Author Topic: Nuivuuden syistä ja seurauksista osa 9999999  (Read 5050 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mh

• Hero Member
Nuivuuden syistä ja seurauksista osa 9999999
« on: August 16, 2012, 02:40:37 »
Tuohon henkilöön joka ei omien sanojesi mukaan halua muuta kuin soittaa kitaraa "yhteisöllisesti pyöritetyssä sosiaalikeskuksessa" liittyy sellainen dilemma, että jos ne yhteisesti pyöritetyn sosiaalikeskuksen rahat otetaan ns. pakolla niiltä, jotka haluaisivat soittaa kitaraa mutta sen sijaan menevät töihin tienatakseen itselleen vaikka talon, on tässä mielestäni tapahtunut oikeuden sijasta vääryys. Suurin kysymys on siinä, pitääkö niiden ehkä vastentahtoisestikin töitä tekevien rahoista ottaa niille, joita ei huvita, ja kuinka paljon? Käytännössä tätäkin oleellisempi kysymys on se, pitääkö niille, jotka vain hoitavat asiansa huonosti, antaa kuinka paljon rahaa hyvitykseksi siitä, että he ovat hoitaneet asiansa huonosti?

Tätä kysymystä voi lähestyä useammaltakin kantilta. Ensinnäkin haluttomuuden syynä voi olla se, että henkilö ei ole vielä löytänyt sitä mitä elämältä haluaa eikä McDuunit tai puhelinmyynti houkuttele ihan jo eettisistä syistä. Nuoret monesti etsivät elämänsä suuntaa ja kukaan tuskin koko ikäänsä haluaa kitaraa soittaa. Siksi en pidä pidemmän päälle kovin järkevää rankaista ihmisiä siitä, jos nämä haluavat hengähtää pyrkiessään jäsentämään jatkuvasti muuttuvaa maailmaa ja sen mahdollisuuksia.

Sitten kysymykseen sosiaalikeskuksista/työväentaloista. Itse näkisin ihanteena suoraan itsehallinnolliset paikat, eli joita ei pyöritetä "veronmaksajan rahoilla", vaan jotka rakentuvat yhteisesti. Upeimmat näkemäni paikat ovat rakentuneet siten, että hylättyyn rakennukseen on viety elämää ja rakennelmat ja vastaavat on tehty itse kierrätystavarasta.

Mutta sitä voidaan tietenkin lähestyä myös sitä kautta, että paikat ovat kaikkien yhteiskunnan sääntöjen mukaan pyöritettyjä. Jos ei verorahoitteisuuteen haluta mennä niin itse näkisin mieluusti vaikka nyt suoraan jäsenistönsä hallinnassa olevia ammattiliittoja, jotka ajattelevat koko työväenluokkaa (eli niitä jotka eivät elä pääomatuloilla) eikä pelkästään oman ammattialan jäseniä ja palkkatyössä käyviä.

Myöskään verorahoitteisuus ei olisi huono tai kannattamaton asia. Nyt on arvioitu, että alle kolmekymppisenä työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä kustantaa yhteiskunnalle noin puolitoista miljoonaa euroa. Jokainen ymmärtää, että jos tällainen sosiaalikeskus/työväentalo estää yhdenkin varhaisen työkyvyttömyyseläköitymisen, se maksaisi tällaisen paikan kustannukset pitkäksi aikaa. Lisäksi voidaan ihan kylmän talousrationaalisuuden keinoin todeta tällaisten tilojen olevan parempi vaihtoehto kuin se, että iso osa työttömistä on käytännössä suljettu aktiivisen, mielekkään ja vapaaehtoisen päivätoiminnan ulkopuolelle, mikä vain rapauttaa heidän työkykyään. Siksi ainakin itsestä tuntuu, että "kuka maksaa ja minä olen nyt riistetty veronmaksaja" -ajattelu ei pohjaudu väittämäänsä talousrationaalisuuteen, vaan moraaliseen närkästykseen ja siihen, että halutaan moraalisista syistä rankaista niitä, jotka syystä tai toisesta ovat pudonneet kelkasta tai eivät koe kelkkaa mielekkäänä. Kustannustehokkuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä ja tuntuu, että taustalla vilkkuu hyvin amerikkalainen ajattelumalli siitä, että sosiaaliset ongelmat ovat ennen kaikkea yksilön vika ja ne ratkaistaan sillä, että annetaan rikoksista kunnon rangaistukset ja suljetaan "pahikset" vankilaan.

Julmuri kirjoitti siitä, että kuinka hänelle "nuivuudesta parantumisessa" auttoi yritys asettua maahanmuuttajien asemaan (tjsp.) ja toivoisin, että sama pätisi tässäkin suhteessa. En tiedä mistä Kaptahin kaveripiiri koostuu, mutta mä tunnen jos jonkin verran nuorena työkyvyttömyyseläköityneitä, narkkareita, juoppoja, syrjäytyneitä ja pikkurikollisia joilla menee päin persettä, ja suoraan sanottuna tässä joutuu kaivamaan itsestään melkeinpä zen-mäisiä ominaisuuksia ettei menetä malttiaan siihen, että heidän tilansa johtuisi vain siitä, että "ovat hoitaneet asiansa huonosti". Maailma on monimutkainen paikka, mutta yksilöä ei ole ilman yhteisöä/yhteiskuntaa, ja kun yksilöt voivat huonosti, se on koko yhteisön vika, oire pahoinvoivasta yhteiskunnasta. Siksi pahoinvointia ei voi kaataa vain siitä eniten kärsivien niskaan, vaan se tarkoittaa sitä, että me kaikki ollaan hoidettu asiamme huonosti. Ja sieltä löytyy ratkaisu myös siihen miten ne asiat voidaan hoitaa paremmin, ei siitä, että vahvistetaan niitä tekijöitä, jotka ovat koko ongelman pahenemisen takana. Ylipäätään pitäisi katsoa sosiaalista elämää vähän huomattavasti laajemmin kuin vain "minä ja minun rahani". Minäminäminäminä. Kuka on hyvä ja kuka huono, kuka onnistunut ja kuka epäonnistunut, kuka voittaja ja kuka häviäjä. Kuka on hyvä ja kuka on paha. Hierarkia ja eriarvoisuus. Kaikki yhtä kilpailua, jossa suurimmaksi voittajaksi selviytyy se, joka on onnistunut karistamaan viimeisetkin ihmisyyden rippeet itsestään. Ei jaksais.

Linkkasin tuonne audiovisuaaliseen tärppiketjuun äsken katsomani helvetin kovan BBC:n dokumentin. Liittyy tähänkin asiaan. Kannattaa katsoa, tuskin jättää ketään kylmäksi.
« Last Edit: August 16, 2012, 02:45:56 by mh »

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #1 on: August 16, 2012, 08:23:34 »
Ilmeisesti Julmurin nuivuus oli sitten eri sorttia kuin omani, koska minä ymmärrän erinomaisen hyvin että maahanmuuttaja on ihminen ja tunnen myös ns. kehittyvistä maista tulleita mamuja useampiakin. Erilaiset tavat ja arvomaailma yleensä, mutta totta kai he ovat samanlaisia ihmisiä, ei siitä kai mitään epäselvyyttä olekaan. Minun nuivuuteni syynä on se, että koen humanitäärisen maahanmuuton kokonaisvaikutukset negatiiviseksi, mutta ei nyt toisaalta lähdetä tälle tielle kovin pitkälle.

Kun minut kerran on mainittu, lausun muutamia sanoja. Minä olen kyllä aina ollut tietoinen, että maahanmuuttajat kuuluvat Homo sapiens lajiin, vaikka toki kriitikkopiireissä on paljon ihmisiä, jotka ovat tästäkin eri mieltä.

Kyse ei ole siis ihmislajiin kuulumisesta vaan ihmisyydestä ja inhimillisyydestä sekä ihmisarvosta. Ihmisen alentaminen pelkäksi "kokonaisvaikutuksiltaan negatiiviseksi" hyödykkeeksi samaan kastiin säilyketölkin tai irtosaranan kanssa on nimenomaan sitä, että hänen ihmisyytensä ja ihmisarvonsa kiistetään. Kun ei ole ihmisarvoa, ei ansaitse myöskään inhimillistä kohtelua. Sotaa, kidutusta ja nälkää paennut turvapaikanhakija voidaan tunkea sidottuna ja huumattuna lentokoneeseen vanha toisen maailmansodan aikainen laskuvarjo selässään ja potkaista ulos heti Maltan eteläpuolella. Kidutetut lapset voidaan työntää kumiveneessä takaisin merelle. Mikäli luoja paratkoon joskus tähän asti jouduttaisiin, alkaisi joku äkkiä valittamaan näiden karkoitustenkin "negatiivisesta kokonaisvaikutuksesta" ja Homma^^^ ei jäisi siihen.

Joudun tuottamaan sinulle pettymyksen myös siinä suhteessa, että et ole mikään erikoistapaus vaan aivan tyypillinen nuiva-kärpäsen pureman saanut nuorimies, joka on lukenut nuivapropagandaa niin kauan, että näkee maahanmuuttajat joko arvottomana massana "kokonaisvaikutukseltaan negatiivisia" esineitä tai taudin vakavammassa muodossa islamilaisena sotajoukkona, jota vastaan on aloitettava heti aseellinen taistelu. Lievimmässäkin tapauksessa nuiva-pureman saanut kuitenkin pitää kaikkia pakolaisia huijareina ja hupimatkailijoina.

Siinä kun nuiva näkee kidutetun turvapaikanhakijan "kokonaisarvoltaan negatiivisena" jätteenä, normaali ihminen pinnallisista eroavaisuuksista huolimatta kokee hänet ainakin jossain määrin ihmisveljekseen eikä aja häntä pois jonkin teoreettisen pienen rahasumman vuoksi, joka ei oikeasti omaa taloudellista tilannetta muuta mihinkään suuntaan. Ymmärrän, että jossain Jordaniassa keskustellaan esim. irakilaisten pakolaisten hoitamisesta kun heitä on siellä parhaimmillaan ollut miljoonia samanaikaisesti. Sen sijaan kun kaukaiseen Suomeen saapuu muutamia hassuja ihmisiä, "negatiivisesta kokonaisvaikutuksesta" huolehtiminen on oire joko Aspergerista tai ihmisvihamielisen propagandan syötin nielemisestä.
« Last Edit: August 16, 2012, 08:25:27 by Julmuri »
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #2 on: August 16, 2012, 10:02:27 »
Ilmeisesti Julmurin nuivuus oli sitten eri sorttia kuin omani, koska minä ymmärrän erinomaisen hyvin että maahanmuuttaja on ihminen ja tunnen myös ns. kehittyvistä maista tulleita mamuja useampiakin. Erilaiset tavat ja arvomaailma yleensä, mutta totta kai he ovat samanlaisia ihmisiä, ei siitä kai mitään epäselvyyttä olekaan. Minun nuivuuteni syynä on se, että koen humanitäärisen maahanmuuton kokonaisvaikutukset negatiiviseksi, mutta ei nyt toisaalta lähdetä tälle tielle kovin pitkälle.

Kyse ei ole siis ihmislajiin kuulumisesta vaan ihmisyydestä ja inhimillisyydestä sekä ihmisarvosta. Ihmisen alentaminen pelkäksi "kokonaisvaikutuksiltaan negatiiviseksi" hyödykkeeksi samaan kastiin säilyketölkin tai irtosaranan kanssa on nimenomaan sitä, että hänen ihmisyytensä ja ihmisarvonsa kiistetään.

Kaptah puhuu käsitteestä "humanitäärinen maahanmuutto", ei yksittäisestä ihmisestä. Luulen, että on täysin mahdollista käsittää jokainen ihminen aivan samanlaiseksi ihmiseksi kuin itse on ja silti katsoa, että ihmiskunnan kokonaiskärsimystä voidaan rajoittaa muuttamalla niitä pelisääntöjä, jotka vaikuttavat em. käsitteeseen. Jos sinä olet alentanut aikaisemmin ne toiset ihmiset joksikin säilyketölkin tasolle, niin silloin et ole pitänyt heitä samanlaisina ihmisinä kuin itseäsi.

Mutta minusta myös riskinotosta, vastuusta, älykkyydestä, ahkeruudesta, pitkäjänteisyydestä yms pitää palkita, ei vain siitä että tekee mahdollisimman ikävää hommaa.

Jos ne kaikki loppujen lopuksi tiivistyvät siihen yhteen asiaan, onneen, niin onko sinusta oikeudenmukaista markkinoilla tapahtuva tulonjako, joka tapahtuu noiden perusteella ja johtaa hyvinkin epätasaiseen jakaumaan?

Jos ja kun se johtaa siihen, että ihmiset tarmokkaasti lottoavat ja yhteinen lottopotti karttuu siinä, niin mielestäni se on sellaiseksikin redusoituna kohtuullisen hyvä järjestelmä. Toki voidaan sanoa, että jokainen ostaa haluamansa määrän lottorivejä ja sitten lopussa rahat jaetaan kaikkien kanssa tasapuolisesti - myös niiden jotka eivät rivin riviä viitsi tehdä. Kokonaishyöty saattaa silloin olla pienempi. Toisaalta voimakkaan yhteenkuuluvuuden yhteisöissä tällainen voi toimiakin vielä hyvin.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Offline Necrologist

• Jr. Member
  • **
« Reply #3 on: August 16, 2012, 13:23:14 »
Niin, ei mun mielestä humanitäärisen maahanmuuton vastustaminen tee kenestäkään yksioikoisesti nuivaa nuortamiestä. Voihan joidenkin mielestä olla kustannustehokkaampiakin keinoja kantaa vastuuta vähäosaisista veljistä ja siskoista kun lennätellä heitä tänne. Tosin suurin osa näistä itsensä nuiviksi julistaneista arvon huolestuneistuneista kansalaisista taitaa olla näitä "ensin suomen pilteille pleikkarit, sitten vasta neekereille viljaa" tyylisiä, kehitysapua kiroavia älypäitä joiden päälle heitän vertauskuvallisen kepillisen ruumiini vettä. En tosin myöskään täysin ymmärrä miten kukaan täysissä sielunvoimissa oleva henkilö kehtaa huolestua nykyisestä maahanmuuttotilanteesta niin pahasti että äänestää eduskuntaan hobitilta ja myötähäpeältä löyhkäävää antijihadia julistavan poppoon, jonka arvomaailma on kuin jostain pimeää keskiaikaa larppaavan teinin päiväkirjasta. Onhan tässä nuivassa deduktioketjussa toki mittaamaton huumori- ja törkeysarvoaspekti mitä ei pidä väheksyä!

Toinen asia mikä suuresti huvittaa on nämä konservatiivikääkät jotka ottavat täyttä kredua esimerkiksi vaikka naisten asemasta meidän yhteiskunnassa versus islamilainen maailma. Eikös se nyt ole sanomattakin selvää että nämä samaiset käppyräarkkityypit siellä tutisivat räkä parralla kun naisille puuhattiin äänioikeutta? Hahahaha!

Upsis meni vähän off topiciksi. Vapaus-teemaan liittyen voisin esittää kleimin että niin kauan kun välittää ei voi olla koskaan vapaa koska kohtalosi on sidottu välittämisesi kohteeseen. Sen tähden kaikenlaiset vapauden eri levelit ja määritelmät ovat lähinnä semantiikkaa, koska itse täydellisen vapauden tila on mulle epäsuotava. Tärkeämpää mun mielestä on oppia rakastamaan kahleitaan ja kantamaan niitä pää pystyssä.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #4 on: August 16, 2012, 13:25:52 »

Kyse ei ole siis ihmislajiin kuulumisesta vaan ihmisyydestä ja inhimillisyydestä sekä ihmisarvosta. Ihmisen alentaminen pelkäksi "kokonaisvaikutuksiltaan negatiiviseksi" hyödykkeeksi samaan kastiin säilyketölkin tai irtosaranan kanssa on nimenomaan sitä, että hänen ihmisyytensä ja ihmisarvonsa kiistetään.

Kaptah puhuu käsitteestä "humanitäärinen maahanmuutto", ei yksittäisestä ihmisestä. Luulen, että on täysin mahdollista käsittää jokainen ihminen aivan samanlaiseksi ihmiseksi kuin itse on ja silti katsoa, että ihmiskunnan kokonaiskärsimystä voidaan rajoittaa muuttamalla niitä pelisääntöjä, jotka vaikuttavat em. käsitteeseen. Jos sinä olet alentanut aikaisemmin ne toiset ihmiset joksikin säilyketölkin tasolle, niin silloin et ole pitänyt heitä samanlaisina ihmisinä kuin itseäsi.

Kaptah on kyllä aiemmin tuonut käsityksensä aivan julki, että tänne tullaan "vain, koska Somaliassa on kurjaa", millä hän allekirjoittaa sen mitä aiemmin kirjoitin nuivien näkemyksistä. Koska kyseessä on pitkälti pitkällisen altistuksen tuoma alitajuinen tila, sitä ei välttämättä pysty itse edes tiedostamaan. Olen haastanut nuivia jo pitkään, että olisivat kuukauden lukematta yhtään ainutta skenen juttua ja testaisivat näkemyksiään sen jälkeen.

Paljon uskottavampaa "negatiivisen kokonaisvaikutuksen" huolta olisi vaikka vaatia luopumista maaseudun kepu-landian ylläpidosta, koska sille ei ole mitään järkiperustetta vai ovatko muka "maaseutua ei voi tuoda" tai "koko Suomi on pidettävä asuttuna" sellaisia? Kepu-landiaan jos johonkin tungetaan rahaa miljarditolkulla. Eikö sinne voisi rakentaa jotain aitaa ympärille ja jättää oman onnensa nojaan?

Voit tietysti vapaasti edelleen uskoa aivan mitä haluat, mutta minulla on hyvin painavat perusteet arviolleni. Yksikään nuiva Kaptah mukaanlukien etkä edes sinä ole koskaan suostunut arvioimaan pakolaisuuden inhimillistä puolta laisinkaan.

Kokonaiskärsimyksestä puhuttaessa käsittääkseni uudelleenasuttaminen on ainoa keino, jolla pakolaisuuden taakkaa on edes jossakin määrin saatu helpotettua. Leireillä notkuminen ei ratkaise mitään, ainoastaan ylläpitää tilannetta.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
Re: Nuivuuden syistä ja seurauksista osa 9999999
« Reply #5 on: August 16, 2012, 14:06:55 »
Kaptah on kyllä aiemmin tuonut käsityksensä aivan julki, että tänne tullaan "vain, koska Somaliassa on kurjaa", millä hän allekirjoittaa sen mitä aiemmin kirjoitin nuivien näkemyksistä. Koska kyseessä on pitkälti pitkällisen altistuksen tuoma alitajuinen tila, sitä ei välttämättä pysty itse edes tiedostamaan. Olen haastanut nuivia jo pitkään, että olisivat kuukauden lukematta yhtään ainutta skenen juttua ja testaisivat näkemyksiään sen jälkeen.

Et ole itseltäsi kysynyt, että kuinka paljon terveellisempää on olla hautautuneena jonkun vastaskenen poteroihin? Mitä tulee kurjuuteen, niin eikö se ole selviö, että ihmiset lähtevät sukulaistensa yms. luota koska heillä on kurjaa? Tarkoitat ilmeisesti sitä, että Kaptah arvelee kurjuuden asteen olevan lievempi kuin mitä itse ajattelet? En tiedä, ehkäpä herra Kaptah ja sinä itse voisitte hieman kilpailla vaikka siitä, että kuvaatte kurjuuden asteita ja sitten laitetaan joku maassa asunut kertomaan, että mikä on oikea kurjuuden aste. Minä en jaksa olla teidän tuomarinanne siinä, enkä varsinaisesti omaa tuomioon vaadittavaa kompetenssiakaan.

Mutta annetaanpa Kaptahin itse vastata kysymykseen ja pohtia sitä, että pitääkö hän näitä ihmisiä vain ja ainoastaan -kokonaisvaikutuksiltaan negatiivisina hyödykkeinä- vai kenties -yksilöllisinä ja samanlaisina ihmisinä joilla on pyrkimys parempaan elämään, mutta joiden kollektiivinen pyrkimys on yhteiskunnalliselta kokonaisvaikutukseltaan negatiivinen.-

Eikö vaikkapa maahanmuuttokriitikoita voi vastustaa ajatellen niin, että he ovat -yksilöllisiä ja samanlaisia ihmisiä, joilla on pyrkimys parempaan yhteiskuntaan, mutta joiden kollektiivinen pyrkimys on yhteiskunnalliselta kokonaisvaikutukseltaan negatiivinen?- Onko tällainen mahdollista? Voisiko olla mahdollista, että kaikki ihmiset eivät olekaan Köyryyn verrattavia -kriitikot/mamut hirteen koska ovat pahoja!!!111-?

Joku voisi vaikkapa vastustaa kapitalisteja tai kommunisteja vastaavilla sanankäänteillä. Tekevätkö he kaikki aina toisesta osapuolesta jotain epäinhimillistä? Ei sen pitäisi olla välttämätöntä.

Salli minun yrittää kiteytystä:

On olemassa ihmisiä, joilla on erilaisia näkemyksiä hyvästä. On olemassa vähemmistö ihmisiä jotka suhtautuvat toisiin ihmisiin fanaattisesti demonisoiden. Ei pidä nähdä toisessa pahuutta vain sen tähden, että on eri mieltä siitä, mikä on hyvää.

Voisiko sellainen olla järkevä ohjenuora?

Paljon uskottavampaa "negatiivisen kokonaisvaikutuksen" huolta olisi vaikka vaatia luopumista maaseudun kepu-landian ylläpidosta, koska sille ei ole mitään järkiperustetta vai ovatko muka "maaseutua ei voi tuoda" tai "koko Suomi on pidettävä asuttuna" sellaisia? Kepu-landiaan jos johonkin tungetaan rahaa miljarditolkulla. Eikö sinne voisi rakentaa jotain aitaa ympärille ja jättää oman onnensa nojaan?

Onhan sekin ihan mahdollista, jos siltä ihmisistä tuntuu. Itse toki katsoisin, että yhteiskunnan sosiaalisia ongelmia ja taloudellisia rasitteita voitaisiin parantaa fiksummilla ratkaisuilla kuin esittämäsi. Toisaalta luulen, että monella tapaa kaikki suomalaiset olisivat tyytyväisempiä, jos Helsingistä tehtäisiin jonkinlainen vapaakaupunki ja pääkaupunki sekä muut valtiolliset toiminnot sijoitettaisiin vaikkapa Jyväskylään tai Ouluun.

Voit tietysti vapaasti edelleen uskoa aivan mitä haluat, mutta minulla on hyvin painavat perusteet arviolleni. Yksikään nuiva Kaptah mukaanlukien etkä edes sinä ole koskaan suostunut arvioimaan pakolaisuuden inhimillistä puolta laisinkaan.

Olen kultaseni katsonut sitä inhimillistä puolta ihan tarpeeksi silmästä silmään, etten tarvitse sinulta lausuntoa siitä, että mitä minä olen suostunut arvioimaan ja mitä en. Minä itse tiedän vastauksen siihen kysymykseen sangen hyvin ja se on ikävä kyllä täydessä ristiriidassa tuon kuvailemasi kanssa. Kuvailemasi näkemykset pohjautuvat siihen samaan yksisilmäisyyteen, jonka vallassa aikanaan demonisoit muslimeja aivan tarpeettomasti. Sinun kykysi nähdä ihmisiä tavallisina ja empaattisina ihmisinä on ilmeisen rajallinen päätellen siitä suunnattomasta tarpeesta nähdä aina joku täysin tunneköyhä ihmisryhmä jota voit sitten pitää pahana omaa ja puoluelaistesi hyvyyttä korostaen.

Ongelma on lisäksi se, että teillä partisaaneilla - molemmin puolin - on taipumus nähdä vain osa siitä inhimillisestä kärsimyksestä, joka koituu osaksi ja vähätellä toisten ihmisten kokemia. Jos näkee kärsimystä vähän laajemmin, niin ymmärtää, että inhimillistä kärsimystä on kaikkien kokema kärsimys.

Kokonaiskärsimyksestä puhuttaessa käsittääkseni uudelleenasuttaminen on ainoa keino, jolla pakolaisuuden taakkaa on edes jossakin määrin saatu helpotettua. Leireillä notkuminen ei ratkaise mitään, ainoastaan ylläpitää tilannetta.

Ylipäätänsä normaaliin elämään palaaminen, kyllä. Kokonaiskärsimykseen kuuluu kuitenkin myös muut ihmiset kuin pelkästään pakolaisuuden taakkaa henkilökohtaisesti itse kantavat.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #6 on: August 16, 2012, 14:55:53 »
Salli minun yrittää kiteytystä:

On olemassa ihmisiä, joilla on erilaisia näkemyksiä hyvästä. On olemassa vähemmistö ihmisiä jotka suhtautuvat toisiin ihmisiin fanaattisesti demonisoiden. Ei pidä nähdä toisessa pahuutta vain sen tähden, että on eri mieltä siitä, mikä on hyvää.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, ymmärtäisin "negatiivisesta kokonaisvaikutuksesta" nillittämisen jos tänne ryntäisi vaikka naapurimaan sisällissodan vuoksi miljoonia ihmisiä tai ainakin hyvin monia. Kepu-landia esimerkillä yritin havainnollistaa sitä, että näitä negatiivisia kokonaisvaikutuksia on oikeasti paljon suurempiakin, mutta jostain syystä ne eivät herätä samanlaisia tunteita. Minun puolestani kepu-landia toki saa olla.

Ennen kuin itse näin valon ja minusta tuli Hyvä ja Virheetön ihminen, kuvittelin toki itsekin olevani negatiivisen kokonaisvaikutuksen huolestuja. Lopulta oli kuitenkin myönnettävä, että varsinainen pohjavire tulee jostain aivan muualta.

Olen kultaseni katsonut sitä inhimillistä puolta ihan tarpeeksi silmästä silmään, etten tarvitse sinulta lausuntoa siitä, että mitä minä olen suostunut arvioimaan ja mitä en.

Mistä minä tiedän, mitä sinä olet omassa elämässäsi arvioinut. En voi perustaa kuin siihen, mitä olen lukenut sinun arvioivan.

Sinun kykysi nähdä ihmisiä tavallisina ja empaattisina ihmisinä on ilmeisen rajallinen päätellen siitä suunnattomasta tarpeesta nähdä aina joku täysin tunneköyhä ihmisryhmä jota voit sitten pitää pahana omaa ja puoluelaistesi hyvyyttä korostaen.

Voi pupu. Sehän johtuu vain siitä, että olen empatiakyvytön opportunismiin taipuvainen narsisti.

Ylipäätänsä normaaliin elämään palaaminen, kyllä. Kokonaiskärsimykseen kuuluu kuitenkin myös muut ihmiset kuin pelkästään pakolaisuuden taakkaa henkilökohtaisesti itse kantavat.

Elämä on kärsimystä.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #7 on: August 16, 2012, 15:46:05 »
Kuten jo aiemmin kirjoitin, ymmärtäisin "negatiivisesta kokonaisvaikutuksesta" nillittämisen jos tänne ryntäisi vaikka naapurimaan sisällissodan vuoksi miljoonia ihmisiä tai ainakin hyvin monia. Kepu-landia esimerkillä yritin havainnollistaa sitä, että näitä negatiivisia kokonaisvaikutuksia on oikeasti paljon suurempiakin, mutta jostain syystä ne eivät herätä samanlaisia tunteita. Minun puolestani kepu-landia toki saa olla.

Sinun mielestäsi on. Jonkun muun mielestä ei ole. Teillä on erilainen näkemys asioista. Mahtavaa. Keskustelkaa niistä sivistyneesti, kuten muistakin poliittisista erimielisyyksistä voidaan puhua.

Ennen kuin itse näin valon ja minusta tuli Hyvä ja Virheetön ihminen, kuvittelin toki itsekin olevani negatiivisen kokonaisvaikutuksen huolestuja. Lopulta oli kuitenkin myönnettävä, että varsinainen pohjavire tulee jostain aivan muualta.

Oli varmaan sitten hyvä, että lopetit huolestumisesi, jos se perustui vain rasismiin. On oikein hyvä, jos nyt kykenet näkemään ainakin muista maista tulevat ihmiset tavallisina ihmisinä. Mahdatko kokea aikanaan sen ahaaelämyksen, että saatat harrastaa samaa hieman kyseenalaisen pohjavireen touhua myös poliittisesti kanssasi tietyistä asioista eri mieltä olevien ihmisten kanssa? Mene ja tiedä, näissä poteroissa on tapana pysyä kohtuullisen pitkään, joskin sinä olet ilmeisesti jo osoittanut kykyä ainakin nostaa perseesi sieltä maakuopasta jo kerran, niin voisi kuvitella että pystyisit siihen toistekin.

Toki siitä ei-kenenkään maalla värjöttelystä ei saa kummankaan puolen suosionosoituksia, joten ei kannata tulla tänne, jos kaipaa sosiaalista hyväksyntää.

Yksikään nuiva Kaptah mukaanlukien etkä edes sinä ole koskaan suostunut arvioimaan pakolaisuuden inhimillistä puolta laisinkaan.

Olen kultaseni katsonut sitä inhimillistä puolta ihan tarpeeksi silmästä silmään, etten tarvitse sinulta lausuntoa siitä, että mitä minä olen suostunut arvioimaan ja mitä en.

Mistä minä tiedän, mitä sinä olet omassa elämässäsi arvioinut. En voi perustaa kuin siihen, mitä olen lukenut sinun arvioivan.

Jos et tiedä, niin miksi sitten päästät suustasi väitelauseita jostain yksilöstä? Eikö se ole vähän idioottimaista? 

Voi pupu. Sehän johtuu vain siitä, että olen empatiakyvytön opportunismiin taipuvainen narsisti.

Sarkasmisi kaipaa hieman vielä värikkäämpiä kielikuvia ollakseen kaunista.

Elämä on kärsimystä.

Varmaan on, mutta koita keksiä ensin se, että halutaanko sitä kärsimystä vähentää vai ei. Jos todetaan vaan, että kärsimystä tapahtuu, eikä sen johdosta tarvitse mitään tehdä, niin päästään kyllä tiettyihin melko nihilistisiin loppupäätelmiin. Vai onko tarkoituksesi sanoa, että vain yhden ryhmän kärsimystä pitää vähentää ja piut paut muista?

Harri

• Guest
« Reply #8 on: August 16, 2012, 16:07:45 »

Varmaan on, mutta koita keksiä ensin se, että halutaanko sitä kärsimystä vähentää vai ei. Jos todetaan vaan, että kärsimystä tapahtuu, eikä sen johdosta tarvitse mitään tehdä, niin päästään kyllä tiettyihin melko nihilistisiin loppupäätelmiin. Vai onko tarkoituksesi sanoa, että vain yhden ryhmän kärsimystä pitää vähentää ja piut paut muista?

Kärsimystä on totisesti niin monenlaista. Toiset kärsii koska sota ja toiset koska homot tanssii linnanjuhlissa. Mitä kukin sitten preferoi.

Offline Harran

• Hero Member
« Reply #9 on: August 16, 2012, 18:48:33 »
Nuivuuden seurauksista voimme lukea vaikkapa tästä tapauksesta joka koskee shakkia pelaavien lasten vanhempia eli ei ilmeisesti edes aivan stereotyyppistä köyryläisittäin kuvailtua lumppuproletariaattia. :-\

Mitä sitten tällaisen nuivan käytöksen syihin tulee niin ne varmaan löytyvät jälleen sieltä tunneosastolta: No kun ne oli niin ärsyttäviä ja luuli olevansa jotain.

Offline Harran

• Hero Member
« Reply #10 on: August 16, 2012, 18:56:35 »
En tosin myöskään täysin ymmärrä miten kukaan täysissä sielunvoimissa oleva henkilö kehtaa huolestua nykyisestä maahanmuuttotilanteesta niin pahasti että äänestää eduskuntaan hobitilta ja myötähäpeältä löyhkäävää antijihadia julistavan poppoon, jonka arvomaailma on kuin jostain pimeää keskiaikaa larppaavan teinin päiväkirjasta. Onhan tässä nuivassa deduktioketjussa toki mittaamaton huumori- ja törkeysarvoaspekti mitä ei pidä väheksyä!

Roflaava lollo tälle kuvaukselle! :D

Vapaus-teemaan liittyen voisin esittää kleimin että niin kauan kun välittää ei voi olla koskaan vapaa koska kohtalosi on sidottu välittämisesi kohteeseen. Sen tähden kaikenlaiset vapauden eri levelit ja määritelmät ovat lähinnä semantiikkaa, koska itse täydellisen vapauden tila on mulle epäsuotava. Tärkeämpää mun mielestä on oppia rakastamaan kahleitaan ja kantamaan niitä pää pystyssä.

Välittäminen ei rajoita vapautta. Omantunnon ja välittämisen vaikutuksesta tehtävät valinnat ovat päinvastoin vapautta täydellisimmillään. Vain vapaudessa omatunto ja välittäminen voivat ylipäätään toteutua, pakon vallassa ne eivät toteudu.

Rakkauden kahleet eivät ole kahleita. Ne ovat vapautta turhasta erillisyydestä ja vastarinnasta sitä vastaan minkä oma sydän tunnistaa hyväksi.

Offline Necrologist

• Jr. Member
  • **
« Reply #11 on: August 17, 2012, 01:26:41 »
Ahh Harran, olet oikeassa, mutta ymmärrä vanhaa örisevää nihilistiä joka luulee olevansa välittämisensä vanki ja jonka selkää painaa köyryyn jotkut aivan muut asiat kun läheistensä unelmat, vaikka hää joskus niin itselleen uskotteleekin, uhriutumisensa puuskassa! Saatanahan sellaista korviin kuiskuttelee, se on selvä. Saatanaa en palvo, mutta en jaksa oikein panna kampoihinkaan. Niinpä me Luciferin kanssa juodaan sillon tällön teetä ja pelataan pari erää mustaa pekkaa tai paskahousua. Kunnon sykofanttina mä annan sen voittaa, ja sillon pääsee suusta sammakoita ja aivot pieree kun viidenkymmenen hepan perämoottori.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #12 on: August 17, 2012, 02:39:31 »

Rakkauden kahleet eivät ole kahleita. Ne ovat vapautta turhasta erillisyydestä ja vastarinnasta sitä vastaan minkä oma sydän tunnistaa hyväksi.

Juuri tämä rakkauslöpinä saa keskimääräisen kämyn suuttumaan ja raivostumaan, koska hänen mielestään tällaine on ämmien tunteilua, joka saa ihmiset unohtamaan järkevän itsekkään etunsa, eli hänen mielestään siis sen, että maahan ei kuulu pelkän nyyhkysentimentalismin vuoksi päästää mitään vierasmaalaisia.

Isäkapinalla on koetettu vuosikymmenet selittää erilaisia nuorisonhillumistapahtumia (jos olen Goebbelsin Joosepin kanssa yhtään mistään asiasta samaa mieltä, niin siitä, että Freudin tuotanto kelpaa vain sytykkeiksi), mutta kämyilyssä tuntuu olevan taustalla ihan oikea äitikapina. Siis kapina sellaista lempeää auktoriteettitahoa vastaan joka antaa järkeenkäypiä ohjeita siitä miten yhteiskunnassa muiden kanssa eletään. Kaikki vaatimukset, että pitäisi elää ihmisiksi ja ottaa muutkin huomioon, ovat "holhousta". Viinaa pitäisi saada juoda rajattomasti, tupakkia polttaa missä vaan, pillua saada kohtelematta naisia ihmisinä. Tekemisistään ei pitäisi joutua minkäänlaiseen vastuuseen, lait ovat demlan lakeja, terveysvaroitukset tupakka-askissa sormen heristystä aikuiselle ihmiselle. Valehteleminen, sivullisten vuosia kestävä nettikiusaaminen, ihmisten ulkonäöstä huomautteleminen - kaikki se on heille itsestään selvää oman "vapauden" harjoittamista. Siinä rikotaan mielenosoituksellisesti sen tason käyttäytymissääntöjä, jotka normaali ihminen sisäistää - äitinsä ansiosta - jo alle kymmenvuotiaana.

Tämä omalta osaltaan selittää sen, miksi libertaristit ovat suurimmaksi osaksi kadonneet kämyjen riveihin. Libertaristienkin päävaikuttimena tuntuu olevan jonkin sortin äitikapina, siis naisviha. Nainen on sellainen ikävä soo-soo-sormenheristäjäolento joka sanoo koiras-uroolle että pentuja ei saa syödä eikä hajumerkkejä kusta omiin nurkkiin. Libertarismissakin on kyse siitä, että osallisuus yhteiskunnassa ja ihmissuhteissa nähdään vankeutena, vapauden rajoituksina. "Tietä käyden tien oon vanki, vapaa on vain umpihanki."

Sitä en osaa selittää, mistä tämä äitikapina on peräisin, mikä yhteiskunnassamme sen tekee. En usko että pimpattajääneisyys ja ATM-liikehdintä olisi kaikilta osin sama asia (olen kai kertonut täällä aikaisemmin, että ATM-juttujani kehui vuosia sitten eräs nyttempi kämy, joka kuitenkin oli omassa huoltajuuskiistakuviossaan selvästi YTM-roolissa).
« Last Edit: August 17, 2012, 02:44:58 by Köyry Väyränen »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Kaptah

• Hero Member
« Reply #13 on: August 17, 2012, 07:19:11 »
Haluaisitko kertoa omasta naiskuvastasi, kun satun tietämään sinun aiheesta varsin mielenkiintoisia näkemyksiä esittäneen?

...pillua saada kohtelematta naisia ihmisinä...

Pahinta naisvihaa mitä olen internetin maassa kohdannut on esittänyt eräs kauniisti sanottuna aktiivisena Persujen ja Halla-aholaisten vastustajana profiloitunut hahmo.
Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #14 on: August 17, 2012, 07:52:10 »
Kärsimystä on totisesti niin monenlaista. Toiset kärsii koska sota ja toiset koska homot tanssii linnanjuhlissa. Mitä kukin sitten preferoi.

On, sitä on monenlaista. Joku näkee vain tuon perspektiivin ja joku näkee vain sen, että joku kärsii kun ei saa iPadia tarpeeksi halvalla Kirkukista ja toiset kärsivät maahanmuuttajien sangen väkivaltaisten tekojen kohteena. Mitä kukin sitten preferoi nähdä.

Liian harva näkee kaiken sen avoimin mielin.