Author Topic: Autan asiaa, hiukan eutanasiaa?  (Read 10611 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Autan asiaa, hiukan eutanasiaa?
« on: March 21, 2012, 16:06:24 »
Armomurha tuntuisi putkahtelevan keskusteltavaksi vähän väliä. Asiasta on tietenkin puhuttu loputtomiin, mutta kiinnostaisi, mitä ihmiset täällä oikein ajattelevat asiasta. Thou shall not murder ja sitä rataa.

Joistakin kirjoituksista voi miltei - jos pahansuovasti ajattelee - aistia halua saada lääkärit murhaamaan ihmisiä parantamisen tai kivunlievittämisen asemesta. Onko se nyt laitaa?
« Last Edit: March 21, 2012, 16:12:34 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Ilkka

• Hero Member
    • View Profile
Re: Autan asiaa, hiukan eutanasiaa?
« Reply #1 on: March 21, 2012, 16:22:30 »
Jos kivunlievitystä saa vapaasti niin oikeastaan en kannata. Kysymys on moniulotteinen, tietyissä tilanteissa haluaisin olla kyllä itse vapaa tekemään itsemurhan ja sitä vapautta toivon kyllä toisillekin (niin ettei nyt väkipakolla pidetä heikossa kunnossa hengissä sellaista joka ei pysty itsemurhaa itse enää tekemään mutta toistuvasti ilmaisee halunsa kuolla).

Offline Zakari

• Sr. Member
  • Allons-y!
    • View Profile
« Reply #2 on: March 21, 2012, 16:41:13 »
Minä vastustan eutanasiaa. En ole kovin syvällisesti perehtynyt aiheeseen, eikä mielipiteeni ole syvällisen aatteellisen pohdinnan tulos. Puhdas mutu.

Jotenkin vain tuntuu siltä, että elämä on niin suuri juttu, ettei sen kanssa parane ruveta säätämään. Mielenkiinnolla kuuntelen muiden mietteitä.
"The way I see it, every life is a pile of good things and bad things. Hey. The good things don't always soften the bad things, but vice-versa, the bad things don't necessarily spoil the good things and make them unimportant." - The Eleventh Doctor

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #3 on: March 21, 2012, 16:51:35 »
Minä vastustan eutanasiaa. En ole kovin syvällisesti perehtynyt aiheeseen, eikä mielipiteeni ole syvällisen aatteellisen pohdinnan tulos. Puhdas mutu.

Jotenkin vain tuntuu siltä, että elämä on niin suuri juttu, ettei sen kanssa parane ruveta säätämään. Mielenkiinnolla kuuntelen muiden mietteitä.

Mutkikas juttu, siinäkin mielessä, että lääketiede on sen verran kehittynyt, että ihmistä voidaan pitää hengissä, letkuissa, hengityskoneissa sun muissa, liki loputtomiin verrattuna vaikkapa sadan vuoden takaiseen tilanteeseen. Aina ei voida kysyä edes potilaan omaa tahtoa, mitä se nyt kulloinkin saattaa olla. Hyvinkin monet, arvatenkin ainakin jossain elämänsä vaiheessa ovat toivoneet vaipuvansa maan alle tarkoittamatta sitä kuitenkaan aivan kirjaimellisesti; mieli muuttuu ja niin edespäin.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #4 on: March 21, 2012, 18:12:32 »
Elämä on suuri juttu, mutta niin on kuolemakin. En oikein jaksa uskoa, että "marttyyrinkruunu" olisi se kirkkain tässä eli kärsimyksellä mitään saavutettaisiin. Myönnän toki, että eutanasiaan liittyy monia käytännön asioita ja moraalis-eettisiä ongelmia, jotka on tarkoin mietittävä.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #5 on: March 21, 2012, 18:50:00 »
Armomurha tuntuisi putkahtelevan keskusteltavaksi vähän väliä. Asiasta on tietenkin puhuttu loputtomiin, mutta kiinnostaisi, mitä ihmiset täällä oikein ajattelevat asiasta. Thou shall not murder ja sitä rataa.

