Author Topic: Suomalaisen kulttuuriperinnön profeetalliset ulottuvuudet  (Read 1429 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Harran

• Hero Member
    • View Profile
Suomalaisen kulttuuriperinnön profeetalliset ulottuvuudet
« on: December 28, 2012, 14:57:11 »
Avaan tämän ketjun suomalaisen kaunokirjallisen (moni)kulttuuriperinnön vaalimiseksi. Samalla lähestytään länsimaisen kalenterin uudenvuoden lähestymisen kunniaksi tulevaisuuden ennusmerkkien tulkitsemisen taitoa Piho-metodilla eli avataan käten sattuva teos sattumanvaraisesta kohdasta ja katsotaan onko tuolla henkien johdattamalla kohdalla jotain erityistä sanottavaa foorumille jonka nimi on Todellisuus.

Avaan ketjun seuraavalla kyseisen metodin kautta minulle ilmoitetuksi tulleella tekstikohdalla jolla on muutenkin aivan erityinen ajankohtaisuutensa ja kulttuurisanomansa suomalaiskansalliselle Todellisuudelle. Lainaus on Tove Janssonin teoksesta Trollvinter, suomennettu nimellä Trolli... eikun Taikatalvi. Kursiivit alkuperäisiä.

Snart, sa Too-ticki. Men du behöver inte vara bekymrad.

Jag är inte bekymrad för isfrun, sa mumintrollet. Det är de andra jag är bekymrad för. Dem jag ingenting vet om. Den som bor under diskbänken. Och i min garderob därborta. Eller Mårran som bara tittar på en och inte säger ett ord.

Too-ticki gnodde sig om nosen och funderade. Ser du, det är så mycket som inte får rum om sommarn och hösten och våren, sa hon. Allting som är lite skyggt och lite märkvärdigt. Somliga slags nattdjur och folk som aldrig passar in nånstans och som ingen tror på. De håller sig undan hela året. Och sen när det är lugnt och vitt och nätterna blir långa och alla har gått i ide - då kommer de fram.

Känner du dem? frågade mumintrollet.

Somliga, svarade Too-ticki. Den som bor under diskbänken känner jag till exempel mycket bra. Men jag tror han vill leva hemlighetsfullt så jag kan inte presentera er för varandra.

Mumintrollet sparkade till bordsbenet och suckade. Visst, visst, sa han. Men jag vill inte leva hemlighetsfullt. Här ramlar man in i nånting alldeles nytt, och det finns inte en enda som bryr sig om att fråga efter i vilken slags värld man levde förut. Inte ens lilla My har lust att prata om den riktiga världen.