Author Topic: Tekstinhuoltokritiikki  (Read 8664 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ilkka

• Hero Member
    • View Profile
Re: Tekstinhuoltokritiikki
« Reply #30 on: January 09, 2013, 23:30:25 »
Ilkan distraction & thread hijacking tänne siirrettynä:

Muutama US:n artikkeli on ollut nyt ihan viikon parin sisällä ihan 10-vuotiaan kieliopilla kirjoitettu, ei siis blokit vaan uutiset. Onko kinkereissä kesähessu vaiko Huuskolla (vähättelemättä terveysissueitansa) halvauksen jälkeinen afaasia?

Meitin nulkit (YLE) ryynää perässä.

Tarttuu nopeasti. Sinäkin kirjoitit "blokit". Oletko lukenut paljonkin persublogeja viime aikoina? Persut, jopa koulutetut sellaiset, viljelevät huomattavan paljon pseudokansanomaisia ilmaisuja ja kirjoitusvirheitä.

Yksi vanhaa homekorvaa erityisesti ärsyttävä ilmiö on sanan "lähiaikoina" käyttäminen viitattaessa menneisyyteen. Meille "lähiaikoina" viittasi aina tulevaisuuteen, ei koskaan menneisyyteen. Sitä varten on ilmaus "viime aikoina, hiljattain". Voidaan tietenkin puhua lähihistoriasta, ellei joku muuten älyä, että menneestä ajasta puhutaan.

Oon lukenut Hommaa paljon viime aikoina. Sitä ei kylläkään käy syyttäminen, mun kielellinen ilmaisuni (suomeksi) on rappeutumassa, olen tietoinen asiasta, syynä luultavasti ensisijaisesti alkoholismini.

Mielenkiintoinen tuo "lähiaikoina" sanan väärinkäyttö, "viime aikoina" lienee se ilmaisu mitä siinä haetaan, ei ihan osuta?

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
« Reply #31 on: January 09, 2013, 23:51:52 »

Oon lukenut Hommaa paljon viime aikoina. Sitä ei kylläkään käy syyttäminen, mun kielellinen ilmaisuni (suomeksi) on rappeutumassa, olen tietoinen asiasta, syynä luultavasti ensisijaisesti alkoholismini.

Mielenkiintoinen tuo "lähiaikoina" sanan väärinkäyttö, "viime aikoina" lienee se ilmaisu mitä siinä haetaan, ei ihan osuta?

"Viime aikoina", "hiljattain", "hiljan", "vast'ikään", "äskettäin", "äsken", "taannoin", jopa "taannoittain, "tässä päivänä muutamana", "viikolla"...

Hommalla kyllä kirjoitetaan teknisesti parempaa kieltä kuin Uudessa Suomessa. Sisällöllisesti, siitä en taida sanoa paljoa. Ehkä Usarin ja Homman nykymenoa ajatellen, yllättäen, myös sisällöllisesti, paikoitellen. Usarin kommentit saattavat olla melkoista kuraa, Hommalta olisivat tietynlaiset usarikommentit lentäneet pihalle alta aikayksikön, Usarissalötköttelevät vuosikausia.
« Last Edit: January 10, 2013, 07:58:23 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Ilkka

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #32 on: January 10, 2013, 18:45:10 »
Taas tämmöinen:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/56311-tama-pieni-ryhma-maksaa-14-suomen-tuloveroista

"Yleensä rikkaiden veronkorotusta perustellaan Korvolan mukaan sillä, että valtion hyöty olisi pieni, koska varakkaiden joukko on niin pieni. Korvola pitää tätä argumenttia myyttinä, ei faktana."

Siis oikeasti, noissa US:n teksteissä vilistää nykyisin pahoja ajatusvirheitä, lienee jo neljäs artikkeli joka osui silmiini nyt viikon sisään.

Offline Maivei

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #33 on: January 10, 2013, 20:04:46 »
Taas tämmöinen:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/56311-tama-pieni-ryhma-maksaa-14-suomen-tuloveroista

"Yleensä rikkaiden veronkorotusta perustellaan Korvolan mukaan sillä, että valtion hyöty olisi pieni, koska varakkaiden joukko on niin pieni. Korvola pitää tätä argumenttia myyttinä, ei faktana."

Siis oikeasti, noissa US:n teksteissä vilistää nykyisin pahoja ajatusvirheitä, lienee jo neljäs artikkeli joka osui silmiini nyt viikon sisään.

Minua vituttaa eniten tuo klikkaushuoraus joka on US:ssa jo pahempaa kuin iltalööpeissä.

Harri

• Guest
« Reply #34 on: January 10, 2013, 20:48:37 »
Taas tämmöinen:

Minua vituttaa eniten tuo klikkaushuoraus joka on US:ssa jo pahempaa kuin iltalööpeissä.

Ihmekös tuo kun talous perustuu kokonaan Herlinin taskuihin ja klikkauksiin. Verkkomainonnalla ei taida vielä nykypäivänäkään tienata kuin Google ja mainostoimistot. Lisäksi on joukko lifestyle-blogeiksi naamioituja mainoksia, jotka elättävät kirjoittajiaan.