Author Topic: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.  (Read 3156 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Schwa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 324
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #15 on: September 19, 2010, 10:18:35 »
Minusta tässä menee lapsen etu edelle. Tässä tilanteessa lapsi muuttuu muiden silmissä erilaiseksi, joukkoon kuulumattomaksi, kun häntä koskevat koulussakin monet rajoitukset, joita muilla ei ole.

Quote
Maltillisille muslimeille nämä eivät ole ongelmia, miksi niille vähemmän maltillisille myötäillään? Miksi uskonto menee tasa-arvon ja lapsen edun edelle koulun suostumuksella?

Oletan, että Cls ja Aapo poistaisivat myös lestadiolaisille ja muille ryhmille myönnetyt erivapaudet, vaikka eivät sitä suoraan sanokaan. OK.

Mitenkäs on oman uskonnon opetuksen laita? Kyllähän siinäkin erottuu joukosta, kun osallistuu evankelisluterilaisen uskonnon sijasta elämänkatsomustiedon tai jonkin toisen uskonnon opetukseen. Pitäisikö kaikki käskeä uskonnontunnille lapsen etuun vedoten?

Kuten Cls, lähestyn asiaa lapsen oikeuksien kannalta. Minulle ei ole tärkeää se, että lapset oppivat mahdollisimman paljon suomalaista kansalliskulttuuria, enkä halua, että heistä kasvatetaan mitään kuuliaisia isäm maan sotureita. Pidän oleellisena sitä, että suomalaisissa kouluissa on tarjolla laadukasta opetusta sekä ajanmukaisinta ja parhainta saatavilla olevaa tietoa, ja että kaikilla lapsilla on taustastaan riippumatta tähän yhtäläinen oikeus.

Nikopolin linkissäkin puhuttiin pitkälti pelkistä taito- ja taideaineista, ei lukuaineista. Lienee varsin marginaalinen ongelma, että "ajanmukaisimman ja parhaimman saatavilla olevan tiedon" välittäminen oppilaalle kärsisi siitä, että tämä osallistuu muita rajoitetummin musiikki- tai liikuntatunnille.

Minusta asetelma, jossa hartaan muslimi- tai lestadiolaisperheen lapsi pannaan opettajan mahtikäskyllä tanssimaan Las Ketchup -yhtyeen (huomatkaa oikea kirjoitusasu!1) musiikkia, on pulmallinen sen kaikille osapuolille. Lapsi, jolla ei useinkaan ole mitään kapinafiilistä vanhempiensa näkemyksiä kohtaan, pitää tilannetta vastenmielisenä ja ahdistuu. Opettaja joutuu pitämään vastentahtoisen lapsen väkisin mukana. Vanhempien luottamus koulua ja laajemmin suomalaista yhteiskuntaa kohtaan laskee.

On toki selvää, että opetuksessa läsnäolosta löytyy plussia, jotka joissakin tilanteissa voittavat selkeästi yllämainitut miinukset. Vapautukseen evoluutioteorian tai ihmisen biologian opetuksesta suhtaudun selvästi kriittisemmin. Muistetaan kuitenkin, että Cls:n uho "länsimaisista käytännöistä" on ihan höpöhöpöä: Yhdysvalloissa näiden bilsan osien skippaaminen on jossain raamattuvyöhykkeellä tai Utahissa aivan tavanomaista ja siellä kristityt pyrkivät peräti vaikuttamaan kouluissa annettavan opetuksen sisältöihin.
« Last Edit: September 19, 2010, 10:42:21 by Schwa »

Offline Eskapisti

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #16 on: September 19, 2010, 12:14:54 »
Minusta tässä menee lapsen etu edelle. Tässä tilanteessa lapsi muuttuu muiden silmissä erilaiseksi, joukkoon kuulumattomaksi, kun häntä koskevat koulussakin monet rajoitukset, joita muilla ei ole.

Quote
Maltillisille muslimeille nämä eivät ole ongelmia, miksi niille vähemmän maltillisille myötäillään? Miksi uskonto menee tasa-arvon ja lapsen edun edelle koulun suostumuksella?

Oletan, että Cls ja Aapo poistaisivat myös lestadiolaisille ja muille ryhmille myönnetyt erivapaudet, vaikka eivät sitä suoraan sanokaan. OK.

Mitenkäs on oman uskonnon opetuksen laita? Kyllähän siinäkin erottuu joukosta, kun osallistuu evankelisluterilaisen uskonnon sijasta elämänkatsomustiedon tai jonkin toisen uskonnon opetukseen. Pitäisikö kaikki käskeä uskonnontunnille lapsen etuun vedoten?

Kuten Cls, lähestyn asiaa lapsen oikeuksien kannalta. Minulle ei ole tärkeää se, että lapset oppivat mahdollisimman paljon suomalaista kansalliskulttuuria, enkä halua, että heistä kasvatetaan mitään kuuliaisia isäm maan sotureita. Pidän oleellisena sitä, että suomalaisissa kouluissa on tarjolla laadukasta opetusta sekä ajanmukaisinta ja parhainta saatavilla olevaa tietoa, ja että kaikilla lapsilla on taustastaan riippumatta tähän yhtäläinen oikeus.

Nikopolin linkissäkin puhuttiin pitkälti pelkistä taito- ja taideaineista, ei lukuaineista. Lienee varsin marginaalinen ongelma, että "ajanmukaisimman ja parhaimman saatavilla olevan tiedon" välittäminen oppilaalle kärsisi siitä, että tämä osallistuu muita rajoitetummin musiikki- tai liikuntatunnille.

Minusta asetelma, jossa hartaan muslimi- tai lestadiolaisperheen lapsi pannaan opettajan mahtikäskyllä tanssimaan Las Ketchup -yhtyeen (huomatkaa oikea kirjoitusasu!1) musiikkia, on pulmallinen sen kaikille osapuolille. Lapsi, jolla ei useinkaan ole mitään kapinafiilistä vanhempiensa näkemyksiä kohtaan, pitää tilannetta vastenmielisenä ja ahdistuu. Opettaja joutuu pitämään vastentahtoisen lapsen väkisin mukana. Vanhempien luottamus koulua ja laajemmin suomalaista yhteiskuntaa kohtaan laskee.

On toki selvää, että opetuksessa läsnäolosta löytyy plussia, jotka joissakin tilanteissa voittavat selkeästi yllämainitut miinukset. Vapautukseen evoluutioteorian tai ihmisen biologian opetuksesta suhtaudun selvästi kriittisemmin. Muistetaan kuitenkin, että Cls:n uho "länsimaisista käytännöistä" on ihan höpöhöpöä: Yhdysvalloissa näiden bilsan osien skippaaminen on jossain raamattuvyöhykkeellä tai Utahissa aivan tavanomaista ja siellä kristityt pyrkivät peräti vaikuttamaan kouluissa annettavan opetuksen sisältöihin.

Ymmärrän, että uskonto voi olla vähän arka aihe joillekin tietyn suunnan edustajille. Mutta toisaalta koulussahan on tarkoitus opiskella tieteellistä totuutta. Joka ei tätä hyväksy, miksi menee siis kouluun lainkaan? Suomessa on kuitenkin koulupakko. Yhteiskuntamme rakentuu tietyistä peruselementeistä ja niitä yksi on tieteen ja sivistyksen kunnioittaminen. Meillä on täysi oikeus vaatia Suomeen muuttavia kunnioittamaan tärkeäksi kokemiamme arvoja, samoin kuin meillä tulisi olla oikeus päättää, kuka voi muuttaa maahamme. Kuitenkin, pakko myöntää, kun kliksuttelin tuota tercveystieto-sivua ( http://terveystieto.netrainer.fi ) niin huomasin, että terveystieto aineena ottaa hyvin vahvasti kantaa siihen, millainen elämä on tavoiteltavaa. vOppiaineissa harvoin puhutaan pelkästään tieteellisiä totuuksia: sisältö on usein tahattomasti manipulatiiivista ja arvottavaa.

Offline Aapo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 264
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #17 on: September 19, 2010, 12:41:40 »
Oletan, että Cls ja Aapo poistaisivat myös lestadiolaisille ja muille ryhmille myönnetyt erivapaudet, vaikka eivät sitä suoraan sanokaan. OK.

Ilman muuta. Itse en ole tosin muiden ryhmien saamien erivapauksista tietoinen enkä ole kuullut muita kuin muslimeja varten laadituista ohjeistuksista, joten osaat varmaan valistaa minua tämän asian suhteen.

Quote
Mitenkäs on oman uskonnon opetuksen laita? Kyllähän siinäkin erottuu joukosta, kun osallistuu evankelisluterilaisen uskonnon sijasta elämänkatsomustiedon tai jonkin toisen uskonnon opetukseen. Pitäisikö kaikki käskeä uskonnontunnille lapsen etuun vedoten?

Uskonnon opettaminen kouluissa pitäisi ehdottomasti lopettaa. Kysehän ei välttämättä ole edes lapsen "omasta" uskonnosta vaan nimenomaan tämän vanhempien uskonnosta, jonka lapsen oletetaan vain omaksuneen. Uskonnon tilalla voisi opettaa kaikille yhteistä uskontotietoa tai vaihtoehtoisesti luopua katsomusaineista kokonaan.

Kuten tämän palstan sloganissakin todetaan, todellisuuksia on vain yksi, joten ei ole mitään järkeä opettaa eri lapsille erilaisia todellisuuksia sen mukaan mihin heidän vanhempansa uskovat tai mistä he ovat kotoisin. Pitäisikö porvarienkin lapsille opettaa erilainen versio kansalaissodasta kuin sosialistien lapsille?

Quote
Yhdysvalloissa näiden bilsan osien skippaaminen on jossain raamattuvyöhykkeellä tai Utahissa aivan tavanomaista ja siellä kristityt pyrkivät peräti vaikuttamaan kouluissa annettavan opetuksen sisältöihin.

Yksityiskouluissa ja kotiopetuksissa tähän on yhdysvaltalaisilla mahdollisuus. Sen sijaan esim. kreationismin tai intelligent design -"teorian" opettaminen verovaroin rahoitetuissa kouluissa on vastoin USA:n perustuslakia. Tästä on olemassa oikeuden päätös. USA on toki iso maa, joten tuota kieltoa on varmaan hyvin vaikea valvoa, varsinkin mainitsemillasi periferisillä alueilla.
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Cls

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #18 on: September 19, 2010, 14:47:51 »
Mitenkäs on oman uskonnon opetuksen laita? Kyllähän siinäkin erottuu joukosta, kun osallistuu evankelisluterilaisen uskonnon sijasta elämänkatsomustiedon tai jonkin toisen uskonnon opetukseen.

Totta, mutta en kuitenkaan näe, että siinä erottautuisi erityisen negatiivisesti. Musiikki, taide ja liikunta kuuluvat vahvasti nuorten elämään, uskontotunnit eivät juurikaan.

Offline Schwa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 324
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #19 on: September 19, 2010, 14:55:40 »
Oletan, että Cls ja Aapo poistaisivat myös lestadiolaisille ja muille ryhmille myönnetyt erivapaudet, vaikka eivät sitä suoraan sanokaan. OK.

Ilman muuta. Itse en ole tosin muiden ryhmien saamien erivapauksista tietoinen enkä ole kuullut muita kuin muslimeja varten laadituista ohjeistuksista, joten osaat varmaan valistaa minua tämän asian suhteen.

En tiedä onko aiheesta olemassa mitään erityisiä ohjeistuksia, mutta lue ylempänä ketjussa laittamani linkki (väliotsikko "Opettajankin vakaumus vaikuttaa").

