Author Topic: 2011-11-12 HS: Rasismi teki pesän Suomeen  (Read 71392 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Mikael Lönnroth

• Hero Member
    • Maailmanpuolue
Re: 2011-11-12 HS: Rasismi teki pesän Suomeen
« Reply #360 on: November 16, 2011, 21:03:27 »
En ole muuten ikinä itse kokenut asiaa niin, että rasismia harjoitettaisiin jotain ihmisryhmää kohtaan (tuli mieleen siitä sr:n uskontoa kohtaan -rasismista) vaan vastaanottavalla puolella on minun päässäni aina yksilö, ihminen, joka nähdään tai kuvitellaan jonkun ihmisryhmän edustajana.

Ehkä olen pihalla tämä idean kanssa, mutta tältä se minusta tuntuu.
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
  • Hate the sin, love the sinner
« Reply #361 on: November 16, 2011, 21:05:44 »
"Huoh. Ensinnäkin alun perin esitin sen "valittu kansa"-jutun esimerkkinä rasismista uskonnossa"

Tossa kohtaa sulla sr ja vonilla mant ristiin.

Muuta en tieda, esimerkiksi mista kaikesta ootte vaantaneet toistaiseksi jo taalla. Mutta tossa kohtaa laks taman keskustelun kohdalla. Netissa voi todellakin kirjoitella vaikka miten toistensa ohitse.

Ei noita kaikkia jaksa oikaista Hullu Erkkikaan. Tuskin tasta hyotya on edes. Mutta mielenkiintoista se etta havaitsen ne nyt.

Ei kai mikään ihme: sanomalla noin, sr väittää juutalaisuuden - josta ei tiedä mitään muuta kuin kristittyjen hänelle opettamat asiat - olevan lähtökohtaisesti rasistinen ja olevan sitä vieläpä tänäkin päivänä. Sellaista en voinut jättää kommentoimatta.

Sr:lle vielä: haluttomuuteni ei tällä kertaa johdu sinusta vaan olen niin sanotuski kurkkuani myöten täynnä aiheesta keskustelemista vaikka se suomen kielellä minulle uutta olisikin. Siitä, ovatko kaikki uskonnot sitten jo määritelmällisesti "rasistisia" voidaan kai keskustella. Olen kyllä ulkopuolisena melko haluton osallistumaan sellaiseenkin, uskonnoton kun olen.

Tuo Hommaforumilla "viihtymisestä" kettuilusi voi jättää omaan arvoonsa. Ironista, että tuollaista väittää henkilö, joka on itse asunut siellä kaksi ja puoli vuotta ja kirjoitellut sinne sinä aikana tuhansia viestejä - eikä useinkaan tahdo muistaa, mitä siellä onkaan puhuttu.

Älä huoli, en minä sitä joka päivä lue eikä ikkuna sinne ole auki muuten kuin ehkä silloin kun joku sinne linkittää.
« Last Edit: November 16, 2011, 21:48:03 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline nirva

• Full Member
« Reply #362 on: November 16, 2011, 21:12:17 »
Tuossa muualla luin artikkelia, jossa puhuttiin "racialization"-käsitteestä, joka kaiketi suurinpiirtein tarkoittaa, että tietystä asiasta tehdään/muodostuu ikään kuin rotu, joka sitten puolestaan mahdollistaa rasismin vaikka se ei rotuun perustukaan.

Rasismi on siinä mielessä kökkö sana, että se niin suoraan viittaa just "rotuun", mutta sanoisin, että arkikielessä tästä tiukasta roturiippuvuudesta on jo paljolti luovuttu ja arvaan, että enemmistölle suomalaisista se on ihan sama hakkaako joku henkilö somaleja ihovärin, syntymämaan vai uskonnon perusteella koska kaikissa tapauksissa tunnistetaan teossa rasismia.

On tuolle ihan suomenkielinenkin termi, jota tälläkin foorumilla on viljelty ties missä yhteyksissä, eli "rodullistaminen". Siitä puhutaan paljon, että nuivat rodullistavat uskontoja, mutta se ei tunnu kiinnostavan, että monet uskontokunnat rodullistavat itse itsensä. Sr:n esimerkki juutalaisuudesta pätee tässä, mutta itse menen vielä pidemmälle ja väitän, että kaikissa uskonnoissa, joissa vastasyntynyttä lasta pidetään automaattisesti ja lopullisesti muslimina, juutalaisena, tms., uskonto rodullistetaan. Ei mikään ihme, jos jokunen Karjala-lippikseen pukeutuva juntti erehtyy myös vetämään yhtäläisyysviivoja etnisten ryhmien ja uskontokuntien välillä.

Hieman hämäräksi jää myös se, miten minun pitäisi suhtautua siihen, jos joku tietyn ideologian yhdistämä porukka väittää kiven kovaan (eksplisiittisesti tai implisiittisesti), että "me olemme etninen ryhmä!". Pitääkö minun hyväksyä tämä väittämä totena ja mieltää kyseisen ideologian syrjiminen rasismina? Vai voinko kohdella kyseisen ryhmän edustajia yksilöinä, jotka ovat itse vastuussa siitä, millaisen ideologian he ovat omaksuneet?

Offline nirva

• Full Member
« Reply #363 on: November 16, 2011, 21:16:01 »
En ole muuten ikinä itse kokenut asiaa niin, että rasismia harjoitettaisiin jotain ihmisryhmää kohtaan (tuli mieleen siitä sr:n uskontoa kohtaan -rasismista) vaan vastaanottavalla puolella on minun päässäni aina yksilö, ihminen, joka nähdään tai kuvitellaan jonkun ihmisryhmän edustajana.

Pienessä mittakaavassa tämä varmaankin pitää paikkansa, mutta mielestäni esim. Malesian lait syrjivät nimenomaan tiettyjä ihmisryhmiä, eikä tiettyjä yksilöitä.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #364 on: November 16, 2011, 21:20:53 »

On tuolle ihan suomenkielinenkin termi, jota tälläkin foorumilla on viljelty ties missä yhteyksissä, eli "rodullistaminen". Siitä puhutaan paljon, että nuivat rodullistavat uskontoja, mutta se ei tunnu kiinnostavan, että monet uskontokunnat rodullistavat itse itsensä. Sr:n esimerkki juutalaisuudesta pätee tässä, mutta itse menen vielä pidemmälle ja väitän, että kaikissa uskonnoissa, joissa vastasyntynyttä lasta pidetään automaattisesti ja lopullisesti muslimina, juutalaisena, tms., uskonto rodullistetaan.

Tuo ei kyllä päde juutalaisuuteen, vaikka juutalaisäidin lapset ympärileikattaisiinkin. Ympärileikkaus tuossa yhteydessä on kuin kaste, samoin kastetaan lapset, mikä on symboli uskonyhteyteen tulemisesta. Jäänne tai perinne, miten sen nyt ottaa. Juutalainen voi luopua juutalaisuudestaan (paitsi natsien ja muiden antisemiittien silmissä) ainakin sen uskonnollisessa merkityksessä, ryhtyä vaikka buddhalaiseksi, luterilaiseksi, ortodoksiksi tai katoliseksi ja niin edelleen. Onhan heitä pakolla kastettukin. En näe juutalaisten rodullistavan uskontoaan sen kummemmin kuin muutkaan.
« Last Edit: November 16, 2011, 21:22:59 by Vongoethe »

Offline Ilkka

• Hero Member
« Reply #365 on: November 16, 2011, 21:22:26 »
Kommenttisi ovat jollekin arvokkaita arvon Von. Nimittain tunnistin itsessani tuon saman kun luin ketjunne vaantoa ajatuksella lavitse ja oivalsin mahdollisen syynkin siina samalla.

Mutta hankalaa, kovin hankalaahan tama kommunikointi on taalla netin syovereissa.

Kirjoitan viela tuon toissailtaisen kokemukseni tiimoilta. Joskus. Arvokasta lienisi jollekin. Mutta samoin kuin juuri taasen Feeniks-linnun lailla aloittaneessa orkesterissamme olen se liima, ideoitsija, sovittelija. Se on hajoittavaa, musiikki on siina mielessa helpompaa kuin ihmisten ajatukset, tahan kaaokseen hukkuisi jos uppoutuisi. Parempi tahdata perfektionismiin ihan kundien kanssa taas lauantaina, turha kilahtaa mihinkaan vasta-aatteeseen. Mutta olen kiitollinen talle poppoolle.

Onkohan tuolla uudelleen bandiin liittymisella ja toissapaivaisella joku yhteys, tieda hanta. Kyseenalaistin kuukausitolkulla enenevassa maarin monen PS:n edustajan touhut, Hallis mukaanluettuna. Toissailtana tapahtui yhtakkinen akkikaannos jotta mita ihmetta taalla on tapahtumassa. Tuntui etta ajattelukyky parani samantien ja tottahan se nayttaa olevan. Asioiden mittakaava oli ainakin mennyt liikaa juttujansa lukeneena, siina sivussa sitten se vahainenkin moraalinen paaoma mita oli kertynyt. Joillekin poliittisesti erittain petollista tavaraa.

Mutta tuosta laitaoikeiston juttujen liiallisesta seuraamisesta internetsissa, siita riittaa kylla juttua miten voi koteloida itsensa kuin koiperhosen toukka.

Offline Mikael Lönnroth

• Hero Member
    • Maailmanpuolue
« Reply #366 on: November 16, 2011, 21:28:53 »

Pienessä mittakaavassa tämä varmaankin pitää paikkansa, mutta mielestäni esim. Malesian lait syrjivät nimenomaan tiettyjä ihmisryhmiä, eikä tiettyjä yksilöitä.

Joo, onhan se täysin ymmärrettävää sanoa, esim että kristityt ryhmänä syrjitään vaikkea ei tarkoittaisikaan syrjinnän kohteina olevia ihmisiä vaan sitä muuttuvaa ryhmää. Lainsäädännössä taidetaan (ainakin Suomessa) lähteä sitten siitä ihmisestä... eli syrjintäkiellot koskevat aina ihmisiä, ei ryhmiä ja kun puhutaan "muslimien syrjinnästä" niin laissa se kääntyy muotoon yksittäisten ihmisen syrjintä sen perusteella, että ovat muslimeja..

Offline Reija Härkönen

• Hero Member
« Reply #367 on: November 16, 2011, 21:38:29 »
Tuo "Valittu kansa" todellakin on jaanyt elelemaan erittain hyvin. Kannattanee muistaa sekin detalji jotta juutalaisvastaisessa propagandassa on vahvat eurooppalaiset juuret sattuneesta syysta, siita lienee jaanyt osia elamaan kulttuuriimme.

Ne ketka meista ovat kristillisesti kasvatettuja eivat ole edes voineet valttya tuon "Valitun kansan" kuulemiselta, lieneeko noin 80% suomalaisista.

Niin, se alkuperäinen ajatukseni lähti siitä, mitä joskus kauan sitten olin peruskoulussa oppinut. Jumala teki sopimuksen juutalaisten kanssa ja antoi heille luvatun maan. Suunnilleen näin se ala-asteelaisille aikoinaan opetettiin. Sitten myöhemmin tähän on ajatukseen on törmännyt pääosin juuri niissä uutislähetyksissä, joissa näytetään siirtokuntalaista vetoamassa juuri tuohon tulkintaan. Toinen paikka, missä tuohon törmää on juuri suomalaisten äärikristittyjen Israel-kannanotoissa.

Tässä kohtaa sympatiseeraan sr:ää, kyllä hänen puheessaan on paljon perää. Minuakin ärsyttää se, että israelilaiset käyttävät hyväkseen tuota "valitun kansan" asemaa ja jatkavat kovin aggressiivista politiikkaa vuodesta toiseen ja usein yhdysvaltalaisten fundamentalistien tuella - ja meilläkin on paljon väkeä, jotka hyväksyvät Israelilta mitä hyvänsä väkivaltaisia toimia pelkästään raamattuun vetoamalla. En ole tarpeeksi syvällisesti perehtynyt tuohon vuosikymmeniä jatkuneeseen konfliktiin, jotta voisin analysoida sitä syvällisemmin, mutta selvää on, että Israel ei ole mikään puhdas pulmunen, vaan sietää saada osakseen paljonkin kritiikkiä.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #368 on: November 16, 2011, 21:42:47 »

Hitusen ystävällisemmästä sävystä ei toisinaan olisi ainakaan haittaa. :-) t. Warda  ja kaikki muutkin Kattilat: kannattaisi muistaa tunnettu parisuhdeoppi: sen sijaan, että syytät "olet aina tyly, sanot aina tylysti" voisit sanoa "minun korviini tuo kuulosti tylyltä..." jne. t. Pata

Pätisi varmaan, jos olisi kyse jostain parisuhteesta. Nyt ei ole. Muuten ookoo, sopii kiinnittää vain pikkuisen tarkempaa huomiota, mitä tavaraa tuuteista tuleekaan.

Yksi ensimmäisiä juttuja, mikä silmiini keväällä 2010 pisti oli antisemitismi täällä, niin juuri tällä forumilla. Aivan kritiikittä hyväksyitte millaiset rasistiset oksennukset hyvänsä, mikäli kohteena olivat juutalaiset, niin Israelissa asuvat kuin yleisemminkin. Sittemmin tuo piirre on loiventunut eikä sitä niin usein näe kuin ennen. Tämä voi olla pitkälle Julmurin ja Jalosen ja/tai yleisen tietämyksen lisääntymisenkin ansiota.

Mä oon pikkuisen allerginen niillekin ihmisille, jotka väittävät taistelevansa rasismia vastaan ja jotka seuraavassa tai jopa samassa postauksessa viskelevät surutta niin ikään rasistisia kannanottoja juutalaisista. Israelin valtion politiikan arvostelu on sitten jo toinen juttu, tosin siihenkin tahtoo sekoittua aimo annos antisemitismiä. Mikäli ihmiset mittaisivat samalla mitalla israelilaisille (huomaa noin 1/5 arabeja sun muita Israelinkin kansalaisissa) kuin arabeillekin, asia olisi kunnossa. Näin ei ole.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #369 on: November 16, 2011, 21:57:44 »
Aha. Jos luen uskonnon pyhänä pitämästä kirjasta, mitä kyseiselle kansalle sen kirjan mukaan kävi, niin tämä on rasismia. Enkä ymmärrä, miten juutalaisten sortaminen tähän nyt mitenkään liittyy. En minä kannata mitään juutalaisten sortamista. Minusta Israel-Palestiinaan mahtuvat hyvin sekä juutalaiset että palestiinalaiset. Ellet sitten sorrolla tarkoita sitä, että en pidä hyvänä, että niitä siirtokuntia rakennetaan jatkuvasti lisää ja sitä kautta vaikeutetaan rauhantekoa.

Vastaan koska nimeni mainittiin.

Kun YK teki 1948 jakopäätöksen Palestiinasta, juutalaiset ryntäsivät kaduille riemuitsemaan ja tanssimaan. Arabit muodostivat kulkueita, jotka huusivat kuolemaa kaikille juutalaisille. Tässä kiteytyy ongelman ns. juurisyy, siirtokunnat ovat paljon pinnallisempi asia ja seurausta tästä.

Siirtokunnat on demonisoitu niin pitkälle, että katson melkein velvollisuudekseni sanoa jotain puolesta, vaikka niistä toki paljon haittaakin on. Arabien kaikki tai ei mitään politiikka on luonut olosuhteet siirtokuntien syntymiselle. Moni siirtokunta on myös perustettu vanhan juutalaisasutuksen paikalle, josta juutalaiset 1948 ajettiin pois. Siirtokunnilla on myös strategisia tavoitteita. Ne palvelevat pienessä maassa paikkana, johon asuttaa uutta väestöä, merkittävä osa onkin uudisasukkaita. Ne lujittavat juutalaisvaltion asemaa ja niitä ei todellakaan ole sattumalta rakennettu "hilltopeille" kukkuloiden päälle, josta on mahdollista konfliktitilanteessa kontrolloida ympäröivää maastoa. Lisäksi niillä rangaistuksellinen/painostava elementti, joka tarkoittaa lisää siirtokuntia terrorista ja lisää siirtokuntia rauhanhaluttomuudesta.

Israelin suuren linjan politiikkana lienee, että arabit saavat itse vastata siviilihallinnostaan, mutta rajat, ulko- ja turvallisuuspolitiikka ovat Israelin harteilla. Siirtokuntia on myös monenlaisia. On rauhanhäiritsijöiden ja rettelöitsijöiden perustamia etuvartioita, joiden tarkoituksena on vain häiritä palestiinalaisten elämää. Sitten on kaupunginosia, jotka ovat vain aselevossa jääneet toiselle puolelle ja kaupunkien lähiöitä, joissa on jo pari sukupolvea ennättänyt kasvaa. Ei niitä voi enää "keriä" pois kuten kerran tehtyä munakasta on mahdotonta koota uudelleen. Joidenkin sokeus siitä kuinka pieni maa on kyseessä jaksaa aina hämmästyttää. Suomeen verrattuna ei esimerkiksi töölöläisestä tule miehittäjää jos hän muuttaa Tikkurilaan eikä rotusortajaa jos haluaa rakentaa Tikkurilan kämppään pari huonetta lisää tyttärensä perheelle.

Siirtokuntien arviointi pelkästään laittomuus/laillinen näkövinkkelistä ilmaiseekin yleensä lähinnä henkilön omaa asennetta. Tämä koskee tietysti ns. kansainväliseen lakiin vetoamista muutenkin. Sellaiset etuvartiot, joiden tehtävä on lähinnä häiritä palestiinalaisia kun ovat laittomia myös Israelin lain mukaan. Sellaista hallitusta ei kuitenkaan Israeliin koskaan ole tulossa, joka julistaisi, että juutalaisen on laitonta asua Israelissa.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #370 on: November 16, 2011, 22:05:02 »

Toiseksi, et vastannut kysymykseeni. Antoiko Raamatun mukaan Jumala Juudean ja Samarian juutalaisille luvattuna maana piittaamatta siellä asuvista ihmisistä? Tämä oli se, mitä hain uskonnon sisältämänä rasismina. Se, että moni juutalainen nykyisin viittaa tuolle kintaalla, ei ole itse asian kannalta merkitystä.

Kah, onko se alueiden vuosituhansia sitten tapahtunut valloittaminen toisilta heimoilta ja sen mahdollinen legitimoiminen JHWH:n käskyksi (taisi sinne livahtaa muutama Bhaalin palvojakin) juutalaisille taas yksi jonkinlainen ylimääräinen perisynti sen Aatamin hedelmänsyöntifiaskon ja Kristuksen tappamisen lisäksi? Muilla kansoillahan tuollaisia myyttejä ei tietenkään ole, eipä mitenkään. Koraanin/hadithien/perimätiedon mukaan Allah antoi koko maanpiirin muslimeille, ovatko muslimit sitten rasisteja niin ikään? Luulisi tuon olevan ainakin kertaluokkaa yhtä heimotaistelua ja maatilkkua suurempi kysymys.

Oliko siis juutalainen Jeesuskin rasisti jo syntyessään? Jumalakin tuota kautta osoittautuu hirvittäväksi rasistiksi. No, onhan Hän tietenkin osoittautunut kosmiseksi sadistiksi ja vaikka miksi muuksi joidenkin ihmisten mielissä.

Offline sr

• Hero Member
« Reply #371 on: November 16, 2011, 22:23:41 »

Eli siis tarkoitatko, että tämä hommalaisten somalit sitä ja neekerit tätä, ei ole rasismin harjoittamista, koska ei kohdistu yksilöön vaan ryhmään?

Onko ajatuksesi se, että henkilö joka harrastaa kansanryhmää vastaan kiihotusta, ei ole rasismia, mutta jos joku kuuntelee häntä ja panee ne ajatukset käytäntöön, niin sitten harrastetaan rasismia?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #372 on: November 16, 2011, 22:25:59 »

Hitusen ystävällisemmästä sävystä ei toisinaan olisi ainakaan haittaa. :-) t. Warda  ja kaikki muutkin Kattilat: kannattaisi muistaa tunnettu parisuhdeoppi: sen sijaan, että syytät "olet aina tyly, sanot aina tylysti" voisit sanoa "minun korviini tuo kuulosti tylyltä..." jne. t. Pata

Pätisi varmaan, jos olisi kyse jostain parisuhteesta. Nyt ei ole. Muuten ookoo, sopii kiinnittää vain pikkuisen tarkempaa huomiota, mitä tavaraa tuuteista tuleekaan.

Yksi ensimmäisiä juttuja, mikä silmiini keväällä 2010 pisti oli antisemitismi täällä, niin juuri tällä forumilla. Aivan kritiikittä hyväksyitte millaiset rasistiset oksennukset hyvänsä, mikäli kohteena olivat juutalaiset, niin Israelissa asuvat kuin yleisemminkin. Sittemmin tuo piirre on loiventunut eikä sitä niin usein näe kuin ennen. Tämä voi olla pitkälle Julmurin ja Jalosen ja/tai yleisen tietämyksen lisääntymisenkin ansiota.

Mä oon pikkuisen allerginen niillekin ihmisille, jotka väittävät taistelevansa rasismia vastaan ja jotka seuraavassa tai jopa samassa postauksessa viskelevät surutta niin ikään rasistisia kannanottoja juutalaisista. Israelin valtion politiikan arvostelu on sitten jo toinen juttu, tosin siihenkin tahtoo sekoittua aimo annos antisemitismiä. Mikäli ihmiset mittaisivat samalla mitalla israelilaisille (huomaa noin 1/5 arabeja sun muita Israelinkin kansalaisissa) kuin arabeillekin, asia olisi kunnossa. Näin ei ole.

