Author Topic: Uskonnollisuus länsimaissa  (Read 38497 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kuntsa

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 129
Re: Uskonnollisuus länsimaissa
« Reply #360 on: May 22, 2012, 20:04:48 »
Kaikkien kristillisten kirkkojen mukaan Kristus on ihminen.

Jumal-ihminen. Yksi persoona, jolla on kaksi luontoa; jumalallinen ja inhimillinen.

Ei mikään jumal-ihminen vaan täysin jumala mutta myös täysin ihminen. Tätä on tietysti vaikea niellä, mutta vaikka oletkin hylännyt isien uskon voit ehkä vielä käydä ehtoollisella luterilaisessa kirkossa nauttimassa ehtoollisen reformoidun opin mukaan, jolloin siis leipä on vain leipää ja viini pelkästään viiniä.
SS-miehet ovat natseja.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Uskonnollisuus länsimaissa
« Reply #361 on: May 22, 2012, 20:53:30 »
Kaikkien kristillisten kirkkojen mukaan Kristus on ihminen.

Jumal-ihminen. Yksi persoona, jolla on kaksi luontoa; jumalallinen ja inhimillinen.

Ei mikään jumal-ihminen vaan täysin jumala mutta myös täysin ihminen. Tätä on tietysti vaikea niellä, mutta vaikka oletkin hylännyt isien uskon voit ehkä vielä käydä ehtoollisella luterilaisessa kirkossa nauttimassa ehtoollisen reformoidun opin mukaan, jolloin siis leipä on vain leipää ja viini pelkästään viiniä.

Miten Kristuksen luonnot ovat tulleet yhteen? Ovatko luonnot persoonasta irrallaisia vai? Miten yksi on kaksi? Tai miten kaksi voi olla yksi? Tai mikä on se kokoava prinsiippia, jos se ei ole persoona?

Mikä on isien usko?

Offline Kuntsa

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 129
Re: Uskonnollisuus länsimaissa
« Reply #362 on: May 22, 2012, 22:02:13 »
SS-miehet ovat natseja.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Uskonnollisuus länsimaissa
« Reply #363 on: May 22, 2012, 22:28:29 »
?????

Mikä on isien usko?

Ehkä se täältä selviää:

http://www.ortodoksi.net
http://evl.fi/

Entäs se Jumal-ihmisyys tai Kristuksen persoona ja luonnot? Meinaan, jos omani luen oikein, on Jeesus Kristus, yksi persoona kahdessa luonnossa, jota myös voidaan Jumal-ihmiseksi kutsua. Tai siis, persoonaksi, jossa kaksi luontoa ovat yhdistyneet, sekoittumatta, jakaantumatta ja erottamatta.

Siis, Kristus on samaa olemusta Isän kanssa, kuin meidän kanssamme. Näin ollen, Kristusta ei voida jakaa ja sanoa, että Hän on jumalallinen Isän suuntaan ja ihminen meidän suuntaan. Hän, on sitä samaan aikaan, molempiin suuntiin. Luonnot eivät kärsi, vain persoona kärsii.

« Last Edit: May 22, 2012, 22:40:10 by Timo Anttila »

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Uskonnollisuus länsimaissa
« Reply #364 on: May 26, 2012, 08:19:53 »
On mielenkiintoista, että historian suuret uskonnot (ja tuoreemmatkin) ovat ottaneet voimakkaasti kantaa materialismiin, josta on tämän päivän lännessä muodostunut eräänlainen kulttuuriarvo. Onko ketään keiden mielestä jokin alla olevista sitaateista ei ole eettiseltä pääsisällöltään relevantti tänä päivänä?

Ken ei riemuitse eikä murehdi, ei liioin valita eikä himoitse, on luopunut sekä edullisista että haitallisista asioista - sellainen palvelija on Minulle rakas. (Krishna, Bhagavad Gita, 12:17)

Ken mielihyvää havittelee aistit holtittomina, syödessänsä ahnehtii, on laiska ja saamaton, hänet totta totisesti on Mara, Houkuttelija, riuhtaiseva kuin puhuri pienen puun. Mutta ken itsensä kurissa pitää, eikä mielihyvästä piittaa, hillitsee aistimuksiaan, on kohtuullinen syödessään, täynnään uskoa ja pelotonta elinvoimaa, häntä ei totisesti Mara kykene murtamaan kuten ei puhurikaan vuorenkalliota. (Buddha, Dhammapada, 1:7-8)

Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon. Sillä parempi on hankkia sitä kuin hopeata, ja siitä saatu voitto on kultaa jalompi. Se on kalliimpi kuin helmet, eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa. Pitkä ikä on sen oikeassa kädessä, vasemmassa rikkaus ja kunnia. Sen tiet ovat suloiset tiet, sen polut rauhaisat kaikki tyynni. (Salomo, Tanakh; Ketuvim, Sananlaskut 3:13-17)

Kunnioita Herraa antamalla varoistasi ja kaiken satosi parhaimmasta, niin sinun jyväaittasi täyttyvät runsaudella, ja viini pursuu sinun kuurnistasi. (Salomo, Tanakh; Ketuvim, Sananlaskut 3:9-10)

Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä koi ja ruoste eivät raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Siellä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi. (Jeesus, UT, Matt. 6:19-20)

Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? (Jeesus, UT, Matt. 6:25)

Tietäkää, että tämänpuoleinen elämä on vain leikkiä, huvitusta ja turhaa koreutta; te kerskutte toisillenne ja kilpailette omaisuudellanne ja lapsiluvullanne. Tämä on vain kuin sade, jonka esiin nostattama kasvillisuus ilahduttaa uskottomia, mutta sitten kuivuu ja kulottuu ja muuttuu oljeksi. Tuonpuoleisessa odottaa ankara rangaistus, mutta myös Jumalan anteeksianto ja suosio. Tämänpuoleinen elämä on vain pettävää nautintoa. (Muhammed, Koraani 057.020)

Ei teistä ikänä hurskaita tule ellette te anna rakastamastanne omaisuudesta. (Muhammed, Koraani, 003.092)

Älä tämän maailman parissa hääri, sillä tulella Me koettelemme kultaa ja kullalla Me koettelemme palvelijoitamme. (Bah¡’u’ll¡h, Kätketyt Sanat, arab. osa, 55. säe)

Maailma julistaa alituiseen näitä sanoja: Kavahtakaa, olen häilyväinen ja niin ovat kaikki minun ulkonaiset ilmestykseni ja värinikin. Ottakaatte varteenne minun ailahtelevuuteni, joka on minuun suunniteltu, ja havahtukaa horteestanne! (Bah¡'u'll¡h, Tablets of Bah¡'u'll¡h, s. 258)

Oi piittaamattomuuden lapset! Älkää kiintykö katoavaan valtaan älkääkä siitä riemuitko. Olette kuin huoleton lintunen, joka tyyten luottavaisena oksallansa kujertaa, kunnes yhtäkkiä linnustaja, Kuolema nimeltänsä, sen tomuun paiskaa ja sävel, hahmo ja väri ovat mennyttä jälkeäkään jättämättä. Ottakaa siis vaarin, oi halun orjat! (Bah¡’u’ll¡h, Kätketyt Sanat, persial. osa, 75. säe)
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Uskonnollisuus länsimaissa
« Reply #365 on: December 16, 2012, 16:17:58 »
Hieman henkevämpiä antamisen ja uhrautuvaisuuden tunnelmia taasen näin joulun alla. Seuraavassa Bah¡'u'll¡hille ominaista jumalaista pedagogiikkaa oikeudesta ja maisen loiston ohimenevyydestä. Ote on hänen kirjeestään Naseruddin Shaahille vuonna 1868, jolloin Bah¡'u'll¡h itse oli shaahin määräyksestä maasta karkotettuna Akkon vankilasiirtokunnassa Osmanien Palestiinassa. Bah¡'u'll¡h varoitti, että hän, joka kirjeen vie shaahille, tullaan teloittamaan (ei mikään ennustus vaan itsestäänselvä seuraamus ko. tilanteessa). Tästä huolimatta nuorukainen Bad­-˜ otti innokkaana tehtävän vastaan.

Onko ihmisen vauraus iäti kestävä ja häntä Siltä suojeleva, Ken on ennen pitkää häneen otsakiharasta tarttuva? Ken niitä katsellessaan, jotka hautakivien alla tomun peitossa lepäävät, on ikänä erottava valtiaan murenevaa kalloa alamaisen lahoavista luista? Ei, Hänen nimeensä ken on kuninkaiden Kuningas! Voiko hän lääninherraa vasallista tunnistaa tahi erottaa ylellisyydestä ilakoineita niistä, jotka eivät liioin jalkineita kuin vilttiäkään omistaneet? Jumalan nimeen! Kaikki eroavaisuudet on pois pyyhitty paitsi niiltä, jotka oikeutta puolustivat ja oikeudella hallitsivat.

Kuhun ovat kadonneet menneiden aikojen kirjanoppineet, jumaluusoppineet ja mahtimiehet? Kuinka on käynyt heidän jalostuneille näkemyksilleen, teräville havainnoilleen, heidän hienostuneille oivalluksilleen ja viisaille julistuksilleen? Missä ovat heidän salaiset rahakirstunsa, heidän pöyhkeät koristeensa, heidän kullatut leposohvansa, heidän mattonsa ja alvariinsa sirotellut tyynynsä? Kadonnut ikuisiksi ajoiksi on heidän sukupolvensa! Kuolleita kaikki ovat ja Jumalan määräyksestä ei heistä muuta ole jäljellä paitsi hajaantunut tomu. Kulutettu on omaisuus, jonka he kokosivat; hajallaan varastot, jotka he haalivat; haihtuneet aarteet, jotka he kätkivät. Mitään ei enää ole havaittavissa paitsi heidän hylätyt tyyssijansa, heidän majapaikkansa vailla kattoja, heidän juuriltaan kiskottujen puittensa rungot ja heidän haalistunut loistonsa....

Missä on hän, joka hallitsi kaikkea auringon alla, joka eli ylenpalttisesti maan päällä havitellen maailman ylellisyyksiä sekä kaikkea mitä sen päälle luotu on? Missä on tummaihoisten legioonien komentaja ja kultaisen lipun kantaja? Missä on Zawr¡n hallitsija ja missä Fayh¡n tyranni? Missä ovat ne, joiden ylenpalttisten antimien edessä maailman aarrekammiot häpesivät pienuuttaan, ja joiden suurellisista almuista sekä ylitsevuotavasta hengestä nolostui itse valtameri? Missä on hän, ken kapinahengessä käsivartensa korotti ja ken kätensä Kaikkiarmeliasta vastaan käänsi?

Missä ovat ne, jotka maallista hekumaa ja lihallisten himojen hedelmiä jahtasivat? Mihin ovat paenneet heidän viehkeät ja somat neitonsa? Missä ovat heidän vaappuvat puunoksansa, heidän leveät oksanhaaransa, heidän ylväät kartanonsa, heidän köynnössäleikköiset puutarhansa? Ja mitä näiden tarhojen ihanuuksille koitui -- niiden verrattomille pihamaille ja vienoille tuulenvireille, niiden soliseville puroille, tuulensuhinoille, niiden kujertaville kyyhkyille ja lehdenkahinoille? Missä nyt ovat heidän loisteliaat aamunsa sekä säteilevät hymyillä seppelöidyt kasvonsa? Voi heitä! Kuolleita kaikki ovat ja menneet lepoonsa tomupeitteen alle. Heistä ei kuulu liioin nimeä kuin mainintaakaan; kukaan ei heidän tekemisistään tiedä eikä mitään merkkiä heistä ole jäljellä.


(Bah¡'u'll¡h, The Summons of the Lord of Hosts, s. 129-131, tarkistamaton käännös)
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)