Author Topic: Moderaatio  (Read 72996 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
    • View Profile
Re: Moderaatio
« Reply #15 on: April 07, 2010, 22:43:53 »
Kaipaamme edelleenkin sitä yhteisymmärrystä siitä, mitä rasismi pitää sisällään. Tämä on yksi keskustelun vaikeimmista asioista. Muutoin vänkäämme aiheesta ikuisesti

Jahka ehdin, teen teille lyhyen yhteenvedon siitä Puurosen rasismi-artikkelista. Sitten voimme jokainen määritellä, millaista rasismi-käsitettä itse kukin käytämme (laajaa akateemista, suppeaa yleiskielistä - jos sellainen on mahdollista löytää - tai yhdessä sopimaamme määritelmää x).

Kuka ehtii ja viitsii, auttakoot.
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Kourumies

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #16 on: April 08, 2010, 01:03:22 »
Onko konsensus siis että hyvää maahanmuuttokeskustelua on se missä Hommasta ei puhuta ja missä hommalaiset eivät puhu?

Jos hommalaiset oppivat puhumaan asiallisesti ja myöntämään Homman rasistisuudet ja törkeydet sen sijaan että lapsellisesti esittävät väitteitä, joiden mukaan Homman pitäminen rasistisena on "ennakkoluuloisuutta", niin kyllä silloin asiallista maahanmuuttokeskustelua voidaan käydä niinkin että hommalaiset siihen osallistuvat.

Itse asiassa minä en vaatisi hommalaisia edes sanoutumaan irti rasismista. Jos tälle foorumille kirjoittavat hommalaiset myöntäisivät olevansa rasisteja ja toteaisivat sen aika ajoin vaikuttavan heidän arvoarvostelmiinsa, sekin olisi jo sen laatuinen rehellisyyden osoitus, jota omasta puolestani pitäisin positiivisena päänavauksena.

Ei kenenkään - ei edes hommalaisen - tarvitse vapautua rasismistaan. Riittää kun myöntää olevansa rasisti ja myöntää että rasismi on sellainen irrationaalinen tunnejuttu, joille yhteiskunnallista päätöksentekoa ei kannata rakentaa. Ohessa linkki George Orwellin esseeseen "Notes on Nationalism", joka kannattaa ajatuksella lukea.

http://orwell.ru/library/essays/nationalism/english/e_nat

Rahalainaus:

Whether it is possible to get rid of them I do not know, but I do believe that it is possible to struggle against them, and that this is essentially a moral effort. It is a question first of all of discovering what one really is, what one's own feelings really are, and then of making allowance for the inevitable bias. If you hate and fear Russia, if you are jealous of the wealth and power of America, if you despise Jews, if you have a sentiment of inferiority towards the British ruling class, you cannot get rid of those feelings simply by taking thought. But you can at least recognise that you have them, and prevent them from contaminating your mental processes. The emotional urges which are inescapable, and are perhaps even necessary to political action, should be able to exist side by side with an acceptance of reality. But this, I repeat, needs a moral effort, and contemporary English literature, so far as it is alive at all to the major issues of our time, shows how few of us are prepared to make it.

Tämä tietysti on tarpeellista lukemista muillekin kuin hommalaisille. Ainakin osa suomalaisesta Amerikan-vastaisuudesta on rasismiin rinnastuvaa irrationaalista vihamielisyyttä, sellaista josta Orwell tässä kirjoituksessaan varoittaa.
« Last Edit: April 08, 2010, 01:07:40 by Ngqiko Mpumlwana »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Teemu Hiilinen

• Full Member
    • View Profile
    • Teemun blogi
« Reply #17 on: April 08, 2010, 02:25:01 »
Ketjusta on poistettu muutama viesti, mitkä eivät liittyneet aiheiseen. Rasismikeskustelulle on oma ketjunsa. Siellä voi keskustella rasismin määrityksestä. Myös termeihin hommalainen, maahanmuuttokriittinen jne. voi ottaa kantaa omassa ketjussaan. Vältetään leimaamasta toisiamme jatkossa.
Vantaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Vasemmiston ehdokas Uudeltamaalta
Teemun kotisivu

Offline Demonisoitu

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #18 on: April 08, 2010, 05:45:21 »
Kaipaamme edelleenkin sitä yhteisymmärrystä siitä, mitä rasismi pitää sisällään. Tämä on yksi keskustelun vaikeimmista asioista. Muutoin vänkäämme aiheesta ikuisesti

Jahka ehdin, teen teille lyhyen yhteenvedon siitä Puurosen rasismi-artikkelista. Sitten voimme jokainen määritellä, millaista rasismi-käsitettä itse kukin käytämme (laajaa akateemista, suppeaa yleiskielistä - jos sellainen on mahdollista löytää - tai yhdessä sopimaamme määritelmää x).

Kuka ehtii ja viitsii, auttakoot.

Emme me voi hyväksyä tilannetta jossa merkittävissä määrin keskustelun alla oleva ilmiö tulee tulkituksi jokaisen keskustelijan taholta omalla tavallaan. Koska:

- Rasistisuus sellaisena kun se internetissä useimmiten esiintyy on laitonta.

- Rasistisuuden kohteita on lukemassa.

- Keskustelu rasismista ilman yhtenevää käsitystä termin sisällöstä johtaa kakofoniaan ja kaaokseen. Lisäksi se voi toimia huonona esimerkkinä lukijoille, joista osa saattaa olla pahimmassa tapauksessa rasismin kohteena olevia lapsia, ja osa näihin lapsiin rasismia kohdistavia. Sama pätee tietysti aikuisiinkin, mutta koska lapsilla ei välttämättä ole vielä kykyä arvioida kriittisesti lukemaansa, tulee tässä kysymyksessä noudattaa mielestäni erityistä sensitiivisyyttä.

Ylläpidolla on ensisijainen vastuu yleisellä tasolla mitä tämä saitti loppuen lopuksi edustaa ja keskusteluun osallistuvilla on yllä mainituista syistä sekä juridinen että moraalinen vastuu keskustellessaan. Tästä syystä ongelmaan on löydyttävä ratkaisu.

Ongelmaan ei tule löytymään tyydyttävää ratkaisua, mikäli osa keskusteluun osallistuvista ei hyväksy rasismin määrittelyssä auktoriteetiksi tutkijoita ja kohteita.

Minkään muun käsitteen ympärillä ei käydä tällaista naurettavaa polemiikkia.

Kukaan ei kyseenalaista putkimiehen muiden ylitse olevaa asiantuntemusta putkirikon sattuessa. Ei silloin paikaille kutsuta kielitieteilijää, atk-nörttiä, psykologi-kasvatustieteilijää, kauppatieteiden ylioppilasta, kirjakauppiasta, poliitikkoa, tms. omasta mielestään(vaan ei muiden) kaikkien alojen asiantuntijaa.

Tässä vaikuttaa nyt olevan tilanne, jossa osa keskustelijoista tiedostaa joutuneensa tuon sanan kohteeksi ja alkaneet samaisesta syystä kapinoimaan asiantuntijoita vastaan.

Itse en ole useinkaan tuon sanan kohteena, sen sijaan lähes päivittäin, tavalla tai toisella, tuon samaisen sanan sen merkityksen kohteena, jonka asiantuntijat, rasismitutkijat, sille ovat antaneet, ja jotka omat kokemukseni vahvistavat paikkansapitäviksi.

Ts. olen joutunut sellaisen ilmiön kohteeksi lapsesta asti, jota parhaiten on luonnehtinut, sellaisista jotka eivät itse ole tuon saman ilmiön kohteena olleet, juuri rasismitutkijoiksi nimitetyt. He ovat tutkineet jonkin ilmiön kohteiden ja heitä aiemmin tutkineiden kokemuksia, joiden pohjalta muodostaneet ilmiöstä kuvan. Eri tutkijoiden analyysit ilmiöstä eivät aivan yksi yhteen vastaa toisiaan, mutta näin kohteena voin vahvistaa, että tutkijoiden analyysien synteesi on lähempänä omasta kohtelustani tekemiä empiirisiä havaintoja, kuin mitä on esim. hommalaisten vastaava analyysi samasta ilmiöstä.

Tämä jonkin ilmiön/oppirakennelman/ideologian kohde siis vahvistaa, että ne tutkijat jotka tutkivat ko. ilmiötä jota nimittävät rasismiksi, ja joita yleisesti pidetään tuoksi kutsutun ilmiön tutkijoina, ovat tuosta ilmiöstä tekemissään analyyseissä lähempänä tämän ja muiden tuon samaisen ilmiön kohteiden empiirisiä havaintoja omaa elämäänsä koskien, kuin mitä satunnaiset ihmiset, tai sellaiset maallikot jotka haluavat kyseenalaistaa noiden samaisten tutkijoiden käsitysten synteesin kertovan jotain todellisesta maailmasta. Tämä ei ole lainkaan yllättävää, saati kehäpäätelmä, sillä nuo tutkijat eivät tutki satunnaisten ihmisten kokemuksia, vaan sellaisten ihmisten jotka erottuvat ulkonäöllään tms. valtaväestöstä(oli valtaväestö tietyssä ajassa ja paikassa sitten vähemmistössä tai enemmistössä). Nuo tutkijat ovat siis onnistuneet yrityksessään valottaa todellisuutta, etsiessään ja tutkiessaan tiettyä ilmiötä, ja tehtyään havainnoistaan johtopäätöksiä. Tästä syystä olisi epäoikeutettua kyseenalaistaa noiden tutkijoiden auktoriteettiasema tässä kysymyksessä.

Palatakseni nyt tuohon putkimies-esimerkkiin, niin väännän sen nyt vielä typerämmän rautalanka-analogian muotoon. Ulkonäöltään tms. valtaväestöstä erottuvat olisivat esimerkissä se rikkoutunut putki, joka vahvistaisi, että putkimiehen analyysi toimenpiteistä olisi asiantuntevampi, kuin niiden rotuylioppilaiden yms. analyysit tarvittavista toimenpiteistä putken korjaamiseksi.

Ymmärrättekö, minä, herra -Rikkoutunut Putki-, esim. väitän, että joku täällä, tai muualla, oleva teksti, ajatus, tominta tms. on rasistinen. Voitte antaa vapaaehtoisesti vuodon jatkua kuin ei mitään, jolloin tämä Rikkutunut Putki kärsii ja aiheuttaa lopulta epätoivottavan lopputuloksen kaikille samassa tilassa majaileville( Rautalanka-analogia: Vesivahingon korjaaminen maksaa vakuutusyhtölle tai yhteiskunnalle, samoin maksaa vaikkapa rasismin kohteen psykoterapia ). Tai, vaihtoehtoisesti voimme saivarella siitä, olenko minä edes nimeltäni -Rikkoutunut Putki-, vaiko kenties sittenkin -Mahtaako Se Edes Olla Rikki, Se Putki-. Tässä tapauksessa voimme kuitenkin kutsua paikalle Putkimiehen(rasismitutkijan) joka putkea, minua, tarkastelemalla toteaa saman kuin minä, sen, että todella olen Rikkoutunut Putki nimeltäni. Meidän ei siis tarvitse tyytyä rotuylioppilaiden yms. arvioon nimestäni - siitä onko joku rasismia vai ei.

Metafora ei varmasti ollut kaikkein loogisin, mutta ajatus kävi kaiketi selväksi. Ulkonäöltään tms. syystä valtaväestöstä erottuvat ja siksi ko. ilmiön kohteeksi joutuneet tulee joko katsoa itse auktoriteetiltaan ensisijaisiksi rasismiksi nimetyn ilmiön määrittelijöiksi, tai vaihtoehtoisesti antaa sama asema rasismitutkijoille.

Purnaajien kritiikki menee toistuvasti tässä kysymyksessä rasismin määrittelystä ohi maalin. Sen sijaan, että he keskittyisivät vaikkapa rasistiksi kutsutun tai rasistisen teon tehneeksi nimetyn maineen korjaamiseen tai yleisesti rasismin legitoimiseksi ja sen kautta rasismi käsitteen konnotaation muuttamiseksi, he keskittyvätkin vähättelemään rikkoutuneen putken käsitystä itseensä kohdistuvasta ilmiöstä/oppirakennelmasta/ideologiasta tms. ja niinikään putkea tutkimaan lähetetyn asiantuntijan käsityksiä.

Purnaajat eivät siis kykene ymmärtämään, että vaikka he saisivat tahtonsa läpi - että ilmiötä jonka syypäänä heitä joskus saatetaan pitää, ei enää kutsuttaisi rasismiksi - ei itse ilmiö sillä vielä katoaisi. Edelleen ne ihmiset jotka tähänkin asti ovat valittaneet kärsivänsä tuosta ilmiöstä valittaisivat. Ja ne tutkijat jotka tuota ilmiötä ja sen kohteita tutkivat, havaitsisivat ilmiön. Niinikään, rasistiset teot eivät ole kriminalisoitu satunnaisesta syystä, vaan siksi että niiden katsotaan aiheuttavan kohtuutonta haittaa kohteilleen. Näistä ilmeisistä syistä on periaatteessa aivan sama millä nimellä me kutsumme tälllä hetkellä rasismiksi kutsuttua ilmiötä, ilmiö itsessään ei ole riippuvainen sille annetusta nimestä.

Jokatapauksessa tämä käsillä oleva ongelma ei tälläkään tekstillä ratkennut monestakaan syystä, mutta kaiken yllä kuvatun perusteella voimme nyt ainakin kysyä:

Kenen mielestä joku muu, kuin rasismiksi kutsutun ilmiön kohteena olevat, tai heidän asemaansa ja itse ilmiötä tutkivat, olisi kahta edellä kuvattua tahoa parempi vaihtoehto määrittelemään mitä rasismi todellisuudessa on, ja miten se tällaisissa nettikeskusteluissa ilmenee?

Toistan, tähän kysymykseen vastaaminen ei poista käsillä olevaa ongelmaa, mutta jos pääsemme tästä yhteisymmärrykseen, lienee helpompi edetä etsimään tapoja ratkaista itse ongelma. Itseasiassa ongelmaan saada todennäköisesti epäsuora helpotus jo pelkästään pakottamalla keskustelijat vastaamaan tuohon kysymykseen.

Edit: Mitä tulee tuohon putkivahinko-metaforaani, niin näemmä ainakin Muutos2000 puolueen Päällikkö Juha Mäki-ketelä ymmärtänee pointtini, ainakin seuraavan perusteella niin voisi kuvitella:

Otetaan vähemmän tunteita herättävä esimerkki: jos vesihana vuotaa, ei ole järkevää ajatella, että enpäs korjauta hanaa, kun siitä hukkaan virtaava vesimäärä on niin vähäinen. Jokainen järjissään oleva ihminen korjauttaa hanan, jolloin vettä ei valu hukkaan yhtään. Samalla estetään esim. kosteusvahingot ja ylipäätään suurempien vahinkojen syntyminen. (JM-K Hommaforumilla 12.4.2010 klo 21:34:37)

Tätä kai tarkoitetaan samalla aaltopituudella olemisella, tosin tässä tapauksessa aina kyllä vasta muutaman päivän viiveellä.
« Last Edit: April 12, 2010, 23:32:05 by Demonisoitu »

tyyppi

• Guest
« Reply #19 on: April 08, 2010, 09:42:46 »
Ketjussa nimimerkit Miniluv, Julmuri, Cls, Orpheus, J.P.R ovat tehneet mielestäni asiallisia kysymyksiä / kommentteja joihin eivät ole saaneet ylläpidolta minkäänlaista vastausta. Sen sijaan Paappanen ja Kuuma peruna ovat vastanneet josta päättelen sen että kaksikon ilmoitukset ovat ylläpidon linja, ylläpito ei ole ainakaan todennut ettei olisi.

Kun nyt katselen tuon Kuuman perunan täysin näköalattomia ja yleistäviä rasisti-onelinereitä ympäri palstaa ja huomaan samalla että ylläpito reagoi niihin millään tavalla, olen erittäin lähellä sitä ratkaisua että poistun tältä palstalta. Jään vielä ainakin siksi aikaa että saan lukea Wardan ja/tai Teemun vastauksen tähän.

Wardan kommentti: pahoittelen, että ehdin tämänkin kommenttisi havaita vasta kun olit jo poistunut. Olisin toivonut hieman malttia, en ole 24h/24 moderaattori ja ehdin lukaista vain osan viestiketjuista. Tästä syystä toivon kaikilta priva-viestiä, jos odotatte turhaan vastausta mielestänne olennaiseen aiheeseen!
« Last Edit: April 09, 2010, 22:42:06 by Warda »

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #20 on: April 08, 2010, 09:52:45 »
Hohhoijaa. Itse nimenomaan pyynnöstä keksin termejä eriasteisille rasisteilla, mutta ei niiden käyttö estä käyttämästä vanhaa kunnon rasisti-sanaa yhteenkokoavana terminä.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #21 on: April 08, 2010, 10:07:11 »
Ketjussa nimimerkit Miniluv, Julmuri, Cls, Orpheus, J.P.R ovat tehneet mielestäni asiallisia kysymyksiä / kommentteja joihin eivät ole saaneet ylläpidolta minkäänlaista vastausta. Sen sijaan Paappanen ja Kuuma peruna ovat vastanneet josta päättelen sen että kaksikon ilmoitukset ovat ylläpidon linja, ylläpito ei ole ainakaan todennut ettei olisi.

Kun nyt katselen tuon Kuuman perunan täysin näköalattomia ja yleistäviä rasisti-onelinereitä ympäri palstaa ja huomaan samalla että ylläpito reagoi niihin millään tavalla, olen erittäin lähellä sitä ratkaisua että poistun tältä palstalta. Jään vielä ainakin siksi aikaa että saan lukea Wardan ja/tai Teemun vastauksen tähän.

Jos nämä syytökset kohdennettaisiin niihin nimimerkkeihin, jotka ovat heidän mielestään rasisteja en näkisi tässä mitään ongelmaa. Yleistys sen sijaan on ongelma. Paapan kaksinaismoralismi on kyllä huipussaan kun hän ei itse ole koskaan irtisanoutunut HW:ssa öyhötetyistä uhkauksista, joita esimerkiksi allekirjoittanut sai osakseen. Enkä ymmärrä muutenkaan vaatimusta, että kenenkään pitäisi irtisanoutua jonkun muun kirjoittamista teksteistä. Jos tällainen vaatimus olisi kaikenkattava eihän täällä kukaan ehtisi mitään muuta tekemäänkään.

Myös perunalta olisi toivottavaa, että hän yksilöisi ketä tarkoittaa eikä puhuisi yleistäen kaikista, jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #22 on: April 08, 2010, 10:15:25 »

Myös perunalta olisi toivottavaa, että hän yksilöisi ketä tarkoittaa eikä puhuisi yleistäen kaikista, jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan.

Missä olen puhunut yleistäen kaikista, jotka ovat eri mieltä kanssani?

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #23 on: April 08, 2010, 10:18:34 »

Jos olen sinusta väärässä, että sinä et yleistä, voisitko sitten ystävällisesti kertoa ketä ovat nämä "rasistit" joista koko ajan puhut? Jos heitä ei ole tällä palstalla miksi puhua heistä koko ajan? Ja mikäli on keitä he ovat?
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #24 on: April 08, 2010, 10:31:30 »

Jos olen sinusta väärässä, että sinä et yleistä, voisitko sitten ystävällisesti kertoa ketä ovat nämä "rasistit" joista koko ajan puhut? Jos heitä ei ole tällä palstalla miksi puhua heistä koko ajan? Ja mikäli on keitä he ovat?

Missä täällä on sääntö, että saa puhua vain paikalla olevista?

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #25 on: April 08, 2010, 10:34:07 »

Missä täällä on sääntö, että saa puhua vain paikalla olevista?

Ok. Eli et puhu täällä kirjoittavista. Hyvä.

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #26 on: April 08, 2010, 10:45:51 »
O-o. Julmuri panee taas sanoja suuhuni.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
    • View Profile
« Reply #27 on: April 08, 2010, 10:51:35 »

Eikö tämä ole jo melko infantiilia? Etkö nyt voisi kertoa, että ketä sitten pidät rasistina niistä ihmisistä jotka tänne kirjoittavat? Pitääkö meidän arvailla?
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
    • View Profile
« Reply #28 on: April 08, 2010, 12:20:14 »

Laitattehan ilmoitusnapilla modeille mielestänne sellaiset kommenti/vastaukset, jotka kaipaavan moderaattorin huomiota! Oma kommentti oheen. Itse taistelen jatkuvasti aikapulaa vastaan ja yritän olla laiminlyömättä jälkikasvuani liikaa tämän moderoinnin/nettikeskustelun ansiosta. Joten pahoittelen, en ole likimainkaan kaikkia ketjuja ehtinyt edes vilkaista!
Rasismi-asiaan on tulossa ratkaisi mahd.pian, sen lupaan. Malttakaa odotella. :)
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #29 on: April 08, 2010, 12:31:36 »

Eikö tämä ole jo melko infantiilia? Etkö nyt voisi kertoa, että ketä sitten pidät rasistina niistä ihmisistä jotka tänne kirjoittavat? Pitääkö meidän arvailla?

Arvaile ihan vapaasti. Jos ei puolustele rasisteja, niin ei ole pelkoa että luullaan rasistiksi.