Author Topic: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa  (Read 2027 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jussi Jalonen

  • Guest
Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« on: April 29, 2010, 00:43:00 »
Far Outliers-on lukemisen arvoinen mediaseurantaan keskittyvä blogi, jossa julkaistaan Aasiaan ja Tyynenmeren alueeseen liittyviä uutisia, artikkeleita ja kirjallisuuspoimintoja. Viime aikoina blogissa on ilmestynyt taltiointeja Vali Nasrin viime vuonna ilmestyneestä teoksesta Forces of Fortune: The Rise of the New Muslim Middle Class and What It Will Mean for Our World, joka vaikuttaa varsin kiinnostavalta teokselta.

Tuorein lainaus keskittyy vertailemaan islamilaisten koulujen - eli madrassain - sekä sekulaaristen koulujen välisiä eroja eri muslimimaissa. Artikkeli toistaa aluksi sen kaikille jo tutun asian, että madrassat ovat yleisesti ottaen vanhoillisia opinahjoja, ja eräät ovat myös huolettavan fanaattisia laitoksia, joita kieltämättä hyödynnetään terroristien ja uskonsoturien kouluttamisessa. Tämä ongelma, vaikkakin vakavasti otettava, ei silti näyttäisi olevan niin läpitunkeva kuin uutisoinnin perusteella saattaisi luulla. Terrorismiasiantuntijat Peter Bergen ja Swati Pandey pitävät madrassain ja terrorismin välistä linkkiä suhteellisen heikkona, ja antropologi Robert Hefnerin tutkimusten mukaan esimerkiksi Indonesian 46 000 madrassan joukossa on vain nelisenkymmentä fanaattista linjaa edustavaa oppilaitosta.

Madrassat ovat lisäksi sellaisenaankin marginaali-ilmiö. Harvardin yliopiston ja Maailmanpankin suorittaman tutkimuksen mukaan esimerkiksi Pakistanissa vain 1% kouluikäisistä oli madrassain opiskelijoita vuonna 2002, ja kuudessa vuodessa määrä on noussut 1.9% lukemiin (välihuomautus: oikea tapa ilmoittaa tämä on todeta, että madrassain oppilasmäärä on siis lähes kaksinkertaistunut!). Islaminuskon kannalta suurempi ongelma on itse asiassa se, että madrassain sijasta varsin monet niinsanotut sekulaariset valtionkoulut tapaavat antaa uskonnonopetusta hyvin kireässä ja suvaitsemattomassa hengessä. Esimerkkeinä on mainittu Algeria, Pakistan sekä Jordania, jossa valtiovalta on hieman lyhytnäköisesti luovuttanut opetusministeriön fundamentalisteille miellyttääkseen näitä ja pitääkseen nämä pois sotkemasta ulkopolitiikkaa tai talousasioita.

Marginaali-ilmiönäkin madrassat ovat parantaneet asemiaan - mikä tärkeintä, myös tarjoamansa opetuksen laadun saralla. Syyskuun 11. päivän terrori-iskujen aiheuttamien paineiden jälkeen madrassat ovat monissa islamilaisissa maissa ilmeisesti reformoituneet nopeammin kuin valtionkoulut. Indonesiassa ja Bangladeshissa islamilaiset koulut ovat suosiolla toteuttaneet hallitusten määräämät uudistukset opetusohjelmissaan. Pakistanissa peräti 70% sikäläisistä haastatelluista onkin kannattanut madrassain uudistamista ääriliikkeiden kitkemiseksi pois kuvioista ja opetuksen tason parantamiseksi (välihuomautus: kokonaista 30% on siis vastustanut ajatusta!). Samalla haastatellut ovat ilmaisseet torjuvansa sekulaarisen opetuksen - mikä on varsin ymmärrettävää, sillä sekulaarinen ja valtionkouluissa toteutettava opetus on Pakistanissa käytännössä romahtanut. Tämä ilmiö on yleinen kautta koko islamilaisen maailman, ja madrassat nähdäänkin nyt uutena mahdollisuutena kansansivistyksen ja korkea-asteen opetuksen kohentamiseen. Kuten artikkeli toteaa:

The demand is for high-quality, useful Islamic education but not extremism; for teaching religious values but not political activism; and vitally, for providing children with the knowledge needed to make it in the competition of the modern, globalized economy.

Islamilaiset opinahjot ovat jo toimineet opetustason edistäjinä sekä yksittäisten kansalaisten sosiaalisen nousun mahdollistajina esimerkiksi Bangladeshissa, joissa joka kolmas yliopistoprofessori on suorittanut opintonsa valtion mandaatilla toimivissa islamilaisissa madrassissa. Bangladeshin madrassat ovatkin yhdistäneet tehokkaasti perinteisen islamilaisen opetuksen englanninkieliseen koulutukseen ja moderneihin oppiaineisiin. Samoihin aikoihin monissa islamilaisissa maissa poliittinen aktivismi on muuttanut sekulaariset yliopistot taistelukentiksi, ja onnistunut siinä sivussa romuttamaan koko valtiollisen yliopisto-opetuksen. Madrassat eivät nähtävästi kärsi vastaavista ongelmista, mikä todennäköisesti tulee lisäämään niiden suosiota ja merkitystä tulevaisuudessa.

(Henkilökohtainen anekdootti: olin viime vuonna Istanbulissa vierailemassa Bah§eşehir-yliopistolla, joka on yksityinen yliopisto. Sekulaarinen, tietysti, kuten kaikki Turkin yliopistot, mutta ei valtion omistama, mikä näkyi esimerkiksi siinä, että armenialaisten kansanmurhastakin pystyi pitämään esitelmiä seminaarien aikana, eivätkä mustatakkiset ja aurinkolaseja käyttävät JİTEM-miehet tulleet raahaamaan ketään pois kidutettavaksi. Tai en ainakaan huomannut. Lafkan turvallisuus oli silti sitä luokkaa, etten ole moista missään yliopistossa nähnyt. Oppaanani toimineet äärimmäisen raflaavan näköiset turkkilaiset opiskelijatytöt - punatukkainen oli nimeltään Miray, tummaverikkö puolestaan Dicle - selostivat minulle rennosti naureskellen, että valtion yliopistoissa turvajärjestelyt ovat vielä tiukemmat, mutta mielenosoituksia sekä protesteja on silti enemmän. Muutenkin oli erikoinen kokemus, kun tytöt saattoivat aamulla kampuksella pahoitella hetkellisesti kiristettyjä turvatarkistuksia tyyliin "sori, mutta kun tossa naapurissa on taas tänään yksi poliittinen oikeudenkäynti".)

Far Outliers-blogista kannattaa lukaista myös samasta ylläsiteeratusta teoksesta poimittu islamilaisessa maailmassa vallitsevia demokratian ja sekularisaation mutkikkaita ja ongelmallisia trendejä käsittelevä, ajatuksia herättävä ja varsin kriittinen artikkeli. Toisin kuin länsimaissa liian usein halutaan kuvitella, maallistuminen ja kansanvaltaistuminen eivät suinkaan ole islamilaisissa maissa käsi kädessä kulkevia trendejä.


Cheers,

J. J.
« Last Edit: April 29, 2010, 00:54:10 by Jussi Jalonen »

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« Reply #1 on: April 30, 2010, 00:05:47 »
Eikä islamilainen syntyperä suinkaan tarkoita, että kaikkea ei-islamilaista ja etenkään kristillistä vastustettaisiin tai kammoksuttaisiin.
Ranskassa useat muslimivanhemmat laittavat etenkin tyttärensä mieluiten katolisiin yksityiskouluihin. Mistä tämän luulette johtuvan?
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« Reply #2 on: April 30, 2010, 00:15:16 »
Eikä islamilainen syntyperä suinkaan tarkoita, että kaikkea ei-islamilaista ja etenkään kristillistä vastustettaisiin tai kammoksuttaisiin.
Ranskassa useat muslimivanhemmat laittavat etenkin tyttärensä mieluiten katolisiin yksityiskouluihin. Mistä tämän luulette johtuvan?

Varmaan siitä, että arvelevat katolisessa kouluissa olevan mukavan yleisvanhollinen tunnelma, kova kuri ja kunnon opetus.

Silloin 80-luvulla, kun elokuva Cry Freedom oli kovasti pinnalla, luin eteläafrikkalaisen journalisti Donald Woodsin kirjat, joihin elokuva perustui. Kolme kirjaa kaikkiaan, Woodsin omaelämäkerta Asking for Trouble, kokoelma hänen artikkeleitaan Daily Dispatch -lehdestä (kirjan nimi oli muistaakseni South African Dispatches) ja hänen kirjansa Steve Bikosta, Biko. En tiedä onko noita suomennettu, mutta kaikkihan osaavat englantia. Donald Woods kävi joidenkin irlantilaisten munkkien pitämää katolista koulua - hän oli itsekin katolinen ja hänellä oli irlantilaisia esi-isiä - ja hän kertoi että koulussa toimi myös various Protestant ministers eli eri protestanttisten kirkkokuntien pappeja, jotka huolehtivat näihin kirkkokuntiin kuuluneiden oppilaiden hengellisestä terveydestä. Ilmeisesti katolisilla kouluilla oli sellainen asema Etelä-Afrikassa jo vanhastaan, että niihin halusivat muidenkin kirkkokuntien vanhemmat panna poikiaan, jos suinkin mahdollista.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« Reply #3 on: April 30, 2010, 15:34:15 »
Ranskassa useat muslimivanhemmat laittavat etenkin tyttärensä mieluiten katolisiin yksityiskouluihin. Mistä tämän luulette johtuvan?

Vapun kunniaksi pitää narsistisesti nostaa itse aloittamaansa ketjua näkyville. Voisi tietysti veikata tuon ilmiön johtuvan myös siitä jo mainitusta, kenties vanhasta kotimaasta periytyvästä skeptisestä suhtautumisesta valtion ylläpitämiin sekulaarisiin kouluihin.

Vaikka veikkaan kyllä, että tuolla tavalla menettelevät enemmänkin Ranskassa jo usemman sukupolven ajan asustaneet muslimiperheet. Siinä tapauksessa se kaiketi selittyy yksinkertaisesti sillä, että kyseiset koulut ovat hyviä, ja kyseisillä perheillä on riittävästi täpäkkää maksaa lukukausimaksut.



Cheers,

J. J.

Offline ATL

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
Re: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« Reply #4 on: May 03, 2010, 19:41:18 »
Huhtikuun viimeisestä Time-lehdestä luin artikkelin turkkilaisesta Fethullah Gülenista ja hänen kouluistaan. Onko kenelläkään laajemmin tietoa tästä kyseisestä henkilöstä, hänen ympärilleen kehittyneestä liikkeestä ja sen vaikutuksesta muslimimaailmassa? Onko liikkeellä jalansijaa Suomessa?

The Turkish Imam and His Global Educational Mission

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1969290,00.html#ixzz0msaowNfK

http://en.wikipedia.org/wiki/Fethullah_G%C3%BClen

Quote
It was the start of a global movement that is now one of the largest and most powerful competing for the future of Islam around the world. There are an estimated 1,000 Gulen-affiliated schools in 100 countries -" from Malawi to the U.S. -" offering a blend of religious faith and largely Western curriculum. All are inspired by Gulen, an enigmatic retired preacher who oversees the schools -" and a multibillion-dollar business empire -" from the unlikeliest of locales: rural Pennsylvania.

Quote
"Gulen propagates a kind of 'educational Islamism' as opposed to a 'political Islamism,' " says Bill Park, a defense studies lecturer at King's College, London, who covers Turkey. Through the schools, Park says, Gulen hoped to effect "an 'Islamization' of modernity."

Puhutaan Gulen-movementista, jolla on n. 1000 koulua ympäri maailmaa (mm. USA:ssa vahva edustus). Keskustelu Gulenista on tietysti taas kaksijakoista. Toisella puolen on puhe modernista islamista ja uskontojen välisestä vuoropuhelusta. Toisella puolella taas paasataan islamistien vähittäisestä vallankumouksesta ja sitä samaa rataa (tiedätte miten tämä homma etenee, Gates of Vienna -tyyliin).

Gulen itse on turkkilaisesta näkökulmasta konservatiivinen muslimi. Tiede, teknologia ja ns. bisneshenkisyys ovat kuitenkin kouluissa etusijalla, ja oppimistuloksetkin ovat monissa kouluissa olleet erinomaisia. Voiko Gulen-kouluja verrata eurooppalaisiin katolisiin kouluihin tai jopa suomalaisiin kristillisiin kouluihin?

J.J., jos vain ehdit, niin laajenna hieman 1. viestin anekdoottia ja kirjoita lisää matkakertomusta turkkilaisesta yliopistoelämästä...
« Last Edit: May 03, 2010, 19:56:34 by ATL »
Nuiva=penseä, piittaamaton, epäystävällinen, vastahakoinen.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« Reply #5 on: May 03, 2010, 20:27:56 »
J.J., jos vain ehdit, niin laajenna hieman 1. viestin anekdoottia ja kirjoita lisää matkakertomusta turkkilaisesta yliopistoelämästä...

Illan kiireissä voi laajentaa ainakin sen verran, että harvinaisen moni turkkilainen opiskelija oli tutustunut Teräsbetoni-yhtyeeseen, josta sain kuulla muutamaankin otteeseen kun mainitsin esitellessä kansallisuuteni.

Sen lisäksi mieleen on jäänyt, miten muuan –züm-niminen friidu tilasi eräässä Ortaköyn kapakassa kiinnostavan drinkin; puolikkaan vesimelonin, joka oli täynnä raakaa vodkaa. Vieläpä joi sen kaikki, vaikka sitä oli varmaan neljänneslitra, ja kyseessä oli kuitenkin aika solakka kimuli. Itse join aina vain suosiolla rakia, koska ajattelin olla maassa maan tavalla. Teki paikallisiin hyvän vaikutuksen.

Opiskelijatytöt oli yleisestikin ottaen aika rouheita, itsevarmoja ja aina laitettuja sekä tyylikkäästi pukeutuneita.

Anatolian puolella en käynyt, mutta aika monet opiskelijat kuulemma asuvat siellä. Kämpät ovat edullisempia, ja Bosporin yli pääsee vesibussilla suoraan yliopistokampukselle.

No niin, nyt pääsin siihen mielentilaan, että haluan sinne takaisin.



Cheers,

J. J.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« Reply #6 on: May 03, 2010, 20:37:25 »
Lisätään muuten tuohon aloitusviestiini liittyen, että tuon siteeratun kirjan tekijä, professori Vali Nasr, on nyttemmin Obaman hallinnon neuvonantaja Irania koskevissa kysymyksissä.

Nasr vaikuttaa aika varteenotettavalta tiukan linjan kirjoittajalta. Nähtävästi hän on teoksissaan käsitellyt myös "islamisaatiota", mutta silloin kun Nasr käyttää sanaa islamization, hän puhuu nimenomaan islamilaisten maiden sisäisestä kehityksestä ja näiden poliittisesta liukumisesta kohti islamilaisia perusarvoja. Ei siis mistään Euroopan maiden dhimmiytymisestä tai odotettavasta väestömullistuksesta.



Cheers,

J. J.

Offline ATL

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
Re: Madrassat ja sekulaarinen opetus islamilaisissa maissa
« Reply #7 on: May 03, 2010, 20:56:07 »
Lisätään muuten tuohon aloitusviestiini liittyen, että tuon siteeratun kirjan tekijä, professori Vali Nasr, on nyttemmin Obaman hallinnon neuvonantaja Irania koskevissa kysymyksissä.

Nasr vaikuttaa aika varteenotettavalta tiukan linjan kirjoittajalta. Nähtävästi hän on teoksissaan käsitellyt myös "islamisaatiota", mutta silloin kun Nasr käyttää sanaa islamization, hän puhuu nimenomaan islamilaisten maiden sisäisestä kehityksestä ja näiden poliittisesta liukumisesta kohti islamilaisia perusarvoja. Ei siis mistään Euroopan maiden dhimmiytymisestä tai odotettavasta väestömullistuksesta.

... ja jos ketään kiinnostaa, niin Nasr oli Daily Show'ssa haastattelussa viime syksynä.

http://www.thedailyshow.com/watch/tue-september-22-2009/vali-nasr
Nuiva=penseä, piittaamaton, epäystävällinen, vastahakoinen.