Author Topic: Vihapostista  (Read 1474 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Vihapostista
« on: November 10, 2011, 22:52:55 »
Sattui silmiini tuollainen artikkeli Helsingin Sanomista.

Kotimaa24: Piispa Mikko Heikka saanut paljon vihapostia

Quote from: Helsingin Sanomat/STT, 10.11.2011 21:15

Espoon piispa Mikko Heikka on saanut uransa aikana paljon vihapostia. Jyrkän kielteistä palautetta on tullut etenkin hänen toiminnastaan kirkon parisuhdetyöryhmän puheenjohtajana, kertoo Kotimaa24-verkkolehti.

Vihapostia Heikka sanoo saaneensa runsaasti myös maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuskysymyksestä.

"Kun virkakauteni alkuhetkillä pidin itsenäisyyspäivän saarnan, jossa otin kantaa maahanmuuttajien puolesta, niin minulla on taas siltäkin ajalta monta mapillista tosi kovaa tekstiä", Heikka toteaa verkkolehdessä.

Mikko Heikka on vuoden 2004 alussa toimintansa aloittaneen hiippakuntansa ensimmäinen piispa. Hän jää eläkkeelle 1. helmikuuta ja luovuttaa tällöin saamansa vihapostin Kansallisarkistoon tutkijoiden käyttöön.

... ja sieltä Kotimaa 24 -verkkolehteen:

Horisontti: Piispa Heikka luovuttaa saamansa vihapostin tutkimuskäyttöön

"***
Hän kertoo saaneensa jyrkän kielteistä palautetta erityisesti toiminnastaan kirkon parisuhdetyöryhmän puheenjohtajana. Työryhmä pohti muun muassa evankelisluterilaisen kirkon suhtautumista rekisteröidyssä parisuhteessa eläviin kirkon työntekijöihin.

- Toinen alue, mistä olen saanut paljon tämän tyyppistä postia on maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuskysymys. Kun virkakauteni alkuhetkillä pidin itsenäisyyspäivän saarnan, jossa otin kantaa maahanmuuttajien puolesta, niin minulla on taas siltäkin ajalta monta mapillista tosi kovaa tekstiä.

"

Kuinka ollakaan, kommenttiosastolla näköjään halutaan painaa villaisella alkuperäistä pahantekoa ja nostetaan esille ja kyseenalaistetaan vihakirjoitusten julkaisemisen moraali.

Useimmiten tuollainen viha/roskaposti lähetetään nimettömänä, nimimerkin suojista varta vasten tekaistuilta sähköpostitileiltä. Heikka tuskin on julkistamassa nimiäkään vaikka ne hänen tiedossaan olisivatkin.

Miten on, tekeekö Heikka mielestänne oikein vai väärin, mikäli hän todellakin luovuttaa nuo valtaisat määrät saamaansa vihapostia tutkimuskäyttöön?

.

« Last Edit: November 10, 2011, 23:25:34 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Jussi Marttila

• Hero Member
    • View Profile
Re: Vihapostista
« Reply #1 on: November 10, 2011, 23:08:55 »
Minä olen jo pidemmän aikaa halunnut päästä tonkimaan nuivien lähettämiä uhkauskirjeitä.

Edit: kun se on vähän tylsää että ne nynnyt eivät muista koskaan minua sellaisilla.
Sun bikinipöksyt on seeprannahkaa
Ja eniten inhoat maitorahkaa
Ja sitäkun hiutaleet paakkuuntuu veteen
Ja sitäkun miehelläei ota eteen

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #2 on: November 10, 2011, 23:15:15 »
Minä olen jo pidemmän aikaa halunnut päästä tonkimaan nuivien lähettämiä uhkauskirjeitä.

Edit: kun se on vähän tylsää että ne nynnyt eivät muista koskaan minua sellaisilla.

Olemma kai sitten niin värittömiä nobody-osaston kirjoottelijoita. En voi sanoa vihapostia joutuneeni lukemaan minäkään, onneksi. En yhtään kadehdi heitä, jotka vihapuheen kohteeksi joutuvat.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #3 on: November 11, 2011, 07:19:51 »

Olemma kai sitten niin värittömiä nobody-osaston kirjoottelijoita. En voi sanoa vihapostia joutuneeni lukemaan minäkään, onneksi. En yhtään kadehdi heitä, jotka vihapuheen kohteeksi joutuvat.

Minäpä olen saanut yhden vihapostin. Epäilen siitä tosin erästä kaveriani.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline turha jätkä

• Sr. Member
    • View Profile
« Reply #4 on: November 11, 2011, 07:20:57 »
Miten on, tekeekö Heikka mielestänne oikein vai väärin, mikäli hän todellakin luovuttaa nuo valtaisat määrät saamaansa vihapostia tutkimuskäyttöön?

Tieteen kannalta hyvä juttu, materiaalista on varmasti apua erilaisiin tutkimuksiin.
Myötäihminen

Offline ellipse

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #5 on: November 11, 2011, 11:27:09 »

Mielestäni tuo vihaposti voi olla hyvin kiinnostava tutkimusaineisto. Vaikka osana jotain laajempaa tutkimusta yht.kunnallisesta keskustelukulttuurista ja sen muutoksista.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #6 on: November 11, 2011, 12:06:27 »

Minäpä olen saanut yhden vihapostin. Epäilen siitä tosin erästä kaveriani.

Minusta jopa tuollaiset "mä tapan sut" -viestit tulisi aina ottaa vakavasti. Ei sellaisen sanominen ole mitenkään hyväksyttävää, sanoipa sen päin naamaa tai sähköpostitse, blogin kommenttiosastolla, forumilla, tekstiviestitse tai muuten. Jossain on silloin hätä, jos noin sanotaan.

annushka

• Guest
« Reply #7 on: November 15, 2011, 03:12:23 »
Mäksy voisi luovuttaa kansallisarkistoon sen kirjekuoren, jossa hänelle postitettiin ihmispaskaa. Ehkä tulevaisuudessa tutkijat voivat ottaa siitä näytteitä ja pohtia maahanmuuttokritiikin yhteyksiä tietynlaiseen ruokavalioon.