Author Topic: Metakeskustelu  (Read 187058 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Taha Islam

• Hero Member
    • View Profile
Re: Olin jo sitä mieltä...
« Reply #60 on: May 31, 2010, 11:41:28 »
Ajatella. Ja monessa muslimimaassa...

Kun ei voi vastata, on kysyttävä.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Pro Bono

• Hero Member
  • Maahanmuuttajakriittinen- kriittinenkriittinen
    • View Profile
Todellisuus.orgin keskustelukulttuuri
« Reply #61 on: June 01, 2010, 15:59:58 »
Taas muutan avautumiseni toisessa paikassa omaksi ketjukseen:

Tämä tällä foorumilla usein käytetty viiteryhmään vertaaminen ja sillä keskustelijan väitteiden nollaamisen yrittäminen on varsinainen vitsaus täällä Todellisuudessa. Mitään keskustelua ei pysty jatkamaan paria sivua pidempään ilman, että joku yrittää nollata toisen sanoman "mutku homman taustalla on Suomen Sisu" -tyyppisillä argumentilla, ottamatta kantaa itse asiaan. Ymmärrän, että esitetyt mielipiteet ovat tunteita herättäviä ja pakko olisi vastata jotain, mutta kun ei ole aikaa/halua/kykyä oikeaan kritiikkiin, niin sitten mennän riman ali. Olisi kuitenkin pyrittävä terveeseen itsekritiikkiin/-sensuuriin siinä mielessä, että sisällöttämiä/asian ohi meneviä/argumentaatiovirheisiä tekstejä ei tulisi lähetettyä. Jos ei pysty itse asiaa kommentoimaan asiallisesti, niin ei pitäisi sitten kommentoida lainkaan.

Lisäksi nuo aiheen ohi menevät kirjoitukset alkavat dominoinaan ketjua, eikä varsinaisesta otsikon mukaisesta aiheesta keskustele kukaan. Se, että jokainen keskustelu kääntyy keskusteluun stereotyyppiisestä maahanmuuttokriitikosta on omiaan huonontamaan tämän foorumin sisällöllistä antia huomattavasti, lähelle nollaa.

Itse tulee lähdettyä liikaa mukaan noihin yleistyksiin vastaamiseen, koska mielessä vilkkuu epämiellyttävä kuva hymisevästä piiperöstä, joka luulee olevansa jossain virheellisessä argumentissaan oikeassa siksi, kun kukaan ei siihen ole jaksanut vastata.

Kommentteja/kritiikkiä? Ja jos ensimmäisenä tuli mieleen, että ne hommalaisethan varsinkin ovat sellaisia ja tälläisiä ja Suomen Sisu, niin älä paina lähetysnappia, kiitos.
« Last Edit: June 01, 2010, 16:02:26 by Simo Hovari »
Onko faktan esiintuominen leimaamista?

- Kuuma peruna, 3.2.2011 -

Offline Kontturi

• Full Member
    • View Profile
Re: Todellisuus.orgin keskustelukulttuuri
« Reply #62 on: June 01, 2010, 16:32:02 »
Taas muutan avautumiseni toisessa paikassa omaksi ketjukseen: Tämä tällä foorumilla usein käytetty viiteryhmään vertaaminen ja sillä keskustelijan väitteiden nollaamisen yrittäminen on varsinainen vitsaus täällä Todellisuudessa. Mitään keskustelua ei pysty jatkamaan paria sivua pidempään ilman, että joku yrittää nollata toisen sanoman "mutku homman taustalla on Suomen Sisu" -tyyppisillä argumentilla, ottamatta kantaa itse asiaan. Ymmärrän, että esitetyt mielipiteet ovat tunteita herättäviä ja pakko olisi vastata jotain, mutta kun ei ole aikaa/halua/kykyä oikeaan kritiikkiin, niin sitten mennän riman ali. Olisi kuitenkin pyrittävä terveeseen itsekritiikkiin/-sensuuriin siinä mielessä, että sisällöttämiä/asian ohi meneviä/argumentaatiovirheisiä tekstejä ei tulisi lähetettyä.

Viiteryhmään vertaaminen on minusta yleisestikin ottaen suomalaisen maahanmuuttokeskustelun yleinen rasite. Kannattaa kuitenkin muistaa että kummallakin osapuolella tietty osa keskustelijoista ei halua minkäänlaista rakentavaa keskustelua vaan keskittyy määrittelemään ja ylläpitämään viholliskuvaa ja vaatimaan päitä vadille. Suosittelisinkin vain jättämään muutamat levynsä saman toistoon jumittaneet keskustelijat omaan arvoonsa ja moderaattorien huoleksi ja keskittymään itse asiaan ja yksilöiden mielipiteisiin sen sijaan että yksittäisiä keskustelijoita kohdeltaisiin kuin suurlähettiläitä tai pörssiyhtiön tiedottajia joilta vaadittaisiin kannasta riippumatta jatkuvasti kannanottoja koko ryhmän toiminnasta.

Jos ei pysty itse asiaa kommentoimaan asiallisesti, niin ei pitäisi sitten kommentoida lainkaan.
Tämä on asiayhteydestään irrotettuna ja foorumin yleiseen aiheeseen sovellettuna varsin viisas mietelause  ;D

Lisäksi nuo aiheen ohi menevät kirjoitukset alkavat dominoinaan ketjua, eikä varsinaisesta otsikon mukaisesta aiheesta keskustele kukaan. Se, että jokainen keskustelu kääntyy keskusteluun stereotyyppiisestä maahanmuuttokriitikosta on omiaan huonontamaan tämän foorumin sisällöllistä antia huomattavasti, lähelle nollaa.  Itse tulee lähdettyä liikaa mukaan noihin yleistyksiin vastaamiseen, koska mielessä vilkkuu epämiellyttävä kuva hymisevästä piiperöstä, joka luulee olevansa jossain virheellisessä argumentissaan oikeassa siksi, kun kukaan ei siihen ole jaksanut vastata.

Hymiseviä piiperöitä ja propellihattuisia nuivia riittää, ja vanhaa kaavaa toistava taistelu tuulimyllyjä vastaan suistaa varmasti ketjun alkuperäisestä aiheestaan nollatason nokitteluksi. Jos itse pysyy keskustelun alkuperäisessä aiheessa eikä lähde jatkamaan jo tutuksi käynyttä vääntöä  joka ei kuitenkaan johda mihinkään, niin alettaisiin olemaan jo varsin lähellä arkielämän kasvokkain tapahtuvaa mielipiteenvaihtoa ja itse asiassakin saatettaisiin päästä eteenpäin.

Kullervo Kalervonpoika

• Guest
« Reply #63 on: June 01, 2010, 18:34:39 »
Kommentteja/kritiikkiä? Ja jos ensimmäisenä tuli mieleen, että ne hommalaisethan varsinkin ovat sellaisia ja tälläisiä ja Suomen Sisu, niin älä paina lähetysnappia, kiitos.

Eikö hommalaisista, SS:stä tai rasisteista saisi keskustella?

Ville Pekkala

• Guest
« Reply #64 on: June 01, 2010, 18:52:29 »
Ymmärrän kyllä, mitä Hovari hakee tällä takaa. Ehkä välillä hän on liiankin herkkänahkainen, mutta varmasti täällä toisellakin puolella on syytä katsoa peiliin. Välillä keskustelu äityy turhan äkkipikaiseksi törkeyksien heittelyksi, jolla ei ole mitään tekemistä dialogin kanssa.

Aina asioista pitää keskustella, mutta raiteiltaan ajautuminen tyrehdyttää hedelmällisen keskustelun. Mahoillahan me emme tee mitään, vai..?

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #65 on: June 01, 2010, 20:32:58 »
Minä en keksinyt mihin Hovari viittaa. Minä ainakin keskustelen rasismista ja hommalaisuudesta. En tiedä mistä Hovari haluaa keskustella.

Hommassahan ei nokittelua ole, koska kaikki ovat samaa mieltä, ja jokaisen ketjun lopputulokseksi tulee HVN, kuten Suomen sisussakin.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
    • View Profile
« Reply #66 on: June 01, 2010, 21:52:54 »
Minä en keksinyt mihin Hovari viittaa. Minä ainakin keskustelen rasismista ja hommalaisuudesta. En tiedä mistä Hovari haluaa keskustella.

Niin, tässä meillä on se ongelma. Katsos tervetuloviestissä lukee näin:

Todellisuus.org on asiallinen edit: asiallisuuteen pyrkivä keskustelupalsta maahanmuutosta sekä monikulttuurisuudesta. Asioista on voitava keskustella, mutta asioista on voitava keskustella asiallisesti. Tämä keskustelupalsta tarjoaa asiallista keskustelua maahanmuutosta ja monikulttuurisuudesta sekä myös vapaampaa jutustelua muista aiheista.

Kursiivi allekirjoittaneen.

Ongelma on siinä, että suurin osa keskustelusta menee pelkkään turhuuteen, josta tämän ketjun ensimmäisessä viestissä on hyvin sanottu. Jos tarkoitus on keskustella näistä aiheista, joita sinä kirjaat keskusteluaiheeksi, niin ainakaan minulla henkilökohtaisesti ei ole suurta mielenkiintoa keskustella näistä aiheista. Ne ovat lähinnä tylsiä.

Toki varmaan haluat jonnekin internetissä oman kulmauksesi, jossa voit käydä tätä melko monotonista pahuuden etsintää. Varmasti löytänet samoin ajattelevia ihmisiä ja voitte yhdessä kehitellä mitä ivallisimpia lausuntoja löytämästänne pahuudesta ja siihen kaikkeen teillä olkoon täysi oikeus. Niin tekevät monet muutkin internetissä.

Herää kuitenkin pienoinen kysymys, että onko sen paikan oltava tämä paikka. Jos tämän paikan tarkoitus on käydä keskustelua maahanmuutosta ja monikulttuurisuudesta, niin eikö pelkkä rasismin ja hommalaisuuden ruodinta vie turhan paljon tilaa siltä tarkoitetulta keskustelulta?

Herrat ja rouvat jotka perustivat tämän keskustelupalstan toki voivat ilmoittaa, jos olen jotenkin ymmärtänyt tervetuloviestin jotenkin väärin ja tämä rasismin ja hommalaisuuden ruotiminen ja juoksuhaudoissa tiukasti kaivautuminen on se oikea tarkoitus.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Offline Ville Leskinen

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #67 on: June 02, 2010, 00:08:20 »
Tämä tällä foorumilla usein käytetty viiteryhmään vertaaminen ja sillä keskustelijan väitteiden nollaamisen yrittäminen on varsinainen vitsaus täällä Todellisuudessa. Mitään keskustelua ei pysty jatkamaan paria sivua pidempään ilman, että joku yrittää nollata toisen sanoman "mutku homman taustalla on Suomen Sisu" -tyyppisillä argumentilla, ottamatta kantaa itse asiaan. Ymmärrän, että esitetyt mielipiteet ovat tunteita herättäviä ja pakko olisi vastata jotain, mutta kun ei ole aikaa/halua/kykyä oikeaan kritiikkiin, niin sitten mennän riman ali.

Ymmärrän pointtisi ja siinä on perää. Mutta, juurihan tästä "maahanmuuttokeskustelussa", sellaisena kuin se Suomessa käydään, on aina ollut kyse. Sopii valita käytännössä mikä tahansa ketju Hommasta, tai blogikirjoitus, oli se sitten Scriptasta tai vaikkapa Kullervo Kalervonpojalta, niin vaikeaa on tätä olla huomaamatta. Tällä en tietenkään tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi alentua samalle tasolle. Toisaalta verkkokeskusteluissa sellaisinaan kuin ne nyt käydään tuskin kovin paljon enempää voitaisiin koskaan edes odottaa.

Henkilökohtaisesti itse olisin potkinut täältä jo aikoja sitten useamman käyttäjän, mutta sinänsähän tuo minulle on aivan sama, sillä maahanmuuttokeskustelu aiheensa puolesta ei ole koskaan varsinaisesti kiinnostanut minua. Miksikö? Vaikka Suomeen ei enää koskaan otettaisi yhtään turvapaikanhakijaa tai pakolaista, niin oma elämä (ja varmaankaan ei monen muunkaan) ei siitä muuttuisi yhtään mihinkään. Tai jos otettaisiin vuosittain tuplasti se määrä kuin nyt jne.

Sen sijaan mikä tässäkin liikehdinnässä kiinnostaa on se huumori, mitä "ääriryhmät" (Suomi on sen verran rauhallinen maa, että täällä "äärimmäisyyteen" pääsemiseksi ei edes paljoa vaadita) tahattomasti viljelevät meidän huumorin ystävien iloksi. Siksi kiinnostuin Hommawatchista, mutta en juurikaan Todellisuudesta. Kuvaavaa on miten kävi ketjulle, jossa piti käsitellä Jussi Halla-ahon kirjoituksia vs. samainen ketju Hommawatchissa. HW:n ketjussa oli asiaa sekä huumoria, täällä taas..no jokainen voi tämän tarkistaa itse.

Lopuksi en malta olla huomauttamatta, että jos nimimerkkinä on "Simo Hovari", niin.. tarkemmin ajatellen en jaksa edes vaivautua jatkamaan.
« Last Edit: June 02, 2010, 00:14:13 by Ville Leskinen »

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
    • View Profile
« Reply #68 on: June 02, 2010, 00:26:30 »
Terveiset laiskalta (ja kesän tullen entistäkin laiskemmalta) moderaattorilta:

Lyhyiden vastausten sijaan olisi kiintoisaa lukea hieman pidempiä tai ainakin harkitumpia kannannottoja. Jos jonkun vastaus/kommentti on keskustelijan nollan arvoinen, miksi takertua juuri siihen eikä etsiä kiinnostavampaa viestiä, johon kommentoida?

Ilmoitelkaahan toki modeille taas, jos haluatte kommenttia ja tiukempaa ohjausta. Itse olen havainnut, että syvimmät ja kiintoisimmat keskustelut käydään livenä ja yksityisviesteissä.

Siksipä tähän väliin kutsu:

ensi viikon tiistaina eli 8.6. mokutamme Itä- Helsingissä n. klo 18 alkaen. Jos haluat mukaan, laita viestiä!

t. Warda ja Isontalon Antti

:)

"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Pro Bono

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #69 on: June 02, 2010, 08:55:44 »
Terveiset laiskalta (ja kesän tullen entistäkin laiskemmalta) moderaattorilta:

Lyhyiden vastausten sijaan olisi kiintoisaa lukea hieman pidempiä tai ainakin harkitumpia kannannottoja. Jos jonkun vastaus/kommentti on keskustelijan nollan arvoinen, miksi takertua juuri siihen eikä etsiä kiinnostavampaa viestiä, johon kommentoida?

Tästa mainitsinkin jo tuolla alussa, eli oma synti on lähteminen mukaan noihin yleistyksiin vastaamiseen, koska mielessä vilkkuu epämiellyttävä kuva hymisevästä piiperöstä, joka luulee olevansa jossain virheellisessä argumentissaan oikeassa siksi, kun kukaan ei siihen ole jaksanut vastata. Ja tuo mielikuva ei jätä rauhaan, ellei kirjoita jotain nasevaa vastausta. Kehityksen paikka tässä itsellä...

Ilmoitelkaahan toki modeille taas, jos haluatte kommenttia ja tiukempaa ohjausta. Itse olen havainnut, että syvimmät ja kiintoisimmat keskustelut käydään livenä ja yksityisviesteissä.
Varmasti kyllä, mutta jos samanmieliset keskustelee keskenään, niin on vaikea havaita puutteita/kehityksen paikkoja yms. omissa kannoissaan. Ellei tietenkin pysty käsittelemään asiaa jokaiselta mahdolliselta kantilta itsekseen, joka tuntuu mahdottomalta.

Offline Pro Bono

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #70 on: June 02, 2010, 09:00:55 »

Eikö hommalaisista, SS:stä tai rasisteista saisi keskustella?
Rivienvälistälukemiskoneesi käy taas vajaalla. Em asioista saa toki keskustella, mutta omassa ketjussaan. Ei niin, että joka ikinen ketju menee väännöksi Hommalaisuudesta tai kämyjen stereotypioista ja alkuperäinen aihe hautautuu. Nyt keskustelu menee harmittava usein niin, että kämy esittää asian X ja sitä kommentoidaan asian vierestä sanomalla "Mutku Hommassa sanotaan neekeri, eli olet väitteessäsi väärässä, njähhähhhääää!"

Offline Pro Bono

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #71 on: June 02, 2010, 09:26:28 »
Minä keskustelen siitä, mistä siinä topicissa on kulloinkin kyse. Jos en syystä tai toisesta halua/pysty kommentoimaan itse aihetta, niin jätän kirjoittamatta, enkä väännä topicin sisältöä koskemaan vaikkapa mokun stereotyyppiä. Jos haluat keskustella rasismista tai Hommalaisuudesta, tee se niitä koskevassa topicissa, eikä joka ikisessä. Kuinka vaikea tämä asia on sisäistää?

Hommassahan ei nokittelua ole, koska kaikki ovat samaa mieltä, ja jokaisen ketjun lopputulokseksi tulee HVN, kuten Suomen sisussakin.
Meinasin jo olla kommentoimatta tätä, mutta vietti on liian vahva... Mielessäni nimittäin välkkyy hieman haiseva, ylipainoinen, pimeässä ja tunkkaisessa huoneessa yksin kumarassa asennossa tietokoneen ääressä istuva pullonpohjalinssinen piiperö cocispullonsa kanssa, joka itsevarmuutta uhkuen kirjoittaa nasevia kommentteja nettiin F2F kokemustenvaihdon ulkomaailmassa ollen liian pelottavaa ja joka uskoo repivänsä asian vierestä menevillä kommenteillaan vastustajat riekaleiksi sankarinsa Xenan tavoin, jos niihin ei tule vastausta samalla silmäräpäyksellä. Jotta moinen visio ei pilaisi päivääni, niin pakko kommentoida. Toinen vaihtoehto olisi tarttua kiljupulloon ja turruttaa ajatukset...

Eli, vaikka olisivatkin eri topicin aiheita ja vaikka näitä olisikin käsitelty jo tuhat kertaa aikaisemmin, mutta jotta Pottu ei pääsisi kiihottumaan omasta erinomaisuudestaan sanan säilän käyttäjänä, niin
A. Ok, Homman ongelma on liiallinen yksimielisyys, mutta siihen mokut voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa jos haluavat.
B. Jokaisen ketjun lopputulokseksi ei tule HVN, ei itse asiassa yhdenkään.

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #72 on: June 02, 2010, 10:07:29 »
Toki varmaan haluat jonnekin internetissä oman kulmauksesi, jossa voit käydä tätä melko monotonista pahuuden etsintää. Varmasti löytänet samoin ajattelevia ihmisiä ja voitte yhdessä kehitellä mitä ivallisimpia lausuntoja löytämästänne pahuudesta ja siihen kaikkeen teillä olkoon täysi oikeus. Niin tekevät monet muutkin internetissä.

Eikö pahuudesta, kuten vaikka nyt rasismista tai hommalaisuudesta saisi mielestäsi keskustella?

Offline Kontturi

• Full Member
    • View Profile
« Reply #73 on: June 02, 2010, 10:08:07 »
Meinasin jo olla kommentoimatta tätä, mutta vietti on liian vahva... Mielessäni nimittäin välkkyy hieman haiseva, ylipainoinen, pimeässä ja tunkkaisessa huoneessa yksin kumarassa asennossa tietokoneen ääressä istuva pullonpohjalinssinen piiperö cocispullonsa kanssa, joka itsevarmuutta uhkuen kirjoittaa nasevia kommentteja nettiin F2F kokemustenvaihdon ulkomaailmassa ollen liian pelottavaa ja joka uskoo repivänsä asian vierestä menevillä kommenteillaan vastustajat riekaleiksi sankarinsa Xenan tavoin, jos niihin ei tule vastausta samalla silmäräpäyksellä.

Jos lähtee vastaamaan tällaisilla olkiukoilla aiemmat valitukset keskustelukulttuurista muuttuvat vähintäänkin huvittaviksi.  ;)

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #74 on: June 02, 2010, 10:09:39 »
Minä keskustelen siitä, mistä siinä topicissa on kulloinkin kyse. Jos en syystä tai toisesta halua/pysty kommentoimaan itse aihetta, niin jätän kirjoittamatta, enkä väännä topicin sisältöä koskemaan vaikkapa mokun stereotyyppiä. Jos haluat keskustella rasismista tai Hommalaisuudesta, tee se niitä koskevassa topicissa, eikä joka ikisessä. Kuinka vaikea tämä asia on sisäistää?

Jos väität, että kommentoin jokaista keskustelua, saati sitten väännän sisältöä, niin valehtelet.