luvulla olet auttamattomasti jäämässä aatteelliseen vähemmistöön kaikesta vastaan ruikutuksestasi huolimatta.

Nyt et ihan ymmärtänyt. Tarkoitin sitä, että enemmistö ne asiat päättävät, että mikä merkitsee ja paljonko merkitsee.

Quote
Tuo on tarkalleen ottaen tribalismia tai klaanihenkisyyttä, mikäli periaatteellisella tasolla pidetään kiinni ehdosta "ei jaa omaa muille."  Tribalismin aatteellisesta sukulaisuudesta arkirasismiin voimme toki väitellä tällä foorumilla lisääkin. Yhtä kaikki, kukin termi vain kaunis knoppisana primitiiviselle nurkkakuntaiselle itsekeskeisyydelle, joka maahanmuuttokritiikissä puetaan sivistyssanain valeasuun ja yritetään kivenkovaa perustella muuttumattomaksi osaksi ihmisluontoa. Ja samalla kuitenkin tämä erottamattomasti klaanihenkinen ihmiskunta on 6000-vuoden aikana kyennyt muodostamaan toinen toistaan inklusiivisempia yhteiskunnallisia järjestelyjä heimoista kaupunkivaltioihin, kaupunkivaltioista kansallisvaltioihin ja kansallisvaltioista liittovaltioihin. Mutta kiistä sinä tosiasioita kiistä, ja jää suosiolla junasta jälkeen, kunhan et estä muita halukkaita junaan astumasta.

No mutta heimoutumista se totta kai on, mietin vain, että kuinka hyvin rasismi terminä siihen sopii. Pääsenkö vielä Mikkelin-junaan?

Quote
Ei, vaan ihmisapinat. Kannattaa tutustua Elman Servicen 1960-luvulla tekemään puhuttelevaan tutkimukseen sofistikoituneiden simpanssiyhdyskuntien ja primitiivisimpien ihmisheimojen radikaaleista eroista toimintamalleissa, missä jälkimmäiset olivat paitsi evolutiivisesti menestyksekkäämpiä, perustivat toimintamallinsa voiman ja vaiston sijaan abstrakteihin periaatteisiin ja altruistisiin arvoihin.

Elman Service... 60-luvulla kirjoiteltiin kaikkia kivaa Vesimiehen ajasta ja jaloista villeistä, mutta moderni antropologia ja tiede ylipäätänsä tietää, että ihmiset olivat melko raadollisia entisaikaan. Kahden maailmansodan traumaattisten kokemusten jälkeen ihmiskunta toki halusi uskoa olevansa pohjimmiltaan jotain muuta kuin palopommeilla ja sinappikaasulla toisiaan teurastava olento.

Mutta. Eivät abstraktit arvot tai altruismi poissulje edellä kirjoittamiani arvoja. Oikeastaan päinvastoin. Altruismi on yleensä altruismia, joka kohdistuu oman yhteisönsä yksilöihin ja siten edesauttaa oman yhteisönsä selviämistä. Ne ihmiset sotivat ja tekivät omien heimojensa yksilöiden asiat paremmiksi toisten kustannuksella jos vain siihen pystyivät ilman suurempaa riskiä.

Jos pyrit jotenkin uudistamaan ihmisen olentona sellaiseksi, joka kokee koko maapallon läheisikseen, niin hyvää onnea vaan sille projektille. Minä en vakavasti ottaen kyllä kykene sellaiseen utopiaan uskomaan historian valossa. Voin toki olla väärässäkin, mutten kyllä näe mitään perusteltua syytä uskoa ihmisten muuttuvan mitenkään tässä asiassa.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #56 on: July 01, 2010, 11:42:01 »
....

Osa sarkastis-substantiivisista vastavedoistani sekä myös vakavammista huomioistani näyttävät reaktioidesi perusteella menneen sen verran ohitse, etten näe nyt taloudelliseksi niihin sen tarkemmin puuttua.

Quote
Elman Service... 60-luvulla kirjoiteltiin kaikkia kivaa Vesimiehen ajasta ja jaloista villeistä, mutta moderni antropologia ja tiede ylipäätänsä tietää, että ihmiset olivat melko raadollisia entisaikaan. Kahden maailmansodan traumaattisten kokemusten jälkeen ihmiskunta toki halusi uskoa olevansa pohjimmiltaan jotain muuta kuin palopommeilla ja sinappikaasulla toisiaan teurastava olento.

Maailmansotien jälkeinen jälleenrakennusvimma oli päinvastoin kouriintuntuva osoitus keskivertoihmisen kyvystä nähdä hyvää karmeuksienkin jälkeen ja niiden keskellä. Vaihtoehtona olisi toki voinut olla inhorealistinen morkkis, loputon teurastusorgia, sartrelainen eksistentialismi ja pelkurimainen periksiantaminen, johon loppujen lopuksi vain pienenpieni vähemmistö hairahti. Todistustaakka on sillä kauhusaduista viehättyneellä näyttöpäätteen suojasta synkistelevällä kyynikolla, joka ei oikeasti ole maailman kauheimmissa paikoissa vieraillut ja niissä tullut kerta toisensa jälkeen ihmisen perushyvyydestä yllättyneeksi. Se nojatuolinörtti, joka vakavissaan pitää inhorealismia ihmisen normaalitilana tai ihmistodellisuuden perimmäisenä kuvauksena, puhukoon siis vain omasta puolestaan ja jättäköön yleistykset niille, jotka ovat ihmiskunnan kirjoon paremmin tutustuneet. Mitä tulee Elman Serviceen, tuoreemmat antropologiset tutkimukset ovat vain vahvistaneet Servicen teesejä.

Kuinka monta palopommeilla ja sinappikaasulla teurastavaa ihmistä tunnemme? Entä kuinka monta sellaista, jolle savolaisuus tai karjalaisuus merkitsee tänä päivänä vähemmän kuin suomalaisuus? Virkamies voi toki elää ja puolustaa tribalistista harhakuvaansa sylki vaahdossa (provokatiivinen metafoora, ällös lankea kahdesti ansaan), mutta ihmistodellisuuden vääjäämättömäksi piirteeksi hän ei sitä kyllä kykene millään todistamaan. Varsinkaan jos todistelut ovat samaa akateemista tasoa kuin aikaisemmassa henkirikoskuolleisuutta käsittelevissä tilastoviittauksissa.

Quote
Jos pyrit jotenkin uudistamaan ihmisen olentona sellaiseksi, joka kokee koko maapallon läheisikseen, niin hyvää onnea vaan sille projektille.

Kuten sanottu, olet tipahtanut junasta. Maailmankansalaisuutta kokevat nykynuoret yhä enenevässä määrin jo puhtaasti tämän näpyttelyformaatin eli internetin kautta, sekä myös lisääntyneen matkustelun ja liikkumisen myötä. Jos et tätä halua todeksi tunnustaa, se on oma asiasi ja kunnioitan sitä. Mutta kivenkovaan muutostrendejä vastaan harominen nykymaailmassa on yksinkertaisesti vain kärpäsen vikinää vastatuulessa. Ja tällä foorumilla varsinkaan se ei kantaudu. Kannattaneekin säästää se voimakkampi heimohenkinen vouhotus sille foorumille, minne se kuuluu. Mitä tulee maapallohenkisyyteen, itse asiassa se ei ole edes hirveän vaikeaa. Kannatta yrittää! Sillä voi olla jopa omaa mielialaakin piristävä vaikutus.

Quote
Minä en vakavasti ottaen kyllä kykene sellaiseen utopiaan uskomaan historian valossa. Voin toki olla väärässäkin, mutten kyllä näe mitään perusteltua syytä uskoa ihmisten muuttuvan mitenkään tässä asiassa.

Syitä olisi vaikka millä mitalla, mutta halustahan on lopulta kysymys. Arvon Virkamiehenikin on jonain päivänä myöntävä olevansa huomattavasti jalomielisempi ihmisolento kuin mitä antaa itsensä ymmärtää. Jopa hänen kirjoituksistaan merkittävä osa on osoitus perimmäisestä ylevähenkisyydestään. Mutta itsensä kohtaamisen päivään saakka jatkukoon itsepäinen heimomiehen teinikapinointi omaa todellisuuttaan vastaan. Sovitaan nyt sitten vaikka sovun vuoksi, että olet eläin, heimohenkinen lähimmäistesi turvaaja ja omaa pottiaan vartioiva metsästäjä-keräilijä. Puhu kuitenkin vain omasta puolestasi äläkä yritä uskotella meille muille, että me olemme tämän asian suhteen heimoveljiäsi.
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Virkamies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1647
  • En sitten laupeutunut
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #57 on: July 01, 2010, 15:55:16 »
Osa sarkastis-substantiivisista vastavedoistani sekä myös vakavammista huomioistani näyttävät reaktioidesi perusteella menneen sen verran ohitse, etten näe nyt taloudelliseksi niihin sen tarkemmin puuttua.

Internet on siitä huono medium että sarkasmi saattaa mennä ohitse ainakin jos vastaanottajan oma dispositio on liian tosikkomainen.

Quote
Todistustaakka on sillä kauhusaduista viehättyneellä näyttöpäätteen suojasta synkistelevällä kyynikolla, joka ei oikeasti ole maailman kauheimmissa paikoissa vieraillut ja niissä tullut kerta toisensa jälkeen ihmisen perushyvyydestä yllättyneeksi. Se nojatuolinörtti, joka vakavissaan pitää inhorealismia ihmisen normaalitilana tai ihmistodellisuuden perimmäisenä kuvauksena, puhukoon siis vain omasta puolestaan ja jättäköön yleistykset niille, jotka ovat ihmiskunnan kirjoon paremmin tutustuneet.

Ei näitä asioita voi tai edes tarvitse kenenkään todistella. En minä ylläty ihmisten perushyvyydestä, koska uskon siihen vakaasti. Ihminen voi yhdistää inhorealismin ja esperanzan maailmankatsomuksessaan. Juuri sitähän ihminen on, ristiriitainen otus joka samaan aikaan sisältää niin inhimillisiä aineksia elämänkirjon molemmilta laidoilta. Sokeutta on se, että yrittää nähdä vain yhden puolen.

Ja kaikella kunnioituksella, minä antaisin kaikille ihmisille mahdollisuuden sanoa ihmisyydestä myös yleistyksiä tahtonsa mukaan.

Quote
Mitä tulee Elman Serviceen, tuoreemmat antropologiset tutkimukset ovat vain vahvistaneet Servicen teesejä.

Noh, minä viittasin lähinnä siihen melko pasifistiseen tulkintaasi herran teeseistä. Ymmärtääkseni ja pikaisella googlauksella vahvistettuna näkisin, etteivät ne teesit poikkea mitenkään omistani. Väkivalta toimii viimeisenä ratkaisijana oli kyseessä sitten minkä tason yhteisö tahansa.

Quote
Kuinka monta palopommeilla ja sinappikaasulla teurastavaa ihmistä tunnemme? Entä kuinka monta sellaista, jolle savolaisuus tai karjalaisuus merkitsee tänä päivänä vähemmän kuin suomalaisuus? Virkamies voi toki elää ja puolustaa tribalistista harhakuvaansa sylki vaahdossa (provokatiivinen metafoora, ällös lankea kahdesti ansaan), mutta ihmistodellisuuden vääjäämättömäksi piirteeksi hän ei sitä kyllä kykene millään todistamaan. Varsinkaan jos todistelut ovat samaa akateemista tasoa kuin aikaisemmassa henkirikoskuolleisuutta käsittelevissä tilastoviittauksissa.

Minusta asian todistaminen vaatinee lähinnä G.E. Mooren kaltaista käden pystyyn nostamista tai samaa induktiivista päätelmää kuin mitä ihmiskunta on tehnyt auringonnousun suhteen. Minusta minun ei tarvitse kuin sanoa, että tarkastele ihmiskunnan historiaa ja esihistoriaa.

Toisekseen, minusta on hivenen arveluttavaa vittuilla sylki suussa puhumisista sekä todisteluiden heikkoudesta ja jotenkin sivulauseessa yrittää todeta asiassa olevan jokin provokatiivinen sivutie, jonka pitäisi tehdä asia jotenkin sellaiseksi, ettei minun pitäisi siihen tarttua. Ihmiset ovat sellaisia, että jos heitä provosoidaan, niin he ärsyyntyvät. Ihmettelen hieman, että tarkoitatko nyt sitä, että en vaahtoa sylki suussa ja todisteluni ovat kelvollisia vai päinvastoin?

Quote
Kuten sanottu, olet tipahtanut junasta. Maailmankansalaisuutta kokevat nykynuoret yhä enenevässä määrin jo puhtaasti tämän näpyttelyformaatin eli internetin kautta, sekä myös lisääntyneen matkustelun ja liikkumisen myötä.

... sanoi hellenistisen ajan sofisti Ai-Khanumissa. Historia on iso pyörä joka kääntyy hitaasti. En näe muutosta. Näen vain ihmisiä, joilla ei ole suuri pula resursseista.

Quote
Jos et tätä halua todeksi tunnustaa, se on oma asiasi ja kunnioitan sitä. Mutta kivenkovaan muutostrendejä vastaan harominen nykymaailmassa on yksinkertaisesti vain kärpäsen vikinää vastatuulessa. Ja tällä foorumilla varsinkaan se ei kantaudu. Kannattaneekin säästää se voimakkampi heimohenkinen vouhotus sille foorumille, minne se kuuluu. Mitä tulee maapallohenkisyyteen, itse asiassa se ei ole edes hirveän vaikeaa. Kannatta yrittää! Sillä voi olla jopa omaa mielialaakin piristävä vaikutus.

Mitä tähän voi sanoa. En koe vouhottavani. Sanotko nyt, että ethän sinä niin sanokaan vaan kyseessä on metafora? Jos sanot, niin voisitko hieman yksinkertaisemmin sanoa, että mitä sinä sitten yrität kertoa minulle, jotta yksinkertaisemmat aivoni ymmärtäisivät asian?

Quote
Syitä olisi vaikka millä mitalla, mutta halustahan on lopulta kysymys. Arvon Virkamiehenikin on jonain päivänä myöntävä olevansa huomattavasti jalomielisempi ihmisolento kuin mitä antaa itsensä ymmärtää. Jopa hänen kirjoituksistaan merkittävä osa on osoitus perimmäisestä ylevähenkisyydestään.

Suurin osa ihmiskuntaa on jaloluonteisia ja ylevähenkisiä. Toiset meistä näkevät myös historian ja eivät anna kulloisenkin ajan sokeuttaa itseään vaan kykenevät asettamaan asiat perspektiiviin.

Quote
Mutta itsensä kohtaamisen päivään saakka jatkukoon itsepäinen heimomiehen teinikapinointi omaa todellisuuttaan vastaan. Sovitaan nyt sitten vaikka sovun vuoksi, että olet eläin, heimohenkinen lähimmäistesi turvaaja ja omaa pottiaan vartioiva metsästäjä-keräilijä. Puhu kuitenkin vain omasta puolestasi äläkä yritä uskotella meille muille, että me olemme tämän asian suhteen heimoveljiäsi.

Ulula cum lupis, cum quibus esse cupis.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #58 on: July 01, 2010, 17:17:41 »
Internet on siitä huono medium että sarkasmi saattaa mennä ohitse ainakin jos vastaanottajan oma dispositio on liian tosikkomainen.

Mutta mutta, kun pieni provokaatio on vaan niin oivallinen keino löytää vasta-argumentoijan arat kohdat ja riisua näennäisälyllinen höttö argumenttien todellisten tunneperustaisten motivaattoreiden tieltä. Mutta myönnetään auliisti, että provosointiin sisältyy pientä henkistä väkivaltaa. Lupaan olla kiusaamatta enää.  ;)

Mitä tulee historian opetuksiin, mielestäni on aina yhtä kiehtovaa, kuinka kaksi mielestään historiaan perehtynyttä yksilöä voivat olla niin eri mieltä historian kulusta. Mutta hyväksyttäköön asian laita sovun hengessä, sillä on ilmeistä, että tällä foorumilla emme kykene mielekkäästi historian kokonaiskulkua todistelemaan suuntaan taikka toiseen.

Mitä tulee virkamiehiin ja tosikkomaisuuteen, eihän nämä kaksi ilmiötä voi mitenkään liittyä toisiinsa? ;D Pois se meistä! Olenhan kollegasi saman valtion palveluksessa.

Lomia,

I.A.
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Virkamies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1647
  • En sitten laupeutunut
Re: Globaalia vastuuta vai globaalia apartheidiä?
« Reply #59 on: July 01, 2010, 17:31:38 »
Mitä tulee virkamiehiin ja tosikkomaisuuteen, eihän nämä kaksi ilmiötä voi mitenkään liittyä toisiinsa? ;D Pois se meistä! Olenhan kollegasi saman valtion palveluksessa.

Rikoit juuri virkamieskunnan ensimmäistä prinsiippiä. Ällös paljasta toimeenpanevan elementin perusolemusta ulkopuolisille vaan kätke kaikki huumorisi rutikuivan ulosannin sisään - vain toista virkamiestä on sinun naurattaman.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.