Joistakin kirjoituksista voi miltei - jos pahansuovasti ajattelee - aistia halua saada lääkärit murhaamaan ihmisiä parantamisen tai kivunlievittämisen asemesta. Onko se nyt laitaa?

Ok, ensin sanoisin, että jos tässä on tarkoitus käyttää provokatiivista kieltä puhumalla lääkärien tekemistä murhista (aivan kuten hedelmöittyneen munasolun abortointikeskusteluissa toinen puoli puhuu vauvojen murhaamisesta), niin en oikein usko, että tässä päästään kovin pitkälle ennen kuin ihmisiltä palaa päreet. Eutanasiassa on aina kyse potilaan omasta tahdosta.

Jos taas puhutaan itse asiasta, eli oman elämän lopettamisesta oman tahdon mukaisesti, mutta jonkun toisen auttamana, niin itse suhtaudun kyllä aika positiivisesti siihen, kun siis se rajataan parantumattomasti sairaisiin eikä mihinkään hetken depressiossa oleviin. Minun on vaikea keksiä syytä, miksi yhteiskunnan pitäisi kieltää täysin järjissään olevan mutta kärsivän ihmisen lopettaa oma elämänsä tai edes estää muita tässä auttamisessa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #6 on: March 21, 2012, 20:51:37 »

Ok, ensin sanoisin, että jos tässä on tarkoitus käyttää provokatiivista kieltä puhumalla lääkärien tekemistä murhista (aivan kuten hedelmöittyneen munasolun abortointikeskusteluissa toinen puoli puhuu vauvojen murhaamisesta), niin en oikein usko, että tässä päästään kovin pitkälle ennen kuin ihmisiltä palaa päreet. Eutanasiassa on aina kyse potilaan omasta tahdosta.

Jos taas puhutaan itse asiasta, eli oman elämän lopettamisesta oman tahdon mukaisesti, mutta jonkun toisen auttamana, niin itse suhtaudun kyllä aika positiivisesti siihen, kun siis se rajataan parantumattomasti sairaisiin eikä mihinkään hetken depressiossa oleviin. Minun on vaikea keksiä syytä, miksi yhteiskunnan pitäisi kieltää täysin järjissään olevan mutta kärsivän ihmisen lopettaa oma elämänsä tai edes estää muita tässä auttamisessa.

En niinkään minnekään Kevorkian/Mengele -osastolle ollut menossa. Erkki Perälä kirjoitteli pikkuisen varhemmin asiasta Uuden Suomen Puheenvuoro-palstalla.

Asiaa toki. Se, minkä Perälä jättää huomiotta on uskonnollisten ihmisten vakaumus, heillehän itsemurha on kuolemansynti, vaikka se ei olekaan Suomessa mikään rikos. Näin ollen joillekin heistä saattaisi syntyä kiusaus siirtää vastuu lääkärille. En tiedä tarkemmin syitä, miksi lääkäriliitto on ottanut kielteisen kannan, mutta tuollainenkin voi olla yksi osatekijä.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #8 on: March 21, 2012, 21:18:07 »

En niinkään minnekään Kevorkian/Mengele -osastolle ollut menossa. Erkki Perälä kirjoitteli pikkuisen varhemmin asiasta Uuden Suomen Puheenvuoro-palstalla.

Asiaa toki. Se, minkä Perälä jättää huomiotta on uskonnollisten ihmisten vakaumus, heillehän itsemurha on kuolemansynti, vaikka se ei olekaan Suomessa mikään rikos. Näin ollen joillekin heistä saattaisi syntyä kiusaus siirtää vastuu lääkärille. En tiedä tarkemmin syitä, miksi lääkäriliitto on ottanut kielteisen kannan, mutta tuollainenkin voi olla yksi osatekijä.

http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1512876/taman-takia-laakariliitto-vastustaa-armokuolemaa

Lääkäriliiton kanta liittynee enemmän lääkärien työhön kuin moraaliin.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #9 on: March 21, 2012, 21:25:06 »

Tämän takia Lääkäriliitto vastustaa armokuolemaa

Niin no, eettisistä ohjeista on näemmä kyse. Niin tai näin, valaiseva artikkeli, kiitos taas.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #10 on: March 21, 2012, 21:51:24 »

Tämän takia Lääkäriliitto vastustaa armokuolemaa

Niin no, eettisistä ohjeista on näemmä kyse. Niin tai näin, valaiseva artikkeli, kiitos taas.

Tässä on toinen
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/laakariliitto_vastustaa_eutanasiaa_3280847.html

Pälve sanoo, että tehtyjen tutkimusten mukaan 80 prosenttia ihmisistä hyväksyy eutanasian, mutta käytäntö onkin sitten sekavaa: Miten laki säädettäisiin ja ketä se koskisi. Kuka eutanasian tekisi ja miten, kun hoitava lääkäri ei aina tunne potilastaan. Mikä on potilaan tahto tai onko hän masentunut.

Offline Kaptah

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #11 on: March 21, 2012, 21:58:14 »
Lyhyesti sanottuna, kannatan. Tietenkin tarkoilla ehdoilla, eli potilaan pitää olla täysissä järjissään ja harkinta-ajan pitää olla sellainen, että asiaa ehtii oikeasti sulattelemaan.

Ratkaisu tuskin olisi kenellekään kovin helppo, enkä usko että tarkoilla ehdoilla toteutettuna väärinkäytöksiä juuri tulisi. Jos nyt kuvitellaan että olisin itse tilanteessa, jossa paranemisen todennäköisyys on 0,0% ja 100,0% todennäköisyydellä edessä on vaikkapa kahden kuukauden kivulias kuolema vaikkapa jonkin aggressiivisen syövän tms vuoksi, niin ottaisin todella mielelläni viikon ja hyvästelisin ystäväni ja kirjoittaisin jonkin sortin jäähyväiskirjeen ja lähtisin katsomaan, onko Taha Islam, kristitty kaverini vai minä oikeassa. Vaihtoehtona on lääketokkurassa ja sietämättömissä kivuissa kuoleman odottaminen.

Pitäisi itse asiassa tehdä hyvän kaverin kanssa diili, että jos toinen joutuu täysin toivottomaan tilaan, niin toinen auttaa miestä mäessä. Tuo sairaalaan lääkkeet, aseen, vetää töpselin seinästä, auttaa ikkunalle tai jotain. Luultavasti arvostaisin sitä itse.

Toivottavasti kukaan ei järkyttynyt suht suorasanaisesta pohdiskelusta. Joskus on olemassa kaksi käsittämättömän vaikeaa ja huonoa vaihtoehtoa, joista on valittava.
Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #12 on: March 22, 2012, 11:18:34 »

Vastuu mistä? Minusta pitää tehdä selväksi, että lopullinen päätös eutanasian käytöstä on aina henkilön oma ja hän kantaa siten täyden vastuun siitä. Lääkäri on vain tekninen auttaja. Jos joku ei uskonnollisista syistä voi tehdä päätöstä oman elämänsä lopettamisesta, niin olkoon sitten tekemättä. Juuri sinne mainitsemallesi Mengele-tielle mennään, jos muut etenkin viranomaiset alkavat tehdä päätöksiä eutanasian käytöstä ilman henkilön omaa eksplisiittistä suostumusta. Ok, ongelmia tulee sellaisissa Schiavo-tapauksissa, joissa henkilö on itse täysin tiedoton. Tällöinkin on parempi, että päätös on henkilön omaisten, ei lääkärien.

En tiedä, miksi lääkäriliitolla on kielteinen kanta. Saattaa olla, että he suhtautuvat varauksella siihen, että lääkärit voitaisiin velvoittaa auttamaan eutanasiassa, mikä tietenkin on moraalisesti aika kyseenalaista.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile