Author Topic: huomenna 28.4. mielenosoitus moniarvoisen Suomen puolesta  (Read 17736 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Sam Karvonen

• Hero Member
    • View Profile
Re: huomenna 28.4. mielenosoitus moniarvoisen Suomen puolesta
« Reply #30 on: April 28, 2011, 08:52:27 »
Tarkennan (Jussi, tuo vaivasi juuri itseänikin, mutta kotitoimet keskeyttävät toisinaan perheellisen keskittymistä ja viivästyttävät nopeiden heittojen  tarkentamista).

Näin veteraanipäivän viimeisillä minuuteilla siis tarkennan sitä, miten itse ymmärrän kodin, uskonnon ja isänmaan merkityksen:

Turvalliset ja päihteettömät kodit, rauhanomainen uskonnollisuus ja maapallon elinkelpoisuus kunniaan - tänään ja tulevina vuosina.

KOTI: hyvä koti Suomessa voi olla yksikielinen, kaksikielinen tai kolmikielinenkin, sen ei tarvitse olla suomenkielinen ollakseen hyvä suomalainen koti, mutta paremmaksi sen tekee, jos suomea vasta opiskelevankin kodissa käy suomenkielisiä ystäviä kylässä ja naapurit käyvät soittamassa ovikelloa ja kutsumassa mukaan pihatalkoisiin. Hyvässä suomalaisessa kodissa voi asua yksin, kaksin tai isompanakin perheenä, myös kahden äidin tai kahden isän perheenä. Hyvässä kodissa huolehditaan siitä, että piha on siisti, roskat lajitellaan asianmukaisesti eikä naapureita häiriköidä.

USKONTO: Yhden ja ainoan oikean uskonnon tai uskontulkinnan sijaan annetaan sijaa erilaisille uskonnoille ja myös uskonnottomille eikä leimata ketään uskontonsa tai uskonnottumuutensa perusteella toista huonommaksi.  Uskonnoista ja niiden perusteella rakennetuista arvomaailmoista ja arvoväittämistä keskustellaan ja niitä kyseenalaistetaan, mutta ei koulukiusaajan ja häirikön logiikalla erityisesti vähemmistöuskontojen tärkeitä hahmoja tarkoitushakuisesti pilkaten, haukkuen ja halventaen.

ISÄNMAA: On vain yksi maapallo ja ihmiskunta sen kansalaiset. Jokaisen on kunnioitettava ja varjeltava sitä maankolkkaa, jossa kulloinkin sattuu asumaan riippumatta siitä, missä on syntynyt tai mihin sukujuuret johtavat. Yhtä lailla jokaisen on kunnioitettava niitä asukkaita, joiden kanssa asuinaluettaan jakaa riippumatta siitä, missä maankolkassa nämä ovat syntyneet jne. Maailman ongelmat eivät rajaudu äidinkielen tai kansallisuuden sisään rajatuille alueille. Vastuunkaan ei pitäisi.

Kiinnostavia uudelleenmäärityksiä vanhoille käsitteille. Et varsinaisesti reagoinut Jussin korostamiin merkityksiin niissä vaan esitit uusia merkityksiä. Julistuksessasi on sinänsä toki runsaasti viisautta ja ajatusta. Lähestulkoon kaikki keskeiset julistuksesi voin allekirjoittaa (tietysti myös lähes suoran lainauksen oman uskontoni pyhien tekstien säkeistä ;) ). Tietynlainen maailmaa syleilevän globalismin ja ratkaisuteknisen ahdasmielisyyden (ympäristön ja pienten vähemmistöjen merkitysten ylikorostamisen) paradoksi sitä kuitenkin hieman vaivaa. Esitettävät keinot eivät vastaa ambitioita. Kodista jäi puuttumaan mielestäni kaikkein keskeisin elementti, eli lasten arvokasvatuksen merkityksen korostaminen. Uskonnosta kristillisen arvoperinteen sekä eri uskontojen yhteisen arvopohjan tunnistamisen merkitys. Ja isänmaasta kansallisen isänmaallisuuden merkityksen tunnistaminen.

Mitä enemmän profiloidutaan (ehkä tahattomasti) kansallista isänmaallisuutta väheksyvänä, enemmistön arkiongelmista kiinnostumattomana sekä perinteisiä tapoja ja arvoja karsastavana liikkeenä, sitä varmemmin liike pysyy marginaaliliikkeenä, eikä vakavasti uhkaa esim. persujen asemaa. Kansalaiset eivät keskimäärin yksinkertaisesti koe esittämiäsi näkökohtia omikseen tai arkielämässään relevanteiksi, niin hyviä kuin ne pääosin ovatkin.

Peruskysymys on saako kansallismielistä, muukalaisvihamielistä ja arvokonservatiivista puoluetta nimittää siksi, mitä se on?....

Kaksi ensimmäistä varmasti pätevät persujen ohjelmajulistukseen (mutteivät välttämättä edes merkittävään osaan kannattajista). Arvokonservatiivisuus on kuitenkin persuista kaukana. Kyse on persuille pelkästä propagandasta. Aito arvokonservatiivisuus olisi kristillisen arvoperimän vaalimista ja kunnioittamista. Itse näen kristillisessä arvoperimässä pelkästään hyvää -- sivistyksen peruspilarin -- jota postmodernistinen arvorelatimismi ja "moniarvoisuus" nakertaa nakertamistaan. Kristillisen arvoperimän vaalimista persut harrastavat lähinnä vain perinteisen perhemallin korostamisessa ja sekin heidän tapauksessaan lähinnä kumpuaa homokielteisyydestä eikä niinkään perhemyönteisyydestä (mikä taas oli Paavalin ajatus) saati kasvatuksellisesta tulevaisuusmyönteisyydestä (oma uskoni). Yksikään persu ei ole vielä niittänyt mainetta lähimmäisenrakkaudellaan, vihollisenrakkaudellaan, avustustyöllään, siveellisillä elämäntavoillaan, armollaan, rukoilemisellaan, laupeudentöillään, välittämisellään ja uhrautuvaisella ristintien kulkemisellaan Jeesuksen esimerkkiä seuraten.
« Last Edit: April 28, 2011, 08:55:05 by Sam Karvonen »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Timo Anttila

• Guest
« Reply #31 on: April 28, 2011, 09:02:01 »
Todettakoon, vaikka sillä ei maybe sinällään ole suurta merkitystä että J.Jalosen ja S. Karvosen esittämät ajatukset vastaavat aika pitkälti omiani.

Kiitos ja XA!

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile

En nyt oikein ymmärrä, kuka tässä kitisee "väärin äänestäneistä" tai huutelee "ette ole suomalaisia"?

No, jos otsikko on "Suomalaisuus ei ole perussuomalaisuutta", niin ainakin itse ymmärrän tämän niin, että tuota mieltä olevien mielestä perussuomalaiset eivät ole suomalaisia. Tai sanotaan näin, että tuollaisen banderollin näkeminen saisi ainakin minulle tuon kuvan sen heiluttelijan mielipiteestä.

Suomalaisuudesta voi ollaa monta mieltä, kukin identifioikoon itsensä miten lystää - mieltä osoittamalla ilmaisen oman kantani siihen, mitä se mielestäni ei ole ja mitä en haluaisi sen olevan.  

Nyt minusta kaivat kuoppaasi entistä syvemmälle. Ei kai sellaista asiaa kuin "suomalaisuus" mitenkään millään haluamisella määritetä. Se on, mitä on, aivan riippumatta siitä, mitä ihmiset sen haluavat olla. Haluillaan ihmiset voivat korkeintaan vaikuttaa siihen, mitä itse ovat. Minä voisin haluta, että suomalaiset tekisivät vähemmän rikoksia, mutta tämä halu ei todellakaan muuta suomalaisten rikollisuutta mihinkään. Toki sitten voidaan määrätä lakeja, jolla ihmiset pakotetaan johonkin, mutta eikö tämä ole juuri päinvastaista siihen verrattuna, mitä te ajatte? Ettekö te aja liberalismia eli suurempaa vapautta ihmisille olla sitä, mitä haluavat?

Kysymys ei ole asioiden todistamisesta oikeiksi tai vääriksi, vaan siitä, että kokoonnumme omien arvojemme puolesta sitä arvomaailmaa vastaan, mitä PerSut edustavat.

Kuten jo sanoin, jos haluatte järjestää jonkun mielenosoituksen, niin tehkää se jonkun asian puolesta tai jotain asiaa vastaan, älkääkä jotain ihmisjoukkoa vastaan. Nyt tuo slogani on juuri kohdistettu yhtä vähemmistöryhmää vastaan, eikä mitään tiettyä asiaa vastaan saati jonkun tietyn asian puolesta.

Ja koska itse koen arvomaailmani olevan likimain täydellinen peilikuva siitä, mitä PerSut ovat vaaliteeseissään, blogeissaan ja puheissaan ilmaisseet  (ymmärrän kyllä, ettei näin ole asian laita esimerkiksi Karvosella), on minulle varsin luontevaa osallistua mielenilmaukseen, vaatimattomaankin, asian tiimoilta.

Eli jos lainaan tänne kohtia persujen vaaliohjelmasta, niin tulet niiden jokaisen kohdalla sanomaan olevasi sitä vastaan?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #33 on: April 28, 2011, 11:58:23 »
Tarkennan (Jussi, tuo vaivasi juuri itseänikin, mutta kotitoimet keskeyttävät toisinaan perheellisen keskittymistä ja viivästyttävät nopeiden heittojen  tarkentamista).

Näin veteraanipäivän viimeisillä minuuteilla siis tarkennan sitä, miten itse ymmärrän kodin, uskonnon ja isänmaan merkityksen:

Turvalliset ja päihteettömät kodit, rauhanomainen uskonnollisuus ja maapallon elinkelpoisuus kunniaan - tänään ja tulevina vuosina.

Ja uskotko tuon olevan "peilikuva" siitä, mitä persut haluavat? Uskotko heidän haluavan turvattomia ja päihteellisiä koteja, riitaa haastavaa uskonnollisuutta ja maapallon elinkelpoisuuden pilaamista?

Ja otetaan vielä siitä yksityiskohtaisemmasta listastasi yksi kohta:
Hyvässä kodissa huolehditaan siitä, että piha on siisti, roskat lajitellaan asianmukaisesti eikä naapureita häiriköidä.

Tämä vaikuttaa melkein suoraan sellaiselta iskulauseelta, joka olisi kopioitu persuilta, nuivilta, tms. Oletko ihan varma, että arvomaailmasi tosiaan on heidän peilikuvansa?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Annushka

• Guest
« Reply #34 on: April 28, 2011, 12:28:33 »
Koti, uskonto ja isänmaa. Hieman vaikeita käsitteitä. Voin melko rehellisesti sanoa, että ainakaan kaksi noista ei ole elämässäni juurikaan relevantteja.

Koti on tietysti helpoin, mutta silläkin ymmärtääkseni aika usein tarkoitetaan nykyään materiaa, jota se ei oikein voi olla ihmiselle joka on koko aikuiselämänsä muuttanut muutaman vuoden välein sinne ja tänne. Yleinen/perinteinen suomalainen käsitys kodista on kai se, että omistetaan talo jossain kuusessa (välittäjien mainoksissa kuvaus "lapsiystävällinen" myytävän talon kohdalla tarkoittaa suomeksi, että se sijaitsee todella kaukana kaikesta eikä sinne kulje mikään julkinen kulkuneuvo). Matti Vanhanen antoi tälle ajattelulle fyysisen muodon, kun hän pääministeriksi noustessaan oli julkisesti sitä mieltä, että lapset eivät voi kaupunkiympäristössä kasvaa terveiksi aikuisiksi.

Minä periaatteessa haluaisin hieman muuttaa sitä perinteistä kotiajattelua. On hulvatonta, että vielä 2000-luvullakin Suomessa ihannoidaan maaseutua ja suhtaudutaan kaupunkeihin periaatteessa kielteisesti, paikkoina joissa on pakko asua töiden takia mutta joista halutaan mahdollisimman pian pois. Ei ole mitään järkevää syytä sille, että kaupunkiympäristö olisi esimerkiksi merkittävästi turvattomampi kuin jokin pervertikkojen ja potentiaalisten moottorisahamurhaajien kansoittama ahdistunut maalaiskylä. Kaupunkeja ei Suomessa arvosteta, ehkä siitä johtuu se, ettei niitä kunnollisesti kehitetäkään esimerkiksi kulttuurin suhteen. Haluaisin myös muuttaa sitä kulttuuria, jossa perheen on aina ostettava kotinsa ja mielellään hulvattomalla lainalla, ja sitten aikanaan perikunta on mörskän kanssa pississä kun lapsista kukaan ei halua sinne korpeen jäädä. Näitä turhan omaisuuden perässä juoksevia lapsiperheitä subventoidaan yhteisistä verorahoista aivan tolkuttomilla summilla. Parin lapsen työssäkäyvä perhe saa kuukaudessa tulonsiirtoja lapsilisien, koulujen, päiväkotien, terveyskeskusten ja asuntolainojen korkovähennysten muodossa selkeästi enemmän kuin vaikkapa työmarkkinatuella elävä syrjäytymisvaarassa oleva nuori. Silti nämä keskiluokkaiset possut kehtaavat valittaa siitä, että työttömillekin heidän veroillaan tukia maksetaan. Tässä eräänäkin päivänä eräs Halla-ahon fanboy aivan pokalla minulle sanoi äänestäneensä persuja siitä syystä, että mikään puolue Suomessa ei aja keskiluokkaisen perheellisen etua. Näkisinkin, että asuntolainojen korkovähennyksistä olisi pitkällä tähtäimellä astettain luovuttava, vuokra-asuntotuotantoa selkeästi lisättävä ja vuokra-asuminen muutenkin tehtävä paitsi houkuttelevammaksi niin myös hyväksytymmäksi.

Uskonto. Tällä ei ole elämässäni oikeastaan mitään roolia. Aiemmin olin sitä mieltä, että sen roolia myös muiden elämässä tulisi selkeästi vähentää. Sittemmin olen lieventänyt kantaani, sillä olen ymmärtänyt ettei sellaista voi viedä ihmisiltä. Sen sijaan kyllä minä korostaisin nykyistä enemmän sekulaaria humanismia ja valistusajattelua opetuksessa.

Isänmaa. Suhtaudun hyvin kielteisesti siihen, kun kotimaan politiikassa ratsastetaan isänmaallisuudella. Se on aina ja poikkeuksetta samalla sen ilmoittamista, mikä on oikeaa isänmaallisuutta. Usein samalla se tarkoittaa tavallisten ihmisten hyväksikäyttöä, pahimmillaan johonkin vahingolliseen toimintaan valjastamista nationalismin nimissä. Kuten olen täällä jo kirjoittanut aiemmin, pidän itseäni isänmaallisena henkilönä siinä mielessä, että tiedän mistä tulen, olen suhteellisen sivistynyt kotimaani historian ja kehityksen suhteen, se on osa identiteettiäni ja sellaisena olen siitä tietysti myös ylpeä, joskaan en mitenkään julistavalla tavalla. Mutta ei se ole minulle mikään absoluuttinen pyhä; on myös mahdollista politiikalla muuttaa Suomi sellaiseksi maaksi, josta en enää pidä niin paljon. Tällöin en usko minulla olevan mitään järjenvastaista romanttista kiihkoa tai kiintymystä kotimaatani kohtaan.

