Author Topic: Onko isänmaallisuus ylimielistä kansalliskiihkoa?  (Read 2741 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Sam Karvonen

• Hero Member
    • View Profile
Onko isänmaallisuus ylimielistä kansalliskiihkoa?
« on: February 08, 2013, 10:57:23 »
Suomea on helppo pitää maallistuneena, individualistisena ja henkisesti aneemisena maana. Turistikohteenakaan emme säväytä muinaisella sivistyksellä, monumentaalisilla rakennuksila tai maailmanluokan kaupungeilla. Täällä asuvan on helppo hairahtua liialliseen Suomen morkkaamiseen, koska luonnollisestikin oman maan varjopuolet ovat tutumpia kuin toisten, ja hyvät puolet otetaan "annettuina". Niitä harvoin pysähdytään oikeasti katselemaan.

Seuraavassa on neljä lyhyttä (hieman yli minuutin mittaista) Suomi-esittelyvideota, joissa on mielestäni kerrankin onnistuttu välittämään juuri oikea tunnelma. Niissä kilpistyy se, mikä tässä maassa on kaunista, vaikuttavaa ja syvällä tasolla koskettavaa. Ulkoministeriö on ollut sponsoroimassa visitfiland.com -hanketta. Esittelyvideot ovat vain pieni osa koko hanketta, mutta näissä muutamissa poimimissani videoissa on mielestäni jotain syvempää, jota harvemmin näkee maaesittelyvideoissa. Täytyy myöntää, että tuli tälle suvakille pienoinen tippakin linssiin.

Finland, Beauty of Silence:

http://www.youtube.com/watch?v=uPe_tJvqEVk&feature=BFa&list=UUZKFY6e2xTSKZlysoIX3DIg

The Great Finnish Lakeland:

http://www.youtube.com/watch?v=6p7E_39otWQ&list=UUZKFY6e2xTSKZlysoIX3DIg&index=10&feature=plcp

Feel the Finnish Winter:

http://www.youtube.com/watch?v=b1QaaTUxzDw&list=UUZKFY6e2xTSKZlysoIX3DIg&index=11&feature=plcp

A Perfect Summer Day in Finland:

http://www.youtube.com/watch?v=-EL1SCWIP0M

Onko näistä jokin, joka teki erityisen vaikutuksen? Katselkaa rauhassa ja ajan kanssa!

Suomalaisuudessa on erittäin paljon säilyttämisen arvoista. On ymmärrettävää, joskin perusteetonta, pelätä kulttuurivahvuuksien menettämistä globalisoituvassa maailmassa. Huomaan tämän kysymyksen osalta edustavani paitsi monista -suviksista- myös "kriitikoista" poikkeavaa katsantokantaa. Joidenkin kulttuurirelativistien mielestä kukaan ei saa ikunapäivänä sanoa, että tietyssä kulttuurissa on tiettyjä absoluuttisen hyviä piirteitä, jotka puuttuvat toiselta. Kaikki kulttuuripiirteet ovat heille iloisen subjektiivista höttöä, joka ennen pitkää kuitenkin muuttuu ja vaihtuu toiseksi hötöksi. Tälle katsantokannalle on tyypillistä, että millään muulla ei ole merkitystä kuin yksilön vapaudella tehdä juuri sitä mitä lystää, kunhan se ei riko hyvinvointivaltion lepsua lainsäännöllistä perustaa. Itse taasen katson, että suomalaisuudessa on lukuisia vahvuuksia, jotka joko puuttuvat toisista kulttuureista tai eivät ehkä korostu aivan yhtä voimakkaasti. Toisaalta koen vahvasti, että kaikissa kulttuureissa on tällaisia uniikkeja vahvuuksia, joissa he yksin briljeeraavat ja tarjoavat ihailtavaa esikuvaa toisille. Mutta sama pätee yhtä lailla heikkouksiin. Tässä mielessä ihmiskuntaa voi verrata veljeskuntaan, johon kuuluu varsin värikäs kaarti janttereita, joilla kullakin on omintakeiset vahvuudet ja heikkoudet (vrt. Aleksis Kiven klassikkoteos). Ei-rasistin on lähes mahdotonta todeta minkäänlaisella itsevarmalla asiantuntevuudella, minkä kulttuurin vahvuudet ja heikkoudet muodostavat yhteiskunnallisesti terveimmän ja ihmiskehitystä kannustavimman kokonaisuuden. Varmaa on, että kaikissa kulttuureissa on jotain opittavaa ja jotain vältettävää.

Mielestäni ajatusvirhe tehdään kuitenkin siinä vaiheessa kun oletetaan, että kulttuurivahvuudet ovat -haavoittuvaisia-, joita pitäisi jotenkin erikseen -puolustaa-. Vahvuudet ovat määritelmällisesti vahvuuksia. Ne kestävät muutoksen. Ne ovat kestäneet sitä ennenkin. Vahvuudet voivat toki saada uusia ilmenemismuotoja ja levitä toisiin kulttuureihin. Itse asiassa vahvuuksille on tunnusomaista se, että ne ovat ennen pitkää dominoivia, eivätkä ressessiivisiä, vaikka näennäisesti ne eivät dominoisi laisinkaan. Kulttuurivahvuudet voivat jopa piiloutua vuosisadoiksi taustalle toisten kulttuuripiirteiden ollessa -karismaattisempia- ja -trendikkäämpiä- (esim. amerikkalaisen seurallisuutta ja läheisyyttä korostavan urbaanikulttuurin, eräänlaisen teennäisyyden ja materialismin vaikutus Euroopassa ja yhä enenevässä määrin myös muualla). Mutta samanaikaisesti nuo piilevät kulttuurivahvuudet eivät minnekään katoa. Ihminen ei voi kieltää itseään, vaikka voikin väliaikaisesti unohtaa itsensä. Vain väkivaltaiset etniset puhdistukset voivat lopullisesti tuhota kulttuurin kuin kulttuurin vahvuudet. Sekoittuminen parhaimmillaan yhdistelee kulttuurivahvuuksia, mutta pahimmillaankin se vain johtaa yhden kulttuuripiirteen tilapäiseen yliherruuteen, joka kuitenkaan ei todellisuudessa kykene riuhtaisemaan juuristaan näennäisesti vähemmän dominoivan kulttuurin aitoja vahvuuksia. Minusta on aivan turha huolestua siitä, että suomalaiset hyveet häviävät -sekoittumisen- myötä. On kuitenkin perusteltua huolehtia siitä, että suomalaisesta heikkoudesta nimeltä -itseruoskinta- ja -alemmuuskompleksi- päästään kasvatuksen keinoin eroon, koska se yksin johtaa nykyisen asiantilan pitkittymiseen, missä aitoja suomalaisia vahvuuksia hävetään ja piilotellaan silmille hyppivämpien ja karismaattisempien kulttuurien (ml. amerikkalainen kulttuuri) pysytellessä muodissa.

Onkin aidosti paradoksaalista, että suomalaisuuden raivoisimmat -puolustelijat- (ja nyt puhun raivokriitikoista) ovat yksilöitä, joille on elämääkin suurempi asia kansallisuutensa ulkoisten tunnusmerkkien (lippu, geeniperimä, valuutta, muodollinen itsenäisyys) tai sosiaalisesti haitallisimpien piirteiden (viinaan meneminen, epäluuloisuus kaikkea toisenlaisuutta kohtaan, naisten ja homojen pilkkaaminen, kovuuden näyttely ja haavoittuvaisuuden piilottelu, väkivaltainen välienselvittely, ongelmien sydämessään hautominen, jne.) puolustaminen eikä suinkaan sen syvimpien perinteisten arvojen vaaliminen, kuten nöyryys, uteliaisuus, kuunteleminen, vieraanvaraisuus, mietteliäisyys, konstailemattomuus, aitous, syvällisyys, lempeys, vaatimattomuus ja käytännönläheisyys. Tällaiset raivopuolustelijat käyttävät usein seuraavanlaista retoriikkaa: "etnisen immuunikadon uhri", "henkinen AIDS leviää maahanmuuton kautta-, -säkittäjät pysykööt äbäläwäbälämaissaan pyllistelemässä-, vaikka tällaisella retoriikalla todistavat itse hyljänneensä edellä kuvatut kulttuurivahvuutensa sekä oman kulttuurinsa sielun (seuraa vanha suomalainen sananlasku):

