Author Topic: Monikulttuurisuus  (Read 37018 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pliers

• Guest
Re: Monikulttuurisuus
« Reply #30 on: July 29, 2010, 17:11:26 »
Jokatapauksessa luettelemasi asiat ovat kansalaisen perusoikeuksia, jotka oikein perustuslaissa mainitaan. Monikulttuurisuus on ihan eri asia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Monikulttuurisuus
Monikulttuurisuus tarkoittaa useaan kulttuuriin liittyvää tai usean kulttuurin piirteitä sisältävää kulttuurien välistä vuorovaikutusta.[1] Laajan määrittelyn mukaan monikultturisuuteen kuuluu etnisten ryhmien lisäksi muun muassa vammaiset ja sukupuolivähemmistöt

Laajennetusta merkityksestä olen kuullut myös termin moniarvoisuus. Eiköhän tämä ole taputeltu. Kuollut hevonen ei juokse, ja sillä hyvä.

Offline Bacheabef

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #31 on: July 29, 2010, 17:32:38 »

Jokatapauksessa luettelemasi asiat ovat kansalaisen perusoikeuksia, jotka oikein perustuslaissa mainitaan.

Nostan hattua myönnöllesi, että monikultturismi ja moniarvoisuus ovat ikään kuin sisäänkirjoitettuja suomalaiseen "maan tapaan".

Eiköhän tämä ole taputeltu. Kuollut hevonen ei juokse, ja sillä hyvä.

No kun ei ole! Nuivassa manifestissa vaaditaan, että

Suomen tulee luopua nykyisestä, muualta Länsi-Euroopasta ja varsinkin Ruotsista kopioidusta monikultturistisesta valtioideologiasta, erilaisuuden ihannoimisesta ja itsetarkoituksellisesta ylläpidosta.

Älyllisen rehellisyyden nimissä vaadin, että taputtelisit vähän tuota.
"Itse en kylläymmärrä, miksi valheiden levittämisen pitäisi olla kiellettyä." - Jussi Halla-aho

Pliers

• Guest
« Reply #32 on: July 29, 2010, 17:45:58 »

Jokatapauksessa luettelemasi asiat ovat kansalaisen perusoikeuksia, jotka oikein perustuslaissa mainitaan.

Nostan hattua myönnöllesi, että monikultturismi ja moniarvoisuus ovat ikään kuin sisäänkirjoitettuja suomalaiseen "maan tapaan".

Moniarvoisuus on. Se ei silti anna oikeuttaa hyväksikäyttää tuota jaloa periaatetta. Monikulttuurisuutta ei ollut vielä keksittykään, kun perustuslakia piirrettiin.

Eiköhän tämä ole taputeltu. Kuollut hevonen ei juokse, ja sillä hyvä.

No kun ei ole! Nuivassa manifestissa vaaditaan, että

Suomen tulee luopua nykyisestä, muualta Länsi-Euroopasta ja varsinkin Ruotsista kopioidusta monikultturistisesta valtioideologiasta, erilaisuuden ihannoimisesta ja itsetarkoituksellisesta ylläpidosta.

Älyllisen rehellisyyden nimissä vaadin, että taputtelisit vähän tuota.

jaha...

No tuossahan se monikultturismi on sinulle selitetty. Kovin tuo tutulle minun silmään näyttää. Kyllä minä voin tuon allekirjoittaa.

Offline Bacheabef

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #33 on: July 29, 2010, 18:15:43 »

Monikulttuurisuutta ei ollut vielä keksittykään, kun perustuslakia piirrettiin.

Juu, sen vissiin keksi Jussi Halla-aho ;) Joka tapauksessa valtiosääntömme kuuluu:

1 luku

Valtiojärjestyksen perusteet

1 §

Valtiosääntö

Suomi on täysivaltainen tasavalta.

Suomen valtiosääntö on vahvistettu tässä perustuslaissa. Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.

Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi.

Liikumavapaudesta säädetään:

9 §

Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

Jokaisella on oikeus lähteä maasta. Tähän oikeuteen voidaan lailla säätää välttämättömiä rajoituksia oikeudenkäynnin tai rangaistuksen täytäntöönpanon varmistamiseksi taikka maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseksi.

Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan. Lailla voidaan kuitenkin säätää, että Suomen kansalainen voidaan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi luovuttaa tai siirtää maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa on taattu.

Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla. Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu.

Mitäpä minä tähän osaan lisätä?

Kyllä minä voin tuon allekirjoittaa.

No niin, kantasi "suomalaisena" on nyt tullut selväksi.
« Last Edit: July 29, 2010, 18:17:41 by Bacheabef »
"Itse en kylläymmärrä, miksi valheiden levittämisen pitäisi olla kiellettyä." - Jussi Halla-aho

Pliers

• Guest
« Reply #34 on: July 29, 2010, 18:22:15 »

Mitäpä minä tähän osaan lisätä?

Ei tuo kyllä mikään Graalin malja vielä ollut  :D

Kyllä minä voin tuon allekirjoittaa.

No niin, kantasi "suomalaisena" on nyt tullut selväksi.

Sinun kantasi "suomalaisena" ei vielä ihan tullut. Mitähän tuossakin taas näet...

Offline Bacheabef

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #35 on: July 29, 2010, 18:41:43 »

Sinun kantasi "suomalaisena" ei vielä ihan tullut. Mitähän tuossakin taas näet...

Olen oppi- ja asevelvollisuuden täysimääräisinä suorittanut rikkeetön suomalainen mieshenkilö.

Minä lupaan ja vakuutan kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä olevani Suomen valtakunnan luotettava ja uskollinen kansalainen. Tahdon palvella maatani rehellisesti sekä parhaan kykyni mukaan etsiä ja edistää sen hyötyä ja parasta.

Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista yhteiskuntajärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tahi maan yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

Joukkoa, johon kuulun, sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun.

Lupaan käyttäytyä kunnollisesti ja miehekkäästi, totella esimiehiäni, noudattaa lakeja ja asetuksia sekä säilyttää hyvin minulle uskotut palvelussalaisuudet. Tahdon myös asetovereitani kohtaan olla suora ja auttavainen. Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään lahjain tahi muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani.

Jos minut asetetaan esimiesasemaan, tahdon olla alaisiani kohtaan oikeudenmukainen, pitää huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan, olla heidän neuvonantajanaan ja ohjaajanaan sekä omasta puolestani pyrkiä olemaan heille hyvänä ja kannustavana esimerkkinä.

Kaiken tämän minä tahdon kunniani ja omantuntoni mukaan täyttää.
« Last Edit: July 29, 2010, 19:29:12 by Bacheabef »

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
    • View Profile
« Reply #36 on: August 04, 2010, 23:38:54 »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Reconquista

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #37 on: August 05, 2010, 03:05:39 »

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.minedu.fi/OPM/Kansainvaeliset_asiat/kansainvaeliset_jaerjestoet/unesco/sopimukset/kulttuurisenmoninaisuudenjulistus

Se,että Suomi on jotain allekirjoittanut ei tarkoita että kyseinen sopimus olisi hyvä tai ettei sitä voitaisi irtisanoa tai purkaa. Olen usein osallistunut väittelyihin joissa jotkut ovat sitä mieltä että Suomi on ollut monikulttuurinen maa tsaarinajalta, hyvä jos ei kivikaudelta asti, ja toiset sitä mieltä että Suomi on vasta nyt monikulttuuristunut ja toiset sitä mieltä että Suomi voi olla tulevaisuudessa olla monikulttuurinen. Asummeko jonkinlaisissa vaihtoehtotodellisuuksissa? Joku todisteli Suomen ikiaikaista monikulttuurisuutta luettelemalla Suomen vähemmistöja joihin hän luki karjalaiset. Minä olen karjalaismummoni kasvattama enkä koskaan huomannut mummollani mitään omaa kulttuuria muihin ympärilläni oleviin aikuisiin nähden jollei kulttuuriksi lasketa murretta ja taipumusta kerätä kaikki löytämänsä sienet ja tehdä niistä suolasieniä joista muut eivät pitäneet. En pitäisi Suomea monikulttuurisena vaikka meille muuttaisi miljoona protestanttista valkoista pohjoiseurooppalaista koska heillä ja meillä on liian vähän eroa. Monikulttuurisuus vaatii ei- länsimaista väkeä, mitä eksoottisempaa etnoa sen parempaa.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
« Reply #38 on: August 05, 2010, 07:30:46 »

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.minedu.fi/OPM/Kansainvaeliset_asiat/kansainvaeliset_jaerjestoet/unesco/sopimukset/kulttuurisenmoninaisuudenjulistus

Se,että Suomi on jotain allekirjoittanut ei tarkoita että kyseinen sopimus olisi hyvä tai ettei sitä voitaisi irtisanoa tai purkaa.

Kyse ei ole mistään sopimuksesta vaan poliittisesta julistuksesta, jollaisilla on tositilanteessa valtiolle yhtä paljon painoarvoa kuin vessapaperilla. Paitsi, että vessapaperi on kriisitilanteessa erittäin arvokasta.

"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Jussi Marttila

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #39 on: August 05, 2010, 10:01:43 »
Joku todisteli Suomen ikiaikaista monikulttuurisuutta luettelemalla Suomen vähemmistöja joihin hän luki karjalaiset. Minä olen karjalaismummoni kasvattama enkä koskaan huomannut mummollani mitään omaa kulttuuria muihin ympärilläni oleviin aikuisiin nähden jollei kulttuuriksi lasketa murretta ja taipumusta kerätä kaikki löytämänsä sienet ja tehdä niistä suolasieniä joista muut eivät pitäneet. En pitäisi Suomea monikulttuurisena vaikka meille muuttaisi miljoona protestanttista valkoista pohjoiseurooppalaista koska heillä ja meillä on liian vähän eroa. Monikulttuurisuus vaatii ei- länsimaista väkeä, mitä eksoottisempaa etnoa sen parempaa.

Luulen että karjalaisesta vähemmistöidentiteetistä puhuvat ovat kiinnostuneet jostain muusta kuin siitä että miten sinä asian koet.
Sun bikinipöksyt on seeprannahkaa
Ja eniten inhoat maitorahkaa
Ja sitäkun hiutaleet paakkuuntuu veteen
Ja sitäkun miehelläei ota eteen

Offline Steffers

• Full Member
    • View Profile
« Reply #40 on: August 05, 2010, 11:47:04 »
Monikulttuurisuus vaatii ei- länsimaista väkeä, mitä eksoottisempaa etnoa sen parempaa.

Miten niin vaatii?

Offline Kontturi

• Full Member
    • View Profile
« Reply #41 on: August 05, 2010, 12:30:04 »
Olen usein osallistunut väittelyihin joissa jotkut ovat sitä mieltä että Suomi on ollut monikulttuurinen maa tsaarinajalta, hyvä jos ei kivikaudelta asti, ja toiset sitä mieltä että Suomi on vasta nyt monikulttuuristunut ja toiset sitä mieltä että Suomi voi olla tulevaisuudessa olla monikulttuurinen. Asummeko jonkinlaisissa vaihtoehtotodellisuuksissa? Joku todisteli Suomen ikiaikaista monikulttuurisuutta luettelemalla Suomen vähemmistöja joihin hän luki karjalaiset...

Alkajaisiksi voisi olla hyvä pureutua kulttuurin määritelmään. Ennen itsenäisyyden aikaa Suomen alueella on nimittäin halki tunnetun historian asunut väkeä joka on:
a.) Ollut geneettisesti toisistaan hyvin eriytynyttä maan eri osissa.
b.) Puhunut eri kieliä: ruotsia, nyky-suomeen laskettavia murteita, karjalaa, eri saamen murteita, saksaa, venäjää.
c.) Harjoittanut hyvin erilaisia uskontoja (katolilaisuus ja protestanttisuus, ortodoksisuus ja vähitellen väistyneet kansanuskomukset) sekä elinkeinoja, kaskitaloudesta ja poronhoidosta kartanotalouteen ja valtamerikauppaan.
d.) Kokenut me-yhteisönsä täysin toiseksi sakiksi kuin muut maan alueella asuneet: varsinaiset ortodoksikarjalaiset ja savolaismurteita puhuvat luterilaiset ovat kutsuneet toisiaan halki historian hehkuvassa heimohengessä ja veljesrakkaudessa ruotsheiksi ja ryssiksi. Eikä tämä uskonnollis-kielellinen kahtiajako ole pelkästään uuden ajan historian ilmiö: vielä 1918 brittien oli varsin helppoa aseistaa karjalaiset ajamaan suomalaisten vapaaehtoisretkikunnat asevoimin pois Itä-Karjalasta koska tulijoita ei millään muotoa koettu "meikäläisiksi."

Kerro toki miksei Suomen aluetta tämän perusteella voi kutsua jo historiallisestikin monikulttuuriseksi, vai onko kyseinen sana nyt vain nykytulkinnaltaan niin vastenmielinen että sitä pitää väen väkisinkin välttää?

Offline ATL

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #42 on: August 05, 2010, 19:02:13 »
Joku todisteli Suomen ikiaikaista monikulttuurisuutta luettelemalla Suomen vähemmistöja joihin hän luki karjalaiset. Minä olen karjalaismummoni kasvattama enkä koskaan huomannut mummollani mitään omaa kulttuuria muihin ympärilläni oleviin aikuisiin nähden jollei kulttuuriksi lasketa murretta ja taipumusta kerätä kaikki löytämänsä sienet ja tehdä niistä suolasieniä joista muut eivät pitäneet. En pitäisi Suomea monikulttuurisena vaikka meille muuttaisi miljoona protestanttista valkoista pohjoiseurooppalaista koska heillä ja meillä on liian vähän eroa. Monikulttuurisuus vaatii ei- länsimaista väkeä, mitä eksoottisempaa etnoa sen parempaa.

Meidän suomalaisten kokemukset monikulttuurisuudesta ja sen tunnustamista vastustavien toiminnasta ovat paljon monimuotoisempia. Minun Laatokan rannoilla eläneet isovanhempani kyllä tunnistivat olevansa vähemmistöä ja eri kulttuuria vaikkeivät olleet mitään "eksoottisia etnoja".
Sodan jälkeen perheeni vienankarjalaista perua oleva sukunimi muutettiin suomalaiseen muotoon ja samalla päätettiin erota ortodoksisesta kirkosta ja vaihtaa luterilaisuuteen. Syy: syvälle Hämeeseen muuttaneet isovanhempani saivat kuulla olevansa ryssiä, ja mikä tärkeämpää, lapsia kiusattiin koulussa ryssiksi. Ripaus monikulttuurisuuden realiteetin hyväksyntää olisi saattanut olla paikallaan, vai kuinka? Se tuskin olisi haitannut sodassa pahasti haavoittuneen isoisäni ja pienten lastensa kanssa kaksi kertaa evakkomatkan kulkeneen isoäitini integroitumista hämäläiseen pikkukaupunkiin.

Näistä asioista ei aikanaan puhuttu paljon. Mummoni avautui joistakin asioista vasta kymmenisen vuotta sitten. Ainakin minulle sukuni kokemukset ovat jättäneet tietyllä tapaa kriittisen vierauden tunteen myös suomalaista kulttuuria ("maan tapaa") kohtaan. Meillä suomalaisilla kun on hyvin monenlaisia kokemuksia suomalaisesta maan tavasta, sen hyvistä ja huonoista puolista.
Nuiva=penseä, piittaamaton, epäystävällinen, vastahakoinen.

Annushka

• Guest
« Reply #43 on: March 07, 2011, 16:09:18 »
Nostetaanpas tällaista vanhaa ketjua, kun siihen liittyvä vieraskynäkirjoitus Hesarissa oli. Mielestäni kirjoitus on aika hyvä ja tasapainoinen, joskin monet siinä käsitellyt asiat ovat tulleet täällä foorumillakin jo aiemmin esiin. Esimerkiksi tuo ristiriita väitetyn kaikkea määrittelevän "monikultturismi-ideologian" ja todellisuudessa harjoitetun politiikan välillä on mielenkiintoinen huomio, kun moni ei jotenkin tunnusta tätä pointtia laisinkaan.

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Multikulturalismin+arvostelijat+ovat+hakoteill%C3%A4/1135264330208

VIERASKYNÄ
Multikulturalismin arvostelijat ovat hakoteillä
Eurooppalaisten yhteiskuntien nykypäivään ja tulevaisuuteen kuuluu etninen ja kulttuurinen monimuotoisuus.

Pasi Saukkonen
Kirjoittaja on yleisen valtio-opin dosentti ja toimii tutkijana Helsingin yliopiston Etnisten suhteiden ja nationalismin tutkimuskeskuksessa Cerenissä.

Useiden valtioiden johtajat ovat viime aikoina todenneet maahanmuuttopolitiikan epäonnistuneen maassaan. Vastikään multikulturalismin ottivat silmätikukseen myös Britannian pääministeri David Cameron ja Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy.

Valtioiden etnisestä ja kulttuurisesta monimuotoistumisesta on toki syytä keskustella. Euroopassa on käynnissä yhteiskuntien murros, joka kyseenalaistaa monia vakiintuneita käytäntöjä. On kuitenkin olemassa suuri vaara, että huomio kiinnitetään vääriin asioihin.

Keskustelusta on syntynyt vaikutelma, että Euroopassa olisi laajamittaisesti tuettu maahanmuuttajien yhteisöjen eristäytymistä sekä länsimaiden arvoista ja normeista poikkeavia käytäntöjä. Tämä käsitys on väärä.

Maahanmuuttopolitiikkaa arvioi viime syksynä myös Saksan liittokansleri Angela Merkel. Hän totesi, että yritys rakentaa Saksaan monikulttuurinen yhteiskunta on epäonnistunut. Väite oli outo, sillä tällaista politiikkaa ei ole koskaan harjoitettu Saksassa eikä useimmissa muissakaan maissa.

Ristiriidasta huolimatta Merkelin käsitys otettiin myönteisesti vastaan Euroopan medioissa.

Maahanmuuttajien oman kielen, kulttuurin ja etnisen identiteetin säilyttämistä yhteiskuntaan integroitumisen ohessa on pidetty hyvänä ideana lähinnä Ruotsissa, Britanniassa ja Alankomaissa. Niissäkään tällaista politiikkaa ei ole silti toteutettu kovin laajamittaisesti. Kaikkea hyväksyvää kulttuurista relativismia ei ole harjoitettu missään. Britannia ja Alankomaat ottivat jo vuosituhannen vaihteessa etäisyyttä multikulturalismiin.

Yhteisöjen eriytyminen, yksilöiden radikalisoituminen sekä ihmisoikeuksien ja yksilönvapauksien loukkaukset uskonnon tai kulttuurin nimissä ovat vakavia ilmiöitä. Niitä esiintyy kuitenkin myös maissa, jotka eivät koskaan ole kannattaneet monikulttuurisen yhteiskunnan rakentamista. Monikulttuurisuusideologia ei siten voi olla näiden ilmiöiden syy.

Kielteisistä asioista ei siksi päästä eroon pelkästään politiikkaa muuttamalla. Harkitsemattomilla muutoksilla voi olla merkittäviä haittavaikutuksia. Esimerkiksi julkisen tuen kieltäminen maahanmuuttajien järjestöiltä saattaa heikentää huomattavasti niiden mahdollisuuksia auttaa ihmisiä löytämään paikkansa yhteiskunnassa.

Kuvitelma, että nuorten poliittis-uskonnollista radikalisoitumista voitaisiin ratkaisevasti vähentää retorisilla taikatempuilla tai tukipolitiikan muutoksilla, on jopa vaarallinen. Radikalisoitumisen syyt ja kehitys voivat jäädä analysoimatta kunnolla, eikä ilmiöön aidosti vaikuttaviin tekijöihin päästä puuttumaan.

Vaikka Eurooppaan muuttaa kieleltään, uskonnoltaan ja kulttuuriltaan hyvin monenlaisia ihmisiä, kritiikki kohdistetaan miltei yksinomaan islamilaisiin. Niin teki myös Cameron puheenvuorossaan.

On totta, että osa tämän ajan merkittävistä ongelmista liittyy Euroopan muslimeihin. Toisaalta suuri osa heistä on integroitunut asuinmaihinsa hyvin. He kykenevät sovittamaan yhteen uskonnollisen elämänsä ja identiteettinsä sekä arkensa maallistuneessa länsimaisessa yhteiskunnassa.

Yhden uskonnollisen ryhmän epäanalyyttinen arvostelu leimaa ja syyllistää niitäkin, joissa ei ole mitään arvostelun aihetta. Se myös haittaa merkittävästi mahdollisuuksia rakentaa maltillista ja sopeutumiskykyistä eurooppalaista islamia.

Jos kotoutumisen epäonnistuminen pannaan vain maahanmuuttajien ja uusien vähemmistöryhmien syyksi, vastaanottomaan omat politiikat, hallintokäytännöt ja arvomaailma säästyvät kriittiseltä arvioinnilta.

Maahanmuuttajien heikko työllistyminen ja omiin yhteisöihinsä sulkeutuminen saattavat johtua myös siitä, että kantaväestö ei halua olla heidän kanssaan tekemisissä ja rekrytoinnissa esiintyy järjestelmällistä syrjintää. Myös näitä ulkopuolelle sulkevia mekanismeja pitäisi tutkia kunnolla.

Julkisuudessa on viime aikoina haikailtu yhteisiä arvoja ja normeja sekä kansallista lojaaliutta. Onkin tärkeää käydä laajaa keskustelua siitä, mikä ihmisiä yhdistää nykyisissä yhteiskunnissa. Samalla pitää pyrkiä vahvistamaan yhteenkuuluvuudentunnetta ja keskinäistä solidaarisuutta.

Tämä ei kuitenkaan onnistu, jos kieltäydytään tunnustamasta yhteiskuntien muuttumista. Eurooppalaisten yhteiskuntien nykypäivään ja tulevaisuuteen kuuluu etninen ja kulttuurinen monimuotoisuus. Vastaus uusiin haasteisiin ei löydy vanhasta kansallisesta identiteetistä.

Monikulttuurisuus ei tarkoita sitä, että kaikkia kulttuurisia tapoja ja käytäntöjä pitäisi suvaita tai tukea julkisesti. Rajalinjojen vetäminen sallitun ja kielletyn sekä yksityiselämään kuuluvan ja julkisesti tuettavan väliin vaatii kuitenkin summittaisten sohaisujen sijaan perinpohjaista keskustelua ja kunnollista harkintaa.

Monikulttuurisuus ideologiana ja poliittisena käytäntönä ei ole itseisarvo, ja sen arvostelu on täysin aiheellista. Kritiikin tulee kuitenkin perustua tosiasioihin.

Ratkaisuja mietittäessä pitäisi harkita, osuvatko ne aiottuihin kohteisiin ja onko niillä todella haluttuja vaikutuksia. Muuten hyvät tarkoitukset voivat johtaa hyvin kielteisiin seurauksiin.

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #44 on: March 07, 2011, 16:22:33 »
Helsingin Sanomat on taas näemmä kohottamassa rimaa. Ei ollenkaan hassumpaa, ja tervetullut lausunto tasapainottamaan professori Kanniaisen perusteiltaan vaillinaiseksi jäänyttä mielipidekirjoitusta.

Mihinkähän dosentti Kyösti Tarvainen on kadonnut?

Best,

J. J.