Koti, uskonto ja isänmaa ovat kauhean emotionaalisia käsitteitä. Jalonen ja Karvonen ovat tietysti oikeassa siinä, että niiden kovin intohimoinen vastustus ei yleensä ole mikään voittoresepti politiikassa. Ei ehkä ole aivan niin iskevää sanoa että asunto, yhteiskuntaa koossa pitävä suhteellisen universaali moraalikoodisto ja länsimaisten oikeusperiaatteiden mukaan toimiva tulonsiirtovaltio. Kuitenkin loppujen lopuksi varsinkin kahden viimeisen osalta siitä on de facto kysymys - esimerkiksi hyvinvointivaltiota suurin osa suomalaisista noin perstuntumalta oikeasti kannattaa ja sellaiseksi "isänmaan" mieltää. Tässä kohtaa esimerkiksi sitten taas libertaristikämyt ovat aivan hakoteillä kuvitellessaan, että viesti sortavasta ja fasistisesti verottavasta valtiosta resonoisi jotenkin laajemmin äänestäjäkunnassa.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
    • View Profile
« Reply #35 on: April 28, 2011, 13:05:10 »

KOTI: hyvä koti Suomessa voi olla yksikielinen, kaksikielinen tai kolmikielinenkin, sen ei tarvitse olla suomenkielinen ollakseen hyvä suomalainen koti, mutta paremmaksi sen tekee, jos suomea vasta opiskelevankin kodissa käy suomenkielisiä ystäviä kylässä ja naapurit käyvät soittamassa ovikelloa ja kutsumassa mukaan pihatalkoisiin. Hyvässä suomalaisessa kodissa voi asua yksin, kaksin tai isompanakin perheenä, myös kahden äidin tai kahden isän perheenä. Hyvässä kodissa huolehditaan siitä, että piha on siisti, roskat lajitellaan asianmukaisesti eikä naapureita häiriköidä.

USKONTO: Yhden ja ainoan oikean uskonnon tai uskontulkinnan sijaan annetaan sijaa erilaisille uskonnoille ja myös uskonnottomille eikä leimata ketään uskontonsa tai uskonnottumuutensa perusteella toista huonommaksi.  Uskonnoista ja niiden perusteella rakennetuista arvomaailmoista ja arvoväittämistä keskustellaan ja niitä kyseenalaistetaan, mutta ei koulukiusaajan ja häirikön logiikalla erityisesti vähemmistöuskontojen tärkeitä hahmoja tarkoitushakuisesti pilkaten, haukkuen ja halventaen.

ISÄNMAA: On vain yksi maapallo ja ihmiskunta sen kansalaiset. Jokaisen on kunnioitettava ja varjeltava sitä maankolkkaa, jossa kulloinkin sattuu asumaan riippumatta siitä, missä on syntynyt tai mihin sukujuuret johtavat. Yhtä lailla jokaisen on kunnioitettava niitä asukkaita, joiden kanssa asuinaluettaan jakaa riippumatta siitä, missä maankolkassa nämä ovat syntyneet jne. Maailman ongelmat eivät rajaudu äidinkielen tai kansallisuuden sisään rajatuille alueille. Vastuunkaan ei pitäisi.

Noita samoja Halla-aho opetuslapsineen hokee. Minkä takia pidätte sitten jotain mielenosoituksia? Pyytäkää niitä persuja kahville ja keskustelkaa keskenänne. Tai menkää käymään Oulun Homma-kerhossa. Kohtaamisteoria rokkaa!!1!

Tämähän onkin sitten hienoa, että olemme ainakin sinun mielestäsi teoreettisesti samoilla linjoilla ja upeaa, että olet kohtaamisteoriasta eri linjoilla kuin muutamat muut tapaamani "nuivat"!  :D Tervetuloa kohtaamaan tänne etelään meitä, tuohon miekkariinkin saa toki tulla omine banderoilleineen kuka lystää. (Tiedoksi: en nyt itse kyllä kuulu tämän mielenosoituksen "järjestäjäporukkaaan" enkä heitä tunne. Ei ole tullut mielenosoituksia järjestettyä muutoinkaan enkä tuonnekaan jaksaisi raahautua, jollen kokisi asian olevan tärkeä.)

Karvoselle ja muillekin; en ollut tuossa kirjoittamassa auki kattavaa, monisivuista selontekoa (ekokotien rakentamista, lasten kasvatusta, vanhusten kunnioittamista ja ilmastonmuutoksen torjumista perheen ja ruohonjuuritason toiminnassa jne..)  teemojen "perhe, uskonto ja isänmaa" -tiimoilta enkä myöskään poliittista/aatteellista pamflettia, jonka tarkoitus olisi saada mahdollisimman suuri joukko allekirjoittamaan sen ajatukset. Jään odottamaan sinun ja muiden aktivoitumista -yhtenäistetään jakautunut kansa- - teeman tiimoilta.

Nuo mainitsemani asiat (päihteettömämpi ja turvallisempi, suvaitsevampi ja kestävämmän kehityksen mukainen Suomi) ovat mielestäni tällä hetkellä jääneet liian vähälle huomiolle vaalipuheissa ja julkisessa keskustelussa.
« Last Edit: April 28, 2011, 13:07:04 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Warda

• Hero Member
    • View Profile

En nyt oikein ymmärrä, kuka tässä kitisee "väärin äänestäneistä" tai huutelee "ette ole suomalaisia"?

No, jos otsikko on "Suomalaisuus ei ole perussuomalaisuutta", niin ainakin itse ymmärrän tämän niin, että tuota mieltä olevien mielestä perussuomalaiset eivät ole suomalaisia. Tai sanotaan näin, että tuollaisen banderollin näkeminen saisi ainakin minulle tuon kuvan sen heiluttelijan mielipiteestä.

Suomalaisuudesta voi ollaa monta mieltä, kukin identifioikoon itsensä miten lystää - mieltä osoittamalla ilmaisen oman kantani siihen, mitä se mielestäni ei ole ja mitä en haluaisi sen olevan.  

Nyt minusta kaivat kuoppaasi entistä syvemmälle. Ei kai sellaista asiaa kuin "suomalaisuus" mitenkään millään haluamisella määritetä. Se on, mitä on, aivan riippumatta siitä, mitä ihmiset sen haluavat olla. Haluillaan ihmiset voivat korkeintaan vaikuttaa siihen, mitä itse ovat. Minä voisin haluta, että suomalaiset tekisivät vähemmän rikoksia, mutta tämä halu ei todellakaan muuta suomalaisten rikollisuutta mihinkään. Toki sitten voidaan määrätä lakeja, jolla ihmiset pakotetaan johonkin, mutta eikö tämä ole juuri päinvastaista siihen verrattuna, mitä te ajatte? Ettekö te aja liberalismia eli suurempaa vapautta ihmisille olla sitä, mitä haluavat?

Kysymys ei ole asioiden todistamisesta oikeiksi tai vääriksi, vaan siitä, että kokoonnumme omien arvojemme puolesta sitä arvomaailmaa vastaan, mitä PerSut edustavat.

Kuten jo sanoin, jos haluatte järjestää jonkun mielenosoituksen, niin tehkää se jonkun asian puolesta tai jotain asiaa vastaan, älkääkä jotain ihmisjoukkoa vastaan. Nyt tuo slogani on juuri kohdistettu yhtä vähemmistöryhmää vastaan, eikä mitään tiettyä asiaa vastaan saati jonkun tietyn asian puolesta.

Ja koska itse koen arvomaailmani olevan likimain täydellinen peilikuva siitä, mitä PerSut ovat vaaliteeseissään, blogeissaan ja puheissaan ilmaisseet  (ymmärrän kyllä, ettei näin ole asian laita esimerkiksi Karvosella), on minulle varsin luontevaa osallistua mielenilmaukseen, vaatimattomaankin, asian tiimoilta.

Eli jos lainaan tänne kohtia persujen vaaliohjelmasta, niin tulet niiden jokaisen kohdalla sanomaan olevasi sitä vastaan?

Sr, -suomalaisuus ei ole perussuomalaisuutta- = meidän mielestämme ne konservatiivisina ja muukalaisvihamielisinä näkemämme arvot, joita perussuomalaiset edustavat, eivät vastaa sitä, mitä pidämme suomalaisuutena. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että toki banderollin voin ymmärtää suppeamminkin ja se vaatisi avaamista, jotta aiheesta päästäisiin keskustelemaan. Mutta eikös tällaisten provolauseiden yhteydessä ole persulaisittain ollut tapana sanoa -sen tarkoitus on herättää tunteita ja keskustelua-?

Sr, suhtaudutko -suomalaisuuteen - samoin kuin esimerkiksi käsitteeseen -ihmisarvo- sellaisena, kuin Halla-aho sen taannoin uutisoidussa linkityksessä kirjoitti? -Sosiaalisena konstruktiona- toisin sanoen? Mielestäni nämä abstraktit ja kulttuurisidonnaiset käsitteet ovat tässä suhteessa rinnastettavia ja molemmille voidaan sopia erilaisia -suomalaisuuden- tai -ihmisarvon- mittareita, mutta ne mittarit riippuvat siitä, mitä sovimme ja mitä asioita haluamme tarkastella. Se, millaiset mittarit näiden käsitteiden määrittelemiseksi valitsemme, kertoo arvoistamme: millaisen suomalaisuuden haluamme? Miten suhtaudumme ihmisen arvoon ja ihmisten yhdenvertaisuuteen - minkälaisilla mittareilla haluamme ihmisen arvoa mitata? Miten käsitys -suomalaisuudesta- tai -ihmisarvosta- vaikuttaa toimintaamme, lainsäädäntöömme ja siihen, miten suhtaudumme toisiin ihmisiin? Nämä kaikki ovat arvosidonnaisia asioita. Kyse ei ole luonnontieteellisin keinoin mitattavista ilmiöistä kuten -aineen tiheys- tai -ilman kosteuspitoisuus-.

Mitä PerSujen vaaliteeseihin tulee - luulen, että voisin teoreettisesti olla monestakin edes hitusen samaa mieltä, mutta käytännön tasolla toimintamallimme poikkeaisivat sangen jyrkästi (ainakin vaalikonetulosten perusteella). Jos sinua kiinnostaa, linkitä tänne toki PerSujen vaaliteesejä ja mielellään vastaavasti vaikka Vihreiden, niin voimme katsoa mistä olemme yhtä ja mistä eri mieltä.
« Last Edit: April 28, 2011, 13:55:23 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."

Offline Warda

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #37 on: April 28, 2011, 13:36:10 »
Sr:
Ei kai sellaista asiaa kuin "suomalaisuus" mitenkään millään haluamisella määritetä. Se on, mitä on, aivan riippumatta siitä, mitä ihmiset sen haluavat olla. Haluillaan ihmiset voivat korkeintaan vaikuttaa siihen, mitä itse ovat. Minä voisin haluta, että suomalaiset tekisivät vähemmän rikoksia, mutta tämä halu ei todellakaan muuta suomalaisten rikollisuutta mihinkään. Toki sitten voidaan määrätä lakeja, jolla ihmiset pakotetaan johonkin, mutta eikö tämä ole juuri päinvastaista siihen verrattuna, mitä te ajatte? Ettekö te aja liberalismia eli suurempaa vapautta ihmisille olla sitä, mitä haluavat?

Tähän vielä: me voimme yhdessä päättää, millaisin lainsäädännöllisin keinoin ja millä muilla keinoin ohjataan yhteiskuntaa sellaiseksi, millaiseksi haluamme sen kehittyvän: moniarvoiseksi, vapaaksi ja vastuulliseksi tai nyt vaikka kansallismieliseksi/monokulttuurisuutta ihannoivaksi, jyrkäksi ja lyhytnäköistä yksilönvapautta yli pitkän tähtäimen ympäristövastuuta korostavaksi. (Esim: "autoiluoikeus, energiankulutusoikeus, lihansyöntioikeus, kulutusoikeus yli kaiken, "kohtuullistaminen on tiukkapipoisten ja hihhulien ekohippien hörinää").

Itse koen tärkeäksi, että yhdessä rajoitetaan ihmisille ja ihmiskunnalle (mukaan lukien tulevat sukupolvet ja muiden maiden asukkaat) haitallisia asioita (ylinopeusrajoitukset, ympäristölainsäädäntö, kestävään kehitykseen suuntaaminen, rikoslait, alkoholivero jne..) ja toisaalta annetaan mahdollisimman suuri yksilönvapaus sellaisten asioiden suhteen, joista ei ole yhteisölle haittaa (kuten nyt vaikka se, saako homopari adoptoida tai mennä keskenään naimisiin).

PerSujen vaaliohjelmassa "suomalaisuuteen" tehtiin linjauksia esimerkiksi ottamalla kantaa "postmodernia tekotaidetta vastaan", hieman kärjistetysti. Lisäksi nyt on tavoitteena (suomalaisuuteen vedoten) karsia kotikielen opetusta peruskouluista - vaikka sen tiedetään olevan varsin merkittävä seikka vieraan kielen oppimisen ja integroitumisen kannalta.
« Last Edit: April 28, 2011, 13:52:09 by Warda »

Annushka

• Guest
« Reply #38 on: April 28, 2011, 13:41:28 »
Nuo mainitsemani asiat (päihteettömämpi ja turvallisempi, suvaitsevampi ja kestävämmän kehityksen mukainen Suomi) ovat mielestäni tällä hetkellä jääneet liian vähälle huomiolle vaalipuheissa ja julkisessa keskustelussa.

Tämä päihteettömyyden argumentointi on nähdäkseni yhtä hyvä lähestymistapa kuin niiden vegaanien strategia, jotka ensimmäisenä esittävät lihansyöjille kaikesta lihasta luopumista. Ihmiset eivät oikein ikinä missään yhteiskunnassa/yhteisössä ole olleet päihteettömiä. Se on aika inhimillistä, että vintti halutaan välillä sekaisin, oli se sitten sienillä tai käyneillä rypäleillä. Epäilen hieman, että jos aineita ei olisi, ihmiset hakkaisivat itseään kivellä päähän kunnes hyväksi koettu sekavuuden tila olisi saavutettu. Päihteettömätkin ihmiset yleensä keksivät itselleen jotain addiktoivaa tekemistä, usein upoten siihen varsin fanaattisesti.

Lisäksi hyvä viini kohtuullisissa annoksissa on yksinkertaisesti nautinto, josta syystä itsekin hieman närkästyn päihteettömyydellä jeesustelemisesta.

Tietysti se on minustakin ongelma, että Suomessa se perseiden olalle vetäminen on maan tapa, yleistä, hyväksyttävää, jopa suotavaa ja kelpaa selityksenä mille typeryydelle tahansa. Halla-ahokin on tätä asennoitumista demonstroinut esimerkillisesti; hänestä maahanmuuttajien tekemät rikokset ovat vakavampia siksi, että niihin ei ole liittynyt alkoholia (tietysti tosin niissä hänen esimerkeissään tämä ei pitänyt edes paikkaansa, mutta joka tapauksessa).

Olen vain lähinnä sitä mieltä, että asenneilmapiirissä pitäisi tuosta siirtyä enemmän jonnekin sellaiseen kohtaan, jossa niin sanottu kohtuullinen käyttö ja - nyt käytän hassua ilmaisua - hyvä humala ovat niitä hyväksyttäviä asioita, ja yletön käyttö sekä yletön humala paheksuttavia. En nyt välttämättä pitäisi sitä täysin pahana, jos valistus esimerkiksi teineille lähtisi myös tällaisista lähtökohdista, sen melko epärealistisen absolutismin propagoimisen sijaan.

Offline Warda

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #39 on: April 28, 2011, 13:47:42 »
Noh noh, en minä tässä kohtuullisesta viininnautiskelusta luopumiseen yrittänyt yllyttää sentään!!
Tarkennusta: pakonomaisesta perjantai/lauantaikännäämisestä vapaa koti, jossa vanhemmat eivät örvellä kännipäissään lasten läsnäollessa eikä päihteettömänä oleminen ole ongelmallista. Kulttuuri, jossa voidaan keskustella syvällisiä myös ilman tuopillista eikä raittiutta tarvitse selitellä tällaisille: "ai etsä ookaan raskaana, no ota nyt vähän, älä oo tiukkis"!

p.s. Kamalan vaali/persuangstin ansiosta olen kyllä suunnitellut vappuna humalluttavani itsenikin parista lasillisesta punaviiniä, k-18 seurassa.  :) ;)  Edellisen kerran taisin vetää "perskännit" tasan 10 vuotta sitten...

edit: mutta tuollainen päihteettömyyslinjaus "vaalisloganina" toki ajaisi 99% kansasta muihin porukoihin... :P
« Last Edit: April 28, 2011, 13:54:11 by Warda »

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile
Sr, -suomalaisuus ei ole perussuomalaisuutta- = meidän mielestämme ne konservatiivisina ja muukalaisvihamielisinä näkemämme arvot, joita perussuomalaiset edustavat, eivät vastaa sitä, mitä pidämme suomalaisuutena. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että toki banderollin voin ymmärtää suppeamminkin ja se vaatisi avaamista, jotta aiheesta päästäisiin keskustelemaan. Mutta eikös tällaisten provolauseiden yhteydessä ole persulaisittain ollut tapana sanoa -sen tarkoitus on herättää tunteita ja keskustelua-?

En edelleenkään ymmärrä, miksi haluatte sotkea suomalaisuutta tähän koko touhuun. Miksette yksinkertaisesti järjestä mielenosoitusta, jossa sanotte vastustavanne 1) konservatiivisuutta (tämä kannattaa sitten määritellä vähän paremmin) ja 2) muukalaisvihamielisyyttä (tämä on jo suhteellisen hyvin määritelty), jos näitä aatteita haluatte vastustaa. Selvästikin Suomessa on suhteellisen iso joukko (no, ainakin 19% äänioikeutta käyttäneistä), joiden mielestä persujen linja vastasi heidän omaa linjaansa parhaiten tarjolla olleista. Jos se tuon joukon mielipide ei ole osa suomalaisuutta, niin mitä se on? Minulle ihan oikeasti tuosta lähestymistavastanne tulee mieleen joku Mikko Ellilä, joka on milloin mitäkin tahoa ollut syyttämässä maanpetturuudesta.

Sr, suhtaudutko -suomalaisuuteen - samoin kuin esimerkiksi käsitteeseen -ihmisarvo- sellaisena, kuin Halla-aho sen taannoin uutisoidussa linkityksessä kirjoitti? -Sosiaalisena konstruktiona- toisin sanoen? Mielestäni nämä abstraktit ja kulttuurisidonnaiset käsitteet ovat tässä suhteessa rinnastettavia ja molemmille voidaan sopia erilaisia -suomalaisuuden- tai -ihmisarvon- mittareita, mutta ne mittarit riippuvat siitä, mitä sovimme ja mitä asioita haluamme tarkastella. Se, millaiset mittarit näiden käsitteiden määrittelemiseksi valitsemme, kertoo arvoistamme: millaisen suomalaisuuden haluamme? Miten suhtaudumme ihmisen arvoon ja ihmisten yhdenvertaisuuteen - minkälaisilla mittareilla haluamme ihmisen arvoa mitata? Miten käsitys -suomalaisuudesta- tai -ihmisarvosta- vaikuttaa toimintaamme, lainsäädäntöömme ja siihen, miten suhtaudumme toisiin ihmisiin? Nämä kaikki ovat arvosidonnaisia asioita. Kyse ei ole luonnontieteellisin keinoin mitattavista ilmiöistä kuten -aineen tiheys- ai -ilman kosteuspitoisuus-.

Niin, minun pointtini on se, että suomalaisuuteen mahtuu useita mielipiteitä asioista. Sinne mahtuu konservatiivisuutta ja liberaalisuutta. Perusarvoista (vaikkapa siitä, mitä perustuslaissa pitää lukea), veikkaisin sinulla ja persuilla olevan käsitykset loppujen lopuksi hyvin lähellä toisiaan.

Minulle siitä, että haluatte eri mieltä olevan poliittisen ryhmän ajatukset rajata suomalaisuuden ulkopuolelle tulee mieleen joku natsitouhu, jossa poliittiset viholliset esitettiin koko isänmaan vihollisina.

Mitä PerSujen vaaliteeseihin tulee - luulen, että voisin teoreettisesti olla monestakin edes hitusen samaa mieltä, mutta käytännön tasolla toimintamallimme poikkeaisivat sangen jyrkästi (ainakin vaalikonetulosten perusteella). Jos sinua kiinnostaa, linkitä tänne toki PerSujen vaaliteesejä ja mielellään vastaavasti vaikka Vihreiden, niin voimme katsoa mistä olemme yhtä ja mistä eri mieltä.

Aivan, olen samaa mieltä, että sinun ja persujen ajatukset siitä, miten niihin tavoitteisiin päästään eroavat varmaan toisistaan. Pointtini oli kuitenkin se, että itse päämäärät eivät todennäköisesti loppujen lopuksi ole kovin kaukana toisistaan.

Tässä lainaus heti ohjelman alusta. Se määrittelee sen arvoperustan, jolle ohjelma (ainakin heidän itsensä mukaan) on rakennettu:
Perussuomalaisten toiminnan perustana ovat rehellisyys, oikeudenmukaisuus, inhimillisyys, tasa-arvo, työn ja yrittämisen kunnioittaminen sekä henkinen kasvu. Sukupolvet ylittävänä tavoitteenamme on kestävä kehitys kaikilla hyvinvoinnin mittareilla tarkasteltuna: Maamme tulee jättää uusille sukupolville sosiaalisesti, taloudellisesti, sivistyksellisesti ja ekologisesti sekä moraaliselta tasoltaan paremmassa kunnossa kuin se on tänä päivänä.

Olen kiinnostunut, oletko tuosta arvoperustasta yhdenkään osan suhteen eri mieltä. Ovatko tuossa mainitut asiat niitä, joita et halua suomalaisuuteen yhdistää?

Offline Warda

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #41 on: April 28, 2011, 14:04:32 »
Sr, tuon alimmaiseksi laittamasi voin allekirjoittaa, mutta lisäisin siihen sen, etten näe eettisesti oikeutetuksi edellyttää tuohon "monokulttuurisuuden" ihannetta (joka useilla persuilla tosiasiallisesti on) enkä tekopyhää vaatimusta "suljetaan rajat kehitysmaiden köyhiltä, etteivät tule tänne suuren hiilijalanjäljen Pohjoiseen" sen sijaan, että oltaisiin itse valmiit pienentämään omaa kulutusta piirunkaan vertaa saati lisäämään sitä apua "paikan päälle".

Vaalikoneiden ja persujen blogikirjoitusten perusteella en ole havainnut muuta pitkän tähtäimen kannanottoa kestävän kehityksen suhteen kuin juuri tuon "synnyttäkööt kotimaissaan eikä täällä" - ajatuksen sekä - muutamilla ehdokkailla kuulemma, kiitettävän kriittistä suhtautumista GMO-viljelyyn.

Vastavuoroisesti toivoisin, että kertoisit mitä mieltä olet itse näistä:

http://www.vihreat.fi/node/1337

edit: miksi haluatte sotkea suomalaisuutta tähän...
SUomalaisuus on asia, josta tulisi keskustella lisää. Mitä suomalaisuus on? Mitä haluaisimme sen olevan? Mitä emme halua sen olevan? Missä vaiheessa mamu kelpaa suomalaiseksi?
Toistaiseksi persut ovat toitottaneet, etteivät halua tänne mitään "epäsuomalaisuutta" eli mamuja, "kaiken maailman kyykkijöitä ja ulisevia musulmaaneja, neekereitä jotka osaavat rajalla sanopa vain"turvapaikka"!...(lisäksi tietenkin Halla-Ahon akateemiselle kielelle käännetyt bloggaukset aiheesta.)

Tämä miekkari ei edelleenkään ole minun ideoimani, toivon luonnollisesti että vastaisuudessa saadaan vieläkin parempia - mitä itse ehdottaisit sellaiseksi miekkariksi, jonka voisimme persujen kanssa yhdessä järjestää? Ideoita otetaan vastaan... :D
« Last Edit: April 28, 2011, 14:12:00 by Warda »

Offline Warda

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #42 on: April 28, 2011, 14:17:16 »
Maamme Maapallomme tulee jättää uusille sukupolville sosiaalisesti, taloudellisesti, sivistyksellisesti ja ekologisesti sekä moraaliselta tasoltaan paremmassa kunnossa kuin se on tänä päivänä.

Tuon yhden, mielestäni varsin merkittävän sanan muuttaisin tuosta.

Timo Anttila

• Guest
« Reply #43 on: April 28, 2011, 14:31:53 »
Ja noin ylipäätään sanoisin, että vielä ei ole miekkareiden paikka. Jos olisin vinalainen, vihreä tai vasemmistolainen, malttaisin odottaa hiukan kunnes persut maybe repäisevät jotankin muutakin kuin että tulevat vain valituiksi.

Toki, jos suuri anti-sankarini, poliittinen "muusani" ja kukkahattujen erikoisasiantuntija, KANSANEDUSTAJA Jame Hirvisaari innostuu aukaisemaan suunsa...

Offline Sam Karvonen

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #44 on: April 28, 2011, 14:55:05 »
Arvokonservatismi tarkoittaa perinteisten arvojen vaalimista. Perinteiset suomalaisarvot edustavat pitkälti kristillistä arvoperimää eräänlaisella olosuhteiden pakottamilla työn, sisun ja omatoimisen selviytymisen luonnonarvoilla höystettyinä. Arvokonservatismin periaatteellinen vastustaminen kuulostaakin lähinnä fanaattiselta ja typerältä. Jos perinteisissä arvoissa on joitakin jotakuta ryhmää erityisesti häiritseviä yksittäisiä arvo-otaksumia, esimerkiksi perinteinen avioliittokäsitys, lienee viisaampaa profiloitua yksittäisten arvo-otaksumien vastustajana kuin arvokonservatismin vastustajana. Jälleen ääripäät rakentavat positionsa toisiaan peilaten, eikä asioiden moniulotteisuutta itsenäisesti harkiten.

Vihreän virhepäätelmä: Koska persut väittävät edustavansa arvokonservatismia, SIIS, persut edustavat arvokonservatismia.
Persujen virhepäätelmä: Koska vihreät väittävät edustavansa moniarvoisuutta, SIIS, vihreät edustavat moniarvoisuutta.

Fakta #1: Persut eivät edusta arvokonservatismia vaan keskimäärin haistattavat kristillisille arvoille.
Fakta #2: Vihreät eivät edusta moniarvoisuutta vaan sangen ehdotonta yksiarvoisuutta, jonka kyseenalaistajia ei lasketa suomalaisiksi.

EDIT: Tekstiä siivottu ärräpäistä.
« Last Edit: April 28, 2011, 15:05:34 by Sam Karvonen »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)