Author Topic: Anna Kontula peruskoulun päivittämisestä  (Read 3882 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sr

• Hero Member
Re: Anna Kontula peruskoulun päivittämisestä
« Reply #30 on: May 10, 2012, 09:48:54 »
Tässä yksi näkemys tuohon verorahoilla loisimiseen:
Quote from: HS
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (Vatt) tuore ylijohtaja Juhana Vartiainen arvostelee kovin sanoin suomalaista omistusasumisen suosimista.

"Omistusasumisen verokohtelu on niin lievää, että aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi lisätä työhaluja."

Nykyjärjestelmässä asuntolainan koroista saa verovähennystä, laskennallista asuntotuloa ei veroteta ja Suomen kiinteistövero on alhainen.

"Olen minäkin omistanut asuntoja koko ikäni, mutta yhtä lailla voisin tehdä sen omalla rahallani enkä veronmaksajien ja vuokralla-asujien rahoilla", demaritaustainen Vartiainen lataa.

Olen samaa mieltä siitä, että asuntolainan verovähennyksessä ei ole mitään järkeä.

Laskennallisessa asuntotulossa taas ei ole mitään tolkkua kuten ei ole missään muussakaan sellaisessa, että ihmisille laskettaisiin tuloa siitä, että käyttävät jotain, jota omistavat. Ei kukaan laske autoa omistavillekaan autotuloa siitä, että ajavat omalla autollaan eivätkä taksilla. Asuntotulosta jauhaminen on siis puhdasta poliittista ideologiaa.

Kiinteistövero taas ei aseta vuokra- ja omistusasujia eri asemaan, koska vuokraisäntä panisi luonnollisesti sen vuokraan. Itse kannata kiinteistöveron nostamista, koska se laskisi asuntojen hintoja. Se ei siis nostaisi asumisen kokonaiskustannuksia, vaan siirtäisi rahaa pankeilta kunnille, kun korkoihin menevät rahat menisivätkin kiinteistöveroon.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg