Author Topic: Diasporayhteisö ja sota  (Read 15669 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #60 on: April 09, 2010, 09:58:39 »
Koraanin tapauksessa se on kuvaus. Moraalia yhtä kaikki. Ja mitä tulee shari'aan, Suomen lakiin, shari'an ja suoran polun yhtymäkohtiin ja eroihin, meillä on vielä paaaaaljon opiskeltavaa.  ;)

Tähänastisen perusteella rohkenisin esittää omana arvionani, että asia on sinulla varsin hyvin hallussa. Verrattomasti paremmin kuin tuolla yhden rivin vastineisiin tyytyvällä omatekoisella käännynnäisellämme, jolla tosiaan on vielä paljon opiskeltavaa.

Nyt taidan kokeilla, miten se lukitusominaisuus toimii näin rivipostittajan asettamana.

InÅ¡āllāh,

J. J.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota
« Reply #61 on: June 09, 2013, 12:51:36 »
Joskus on hyvä muistella sitäkin, mitä on varhemmin sanottu ennen kuin käy avaamaan uutta ketjua. Jussi J. puhuu tässä "Diasporayhteisöstä ja sodasta vanhassa kotimaassa". Sopinee kuitenkin, että päivittäisimme yli kolme vuotta vanhaa juttua käänteellä, että lähdetäänkin sotia ropsauttelemaan aivan tuntemattomaan maahan.

Kaikki eivät halua tilata Hesaria tai edes hyödyntää viittä ilmaista artikkelia viikossa tai eivät edes suostu lukemaan, mitä siellä sanotaan. Otan vapauden poikkeuksellisesti kopioida Tommi Niemisen jutun kokonaisuudessaan, kuvitus löytyy sitten Hesarista. Aatos siellä jossakin minua armahtakoon.

Quote from: HS, Sunnuntaina, Ension päivänä 9.6.2013:


Espoolainen nuori mies lähti salaa Syyrian sotaan

22-vuotias Muhammad lähti salaa Syyriaan, koska hän haluaa puolustaa uskonveljiään. Miksi urheileva nuori mies Leppävaarasta halusi sotimaan maahan, jota hän ei edes tunne?


9.6.2013 8:27 Tommi Nieminen
 

Muhammad on aika tavallinen kaveri Espoosta.

Hän on 22-vuotias ja kotoisin Leppävaarasta, ehta suomalainen.

Hänen perheensä muutti Suomeen Somaliasta vuonna 1993, kun Muhammad oli vain kaksivuotias.

Viime joulukuusta asti Muhammad on ollut - hissun kissun - Syyriassa. Siellä käydään kolmatta vuotta sekavaa ja äärimmäisen väkivaltaista sisällissotaa tai kansannousua, jossa on kuollut arvioijasta riippuen jo 70 000-120 000 ihmistä.

HS:n tietojen mukaan Muhammad on liittynyt Pohjois-Syyriassa ääriuskonnolliseen ryhmään, joka taistelee Syyrian presidentin Bashar al-Assadin hallintoa ja armeijaa vastaan. Hän on yksi arviolta noin 600 eurooppalaisesta, jotka ovat lähteneet kahden viime vuoden aikana rintamalle Syyriaan, kuka mistäkin syystä.

Yksi niistä on puolustaa uskonveljiä diktatorisena ja vääräuskoisena pidettyä presidenttiä ja tämän hallintoa vastaan.

Joulukuussa 2012 Muhammad jätti Suomen. Hän nousi lentokoneeseen Helsinki-Vantaalla ja päivitti Facebookiin englanniksi: Hyvästi Suomi!

Päivitykseen tuli 15 vastausta, joista osassa kysytään yllättyneenä, minne Muhammad on matkalla.

Seuraavana päivänä hän vastasi: Olen Turkissa.

Joulukuun 13. päivänä Muhammad latasi Facebook-sivuilleen kännykällä ottamansa valokuvan itsestään lentokoneessa. Finnairilla on suora lento Helsingistä Antalyaan Turkin etelärannikolle, johon Muhammad mahdollisesti lensi. Hän soitti internetpuhelun Turkista äidilleen, mutta ei äidin pyynnöstä huolimatta suostunut näyttäytymään webkamerassa.

Turkista Muhammad jatkoi muutaman päivän kuluttua junalla ja bussilla Syyriaan. Suurin osa ulkomaalaisista on mennyt sodan aikana Syyriaan ilmeisesti Bab al-Hawan raja-aseman kautta.

Se, mitä kaikkea Muhammad teki Syyriassa tammi-helmikuussa 2013, on osin hämärän peitossa.

Facebook-sivuaan Muhammad päivitti maaliskuun 1. päivänä. Se on ylipäätään hänen ensimmäinen päivityksensä suomeksi, ja siitä puuttuu aiempien viestien itsevarmuus.

Heii. Sendatkaa mahdollisimman nopeest tarviin.. - - - - tass.. tarviin mutsin nuero ... taa viesti menee - - - perheel, Muhammad kirjoittaa.

Sendatkaa on nuorisokieltä ja tarkoittaa "lähettäkää". Viestiin tulee nopeasti kahdeksan vastausta. Hän saa äitinsä ja monen muun perheenjäsenen numeron.

On selitys sille, ettei Muhammadilla ollut äitinsä numeroa. Muhammad soitti kotiin viimeksi 7. huhtikuuta ja kertoi siskolleen, että hänen passinsa ja kännykkänsä oli otettu pois. Todennäköisesti ne oli takavarikoinut jokin aseellinen islamistiryhmä, johon Muhammad oli liittynyt.

"Kyselimme, että mitä kuuluu", sisko kertoo. "Hän sanoi, ettei tule takaisin Suomeen, että häneltä on otettu passi ja kännykkä pois, varmuuden vuoksi, etteivät he lähtisi sieltä."

Etteivät he lähtisi? Onko siellä muitakin Suomesta?

Muhammad ei ole kertonut, missä tarkalleen hän on Syyriassa eikä sitä, keiden kanssa. Mutta joukossa on perheen mukaan muitakin Suomesta tulleita.

"Hän soitti jonkun toisen kännykästä nopeasti, puhui alle viisi minuuttia", sisko sanoo. "Hän sanoi olevansa siellä, koska haluaa auttaa muslimeja, joita tapetaan. Ensin hän on oppimassa uskontoa ja sitten lähtee sotimaan. Hän sanoi, ettei tule enää takaisin Suomeen. Minun mielestäni se kuulosti siltä, että häntä pakotetaan olemaan siellä, vaikka hän esitti puhelimessa kovaa."

Siskon mielestä Muhammad kuulosti puhelimessa "kuin aivopestyltä", kun hän puhui uskonnosta.

"Se puhui kuin asiantuntija", sisko sanoo. "Se on tosi kauheata, mutta mitä me voimme tehdä? Se sanoi, että voimme mennä sinne Syyriaan tapaamaan häntä."

Suomesta on lähtenyt sodan aikana Syyriaan "selvästi toistakymmentä" ihmistä ja "yli puolet heistä pyrkii osallistumaan jonkin radikaaliryhmän toimintaan", Supon eli suojelupoliisin terrorismiasiantuntija Tuomas Portaankorva kertoo.

Hyvin supomaisesta ilmaisusta voi päätellä, että Syyrian radikaaliryhmissä on Supon tietojen mukaan ollut 7-9 Suomesta lähtenyttä.

Mitä heistä tiedetään?

Portaankorva kertoi Twitterissä 5. maaliskuuta, että Syyriaan lähteneet ovat "pääosin nuorehkoja miehiä, muutama nainen, kansalaisuudet vaihtelevat".

Aiemmin Supo on kertonut, että pääosa Suomesta lähteneistä on ensin lentänyt Helsingistä Turkkiin ja jatkanut sieltä junalla ja busseilla rajan yli Pohjois-Syyriaan, ilmeisesti Aleppon alueelle. Paljon enempää Supo ei kerro. Portaankorva korosti Twitterissä, että Supon arkistot ovat salaisia 60 vuotta, mutta hän esitti toiveen, että siviilitutkijatkin penkoisivat asiaa.

Pengotaan sitten.

Olisi varmasti kaikkien etu, että Muhammad ja muut suomalaiset saataisiin pois Syyriasta. Kaikin tavoin ehjinä.

Brittiläisen King's Collegen raportissa huhtikuun alussa kerrottiin, että Suomesta olisi Syyriaan lähtenyt 13 taistelijaa. Raportin tehnyt tutkija Aaron Y. Zelin kuitenkin kertoo, että hänen tietonsa suomalaisista perustuvat yksinomaan suomalaismedian julkaisemiin tietoihin. Kuinka Zelin siis päätyi juuri 13:een?

Suomalaismedian uutiset, joissa kerrottiin Supon todenneen ainakin kymmenen lähteneen Suomesta Syyriaan, käännettiin englanniksi muotoon "tusina suomalaista". Siihen Zelin lisäsi vielä ruotsalaisen Kamal Badrin, jolla on suomalainen äiti.

Keitä Supo laskee niihin "noin kymmeneen" henkilöön, joista se on kertonut?

"Me olemme määrittäneet siten, että kyseessä on pysyvästi Suomessa asuva radikaali-islamisti, joka on osallistunut aseelliseen koulutukseen tai taisteluihin tai muuten ollut alueella kontaktissa aseellisiin joukkoihin", sanoo suojelupoliisin viestintäpäällikkö Liinu Lehto.

Portaankorva kuitenkin korostaa, että osa heistä saattaa olla puhtaasti humanitaarisissa hommissa. Lähteneissä on sekä maahanmuuttajataustaisia että kantasuomalaisia.

"Me tiedämme, että osa heistä on ehtinyt matkustaa jo edestakaisin Suomen ja Syyrian välillä. Jos kokemus on ollut heille positiivinen, he sitten pyrkivät rekrytoimaan uusia lähtijöitä", Portaankorva sanoo.

Syyriaan meno ei sinänsä ole vaikeaa. Helsingistä on suoria lentoja Turkkiin, josta pääsee rajan yli melko helposti. Rahaakaan nuori ei tarvitse kuin parituhatta euroa.

"On puhuttu sellaisesta, että otetaan pikavippi ja ollaan jo illalla siellä taisteluissa", Supon Liinu Lehto sanoo.

Kuvajournalisti Niklas Meltio on käynyt sodan aikana Syyriassa kuusi kertaa. Suomesta lähteneisiin taistelijoihin hän ei ole törmännyt, mutta eräs Aleppossa asuva syyrialainen jihadisti väitti Meltiolle, että hänellä on joukoissaan kaksi suomalaista.

"Hän sanoo opettavansa heille arabiaa ja Koraania, mutta en saanut koskaan varmistetuksi sitä", Meltio sanoo.

Muutama kantasuomalainen palkkasotilaaksi haluava on Meltiolle soitellut. "Tällaisia sotahulluja, mutta en ole kuullut, että heitä olisi sinne lähtenyt. Yksi heistä kyseli, mitä mieltä olen kapinallisista, mitä mieltä hallituksesta. Hän sanoi olevansa menossa sinne, muttei tiedä, kummalle puolelle", Meltio kertoo.

Myös Supon Portaankorva vahvistaa, että palkkasotilaista on kuultu: "Tiedetään, että se on yksi motivaatiotausta joillekin Suomesta lähteneistä. On ajatuksia ainakin, että pyrkivät sellaisiin tehtäviin."

Muhammad teki päätöksen lähdöstä Syyriaan viimeistään marraskuussa 2012.

Silloin hänen Facebook-sivunsa sai täysin uusia sävyjä. Hän aktivoitui ensimmäistä kertaa elämässään sosiaalisessa mediassa ja alkoi vihjailla, mitä hän aikoi tehdä.

27. marraskuuta 2012 hän vaihtoi sivujensa profiilikuvaksi Anwar al-Awlakin kuvan. Yhdysvaltojen lennokki-iskussa syyskuussa 2011 kuollut al-Awlaki oli terroristijärjestö al-Qaidan radikaali saarnaaja, "internetin Osama bin Laden".

Anwar Al Awlaki. Päästäköön Allah sinut paratiisiin, Muhammad on kirjoittanut englanniksi.

Hän laittoi sivulleen myös linkin seitsenminuuttiseen propagandavideoon, jossa Syyrian sota nähdään puhtaasti uskonnollisena taisteluna.

Marraskuun 28. päivänä 2012 hän kirjoitti Facebookiin: Jos Jumala suo, niin pian. . .
Ja sitä seuraavana päivänä, 29. marraskuuta: Muslimi ei nöyrästi käännä toista poskeaan, kun häntä nöyryytetään! Silmä silmästä on oikein vääräoppisille.

Joulukuun 3. päivänä Muhammadille on kaiketi selvinnyt lähtöpäivä Syyriaan, sillä hän päivittää Facebook-sivulleen: 12.12.12 Inshallah kheyr (12.12.12 Jos Jumala suo).

Suomen itsenäisyyspäivänä, joulukuun 6:ntena 2012, hän päivittää Facebookia kahdesti: Jumala on suurin. Johtakoon Jumala kaikkia meitä islamin oikealle tielle. Ja antakoon anteeksi isot ja pienet syntimme.

Ja vielä toisen: Totisesti muslimien uskontunnustus ei ole tyhjä fraasi. Vaikka se on vain muutama lausuttu sana, se on täynnä vilpittömiä aikeita, päättäväisyyttä kamppailuun, ponnisteluun ja uhraukseen islamin viitoittamalla tiellä.

Se ei ollut vain tyhjä fraasi.

Kuusi päivää myöhemmin - 12.12.2012 - Muhammad lähti. Perhe ällistyi. Facebook-sivulleen hän oli päivittänyt kohtaan Poliittinen kanta: Sharian laki.


Jatkuu...
« Last Edit: June 09, 2013, 13:29:54 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota
« Reply #62 on: June 09, 2013, 12:53:20 »
Jatkuu: Espoolainen nuori mies lähti salaa Syyrian sotaan

Quote
Miksi ihmeessä espoolainen somali on Syyriassa? Syyrialla, Suomella ja Somalialla on aika vähän
tekemistä toistensa kanssa.

Motiiveja lähteä vieraaseen sotaan voi olla monia: yksi voi olla vahva uskonnollinen vakaumus, jonka takia
"jihad-matkaillaan", lähdetään seikkailemaan pyhään sotaan "vääräuskoisia" vastaan. Muhammadin
Facebook-päivitykset viittaavat siihen, että hän on Syyriassa etenkin uskonnollis-ideologisista syistä.
Toinen motiivi on keskenkasvuinen seikkailunhalu ja mahdollinen maine, jonka sotaretki tuo kaveripiirissä.

Supon Portaankorva arvelee, että osa on ehkä aluksi lähtenyt Suomesta humanitaarisiin tehtäviin
opposition puolelle, mutta päätynyt taistelemaan. Muhammadin Facebook-päivityksistä saa myös kuvan,
että hän on jossain määrin samaistunut syyrialaisten uskonveljien ja -sisarien kärsimyksiin.

Se ei ole ihme. Internet on täynnä sydäntä riipaisevia propagandavideoita Syyriasta.

Niitä voi olla vaikea vastustaa.

Yhden sellaisen videon on Muhammadkin linkittänyt Facebook-sivulleen.

Syyria on nyt globaalin jihadin - muslimien pyhän uskonsodan - vetovoimaisin kohde. Se on suositumpi
kuin Afganistan tai muut konfliktialueet, ja Syyriassakin pääosin taistelevat muslimit keskenään.
Syyrian sota alkoi tammikuussa 2011 laajana demokratialiikkeen kansannousuna al-Assadin hallintoa vastaan.
Sittemmin se on saanut uskonsodan sävyjä, ja al-Assadin vastainen oppositio on hajoamassa keskenään
eri- ja vihamielisiin ryhmittymiin.

Presidentti al-Assadin edustama alaviitti-uskonlahko on yksi islamin shiialaisista haaroista. Useimmat sitä
vastaan taistelevat uskonnolliset ryhmät ovat taas sunnilaisia. Ääri-islamistiset aseelliset ryhmät, kuten
Jabhat al-Nusra, ovat saaneet vahvan aseman Syyrian hallintoa vastaan taistelevien hajanaisten liikkeiden joukossa.

Taistelijoita on lähtenyt kaikista Pohjoismaista paitsi Islannista. Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo kertoi huhtikuun
puolivälissä, että sen tiedossa on noin 30 jihadistitaistelijaa, jotka ovat lähteneet Ruotsista Syyriaan 18 viime
kuukauden aikana. Säpon mukaan todellinen luku on todennäköisesti suurempi.

Monella lähteneistä ei ole perhesiteitä Syyriaan, joten on oletettavissa, että heidän syynsä ovat ideologisia.
Tiedossa olevat eurooppalaiset ovat liittyneet pääosin Syyrian hajanaisen opposition puolelle.

Syyriassa on saanut surmansa yksi nuori mies, jolla on siteitä Suomeen. Ruotsalainen Kamal Badri kuoli
kranaatinsirpaleista taistellessaan Aleppon lähiössä tammikuussa 2013. Vain 22-vuotias Badri oli tullut
Syyriaan Göteborgista. Hänen isänsä on sudanilainen, äiti suomalainen.

Badri taisteli Kataib Muhajireenin riveissä eli ulkomaalaisten jihadistien prikaatissa, jolla on yhteys
Jabhat al-Nusra -prikaatiin. Se taas on julistautunut al-Qaidan liittolaiseksi. Samassa ulkomaalaistaistelijoiden
ryhmässä oli myös tanskalainen käännynnäinen Kenneth Sörensen, joka käytti musliminimeä
Abu Aisha al-Dinmarki. Hän kuoli taistelussa maaliskuun alussa.

Mahtaako samassa ryhmässä olla myös Leppävaaran Muhammad?

Vaihtoehtoja on muitakin.

Opposition puolella on maltillisempia islamistiryhmiä, kuten Suquor al-Sham, joka toimii Idlibin
maakunnassa, sekä libyalaislähtöinen Umma-prikaati, jonka taistelijoista noin kymmenesosan arvioidaan
olevan ulkomaalaisia. Niitä radikaalimpia ryhmiä ovat ainakin vanhoillinen Ahrar al-Sham, joka toimii
pääosin Idlibissä, Hamassa ja Aleppossa. Sillä on yhteyksiä vahvaan Jabhat al-Nusraan.

Uskonnollisten oppositioryhmien päämajat ovat pääosin Aleppossa, Idlibissä ja Hamassa.
On todennäköistä, että Muhammad on jossakin näistä kaupungeista.

Tosin emme me varmasti tiedä. Ei tiedä Muhammadin perhekään.

Yksi paradoksi jihad-matkailussa on se, ettei merkittävä osa Syyrian hallinnon vastaista oppositiota
kerta kaikkiaan halua ulkomaalaisia sinne. Etenkään niitä, jotka saapuvat taistelemaan uskonnon nimissä.

Espoolainen Mania al-Khatib on Syyrian opposition Kansallisen neuvoston edustaja Suomessa.
Hän pelkää, että islamistit pilaavat kansannousun.

"Sanomme nuorille, että pysykää täällä. Se ei palvele kansannousua, jos sinne mennään vääristä syistä", hän sanoo.

Al-Khatibin mielestä suurin syyllinen jihad-matkailuun on kansainvälinen yhteisö. Se kun on jättänyt
syyrialaiset oman onnensa nojaan.

Suomen laki ei sinänsä kiellä matkustamasta vieraaseen maahan ja osallistumasta siellä sotaan. Tiedossa ei ole,
että Muhammad olisi tehnyt mitään rikollista. Tulkinta voi tosin muuttua. EU:n terrorismintorjunnan johtaja
Gilles de Kerchhove ehdotti tällä viikolla, että EU-maat kriminalisoisivat "jihadiin osallistumisen ulkomailla".

Supo on huolissaan Syyriaan lähteneiden nuorten psyykestä.

"Ihan varmasti se vaikuttaa ihmiseen, kun näkee ja kokee taistelun ja aseiden käytön siellä. Voimme
vain kuvitella, miten se vaikuttaa", Supon Liinu Lehto sanoo.

Uhkana on myös se, että kun nuori palaa rintamalta, hänellä on korkeampi status radikaalien kotimaan
islamistien verkostossa. Supolla on jo tietoa suomalaisista, jotka ovat Suomeen palattuaan ryhtyneet
rekrytoimaan muita nuoria ja järjestäneet heille yhteyshenkilöitä.

Syyriassa he ovat todennäköisesti oppineet käsittelemään aseita ja räjähteitä, vaikka eivät olisi käyneet
armeijaa Suomessa.

"Heidän mukanaan Suomesta menee tietoa siitä, mitkä ovat radikaali-islamistien verkostot Suomessa
ja mikä on niiden toiminta", Lehto sanoo. "Tämä saattaa vaikuttaa konfliktialueella toimivan verkoston
käsitykseen Suomesta."

Syyrialaiset ääriryhmät saavat siis tietoa vaikkapa siitä, kuinka Suomesta voi kerätä rahoitusta Syyrian islamisteille.

Saan Muhammadin perheeltä Syyriaan kännykkänumeron, jonka Muhammad on heille antanut. Se ei ole
hänen numeronsa, vaan ilmeisesti jonkun paikallisen yhteyshenkilön. Soitan siihen.

"Olette Syyrian MTN-verkossa. Tavoittelemanne numero on joko kytketty pois käytöstä tai verkon ulkopuolella",
sanoo automaatti ensin arabiaksi ja sitten englanniksi.

Välillä numero hälyttää, mutta kukaan ei vastaa. Tunnin kuluttua se on taas pois käytöstä. Lähetän numeroon
epämääräisen tekstiviestin, että minulla on asiaa Suomesta tulleelle Muhammadille, mutta siihen ei vastata.

Huhtikuun 24. päivän illalla kello 21.05 Muhammad pääsee ainakin piipahtamaan internetissä, sillä hän
hyväksyy minut Facebook-ystäväkseen. Lähetän hänelle haastattelupyynnön, mutta vastausta ei tule.
Hän on todennäköisesti edelleen Syyriassa ja on päässyt käymään netissä.

Olisi hienoa, jos Muhammad vastaisi. Vain hän voi lopulta kertoa, miksi hän on Syyriassa. Ja sen,
onko hän kunnossa. Mitä hän pohtii iltaisin mennessään nukkumaan?

Toukokuun 18. päivänä Muhammad päivittää taas Facebook-sivuaan, englanniksi taas.
Hän lähettää ne mobiililaitteesta eli kaiketi kännykästä.

"Älä koskaan miellytä IHMISTÄ, miellytä AINOASTAAN ALLAHIA, silloinkin, kun se on SINULLE epäedullista."

"Ja aion tehdä juuri sen, kunnes jätän tämän arvottoman ELÄMÄN. JOS ALLAH SUO."

Sen lisäksi Muhammad on linkittänyt sivuilleen Facebook-sivun, jolla ajetaan maailmanlaajuista muslimien kalifaattia,
"uskovaisten yhteisön kilpeä".

Muhammadin serkku, espoolainen Abdul epäilee, että Muhammad on katsonut liikaa propagandistisia
Youtube-videoita Syyrian sodasta. Ei hän oikein muutakaan selitystä keksi. Hän ei usko, että Muhammadilla
olisi ollut Suomessa mitään yhteyksiä äärijärjestöihin.

"Lähtö oli järkytys kaikille. Mistä hän oli saanut idean", Abdul pohtii. "Hänen äitinsä kävi ylikierroksilla,
että kuka on aivopessyt pojan."

Muhammad on yksinhuoltajaperheestä. Hän kävi ammattikoulun peruskoulun jälkeen, ja sen jälkeen
Tapiolassa aikuislukiota, joka on jäänyt kesken. Leppävaarassa hän kävi punttisalilla ja lenkillä, serkku kertoo.
Oikeaoppisen muslimin tavoin hän ei polttanut eikä juonut.

Ehkä lähtöä osaltaan selittää se, että Muhammad on vasta 22-vuotias. Siinä iässä maailmankuvaa rakennetaan,
vakaumukset ovat usein vahvoja, ja niille etsitään purkautumisteitä.

Abdulin mukaan Muhammad ei ollut Suomessa sen uskonnollisempi kuin hän itsekään. Molemmat rukoilivat
viisi kertaa päivässä, noudattivat islamilaisia arvoja ja kävivät perjantaisin Leppävaarassa pienessä moskeijassa.
Mutta ei hän ollut länsimaalainenkaan, Abdul sanoo.

Suomessakin puhutaan jo maahanmuuttajataustaisista musliminuorista, jotka ovat tehneet "U-käännöksen".
He ovat syntyneet Euroopassa ja nuorempana omaksuneet varsin länsimaisen elämäntavan. Kun heitä on silti
kohdeltu kuin ulkopuolisia, toisen luokan kansalaisina, moni heistä on kääntänyt kurssia 180 astetta ja lähtenyt
etsimään identiteettiä ja elämäntapaa mahdollisimman "puhtaasta islamista". U-käännöksen tehneet nuoret
alkavat usein etsiä esimerkiksi netin kautta jonkinlaista internetin maailmanlaajuista ummaa eli islaminuskovien
yhteisöä.

Osalle se on tarkoittanut islamin erittäin vanhoillisen oppisuunnan, salafismin, omaksumista.

Näyttää siltä, ettei Muhammadkaan ole koskaan täysin juurtunut suomalaiseen yhteiskuntaan.
Vaikka hän on asunut kaksivuotiaasta Espoossa, hänen 267:stä Facebook-ystävästään kantasuomalaisia
oli vain kolme.

Voi olla, että meidän kantasuomalaisten kiinnostus Muhammadia kohtaan on rajoittunut pitkälti siihen,
että Supo on viime kuukausina käynyt kahdesti Muhammadin perheen kotona kyselemässä pojasta.

Entä Muhammadin uskonnollisuus?

Abdulin mukaan Muhammad ei ollut opillisesti kovinkaan pitkällä, Koraanissakin vielä "ihan lapsen kengissä".
Mutta Muhammadia kuvaillaan herkäksi pojaksi. Ei ihme, jos karmaisevat uutis- ja propagandavideot Syyriasta
ovat alkaneet myllätä hänen mielessään.

Onko Muhammadilla tyttöystävä?

"En usko. Toki hänellä on saattanut olla joku henkilö, jonka kanssa ajattelee menevänsä joskus naimisiin.
Mutta me emme hyväksy esiaviollista seksiä", Abdul sanoo.

Hän ei ole kuullut yhdestäkään ihmisestä, joka olisi tiennyt etukäteen Muhammadin lähtöaikeista.

"Kun hän lähti, Espoossa imaamit puhuivat moskeijassa, että katsokaa lastenne perään", Abdul kertoo.

"Katsokaa, ettei heitä aivopestä."

Viime sunnuntaina Muhammad päivitti taas Facebook-sivuaan. Sinne tuli kaksi ilmeisen tuoretta valokuvaa.

Eikä järin mukavia kuvia.

Muhammadilla on päässään musta turbaani ja jalassaan maastohousut. Hän myhäilee vienosti ja poseeraa,
pitää pystyasennossa KalaÅ¡nikov-kivääriä. Taustalla on Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan jihadistiryhmistä tuttu
musta-valko -lippu, jossa lukee muslimien uskontunnustus: On vain yksi Jumala (Allah), ja Muhammad
on hänen profeettansa.

Tuota samaa lippua Syyriassa käyttää ainakin vahvin islamistien aseellinen ryhmä, radikaali Jabhat al-Nusra,
joka on julistautunut al-Qaidan liittolaiseksi.

Muhammadin kuviin on tullut seitsemän kommenttia, joista viimeisessä Kairossa asuva muslimimies kysyy:
Missä olet nyt, veliseni?

Siihen Muhammad ei ole vastannut.

Näyttää siltä, että Muhammadin uskonnollinen koulutus on päättynyt. Hän on kenties aloittanut aseellisen
koulutuksen ja päässyt ensi kerran poseeraamaan Kalašnikovin kanssa.

Tai, kuka ties, hänet on jo siirretty rintamalle.

 

Muhammadin ja Abdulin nimet on muutettu perheen suojelemiseksi.


Päivitys: HS, Jukka Huusko ja Tuomo Pietiläinen 9.6.2014: Espoolainen jihadisti kuoli Syyriassa

Pyhä sota päättyi kuolemaan

"Somalitaustainen 23-vuotias jihadisti on tiettävästi kolmas Syyrian sisällissodassa surmansa saanut Suomen kansalainen"
« Last Edit: September 08, 2014, 14:17:47 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline metrics

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1255
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota
« Reply #64 on: September 08, 2014, 12:13:11 »
No joo.

Näiden islamin uskonsoturien osalta ihmetyttää, että jos asian on niinkuin Jalonen esittää (eli että heitä inspiroi suomalainen traditio ja seikkailun halu), miksi he liittyvät vain konfliktin yhden osapuolen (ISIS/ISIL) joukkoihin, ei muiden ollenkaan muiden osapuolten riveihin? Muutoinkin maailmallahan on konflikteja, joihin osallistua, vaikka millä mitalla. Jos kerran islamilla ei ole vakaumuksena asian kanssa mitään tekemistä, miksi ISIS rekrytoi juuri moskeijoissa?

Väitän, että jos näiltä jihadisteilta kysytään, Törni, Casagrande, panttipataljoona jne. ovat täysin tuntemattomia.

Heidän käyttäytymistään selittää heidän vakaumuksensa; Ei ole tarvetta keksiä mitään mielikuvituksellisia teorioita heidän motiiveistaan.
« Last Edit: September 08, 2014, 12:54:53 by metrics »

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota
« Reply #65 on: September 08, 2014, 12:13:59 »
Jonah Goldberg, NY Post, 6.9.2014: ISIS: A foreign legion for losers

Quote

An ISIS fighter celebrates in Raqqa, Syria on June 29.
Photo: Reuters

On the Internet, you’re never really alone. Name any fad, any cause, any hobby or passion — Shaker furniture?
Dungeons and Dragons, Bolivian tree frogs? — and you’re only a few clicks away from someone who shares your obsession.

That’s great. It’s also horrible.

Because while there’s no harm in tree frog fans sharing pictures and stories inspiring others to fly to the Andes to take
pictures of exotic creatures, the Internet also lets evil people share stories and pictures inspiring others to cut off the
heads of various infidels and apostates.

Though I’m perfectly comfortable with YouTube, Twitter, Facebook and similar platforms doing what they can to undermine
the PR campaigns of fanatical murderers, my point here isn’t necessarily that such things should be banned or censored
(even if that were technologically feasible).

I weary of reflexive responses to barbarism that involve curtailing the freedoms of Americans in order to not offend savages.

Rather, my point is that to a considerable extent, ISIS — and groups like it — is a modern foreign legion for losers.

When discussing people who openly boast of rape, murder and torture, “loser” is hardly too harsh. But invective is not my
intent when I call them losers. These men — and a few women, too — are losers in a more significant sense.

They are losers at Western Civilization.

Recently the Middle East Media Research Institute (MEMRI) posted transcripts from Facebook and Twitter conversations among
various French and British supporters of the Islamic State.

They enthusiastically chatted about the exciting news that you can buy slave women in areas controlled by the Islamic State.
The terrorist group reportedly captured an unknown number of women from the ethnic minority called Yazidis. They aren’t Muslims,
so they can be used as chattel.

The men in the discussions asked all sorts of questions about the rules for sexually abusing (i.e. raping) the women. One British Muslim
asked, “I have 3,500 dollars to spare, I am going to buy 10, who wants one?” A French one joked that 180 dollars must be the
“price for the ugly ones.”

There were plenty of “LOLs” in the thread. Because, you know, collecting the female survivors of mass murder and raping them is just so
Laugh-Out-Loud funny to cretins who can only bed women at sword-point.

Many of the Westerners flocking to Syria and Iraq for “Jihad tourism” don’t have any of the usual excuses one hears for terrorism.
Just like the 9/11 hijackers, they’re often middle class, educated and technologically adept.

What they are not is assimilated. They may have passports identifying them as American, French or British, but they’re not American,
French or British in their hearts. These labels do not give them the meaning and mission in life they crave. And Western democratic
capitalism bores them.

Often the children of immigrants, they are literally misfits; they don’t fit in with their parents’ native culture but they also haven’t
connected to the society in which they now live.

And that’s nothing new. The French intellectual Olivier Roy observed over a decade ago that many of the violent Islamists in Europe
were in fact “born-again Muslims” who adopted Islam not so much as a sincere religious conversion but as a radical pose against the West.

In past generations, they might have joined Marxist terror groups.

In other words, the ideology of radical Islamists is a convenient uniform in their crusade for power, sex, vengeance,
excitement, whatever. The Telegraph’s Tim Stanley notes that one poll in France finds that more people in France
support the Islamic State than residents of the Gaza Strip.

NBC News reports that since the release of the video showing the beheading of American journalist James Foley,
some 28,000 pro-Islamic State Twitter accounts were created.

There have always been isolated losers. But that isolation often inspired its own remedy. People want to belong
to a community. That desire fuels assimilation and civilization.

The horrifying challenge of today, is that — thanks to the digital age and an ideology and a culture that often sees
assimilation as incompatible with “multiculturalism” — the losers no longer have to stop being losers to cure their
sense of isolation.

They can join a huge virtual rape gang on the Web and have their evil desires confirmed and celebrated.

And some of them, weary of puncturing their masturbatory reveries by pecking out LOL on a keyboard,
have the option of hopping on a plane.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota
« Reply #66 on: September 08, 2014, 13:59:16 »
Mehdi Hasan, 5.9.2014: Why Is The Muslim World in Thrall to Conspiracy Theories?

Quote
Why Is The Muslim World in Thrall to Conspiracy Theories?

By Mehdi Hasan

Did you know that Abu Bakr Al Baghdadi, the leader of ISIS, was trained by Mossad and the CIA?
Were you aware that his real name isn’t Ibrahim Awwad Ibrahim Ali Al Badri Al Samarrai but Simon
Elliot? Or that he’s a Jewish actor who was recruited by the Israelis to play the part of the world’s
most wanted terrorist?

If the messages in my email inbox and my Twitter timeline and on my Facebook page are anything
to go by, plenty of Muslims are not only willing to believe this nonsensical drivel but are super-keen
to share it with their friends. The bizarre claim that NSA documents released by Edward Snowden
“prove” the U.S. and Israel are behind Al Baghdadi’s actions has gone viral.

There’s only one problem. “It’s utter BS,” Glenn Greenwald, the investigative journalist who helped
break the NSA story, told me. “Snowden never said anything like that and no [NSA] documents suggest it.”
Snowden’s lawyer, Ben Wizner, has called the story a hoax.

But millions of Muslims across the globe have a soft spot for such hoaxes. Conspiracy theories are
rife in both Muslim-majority countries and Muslim communities here in the west. The events of 9/11
and the subsequent “war on terror” unleashed a vast array of hoaxers, hucksters, and fantasists from
Birmingham to Beirut.

On a visit to Iraq in 2002, I met a senior Islamic cleric who told me that Jews, not Arabs, had been
responsible for the attacks on the World Trade Center and the Pentagon. He loudly repeated the
Middle East’s most popular and pernicious 9/11 conspiracy theory: that 4,000 Jews didn’t turn up for
work on September 11, 2001 because they had been forewarned about the attacks.

There is, of course, no evidence for this outlandish and offensive claim. The truth is that more than 200 Jews,
including several Israeli citizens, were killed in the attacks on the twin towers. I guess they must have missed
the memo from Mossad.

Yet the denialism persists. A Pew poll in 2011, a decade after 9/11, found that a majority of respondents in
countries such as Egypt, Jordan, and Lebanon refused to believe that the attacks were carried out by Arab
members of Al Qaeda. “There is no Muslim public in which even 30 percent accept that Arabs conducted the
attacks,” the Pew researchers noted.

This blindness isn’t peculiar to the Arab world or the Middle East. Consider Pakistan, home to many of the
world’s weirdest and wackiest conspiracy theories. Some Pakistanis say the schoolgirl Malala Yousafzai is a
CIA agent. Others think that the heavy floods of 2010, which killed 2,000 Pakistanis, were caused by secret
U.S. military technology. And two out of three don’t believe Osama Bin Laden was killed by U.S. Navy SEALs
on Pakistani soil on May 2, 2011.

Consider also Nigeria, where there was a polio outbreak in 2003 after local people boycotted the vaccine,
claiming it was a western plot to infect Muslims with HIV. Then there is Indonesia, the world’s most populous
Muslim-majority country, where leading politicians and journalists blamed the 2002 Bali bombings on U.S. agents.

Why are so many of my fellow Muslims so gullible and so quick to believe bonkers conspiracy theories?
How have the pedlars of paranoia amassed such influence within Muslim communities?

First, we should be fair: It’s worth noting that Muslim-majority nations have been on the receiving end of
various actual conspiracies. France and Britain did secretly conspire to carve up the Middle East between
them with the Sykes-Picot Agreement of 1916. They also conspired to attack Egypt, with Israel’s help,
and thereby provoked the Suez crisis of 1956. Oh, and it turned out there weren’t any WMDs in Iraq in 2003
despite what the dossiers claimed.

I once asked the Pakistani politician Imran Khan why his fellow citizens were so keen on conspiracy theories.
“They’re lied to all the time by their leaders,” he replied. “If a society is used to listening to lies all the time ...
everything becomes a conspiracy.”

The “We’ve been lied to” argument goes only so far. Scepticism may be evidence of a healthy and independent
mindset; but conspiracism is a virus that feeds off insecurity and bitterness. As the former Pakistani diplomat
Husain Haqqani has admitted, “the contemporary Muslim fascination for conspiracy theories” is a convenient way
of “explaining the powerlessness of a community that was at one time the world’s economic, scientific, political,
and military leader."

Nor is this about ignorance or illiteracy. Those who promulgate a paranoid, conspiratorial world-view within
Muslim communities include the highly educated and highly qualified, the rulers as well as the ruled. A recent
conspiracy theory blaming the rise of Islamic State on the U.S. government, based on fabricated quotes from
Hillary Clinton’s new memoir, was publicly endorsed by Lebanon’s foreign minister and Egypt’s culture minister.

Where will it end? When will credulous Muslims stop leaning on the conspiracy crutch? We blame sinister
outside powers for all our problems—extremism, despotism, corruption, and the rest—and paint ourselves
as helpless victims rather than indepen­dent agents. After all, why take responsibility for our actions when
it’s far easier to point the finger at the CIA/Mossad/the Jews/the Hindus/fill-in-your-villain-of-choice?

As the Egyptian intellectual Abd Al Munim Said once observed, “The biggest problem with conspiracy theories
is that they keep us not only from the truth, but also from confronting our faults and problems.”
They also make us look like loons. Can we give it a rest, please?


This article originally appeared in the New Statesman.


Mehdi Hasan is a New Statesman contributing writer, and works for al-Jazeera English and the Huffington Post U.K
.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota
« Reply #67 on: September 10, 2014, 04:36:42 »
Ei ollu kivaa, tahtoo maitojunalla kotiin. Äitiiii!

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria-crisis-british-jihadists-becoming-disillusioned-at-fighting-rival-rebels-and-not-assad-regime-9713279.html

British jihadists fighting in Syria are increasingly disillusioned and want to come home, it has been reported.

The jihadists have become frustrated that instead of fighting President Assad’s forces they are finding themselves in fire fights with rival rebel groups.

Dozens of them are reported to want to return to Britain but are afraid they will be locked up for years if they do so.

One jihadist claiming to represent 30 British fighters with a group linked to Islamic State said they would be willing to undergo deradicalisation and submit to surveillance if they were assured of avoiding jail terms on their return, according to The Times.

“We came to fight the regime and instead we are involved in gang warfare. It’s not what we came for but if we go back [to Britain] we will go to jail,” he is said to have told researchers at the International Centre for Study of Radicalisation and Political Violence (ICSR) at King’s College London. “Right now we are being forced to fight - what option do we have?”

Peter Neumann, the director of ICSR, told the newspaper he believed up to a fifth of British jihadists could be looking for a way to disengage from the fighting in Syria: “The people we have been talking to... want to quit but feel trapped because all the government is talking about is locking them up for 30 years.”

He said the government should consider setting up a deradicalisation programme and suggested that disillusioned jihadists could become powerful spokesmen against Isis propaganda.

More than 500 British citizens are believed to have travelled to Syria as jihadists and 20 have been killed there, at least six of them in fighting between rebel factions. About 260 have returned, with 40 awaiting trial.

Social media posts have revealed that some jihadists fighting in Syria are concerned that if they are killed in fighting other jihadist groups rather than the Assad regime they will forfeit any chance of martyrdom and paradise.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota
« Reply #68 on: September 22, 2014, 16:09:33 »
No joo.

Näiden islamin uskonsoturien osalta ihmetyttää, että jos asian on niinkuin Jalonen esittää (eli että heitä inspiroi suomalainen traditio ja seikkailun halu), miksi he liittyvät vain konfliktin yhden osapuolen (ISIS/ISIL) joukkoihin, ei muiden ollenkaan muiden osapuolten riveihin? Muutoinkin maailmallahan on konflikteja, joihin osallistua, vaikka millä mitalla. Jos kerran islamilla ei ole vakaumuksena asian kanssa mitään tekemistä, miksi ISIS rekrytoi juuri moskeijoissa?

Kyllähän Suomesta ja muista Euroopan maista lähdetään jatkuvasti sotimaan tai sotilaaksi muualle maailman monista eri ryhmistä. Tietysti tämä ISIS/Syyria kuvio on sellainen, jolla on poikkeuksellisen suuri vetovoima nimenomaan musliminuorten keskuudessa. "Jihad cool" ilmiö imee musliminuoria sekä myös sellaisia, jotka eivät edes ole muslimeita vaan kääntyvät muslimeiksi ainoastaan tämän "cool" efektin vuoksi.


Liittyykö asia sitten islamiin. Tietysti se liittyy. Olisi typerää väittää, että se ei liittyisi, mutta oikeampi kysymys onkin, että edustaako se oikeasti jotain syvintä olemusta islamista? Tuskinpa vain.

Quote
Väitän, että jos näiltä jihadisteilta kysytään, Törni, Casagrande, panttipataljoona jne. ovat täysin tuntemattomia.

Varmasti, mutta silti edustavat hyvin samankaltaista ilmiötä. Nuorten miesten seikkailunhalua, tarvetta olla jotain enemmän kuin täällä. Nykyisin valtaväestöön kuuluville on olemassa lievempiä vaihtoehtoja esim- YK:n rauhanturvaajana.

Quote
Heidän käyttäytymistään selittää heidän vakaumuksensa; Ei ole tarvetta keksiä mitään mielikuvituksellisia teorioita heidän motiiveistaan.

Ja juuri tämän vuoksiko hyvin harva on ollut edes mitenkään uskovainen ennen lähtöään? Vakaumus tarjoaa viitekehyksen ja tekosyyn, mutta taustasyy lienee kuitenkin se tärkeämpi.
« Last Edit: September 22, 2014, 16:11:13 by Julmuri »
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla