Author Topic: Tervetuloa  (Read 38160 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kullervo Kalervonpoika

• Guest
Re: Tervetuloa
« Reply #15 on: April 05, 2010, 14:01:07 »
1. Loukkaavien ja halventavien termien käyttöä tulisi kontrolloida erityisen tarkasta, jos se ei erityisesti kuulu juuri aiheeseen. Se saa aina voorumin kuin voorumin näyttämään kuvottavalta.
2. Propagandan ja puolueiden mainostamisen tulisi olla rajoitettua. Keskustellaan vain asioista itsestään.
3. Toisten kirjoittajien älyllisten ominaisuukien arvostelu tulisi olla kiellettyä.

Nämä nyt lienevät jo selkeitä asioita, joista ei liene epäselvyyttä.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
    • View Profile
« Reply #16 on: April 09, 2010, 19:51:17 »
OHJEISTUSTA RASISMI-SANAN KÄYTT––N TÄLLÄ FOORUMILLA

Jos käytät sanaa RASISMI, määritä ensin, miten termin ymmärrät ja jos mahdollista, viittaa johonkin jo valmiiksi tehtyyn (viralliseen) määritelmään.

Hieman apua:

Jos ymmärrät rasismin tarkoittavan vain

A) suppeasti "rotuun perustuvaa syrjintää" (vrt. apartheid, rotuerottelu, genetiikka) eikä esimerkiksi

B) etnisyyteen, kieliryhmään, kulttuuriin, etnis-uskonnolliseen ryhmään tai ylipäätään muunmaalaisiin kohdistuvaa syrjintää muutoinkin kuin ajatuksen tasolla, ilmaise tämä selkeästi.

Jos taas pidättäydyt akateemisessa, laajemmassa ja yleisemmässä rasismi-käsitteessä, pyri määrittelemään mahdollisimman tarkasti, viittaatko puheenvuorossasi rasismi-sanalla piilorasismiin, avoimeen rasismiin, arkipäivän rasismiin, rasistiseen ilmapiiriin, rasistiseen asenteeseen, huumoriin verhottuun rasismiin, tiedostamattomaan rasismiin,  kulttuurirasismiin tms. Toivottavaa myös on, että perustelet kantasi konkreettisin esimerkein, etkä syytä rasismista ketään tyyliin "Erkki on rasisti koska on erkki, kaikkihan sen tietävät".

Jos joku ilmiö, väite, toiminta, ajatusmalli tai puheenvuoro taas mielestäsi EI ole rasistinen ja tuot sen esiin, olisi hyvä että perustelisit näkökantasi aivan samoin. Ei siis "mokuttaja ei ole rasisti koska mokuttaja, kaikkihan sen tietävät" -tyyliin. Hra jsa Rva Kaikk EI nimittäin lähtökohtaisesti omaa telepaattisia kykyjä EIKÄ ymmärrä sinua oikein.

Sukupuoli- ja ikärasismi ovatkin jo hieman erityyppisiä "rasismeja", eikä niiden määrittelyssä ole ollut ongelmia. 

Suotavaa olisi myös, että teet vähintäänkin itsellesi eron käsitteiden ENNAKKOLUULO ja VÄÄRINKÄSITYS eli VÄÄRÄ ENNAKKOTIETO välille. Omien ennakkoluulojen ja väärinkäsitysten mahdollisuuden tiedostaminen on edellytys onnistuneelle dialogille. Jos tämä ei sinua kiinnosta, ilmoitathan uutta aihetta avatessasi pyrkiväsi nimenomaan väittelyyn, etkä dialogiin. Suotakoon siis väittelystä nauttiville myös väittelyn suoma tyydytys.

JOS KYSYTTÄVÄÄ/HALUATTE TARKENNUKSIA, KYSYKÄÄ JA KOMMENTOIKAA.
:)
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Sunna Sari

• Newbie
  • *
  • The only real valuable thing is intuition
    • View Profile
« Reply #17 on: August 15, 2010, 13:03:30 »
Lyhyt ja ytimekäs esittelysivusto tosiaankin olisi paikallaan.

Listaisitteko mahdollisimman tiiviisti toiveitanne. Mitä Todellisuus.org voisi parhaimmillaan olla, millaiseksi sitä ei haluta? Millaisen sivustomme haluamme siis tästä saada aikaan? Tavoitteet? Arvot?

Hei kaikille ja olen tosissaan positiivisesti yllättynyt täällä esiintyvästä keskusteluntasosta. Upea lukea puolesta ja vastaan, olkoonkin kuinka arka asia ja todeta että voi näistä puhua ilman hirviää "sotaa" .

Mukavaa että on oikeasti asiantuntijoita ja lisää maustetta varmaankin tuo sekin että on meitä "taviksia" esittämässä ns tyhmiä kysymyksiä. Minä olen sellainen uskonnoista vapaa ihminen mutta sallin mielessäni jokaiselle sen oikeuden harjoittaa mitä uskontoa tykkää. Mutta leimaamalla ja luulemalla asioita, sitä levitetään väärää tietoa ja kohta nämä luulot muuttuvat meillä "oikeaksi" tiedoksi.  Nyt on jo aika keskustella asioista ja ainahan ihmiset eivät voi olla samaa mieltä mutta onhan totuuskin oikeastikin olemassa.

Hyvin sanottuna että kun etsit vihreää väriä ja et sitä löydä, et välttämättä löydä myöskään sitä punaista väriä joka on siellä  kaikessa hiljaisuudessaan aina ollut. Se että etsii jotain omaa totuutta, ei välttämättä löydä sitä oikeaa totuutta. Näin sanottiin jossain australiaa koskevassa ohjelmassa ja se jäi niin hyvin mieleeni että sitä voi soveltaa myös moneen muuhun.

Sivusto on hyvä ja raikas tuulahdus erittäin tunkkaiselle mamu ja islamin pelotteiselle keskustelulle.

Ihan hyvä olisi saada esitellä myös jotain itsestään ja lukea muidenkin esittelyjä sillä kyllähän se aina kiinnostaa kenen kanssa sitä ollaan sopassa.

Minä olen tämmönen hämmentäjä...mutta hämmentäkää te minua myös!
Miksi tyytyäolemaan hankala kun pienellävaivalla voi olla täysin mahdoton?

Offline Eero

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #18 on: August 23, 2010, 21:17:39 »
Listaisitteko mahdollisimman tiiviisti toiveitanne. Mitä Todellisuus.org voisi parhaimmillaan olla, millaiseksi sitä ei haluta? Millaisen sivustomme haluamme siis tästä saada aikaan? Tavoitteet? Arvot?

Niin, kai tässä vähän on ilmassa Homma-vastaisuutta. Eli olisi kiva kuulla anonyymeiksi jääneiden perustajien kannanotto.

Itse olen nelikymppinen, kotoisin maalta ja asun pääkaupunkiseudulla. Olen akateemisesti koulutettu, kielistä ja tähtitieteestä kiinnostunut monikielisessä ympäristössä toimiva toimistotyöläinen. Maahanmuuttomielipiteet: en vastusta siirtotyöläisiä enkä rauhallisia pakolaisia, mutta en halua ainuttakaan islamistia. Vastustan jyrkästi lammasmaisuutta tuontikulttuuriongelmien edessä: pakkoavioliitot, ghettoutuminen, ympärileikkaus, varsinkin naisten ja kotona tehty, lasten sieppaaminen ulkomaille eroriitojen yhteydessä, verikosto, jengiytyminen ja niin edelleen. En halua että siirtolaisia käytetään hyväksi, mutta jos työehdot ovat kunnossa, minulla ei ole mitään muuttajia kohtaan. Odotan kohtuullista integroitumista -- vähintään suomen tai englannin taito, koulun käyminen ammattitutkintoon saakka, asuminen omistusasunnossa, jne.

Hei kaikille ja olen tosissaan positiivisesti yllättynyt täällä esiintyvästä keskusteluntasosta. Upea lukea puolesta ja vastaan, olkoonkin kuinka arka asia ja todeta että voi näistä puhua ilman hirviää "sotaa" .

Voi toki. Keskustelussa ei tarvitse olla edes samaa mieltä kunhan kunnioittaa toista.

Nyt vain kun joku esimääritetty toleranssiraja ylitetään, mitään kunnioitusta ei ole. Jungneria haukutaan Vihreässä Langassa Meriläisen voimin persunnuolijaksi. Mäki-Ketelästä on tullut yhden SK:ssa julkaistun haastattelun jälkeen osalle Hommafoorumin kirjoittajista Thorsin kaltainen epähenkilö. Tätä rataa. Periaatteessa mukavat ihmiset tulevat täysin monomaanisiksi, kun he alkavat pelätä toisten liittoutuneen heitä vastaan.

Sivusto on hyvä ja raikas tuulahdus erittäin tunkkaiselle mamu ja islamin pelotteiselle keskustelulle.

Raikkaaseen keskusteluun tarvitaan kaksi osapuolta, joiden pitää vielä edustaa eri näkemyksiä. Jos raikas on synonyymi sille, että Vihavaisen tyyppiset ihmiset eivät ole tervetulleita, niin se ei sitten ole enää keskustelua.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
    • View Profile
« Reply #19 on: October 26, 2010, 23:58:13 »
Mukavaa, että esittelit itsesi Eero, tervetuloa! (Hauskaa, jos muutkin innostuisivat esittäytymään).

Vaikeaa arvioida, mitä tarkoitat "Vihavaisen kaltaisilla" saati sitä, kokeeko täällä joku itsensä sellaiseksi (ja siksi torjutuksi).

Maahanmuuttomielipiteet: en vastusta siirtotyöläisiä enkä rauhallisia pakolaisia, mutta en halua ainuttakaan islamistia. Vastustan jyrkästi lammasmaisuutta tuontikulttuuriongelmien edessä: pakkoavioliitot, ghettoutuminen, ympärileikkaus, varsinkin naisten ja kotona tehty, lasten sieppaaminen ulkomaille eroriitojen yhteydessä, verikosto, jengiytyminen ja niin edelleen. En halua että siirtolaisia käytetään hyväksi, mutta jos työehdot ovat kunnossa, minulla ei ole mitään muuttajia kohtaan. Odotan kohtuullista integroitumista -- vähintään suomen tai englannin taito, koulun käyminen ammattitutkintoon saakka, asuminen omistusasunnossa, jne.

Tässäpä luettelitkin jo joukon meille kaikille Hommaa lukeneille varsin tuttuja maahanmuuttoon liittyviä lieve-ilmiöitä. Hienoa, jollet tästä listasta huolimatta näe maahanmuuttoa ensisijaisesti listassa kuvattuna ilmiönä.

En usko, että kukaan täällä keskustelleista haluaa minnekään ainuttakaan islamistia. Kuinkakohan moni islamilaisista maista muuttaneista sellaisia tänne (tai minnekään) mahtaisi haluta?

Miksi odotat, että maahanmuuttajien pitäisi onnistua hankkimaan itselleen omistusasunto? Hieman rankka vaade, mielestäni. Pitäisikö kaikkien suomalaistenkin (han-argumentti) onnistua samaan? Onko omistusasunto "kunnon kansalaisen" mitta?
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Louhi

• Guest
« Reply #20 on: April 17, 2011, 21:48:46 »
Olen nyt vähän aikaa jätistellyt sekä kuulostellut tämän palstan kommentointia. Enimmäkseen täällä jaarittelee kaksi monisanaista tyhjänpuhujaa, joiden sisällöttömällä hölötyksellä ei ole edes viihdearvoa. Yhtään perusteltua argumenttia en ole lukenut niin, että äänestän tyhjää vetäytymällä tältä planeetalta. Toivotan kivutonta kasvua aikuisuuteen.  :-*

Offline Ilkka

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #21 on: April 21, 2011, 00:00:47 »
Meikäkin nyt esittäytyy 4 siiderin laitamyötäisessä, 3. postaukseni tänne:

Seuraillut noin vuosikymmenen tätä härdelliä tämän maahanmuuttoscenen yms. kanssa. Poliittiselta vakaumukseltani olen kovasti matkannut liberaalista konservatiiviseen suuntaan ihan iän myötä mikä normaalia lieneekin.

Olen ulkosuomalainen enkä ole ollenkaan varma tulenko enää vakituisesti asumaan Suomessa. Tämä ei liity mitenkään viimeisimmän eduskuntavaalin tulokseen vaikka sillä olisikin mukava revitellä tyyliin: "Nazit voittivat ja aion jättää Suomen - kuluu viikko - "Katsokaa nyt, asun oikeasti nyt ulkomailla, haluatteko todistusaineistoa, täh?".

Äänestin itseasiassa edustajistossa Halla-ahoa viimeisimmissä vaaleissa ja se oli ihan siitä keskustelunavauksesta johtuvaa sympatiaa, Jussi oli siinä mielessä oikeassa että asiasta oli tullut tabu, hyvä että tuuletti asiaa. En kuitenkaan missään nimessä halua että asiat polarisoituisivat niin että kansalaiset ryhtyisivät kärhämöimään keskenänsä, tiukka keskustelu aiheesta on sen sijaan aina tervetullutta.

Harri

• Guest
« Reply #22 on: April 21, 2011, 00:11:26 »

Äänestin itseasiassa edustajistossa Halla-ahoa viimeisimmissä vaaleissa ja se oli ihan siitä keskustelunavauksesta johtuvaa sympatiaa, Jussi oli siinä mielessä oikeassa että asiasta oli tullut tabu, hyvä että tuuletti asiaa. En kuitenkaan missään nimessä halua että asiat polarisoituisivat niin että kansalaiset ryhtyisivät kärhämöimään keskenänsä, tiukka keskustelu aiheesta on sen sijaan aina tervetullutta.

Suosittelen kirjaa Hallan vaara. Tästä käy oivasti ilmi, että eduskunnassamme maahanmuutosta raivoavia öyhöttäjiä on ollut vuosikausia ennen Halla-ahoa. Halla-aho onnistui keräämään ympärilleen nettiajan kultin korottamalla törkeydet kymmenenteen potenssiin ja onnistuneella viholliskuvan maalaamisella kera väkivaltafantasioiden. Tuuletus my ass.

Offline Demonisoitu

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #23 on: April 21, 2011, 00:14:47 »
Poliittiselta vakaumukseltani olen kovasti matkannut liberaalista konservatiiviseen suuntaan ihan iän myötä mikä normaalia lieneekin.

Ai koska Churchill? Eikös nuorena olla perinteisesti aikaslailla konservatiisempia, vanhemmiten sitten liberalisoidutaan kun ei olla enää niin epävarmoja, itse ainakin vaalin perinnöksi saamiani käsivarsinauhoja ja mitaleja viimeksi joskus 14-vuotiaana. Autoritääriset persoonat asia erikseen, hehän ovat konservatiiveja vanhempina ja nuorempina lähinnä, eksyksissä.

Offline Kourumies

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #24 on: April 21, 2011, 00:18:44 »
Suosittelen kirjaa Hallan vaara. Tästä käy oivasti ilmi, että eduskunnassamme maahanmuutosta raivoavia öyhöttäjiä on ollut vuosikausia ennen Halla-ahoa. Halla-aho onnistui keräämään ympärilleen nettiajan kultin korottamalla törkeydet kymmenenteen potenssiin ja onnistuneella viholliskuvan maalaamisella kera väkivaltafantasioiden. Tuuletus my ass.

Se minkä Halla-aho on tuonut keskusteluun, on ihmisoikeuksista piittaamaton ja epäinhimillistävä tapa keskustella pakolaisista ja vähemmistöistä yleensäkin. Lisäksi miehen tausta on sen tason höyrypäisessä äärioikeistoskenessä, jossa ei muuta tehdäkään kuin fantasioidaan toista mieltä olevien murhaamisella. Tämän skenen puhetavat hän on valtavirtaistanut.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Annushka

• Guest
« Reply #25 on: April 21, 2011, 00:20:14 »
Poliittiselta vakaumukseltani olen kovasti matkannut liberaalista konservatiiviseen suuntaan ihan iän myötä mikä normaalia lieneekin.

Ai koska Churchill? Eikös nuorena olla perinteisesti aikaslailla konservatiisempia, vanhemmiten sitten liberalisoidutaan kun ei olla enää niin epävarmoja, itse ainakin vaalin perinnöksi saamiani käsivarsinauhoja ja mitaleja viimeksi joskus 14-vuotiaana. Autoritääriset persoonat asia erikseen, hehän ovat konservatiiveja vanhempina ja nuorempina lähinnsä, eksyksissä.

Onko tähän jotain tällaista sääntöä? Itse huomaan olevani joissain asioissa konservatiivisempi ja joissain liberaalimpi kuin parikymppisenä. Sillä lienee paljon tekemistä sen kanssa, että jotkut asiat ovat poistuneet koskettamasta omaa elämää ja toisaalta moni aikaisemmin kaukaiselta tuntuva kysymys on käynyt jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Joistakin kysymyksistä on lakannut vain yksinkertaisesti välittämästä.

Käsittääkseni nuoren nuivasukupolven nousu periaatteessa oli luettavissa jo 90-luvun lopun tai vuosituhannen vaihteen nuorisotutkimuksista, joissa teinien arvokonservatismi ja materialismi nousivat melko selkeinä piikkeinä esiin. Nuorisoaatteet ovat myös ympäristönsä tuotteita.

Offline Ilkka

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #26 on: April 21, 2011, 01:25:34 »
Katsotaan mitä tapahtuu. Olemme kaikki viisaampia muutaman vuoden kuluttua.

Asia mikä on selkeä on se että Halla-aho on nyttemmin ryhtynyt ratsastamaan populismin aallonharjalla koska sille kerran kysyntää oli. Aika näyttää avautuiko tässä nyt sitten Pandoran lipas vai mikä onkaan lopputulos.

Mutta tosiaankin nyt itsekullekin hyviä öitä :)

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #27 on: April 21, 2011, 13:45:41 »

Ai koska Churchill? Eikös nuorena olla perinteisesti aikaslailla konservatiisempia, vanhemmiten sitten liberalisoidutaan kun ei olla enää niin epävarmoja, itse ainakin vaalin perinnöksi saamiani käsivarsinauhoja ja mitaleja viimeksi joskus 14-vuotiaana. Autoritääriset persoonat asia erikseen, hehän ovat konservatiiveja vanhempina ja nuorempina lähinnä, eksyksissä.

Itselleni ei tule mieleen yhtään vallankumousta, joka olisi vanhusten tai edes keski-ikäisten aikaansaannosta. Nytkin P-Afrikassa ja Lähi-idässä juuri nuoret ovat panemassa maitaan uuteen uskoon.

Oma käsitykseni on se, että nuorilla on "varaa" olla vallankumouksellisia ja ajatella uusia ajatuksia, koska ei ole perhettä, omaisuutta eikä oikein muutakaan menetettävää. Kun noita kertyy, ihmiset tulevat varovaisemmiksi ja halukkaampina pysyä vanhassa. Ehkä tuo 14 vuotta on väärä vertailukohta. Siinä vaiheessa varmaan vielä tosiaan vanhempien vaikutus ajatteluun voi olla merkittävässä asemassa. Itse ajattelisin liberalismin ja etenkin radikaalien ajatusten kannatuksen kukoistavan jossain 18-25-vuotiaana ja sitten siitä vähitellen hiipuvan.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline Ilkka

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #28 on: April 27, 2011, 00:11:08 »
Mulle juuri suositeltiin erästä hyvää Churchilista kertovaa leffaa, Storm something... huomenna sen saan.

Ottakeehan rauhallisesti, nyt on hyvä vuosi :)

Annushka

• Guest
« Reply #29 on: April 27, 2011, 16:42:21 »
Mulle juuri suositeltiin erästä hyvää Churchilista kertovaa leffaa, Storm something... huomenna sen saan.

Ottakeehan rauhallisesti, nyt on hyvä vuosi :)

Ei tämä tähän mennessä erityisen hyvä vuosi ole ollut.