Author Topic: Etninen erottelu koulussa  (Read 17531 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #15 on: March 27, 2012, 16:15:24 »
Pitäisi järjestää opetus erikseen suomalaisille (vai pitääkö tämäkin jakaa esim. maakunnittain)
Ilman muuta! Haluamme kasvattaa lapsestamme puhtaan punamustan karjalaisen ja olisi suorastaan pöyristyttävää, jos lapsi joutuisi olemaan samassa luokassa joidenkin länsisuomalaisten kanssa.

Offline Lybeck

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 219
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #16 on: March 27, 2012, 16:19:50 »
Ei muuta vaihtoehtoa kuin etninen erottelu? Eihän tuo ole mistään kotoisin :) Jos lapsia halutaan (kun mikään muu ei onnistu) jostain, esim pedagogisista syistä laittaa eri luokkiin niin onhan se aika selvä, että se pitää tehdä laillisilla, esim pedagogisilla perusteilla eikä etnisillä perusteilla.

Eivätkö helpompi kurinpito ja parempi ilmapiiri ole pedagogisia syitä?
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #17 on: March 27, 2012, 16:23:53 »
Ei muuta vaihtoehtoa kuin etninen erottelu? Eihän tuo ole mistään kotoisin :) Jos lapsia halutaan (kun mikään muu ei onnistu) jostain, esim pedagogisista syistä laittaa eri luokkiin niin onhan se aika selvä, että se pitää tehdä laillisilla, esim pedagogisilla perusteilla eikä etnisillä perusteilla.

Eivätkö helpompi kurinpito ja parempi ilmapiiri ole pedagogisia syitä?

Varmasti. Millä periaatteella lapset jaetaan eri ryhmiin? Vanhempien oletetun kulttuuritaustan, kielitaidon vai keenien perusteella? En oikein näe hyötyä tästä rotuerottelusta. Muistaakseni lapset itse ovat aika värisokeita.
« Last Edit: March 27, 2012, 16:25:47 by Taha Islam »
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Reija Härkönen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 676
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #18 on: March 27, 2012, 16:24:02 »
Pitäisi järjestää opetus erikseen suomalaisille (vai pitääkö tämäkin jakaa esim. maakunnittain)
Ilman muuta! Haluamme kasvattaa lapsestamme puhtaan punamustan karjalaisen ja olisi suorastaan pöyristyttävää, jos lapsi joutuisi olemaan samassa luokassa joidenkin länsisuomalaisten kanssa.

No kun nyt tälle linjalle mentiin, niin ehdottoman tärkeää olisi, että LÄNSI-espoolaiset eivät missään tapauksessa joutuisi samoille luokille ainakaan ITÄ-helsinkiläisten lasten kanssa. Itä-Helsingissä on tavattoman paljon huonotapaisia ja sitä paitsi paljon rumempia lapsia kuin Länsi-Espoossa. Ei ole mitään mahdollisuutta sille, että näin hyvin erilaisista taustoista tulevat lapset voisivat tulla toimeen keskenänsä.

 

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #19 on: March 27, 2012, 16:28:16 »
Pitäisi järjestää opetus erikseen suomalaisille (vai pitääkö tämäkin jakaa esim. maakunnittain)
Ilman muuta! Haluamme kasvattaa lapsestamme puhtaan punamustan karjalaisen ja olisi suorastaan pöyristyttävää, jos lapsi joutuisi olemaan samassa luokassa joidenkin länsisuomalaisten kanssa.

No kun nyt tälle linjalle mentiin, niin ehdottoman tärkeää olisi, että LÄNSI-espoolaiset eivät missään tapauksessa joutuisi samoille luokille ainakaan ITÄ-helsinkiläisten lasten kanssa. Itä-Helsingissä on tavattoman paljon huonotapaisia ja sitä paitsi paljon rumempia lapsia kuin Länsi-Espoossa. Ei ole mitään mahdollisuutta sille, että näin hyvin erilaisista taustoista tulevat lapset voisivat tulla toimeen keskenänsä.

Ajattele, jos turkulaislapsi laitettaisiin tamperaisten kanssa samaan luokkaan!
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #20 on: March 27, 2012, 16:29:26 »
Ei muuta vaihtoehtoa kuin etninen erottelu? Eihän tuo ole mistään kotoisin :) Jos lapsia halutaan (kun mikään muu ei onnistu) jostain, esim pedagogisista syistä laittaa eri luokkiin niin onhan se aika selvä, että se pitää tehdä laillisilla, esim pedagogisilla perusteilla eikä etnisillä perusteilla.

Eivätkö helpompi kurinpito ja parempi ilmapiiri ole pedagogisia syitä?

Ovat ne!

EDIT: Mutta siis niin kuin Taha siellä ylempäni jo kommentoi, että silloin voi jakaa ryhmät pedagogisin perustein (onko esim parempi, että täysin lukutaidoton oppilas saa erityisopetusta jonkun aikaa erityisryhmässä) eikä sen perusteella onko "muualta kuin Norjasta" kotoisin, joka ei kerro siitä yksilöstä mitään muuta kuin sen, että hänessä saattaa tietyllä tilastollisella todennäköisyydellä olla jotain samoja piirteitä kuin muissakin "muualta kuin Norjasta"-tulleissa.
« Last Edit: March 27, 2012, 16:35:54 by Mikael Lönnroth »
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #21 on: March 27, 2012, 16:30:38 »
Tässä on National Academy of Education -nimisen järjestön raportti, joka liittyy vähän samaan asiaan, eli desegregaation hyötyihin kun kyseessä ovat amerikkalaisittain valkoiset ja mustat:
http://www.naeducation.org/Meredith_Report.pdf

Quote
Conclusion
In summary, the research evidence supports the conclusion that the overall academic
and social effects of increased racial diversity are likely to be positive. Racial diversity per
se does not guarantee such positive outcomes, but it provides the necessary conditions
under which other educational policies can facilitate improved academic achievement,
improved intergroup relations, and positive long-term outcomes. Because race-neutral
alternatives-"such as school choice and assignments based on socioeconomic status-"are
quite limited in their ability to increase racial diversity, it is reasonable to conclude that
race-conscious policies for assigning students to schools are the most effective means of
achieving racial diversity and its attendant positive outcomes. In the wake of the Supreme
Court’s decision regarding the Seattle and Louisville policies, the research on racial diversity
in schools will remain important to educators and policy makers as they work within
the Court’s legal framework to craft procedures that provide students with the most
beneficial educational environments.
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Lybeck

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 219
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #22 on: March 27, 2012, 16:31:54 »
Ei muuta vaihtoehtoa kuin etninen erottelu? Eihän tuo ole mistään kotoisin :) Jos lapsia halutaan (kun mikään muu ei onnistu) jostain, esim pedagogisista syistä laittaa eri luokkiin niin onhan se aika selvä, että se pitää tehdä laillisilla, esim pedagogisilla perusteilla eikä etnisillä perusteilla.

Eivätkö helpompi kurinpito ja parempi ilmapiiri ole pedagogisia syitä?

Varmasti. Millä periaatteella lapset jaetaan eri ryhmiin? Vanhempien oletetun kulttuuritaustan, kielitaidon vai keenien perusteella?

Heitetään vaikka osaamisen ja kielitaidon perusteella. Mutta vakavasti ottaen, en tiedä mitä monikulttuurissa nykykouluissa tapahtuu. Minkälaiseen pedagogiseen muotiin nykyopetus niissä perustuu ja miten kiusaamisongelmia ja ilmapiiriongelmia ratkotaan. Minusta Norjan kokeilu oli ihan hyvä kokeiluna, mutta itse lähtisin Mikael Lönnrothin ehdottamaa polkua etenemään. En koskaan etnisin tai kulttuurisin perustein perustelisi luokkajakoja. Se tuntuu ainakin minulle vieraalta, ei vastaa ihmiskuvaani.
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Offline evil clown

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 261
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #23 on: March 27, 2012, 16:33:31 »
monietnisyydestä (eli ihmisten liiallisesta keskinäisestä erilaisuudesta)

Tämä oli kyllä päivän paras.
Ceterum censeo, Brandöt delenda est.

Offline Lybeck

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 219
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #24 on: March 27, 2012, 16:38:44 »
monietnisyydestä (eli ihmisten liiallisesta keskinäisestä erilaisuudesta)

Tämä oli kyllä päivän paras.

Halusikohan Brandöt viitata kulttuurien erilaisuuteen? Tuo liiallinen keskinäinen erilaisuus (monietsinyys) vaikuttaa joltain Suomen Sisun "luonnottomalta sekoittumiselta" vai mikä se ikinä olikaan.
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #25 on: March 27, 2012, 16:40:18 »
Ei muuta vaihtoehtoa kuin etninen erottelu? Eihän tuo ole mistään kotoisin :) Jos lapsia halutaan (kun mikään muu ei onnistu) jostain, esim pedagogisista syistä laittaa eri luokkiin niin onhan se aika selvä, että se pitää tehdä laillisilla, esim pedagogisilla perusteilla eikä etnisillä perusteilla.

Eivätkö helpompi kurinpito ja parempi ilmapiiri ole pedagogisia syitä?

Varmasti. Millä periaatteella lapset jaetaan eri ryhmiin? Vanhempien oletetun kulttuuritaustan, kielitaidon vai keenien perusteella?

Heitetään vaikka osaamisen ja kielitaidon perusteella. Mutta vakavasti ottaen, en tiedä mitä monikulttuurissa nykykouluissa tapahtuu. Minkälaiseen pedagogiseen muotiin nykyopetus niissä perustuu ja miten kiusaamisongelmia ja ilmapiiriongelmia ratkotaan. Minusta Norjan kokeilu oli ihan hyvä kokeiluna, mutta itse lähtisin Mikael Lönnrothin ehdottamaa polkua etenemään. En koskaan etnisin tai kulttuurisin perustein perustelisi luokkajakoja. Se tuntuu ainakin minulle vieraalta, ei vastaa ihmiskuvaani.

Jee. Tiedemiehet tutkivat ja väittelevät siitä millä tavalla sitä koulutusta pitäisi järjestää, jotta saadaan parhaimmat lopputulokset sekä yhteiskunnan, että yksilöiden kannalta, ja poliitikot tekevät sitten (toivottavasti aika paljon) näiden perusteella hyviä päätöksiä. Tuohan ei ole mikään kovin yksinkertainen kokonaisuus..
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #26 on: March 27, 2012, 16:41:45 »
Ei muuta vaihtoehtoa kuin etninen erottelu? Eihän tuo ole mistään kotoisin :) Jos lapsia halutaan (kun mikään muu ei onnistu) jostain, esim pedagogisista syistä laittaa eri luokkiin niin onhan se aika selvä, että se pitää tehdä laillisilla, esim pedagogisilla perusteilla eikä etnisillä perusteilla.

Eivätkö helpompi kurinpito ja parempi ilmapiiri ole pedagogisia syitä?
Eikös kurinpidon ja paremman ilmapiirin takia ajettu aikanaan juutalaiset ghettoihin?

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #27 on: March 27, 2012, 16:43:51 »
Pitäisi järjestää opetus erikseen suomalaisille (vai pitääkö tämäkin jakaa esim. maakunnittain)
Ilman muuta! Haluamme kasvattaa lapsestamme puhtaan punamustan karjalaisen ja olisi suorastaan pöyristyttävää, jos lapsi joutuisi olemaan samassa luokassa joidenkin länsisuomalaisten kanssa.

No kun nyt tälle linjalle mentiin, niin ehdottoman tärkeää olisi, että LÄNSI-espoolaiset eivät missään tapauksessa joutuisi samoille luokille ainakaan ITÄ-helsinkiläisten lasten kanssa. Itä-Helsingissä on tavattoman paljon huonotapaisia ja sitä paitsi paljon rumempia lapsia kuin Länsi-Espoossa. Ei ole mitään mahdollisuutta sille, että näin hyvin erilaisista taustoista tulevat lapset voisivat tulla toimeen keskenänsä.

Ajattele, jos turkulaislapsi laitettaisiin tamperaisten kanssa samaan luokkaan!
Ylipäätään aika törkeää laittaa samaan kouluun edes naapuripitäjän lasten kanssa. Turhaanko isät aikoinaan tappelivat tanssilavan takana?

Brandöt

  • Guest
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #28 on: March 27, 2012, 16:48:14 »
No "tämänkaltaisia ongelmia" oli jutussa kaksi:

#1: Koulu, joka ilmeisesti toimii lainvastaisesti ja se pitäisi ratkaista ihan niin kuin Norjassa oli ilmeisesti ratkaistukin, eli opetusministeri puuttuu asiaan ja keskeyttää homman.

Minä näen ongelman siinä, miten on päässyt syntymään tilanne, jossa vanhemmat ja koulun ns. kantisoppilaat toivovat segregaation toteutumista ja jatkumista. Jostainhan tämä on oire, mutta mistä. Oikea vastaus ei sitten ole rasismi, pitää miettiä enemmän ja syvemmälle.

Quote
#2: Kantikset, jotka haluavat siirtää lapsiaan koulusta, jossa paljon maahanmuuttajia, kouluun, jossa vähemmän maahanmuuttajia, ja tämä pitäisi ratkaista sekä yhteiskunnallisella tasolla siten, että maahanmuuttajista/muslimeista/jne ei liikkuisi niin paljon yhteiseloa haittaavia täysin perättömiä valheita, että suoraan näiden vanhempien ja lasten kanssa (opettajien, ammattiauttajien jne), jotta arjen ongelmista päästäisiin eteenpäin.

Yhteiskunnallahan on tietty velvoite pitää asukkaansa "turvassa" ts. luoda turvalliset ja kasvua suojelevat puitteet ja olosuhteet. Eikö se laita kantislapsia eriarvoiseen asemaan, jos joidenkin lasten vanhemmat ymmärtävät (tai ylipäätään pystyvät - lienee ihan resurssikysymyskin monelle) suojella lapsiaan ja toisten ei. Osa lapsistahan kärsisi edelleen epäsuotuisista olosuhteista.

Sitä jäin miettimään kuinka moni vanhemmista (suhteellisen fiksuista ja oikeustoimikelpoisista aikuisista) todella perustaa näin suuret, ja erityisjärjestelyitä vaativat, toimenpiteet pelkästään "valheiden" varaan? Mistä nämä mielikuvat syntyvät?

Quote
Tämän yksityiskohtaisempia tietoja siitä millaisia ongelmia siellä käytännön kouluelämässä on ollut, ei tainut olla?


Itse asiassa oli siellä. Moniakin käytännön esimerkkejä, joista mielipahaa / skismaa oli syntynyt. Tässä pari esimerkkiä:

Kuitenkin myös muslimit valittavat. -Muslimit eivät saa syödä sikaa, mutta -Ravinto- ja terveyskasvatus-- tunnit saattavat käsitellä vain sitä. Se loukkaa meitä-, kertoi oppilas Sarim Nadim.

-Tulee tunne, että he eivät ajattele meitä. Norjalaisten mielestä on typerää, että emme syö heidän lihaansa, mutta se on meidän uskontomme. Kuten myös hijab - jotkut samalla luokalla olevat eivät ymmärrä, miksi pidän sitä-, - sanoo Michelle Nurin.

Joskus norjalaiset itse provosoivat yhteenottoja. Aleksandra Djakonova kävi lukion, jossa kuten Bjerkessä skandinaavit olivat vähemmistönä. Puhuttiin, että osa heistä haastoi riitaa kenen tahansa maahanmuuttajien kanssa ihonväristä riippumatta.


Otetaan esimerkiksi vaikka tuo liha. Miten ratkaista ongelma, jossa toisen kulttuurin ja yhteisön toimintamallien mukaan sianliha on osa terveellistä ravitsemusta, ja toisen etnisen ryhmän mielestä sika on saastainen eläin, jota ei tulisi syödä missään tapauksessa. Toista loukkaa se mikä on toisen perusoppi ja uskomus.

Quote
Miten Suomessa? Löytyykö jotain selvitystä/tutkimusta siitä, mikä on eri etnisyyksien vaikutus koululuokan tai koulun toimintaan, tai etenkin lasten oppimiseen?

Tutkimusta tästä ei olla (luultavasti) vielä tehty, mutta aina silloin tällöin kuulee vanhempien "koulushoppailusta" paremmalta alueelta, ja myös muutto pois alueelta on liitetty tähän (white flight).

Minusta mitä lasten oppimiseen tulee, on kokolailla itsestäänselvää, että tunnista jää vähemmän aikaa itse asioista puhumiselle, jos ensin osa ajasta menee ihan perusasioiden / termien avaamisessa ja selittämisessä. Se, jos ei ymmärrä hyvin opetuskieltä, myös lisää häiriökäyttäytymistä. Hyvin nopeasti lopputulos on se, ettei kenelläkään ole luokassa oppimisrauhaa saatika opettajalla opettamisrauhaa.

Quote
Tuohon Bjerken kouluun liittyen on tietysti aika onnetonta sanoa kahden kuukauden kokeilun perusteella, että juuri se luokkiin jako on vähentänyt "katoa". Ehkä idea ja ajatus siitä, että tämän pitäisi jollain tavalla vähentää niitä ongelmia (joista emme tiedä) on hetkellisesti vienyt eteenpäin mutta olisiko tämä segregaatiokoulu sitten tominut hyvin pidemmällä tähtäimellä, sitä emme saa ainakaan ihan lähitulevaisuudessa tietää (voisin kuvitella, että siitä voi syntyä ihan uusia ja toisia ongelmia).

Käsittääkseni ko. menettelystä oli saatu paljon hyvää palautetta (niin vanhemmilta kuin oppilailtakin). Eikö se, että avainasemassa olevat henkilöt ovat tyytyväisiä, kerro jo paljon. Toki kokeilu oli lyhyt, ja laillasi uskon, että siitä olisi voinut seurata muunlaisia ongelmia jatkossa, mutta perusidea on silti se sama: samantyyliset / suhteellisen samanlaisessa tilanteessa olevat oppivat / toimivat yhdessä parhaiten.

Brandöt

  • Guest
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #29 on: March 27, 2012, 16:50:59 »
Pitäisi järjestää opetus erikseen suomalaisille (vai pitääkö tämäkin jakaa esim. maakunnittain)
Ilman muuta! Haluamme kasvattaa lapsestamme puhtaan punamustan karjalaisen ja olisi suorastaan pöyristyttävää, jos lapsi joutuisi olemaan samassa luokassa joidenkin länsisuomalaisten kanssa.

No kun nyt tälle linjalle mentiin, niin ehdottoman tärkeää olisi, että LÄNSI-espoolaiset eivät missään tapauksessa joutuisi samoille luokille ainakaan ITÄ-helsinkiläisten lasten kanssa. Itä-Helsingissä on tavattoman paljon huonotapaisia ja sitä paitsi paljon rumempia lapsia kuin Länsi-Espoossa. Ei ole mitään mahdollisuutta sille, että näin hyvin erilaisista taustoista tulevat lapset voisivat tulla toimeen keskenänsä.

 

Joo. Aina välillä haaveilen maahanmuuton teemasta yhdistettyä foorumia meille kaikille (ts. kannasta riippumatta olisi yhteinen, mukava keskustelupaikka); nimi voisi olla vaikka Hommatodellisuus tai Todellinen Homma tms. Keksikää itse lisää.  ;)

Tällä hetkellä en kyllä haaveile. ^