Quote
Uskonnon opettaminen kouluissa pitäisi ehdottomasti lopettaa. Kysehän ei välttämättä ole edes lapsen "omasta" uskonnosta vaan nimenomaan tämän vanhempien uskonnosta, jonka lapsen oletetaan vain omaksuneen. Uskonnon tilalla voisi opettaa kaikille yhteistä uskontotietoa tai vaihtoehtoisesti luopua katsomusaineista kokonaan.

Olen toki samaa mieltä, mutta tällainen kehitys ei taida aivan lähivuosina olla valitettavasti toteutumassa. Cls:n omassa viestissään käyttämällä ajatusmallilla, jossa inkluusiota pidetään äärimmäisen tärkeänä, kaikkien pakottaminen evankelisluterilaiseen uskonnonopetukseen olisi ilmeisesti parempi kuin jonkintasoisen valinnanvapauden sisältävä mutta erottautumiseen johtava nykymalli. Tästä olen kyllä eri mieltä.

Offline Schwa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 324
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #20 on: September 19, 2010, 14:58:09 »
Mitenkäs on oman uskonnon opetuksen laita? Kyllähän siinäkin erottuu joukosta, kun osallistuu evankelisluterilaisen uskonnon sijasta elämänkatsomustiedon tai jonkin toisen uskonnon opetukseen.

Totta, mutta en kuitenkaan näe, että siinä erottautuisi erityisen negatiivisesti. Musiikki, taide ja liikunta kuuluvat vahvasti nuorten elämään, uskontotunnit eivät juurikaan.

Tämä on kyllä melko hutera erottelu. Omina yläasteaikoinani uskontotunneilta vapautettu jehovantodistajapoika sai kyllä kuulla asiasta, enkä toisaalta usko, että koulussa annettava musiikin- tai kuvaamataidonopetus kuuluu nuorten elämään merkittävästi vahvemmin kuin uskonnonopetus.

Harri

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #21 on: September 19, 2010, 17:30:43 »

Tämä on kyllä melko hutera erottelu. Omina yläasteaikoinani uskontotunneilta vapautettu jehovantodistajapoika sai kyllä kuulla asiasta, enkä toisaalta usko, että koulussa annettava musiikin- tai kuvaamataidonopetus kuuluu nuorten elämään merkittävästi vahvemmin kuin uskonnonopetus.


...Saati ne liikuntatunnit, joista säännöllisesti lintsasi se muutaman teinin kööri. Lintsaamiseen riitti ihan vain, että ei ollut liikuntavarusteita mukana, jolloin retaleet passitettiin kävelylenkille. Tupakkaa ne kuitenkin menivät polttamaan. Kukaan ei valvonut eikä ehtoja jaeltu.

Offline Kirjoittaja kellarista

  • Newbie
  • *
  • Posts: 19
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #22 on: September 19, 2010, 20:21:51 »

Tämä on kyllä melko hutera erottelu. Omina yläasteaikoinani uskontotunneilta vapautettu jehovantodistajapoika sai kyllä kuulla asiasta, enkä toisaalta usko, että koulussa annettava musiikin- tai kuvaamataidonopetus kuuluu nuorten elämään merkittävästi vahvemmin kuin uskonnonopetus.


...Saati ne liikuntatunnit, joista säännöllisesti lintsasi se muutaman teinin kööri. Lintsaamiseen riitti ihan vain, että ei ollut liikuntavarusteita mukana, jolloin retaleet passitettiin kävelylenkille. Tupakkaa ne kuitenkin menivät polttamaan. Kukaan ei valvonut eikä ehtoja jaeltu.

Kouluaikoina me nörtit suoraan sanoen kilpailimme siitä kenellä on huonoin liikunnannumero. Varusteet jätimme järjestään kotiin vaikka niitä olisi ollutkin. "Kävelylenkille" passitettuina emme kuitenkaan menneet tupakalle, vaan kirjastoon etsimään hyllyistä tuhmia kirjoja.
"Olen sairas  ihminen, olen häijy ihminen, epämiellyttäväihminen. Luulen, ettämaksani on sairas. Muuten, en ymmärrähituistakaan sairaudestani enkätodellakaan edes tiedä, mikäminussa on sairaana."