Author Topic: Sukututkimus  (Read 759 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ilkka

• Hero Member
Sukututkimus
« on: July 05, 2012, 00:40:53 »
Otsikkoon viitaten EN ole mikään sukututkimuksen erikoisasiantuntija. Tässä illansuussa pikkaisen parin mutkan kautta taas törmäsin kuitenkin mielenkiintoiseen juttuun. Suurin osa samalla sukunimellä varustetuista hlöistä on minulle sukua ymmärtääkseni, miespuolisista:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Huomasin tuossa mm koulukaverit.com kautta tehtyjen hakujen perusteella (oma sukunimi hakuun, ei muuta) jotta noin puolet miehistä on dippi-inssejä jotka sinne ovat jotakin kirjoitelleet itsestänsä (puuttuu suurin osa serkkupojista joilla eri sukunimi kuin mulla, niistä lähes kaikilla on teknisen alan koulutus, oisko yksi kaupallisen alan miehiä), lopuista taasen reipas puolet inssejä tahi matemaattis-luonnontieteellisen kautta maistereita akselilla matematiikka/tietojenkäsittely.

Mennään noin 80% kattavuudella jo tässä. Pari hassua poikkeamaa sitten opettajia/muusikoita... ajattelen tässä kohtaa lähinnä omia muita suuntautumispiirteitäni.

Emme ole Borgeja, resistance is not futile at this stage. Kuitenkin pistää mietityttämään jotta mitä helvettiä, pompsahtaa ihan mistä tahansa tulokulmasta tiirailtuna far beyond average.

Eli selkokielellä tietty suuntautuminen havaittavissa, riippumatta perheolosuhteista yms.

Muilla vastaavia kokemuksia? Itse vaikka tiesinkin tämän lähisuvustani oli kuitenkin yllätys se että sama näemmä pätee suvun muihinkin haaroihin joita en käytännössä tunne lain. Pakko olla kyse geeneistä, mua ja ymmärtääkseni ei ketään serkkupoikaakaan olla ajettu mihinkään tiettyyn hommaan, aika vapaasti ollaan suuntautumisvalintamme tehty, toki moni meistä ollut nuorempana älyllisesti kunnianhimoisia, sen huomasin jo silloin.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Sukututkimus
« Reply #1 on: July 05, 2012, 09:44:48 »
Kaipa nää jutut on sellasia, et aina löytyy geneettinen komponentti.

Voi olla, että teillä on hyvin dominoivia geenejä ainakin kahdella (jos useammallakin) alueella, toinen on nimenomaan opiskelusta/oppimisesta saatava nautinto (mikä voi johtua tietynlaisesta temperamentista, on avoin uusille asioille, esim.) ja toinen matemaattiset kyvyt/kyky systematisoida (mikä voi johtua monestakin syystä, esim. keskittymiskyky, muisti. testosteronitasot jopa...).

Mitä siellä taustalla sitten itseasiassa tapahtuu, onkin eri asia. Kuka ja mikä ruokkii mitäkin?
« Last Edit: July 05, 2012, 09:47:13 by Username1 »
Monikulttuurisuus on rikkaus.