Ei elämä irvistellen somene.

Suomi suomalaisille. Niille taustaan katsomatta, jotka arvostavat vieraanvaraisuutta, kuuntelemista, aitoutta ja vaatimattomuutta. Muut sopeutukoot.

Sam
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Re: Onko isänmaallisuus ylimielistä kansalliskiihkoa?
« Reply #1 on: February 08, 2013, 11:28:26 »
Ekasta puuttuivat tekstitykset, infosta niitä eivät kaikki osaa katsoa ja jos osaavatkin, eivät välttämättä osaa yhdistää videoon.

Tokassa turhan eutrofisia järviä, näin pohjoisen poikana oligotrofiset sittenkin parempia.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
    • View Profile
« Reply #2 on: February 08, 2013, 11:29:48 »
Kyllä kai kulttuureja voi laittaa hyvä paha akselilla hierarkioihin, mutta mielestäni pitäisi olla syvempi ymmärrys siitä, mitä kulttuuri on...

Tämän lisäksi olisi hyvä erotella kulttuureja vähän tarkemmin ja miettiä, että onko järkeä muun muuassa vertailla jotain ihmeellistä höttöä toiseen ihmeelliseen höttöön. Esimerkiksi tehdä yleistys koko muslimaailmasta versus kristitystä maailmasta ja sitten laittaa niitä hierarkiaan hyv'/paha akselilla. Sellainen johtaa haitallisiin yleistyksiin ja mielikuviin.
« Last Edit: February 08, 2013, 11:31:40 by Username1 »
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #3 on: February 08, 2013, 18:05:10 »
Suomalaisuudessa on erittäin paljon säilyttämisen arvoista. On ymmärrettävää, joskin perusteetonta, pelätä kulttuurivahvuuksien menettämistä globalisoituvassa maailmassa.

Mielestäni isänmaallisuuden tulisi olla ensisijassa rakkautta tätä maata kohtaan ja pyrkimystä kehittää sitä eteenpäin. Rotu- tai kulttuuripuhtaus on sekä utopiaa että myöskin yritettäessä Suomen kannalta tuhoisaa, joten tuollaisen pyrkimyksen voisi itse asiassa nähdä anti-isänmaallisena toimintana.

Monikulttuurin tulisi tarkoittaa sitä, että eri kulttuurit kohdatessaan ottavat vaikutteita toisistaan, mutta eivät vie mitään pois vaan tuovat lisää. Paljon pilkattu kulttuurin rikastuminen ei itse asiassa ole ollenkaan huono termi kun asiaa tarkemmin ajattelee. Mikä tahansa muualta imetty vaikute esim. Maamme-laulun sävelen alkuperä voidaan katsoa kulttuurin rikastumiseksi.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Aapo

• Sr. Member
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
    • View Profile
« Reply #4 on: February 08, 2013, 20:53:53 »
Itse en koe olevani isänmaallinen, eikä isänmaallisuus ole sellainen arvo, jolla olisi minulle mitään erityistä merkitystä.
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Offline Kourumies

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #5 on: February 08, 2013, 21:34:51 »
Itse en koe olevani isänmaallinen, eikä isänmaallisuus ole sellainen arvo, jolla olisi minulle mitään erityistä merkitystä.

Minut taas on kasvatettu perinteisen isänmaallisuuden hengessä, ja teinikapinat kapinoituani olen joutunut tunnustamaan, etten pääse isovanhempien arvoista irti, joten ne on parempi vain rehellisesti tunnustaa. Itse asiassa suuri osa tästä nykyisestä koohottamisesta on minun näkökulmastani juurettoman, populaarikulttuurilla ruokitun paskasakin yritystä puhua isänmaallisuudesta ikään kuin siitä jotain tietäisivätkin.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #6 on: February 08, 2013, 21:36:11 »
Onko isänmaallisuus ylimielistä kansalliskiihkoa, kysyy Sam. Vastaan: ei ole eikä ylimielinen kansalliskiihko ole mitään isänmaallisuutta.

On populaarikulttuurin kukkanen, tämä, mutta se kukkanen kasvaa samasta maasta kuin jalostuneematkin lajikkeet.

Tapio Rautavaara: Kulkuri ja Joutsen

"Oon kulkuriksi syntynyt mä vainen
Ja paljain jaloin kierrän maailmaa.
Näin kerran unta: joutsen taivahainen
Mun antoi hetken kanssaan taivaltaa.
Näin maat ja metsät, järvet maani armaan,
Sen kaiken sinitaivahalta näin.
Tuuli lauloi laulujaan,
Sadun hohde peitti maan,
Ihanampaa en mä koskaan nähdä saata.

Ja laulun tämän lauloi mulle tuuli:
"On kaikkein kaunein aina oma maa,
Niin moni muuta paremmaksi luuli,
Mut pettymyksen itsellensä saa.
Ei missään taivas sinisemmin loista,
Ei missään hanki hohda kirkkaammin.
Tämä paina sydämees,
Niin on taivas aina sees,
Ja sun taipaleeltas murhe kauas kaikkoo."

Niin päättyi uni, mutta vielä vuotan
Mä kohtaavani kerran joutsenen,
Ja siihen asti unelmiini luotan;
On helppo uneksia ihmisen.
Siks' paljain jaloin onneani etsin,
Ja huolet laulullani haihdutan.
Elämä on ihanaa,
Kun sen oikein oivaltaa
Ja kun lentää siivin valkein niin kuin joutsen.
"

- Reino Helismaa -
« Last Edit: February 09, 2013, 00:22:28 by Vongoethe »

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #7 on: February 15, 2013, 13:09:31 »
Jukka Kemppinen kirjoittaa Lapista, Veikko Neuvonen on kuulemma laatinut komeasti ja asiantuntevasti tehdyn kirjan: Lapin kummallisuus

Kemppisen kirjoitukseen liittyen: Juha Vainio - Vanhojapoikia viiksekkäitä (1982)

Hehe: Jope Ruonansuu - Lapin Juntti

Originaalimpi: Tamara Lund: Lapin tango

Tuolla muuten revontulia Kainuun taivaalla viime talvena Sotkamon Pohjavaaran yllä. (Kuva alla)

Tuommoistakin taritsevat: Tutkijat: Ihmiset voivat kuulla revontulien ääniä

Mika Puurulan kuva:

Suomisen Makella - Markku on täältä kotoisin - oli pikkuisen ... omanlaisiansa matkailubisneksiä yhteen aikaan Kreikan suunnalla. Tässä kuitenkin nuori Markku ja José Felicianon Sade, kuvituksena Risto Parsola -nimisen videon lataajan hienoja ruskakuvia Rovaniemeltä vuodelta 2008
« Last Edit: February 15, 2013, 13:34:28 by Vongoethe »

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #8 on: February 15, 2013, 14:05:38 »

Finland, Beauty of Silence:

http://www.youtube.com/watch?v=uPe_tJvqEVk&feature=BFa&list=UUZKFY6e2xTSKZlysoIX3DIg

Ahh, siinä olikin vain kolmannen osapuolen mainos alussa, sen voi toki skipata. Hienoja kuvia.