Author Topic: Uskovaisuuden rappio  (Read 1139 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kourumies

• Hero Member
    • View Profile
Uskovaisuuden rappio
« on: June 24, 2013, 11:54:56 »
Eräs kaverini, jolla riittää aikaa omituisiin harrastuksiin, luki hiljattain Jouko Pihon omaelämäkerran ja päätyi siihen johtopäätökseen, että Piho oli ennen kaikkea tapahellari. Kirjasta syntyi hänen mukaansa vaikutelma, että Joukon profeetallisen kohkaamisen takana oli ennen kaikkea hellarien kulttuuri (sarjassamme "se on hei niiden kulttuuria, pitää ymmärtää ja suvaita"), jossa ihmisellä ei ilmeisesti ole mielipiteitä meidän ymmärtämässämme mielessä, vaan kaikki pitää perustella jumalallis-profeetallisella inspiraatiolla. (Tällöin tietysti ei myöskään ole legitiimejä mielipide-eroja, koska kaikki erimielisyydet ovat heti vastakkainasetteluja minun jumalallisen inspiraationi ja sinun jumalallisen inspiraatiosi välillä ja johtavat välittömästi ryhmittymän jakaantumiseen ja hajaannukseen. Jotta niin ei kävisi, kaikkien on omissa profetioissaan ja inspiraatioissaan pysyteltävä turvallisen arvattavien äärioikeistolaisten latteuksien linjoilla.) Pointtina on, että kun Jouko esiintyy profeettana, niin siellä takana ei ole mikään meidän jumalattomien epähellareiden hulluuskohtaukseksi mieltämä oikea mielenjärkytys tai inspiraatio, vaan pikemminkin sellainen kulttuuri, jossa kuuluu vastoin parempaa tietoa esittää inspiroitunutta.

En voi sille mitään, mutta koska olen itse saanut tietyssä määrin uskonnollisen kasvatuksen, olen oppinut pitämään uskonnollista inspiraatiota aitona asiana, jota ei ole sopivaa teeskennellä. Omassa ympäristössäni hellarien kiihkoilulle hieman hymyiltiin, mutta samalla ymmärrettiin, että uskonto oli elämän, kuoleman ja iankaikkisuuden kysymys ja sellaisena omiaan järkyttämään mieliä. Hellareita pidettiin siis uskonkiihkossaan vilpittöminä ja ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta ansaitsevina olentoina.

Pihon jutuista saa kuitenkin sen kuvan, että koko hellariudessa ei ole kyse mistään muusta kuin uskonnollisen inspiraation tietentahtoisedta teeskentelystä äärioikeistolaisen latteusmaailmankuvan nostamiseksi arvostelun yläpuolelle. Onko niin että hellariudessa ei koskaan ole muusta ollutkaan kyse?
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.