Lisättäköön tähän vielä, että Palestiina-aatteen kovien kannattajien väistöliikkeet ja "argumentit" toki välillä muistuttavat maahanmuuttokriitikkojen vastaavia. Palestiina on kuitenkin sinänsä kaunis ja kannatettava asia. Taisi olla Shimon Peres kuin totesi, että "Palestiina on kaunis unelma". Juutalaisten leimaaminen sionisti kiertoilmaisulla vain pilaa monen sanoman eikä yhtymäkohtia "tämä on maahanmuuttokritiikkiä, ei rasismia" voi oikein välttää.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Mikael Lönnroth

• Hero Member
    • Maailmanpuolue
« Reply #373 on: November 16, 2011, 22:34:44 »

Eli siis tarkoitatko, että tämä hommalaisten somalit sitä ja neekerit tätä, ei ole rasismin harjoittamista, koska ei kohdistu yksilöön vaan ryhmään?

Onko ajatuksesi se, että henkilö joka harrastaa kansanryhmää vastaan kiihotusta, ei ole rasismia, mutta jos joku kuuntelee häntä ja panee ne ajatukset käytäntöön, niin sitten harrastetaan rasismia?

Ei, en tarkoita sitä.

Tarkoitan, että rasismin harjoittamista ryhmää kohtaan on tosiasiallisesti rasismin harjoittamista ryhmän yksilöitä kohtaan.. vai voisiko kukaan haastaa sinua mistään oikeuteen jos lietsot vihaa marsilaisia kohtaan ellei maailmassa ole yhtään marsilaista? Tai voitko työhönotossa syrjiä marsilaista ellei kukaan marsilainen hae sulle töihin?

Offline sr

• Hero Member
« Reply #374 on: November 16, 2011, 22:36:48 »
Kah, onko se alueiden vuosituhansia sitten tapahtunut valloittaminen toisilta heimoilta ja sen mahdollinen legitimoiminen JHWH:n käskyksi (taisi sinne livahtaa muutama Bhaalin palvojakin) juutalaisille taas yksi jonkinlainen ylimääräinen perisynti sen Aatamin hedelmänsyöntifiaskon ja Kristuksen tappamisen lisäksi? Muilla kansoillahan tuollaisia myyttejä ei tietenkään ole, eipä mitenkään. Koraanin/hadithien/perimätiedon mukaan Allah antoi koko maanpiirin muslimeille, ovatko muslimit sitten rasisteja niin ikään? Luulisi tuon olevan ainakin kertaluokkaa yhtä heimotaistelua ja maatilkkua suurempi kysymys.

Oliko siis juutalainen Jeesuskin rasisti jo syntyessään? Jumalakin tuota kautta osoittautuu hirvittäväksi rasistiksi. No, onhan Hän tietenkin osoittautunut kosmiseksi sadistiksi ja vaikka miksi muuksi joidenkin ihmisten mielissä.

Kyllä kristityt ovat käyttäneet Raamattua rotusortoon (esim. USA:n etelävaltiolaiset perustelivat orjuuden harjoittamista juuri Raamatulla).

Ja muistutan vielä sinua, että se juutalaisjuttu oli esimerkki ja sattumalta ensimmäisenä päähän pompannut. Sen ei ollut mitenkään tarkoitus esittää, etteikö vastaavia esimerkkejä löytyisi monesta muustakin uskonnosta.

Ja muistutan vielä siitäkin, että minusta rasismin käsitettä ei ole järkevää laajentaa uskontoihin ja tämän esimerkin oli juuri tarkoitus osoittaa se, että jos niin tehdään, niin sitten rasismin sisään tulee se, että suhtaudutaan rasistisesti rasisteihin.

Ja mitä tuohon viimeiseen tulee, niin kyllä, Raamatun Jumala on todellakin rasistinen sadisti ja harrastaa suunnilleen kaikkea, mitä pidämme moraalittomuutena. Minua tämä ei tietysti siinä mielessä haittaa, etten usko Jumalan olemassaoloon, eikä edes siinä mielessä, että onnekseni hyvin suuri valtaosa kristityistäkin on heittänyt vesilintua valtaosalla Raamatun moraaliopeilla.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg