Author Topic: Rethinking Islamic Reform  (Read 628 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
Rethinking Islamic Reform
« on: October 08, 2010, 20:24:42 »
http://rethinkingislamicreform.co.uk/
The Oxford University Islamic Society launched its groundbreaking Rethinking Islamic Reform conference this May 26, 2010. It has been noted as one of the first major Western platforms to substantively address reform from the perspective of respected, mainstream authorities on Islam and the West.

Drawing upon the expertise of Shaykh Hamza Yusuf Hanson and Professor Tariq Ramadan, the following central questions were addressed:
  • What is Islamic Reform? What is legitimate Islamic Reform? What are its spheres and remits?
  • Why have Islamic reform projects thus far been met with distrust and trepidation from the Muslim grassroots?
  • What is the interaction between Islam and the political, social, religious and cultural discourses surrounding it, if any? In other words, is the call to Islamic reform being affected from the outside, or is it an impulse that comes from within?
  • What roles (if any) should governments play in Islamic reform and what are the challenges they face?

Olen itse ehtinyt katsoa vasta tuon Hamza Yusufin esityksen, koska video on pari tuntia pitkä, joten se vaatii hieman paneutumista. On tietysti ilo seurata puhujaa, jonka ajattelu on selvästi keskivertoihmistä korkeammalla tasolla.

Tietenkin minä henkilökohtaisesti olisin odottanut enemmän todella kipeiden kysymysten käsittelyä. Nyt kävi niin, että homokysymys käsiteltiin niin että jenkeissä on jokin homo-lesbo-yhteisö, joka uskoo sen olevan islamin mukaista. Naisten kohdalla joku konsevatiivisena pidetty ammoin elänyt islamin auktoriteetti on sanonut, että nainen voi johtaa rukousta jos miehet ovat lukutaidottomia ja hän tekee sen niin, ettei häntä nähdä. Räikein väite oli ehkä kuitenkin, että "toisin kuin Egyptissä" ekstremismi on amerikkalaista kuin "omenapiirakka", koska ben-ji hyppy on extreme ja hotdogin syöntikisat on extreme.

Myönteistä oli tietenkin se, että hän korosti koraanin ja islamin yleensä tulkinnanvaraisuutta riippuen aikakaudesta sekä antoi esimerkkejä historiasta tukemaan näkemystään.

Lisäksi hän kritisoi monikulttuuria brittihallituksen "community cohesion" sloganin puitteissa, koska hänestä monietniset yhteisöt eivät ole samalla tavalla yhtenäisiä kuin yhden etnisyyden asuttamat.

Hamza Yusuf kertoo kuinka islam on itse asiassa 1800-luvulla ollut paljon henkisempi uskonto kuin nykyään, mutta silloin on alettu enemmän keskittyä traditioon, koska sen on katsottu paremmin yhdistävän ihmisiä kolonisaatiota vastaan. Yusufin mukaan kuitenkin tuolloin henkisyys oli tasolla, jossa monet muslimit eivät olleet juurikaan kiinnostuneet tämän maailman asioista.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla