Author Topic: Suvaitsevaisuus ja sosiaaliset riskit näinä aikoina  (Read 21852 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kaptah

• Hero Member
    • View Profile
Re: Suvaitsevaisuus ja sosiaaliset riskit näinä aikoina...
« Reply #15 on: July 28, 2012, 10:16:59 »
Minä taas olen tutustunut viime aikoina moniin mukaviin muslimeihin, sekä vapaamielisiin että vanhoillisiin. (...) Siksipä olen sitä mieltä että heitä saa tänne mielellään haalia lisääkin.

Kieltämättä erittäin väkevä perustelu. Minusta tuollainen yksittäistapauksen yleistäminen ei ole kovin kestävä peruste muodostaa mielipidettään tällaisessa asiassa. Ymmärtänet tuolta pohjalta erinomaisesti myös heitä, joiden kokemukset muslimeista sattuvat olemaan lompakon luovuttaminen steissillä, meluava naapuri ja vittumainen ja ylimielinen lankomies Irakista ja jotka tämän vuoksi ovat sitä mieltä, että heitä ei ole tarvetta haalua tänne lisääkin?

Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
  • Hate the sin, love the sinner
    • View Profile
Re: Suvaitsevaisuus ja sosiaaliset riskit näinä aikoina
« Reply #16 on: July 28, 2012, 10:52:49 »
No, Kap ja kumppanit, ketkä nyt sinne Hommalle(kin) kirjoittelevat: kuinka on toisin päin? Vilkuilin tuossa Homman 19-sivuista ketjua Onko nuivuus tuottanut ongelmia lähipiirissäsi ja siltähän tuo vaikuttaisi, että turpa on pidettävä tukossa, jos meinaa työpaikkansa ja asiakkaansa säilyttää. Onko vieläkin näin? Onko oltava hiljaa rasisti- ynnä muiden vastaavien syytösten takia, perusteettomilta tuntuvien syytösten pelossa, vaikka ei itseään sellaiseksi alkuunkaan kokisi tai että siihen ei mitään perustetta ulkopuolinenkaan näkisi? Sitten kun jotain sykähdyttävää sattuu, pitää päästellä höyryä Hommalla ja siellä, missä se on sosiaalisesti hyväksyttävämpää ja taas sitä mennään.

Vanha antisemiittien "en ole rasisti, mutta..." -selitys kuuluu "mutta kun minulla on juutalaisia kavereitakin...". Onko sama ilmiö nähtävissä myös oikeiden piilorasistien vakuutteluissa? Niitä piilorasisteja tuolla kukkispuolella on pilvin pimein, minun nähdäkseni.

Jotenkin väsyneeltä tuntuu tuo muutamaan mukavaan mamukaveriinkin vetoaminen, kun siitä ei enää vuosiin ole ollut kyse. Harvassa kai he todella ovat, ihmiset, joiden mielestä tosiaankin päivettyneemmät olisivat lähtökohtaisesti jonkinlaisia alempia olentoja. Monesti tuntuu, että niin sanottujen kukkahattujen mielissä, mielen sopukoilla ovatkin alempia ja siksi hyssytellään ja kaveerataankin: ei haluta tunnistaa itsessään itseä vähemmän mairittelevia, sinänsä inhimillisiä piirteitä ja kun niitä ei tunnisteta eikä käsitellä, ne piilevät siellä ja ilmaantuvat usein vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.

Paljon edelleenkin niputellaan maahan muuttaneita ihmisiä, humanitaarinen maahanmuuttaja ja työperäinen, kiintiöpakolainen ja turvapaikanhakija, perheenyhdistäjä ja surutta, omaa agendaa tukevasti nyt ainakin, silloin kun se omaan pirtaan sopii. Milloin on edullista tarkastella kaikkia yhtenä möykkynä, milloin taas yksilöinä niin myös toimitaan, olipa mamufiili tai -kriitikko. Olkiukkeleita rustaillaan ahkerasti - ja joka puolella. Kivaa niitten näprääminen toki voi ollakin, siksi niitä värkkäilevätkin kaikki, mutta että myötäänsä.

Vaivaako meitä edelleenkin tiedon puute, leimaamiset ja itsesensuuri?
« Last Edit: July 28, 2012, 11:09:46 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Taha Islam

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #17 on: July 28, 2012, 11:03:08 »
Minä taas olen tutustunut viime aikoina moniin mukaviin muslimeihin, sekä vapaamielisiin että vanhoillisiin. (...) Siksipä olen sitä mieltä että heitä saa tänne mielellään haalia lisääkin.

Kieltämättä erittäin väkevä perustelu. Minusta tuollainen yksittäistapauksen yleistäminen ei ole kovin kestävä peruste muodostaa mielipidettään tällaisessa asiassa. Ymmärtänet tuolta pohjalta erinomaisesti myös heitä, joiden kokemukset muslimeista sattuvat olemaan lompakon luovuttaminen steissillä, meluava naapuri ja vittumainen ja ylimielinen lankomies Irakista ja jotka tämän vuoksi ovat sitä mieltä, että heitä ei ole tarvetta haalua tänne lisääkin?

Jos haluat tavata muslimeja, ikäviä tai mukavia, heidät löytää moskeijasta. Muslimit eivät notku steissillä ja ryöstele ohikulkijoita. Ai joo, se, että on kotoisin muslimimaasta ei tarkoita, että olisi muslimi.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #18 on: July 28, 2012, 11:11:33 »
Jos haluat tavata lestadiolaisia, ikäviä tai mukavia, heidät löytää suviseuroilta. Se, että on kotoisin Koillismaalta ei tarkoita sitä, että on lestadiolainen.

Jos haluat lukea latteuksia, lue sitten vaikka Hesarin pääkirjoitus.
« Last Edit: July 28, 2012, 11:14:55 by Vongoethe »

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
    • View Profile
« Reply #19 on: July 28, 2012, 11:34:30 »
Kannattaa muistaa, että puhun nimenomaan sosiaalisista riskeistä.

Minua siis todennäköisesti aletaan karttamaan ja pitämään ongelmana yms. vaikkakin minua on viime kesänä uhattu vetää turpiinkin asian tiimoilta...

Mitä tulee taas Kaptahiin ja kumppaneihin, niin veikkaanpa, että he ovat sortuneet siihen, että homma antaa valheellisen kuvan perehtyneisyydestä itse asiaan.

Asia menee näin. Veikkaan, että Kaptah ei ole kovin kummoisesti asiaa miettinyt ennen törmäämistä netin ns. "maahanmuuttokriittisiin" blogeihin, hommaan yms. --> Hänelle on syntynyt kuva, että on perehtynyt, hän on ymmärtänyt miten vähän lopulta on tiennyt ja on silti ollut ns. suvaitsevainen mielipiteiltään...

Summa summarum, tietämättään itse asiasta suvainnut. = suvaitsevaistoa. (vaiston varassa vain suvainnut)

Itse asiassa esim. Suomessa moni uskoo satoihin asioihin tällä samalla tavalla. Emme kykene perehtymään kaikkiin asioihin, joka taas luo tilaa niille, jotka haluavat luoda illuusion perehtyneisyydellä pönkittääkseen omaa agendaansa. Esim. evoluutioteoria, voisin käyttää kreationistien argumentteja tavallista lukion käynyttä vastaan ja olisin erittäin varma, että hän ei osaisi vastata kaikkiin kysymyksiin.

Kreationismi siis vastaa siinä mielessä halla-ahoismia, että kumpaankin saattaa olla heikolla perehtyneisyydellä aikaiusempi kanta, kumpaakaan asiaa ei välttämättä silti olla syvällisesti pohdittu ja silti kreationisti opit ja halla-aho-opit voivat tarjota näennäisen perehtyneisyyden itse asiaan. (ja saada aikaan kuvan, että ihmiset tyhmästi ja sokeasti uskoo evoluutioon tai suvaitsee...)

EDIT_ Yksi asia jäi mainitsematta kreationismin ja halla-aholaisuuden yhteydestä, kummatkin tuntuisivat olevan kiilataktiikoita korkeampiin tavoitteisiin!
« Last Edit: July 28, 2012, 11:36:35 by Username1 »
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Harri

• Guest
« Reply #20 on: July 28, 2012, 11:42:20 »
Quote from: Piilohompanssi
Vanha antisemiittien "en ole rasisti, mutta..." -selitys kuuluu "mutta kun minulla on juutalaisia kavereitakin...". Onko sama ilmiö nähtävissä myös oikeiden piilorasistien vakuutteluissa? Niitä piilorasisteja tuolla kukkispuolella on pilvin pimein, minun nähdäkseni.

Jotenkin väsyneeltä tuntuu tuo muutamaan mukavaan mamukaveriinkin vetoaminen, kun siitä ei enää vuosiin ole ollut kyse. Harvassa kai he todella ovat, ihmiset, joiden mielestä tosiaankin päivettyneemmät olisivat lähtökohtaisesti jonkinlaisia alempia olentoja. Monesti tuntuu, että niin sanottujen kukkahattujen mielissä, mielen sopukoilla ovatkin alempia ja siksi hyssytellään ja kaveerataankin: ei haluta tunnistaa itsessään itseä vähemmän mairittelevia, sinänsä inhimillisiä piirteitä ja kun niitä ei tunnisteta eikä käsitellä, ne piilevät siellä ja ilmaantuvat usein vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.

Juu, "kukkiklset" ovat niitä oikeita rasisteja. Nuivat näkevät asiat vain rehellisessä ja realistisessa valossa ja joutuvat itkemään illalla itsensä uneen, kun joutuvat pelkäämään päivisin mielipiteidensä takia. Tämän takia sitten tulee niitä lopulta harmittomia ylilyöntejä höyryjä Hommalla päästettäessä.

Hassuttelu- ja itsesensuurimoodi off:

"Kivan" "pohdiskeleva" tyyli sulla nykyjään. Viesti tulee kuitenkin selväksi: rasisteja ei ole juuri missään paitsi kukkisten joukossa runsaasti.
« Last Edit: July 28, 2012, 11:45:37 by Harri Mulari »

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #21 on: July 28, 2012, 11:46:10 »

"Kivan" "pohdiskeleva" tyyli sulla nykyjään. Viesti tulee kuitenkin selväksi: rasisteja ei ole juuri missään paitsi kukkisten joukossa runsaasti.

Idiootteja ainakin on.

Harri

• Guest
« Reply #22 on: July 28, 2012, 11:54:50 »

Idiootteja ainakin on.

Byhyy,

niistä vanhoista kikoista, joista sä niin tykkään muita syytellä. Klassisempaa ei voi ollakaan, kuin kääntää omasta viiteryhmästään mahdollisesti epäedullisen kuvan antavat jutut päälaelleen ja siten sotkea keskustelu.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #23 on: July 28, 2012, 12:00:26 »
Kannattaa muistaa, että puhun nimenomaan sosiaalisista riskeistä.

Kaikella ja kaikilla on riskinsä.

Minua siis todennäköisesti aletaan karttamaan ja pitämään ongelmana yms. vaikkakin minua on viime kesänä uhattu vetää turpiinkin asian tiimoilta...

Onka kiihkeää. Eihän tuollaista pitäisi olla, kyllä pitäisi pystyä livenä puhumaan kiihkottomasti noistakin asioista - tai olla puhumatta. Itse en liion muualla ole puhunutkaan, kuin mitä täällä.

Mitä tulee taas Kaptahiin ja kumppaneihin, niin veikkaanpa, että he ovat sortuneet siihen, että homma antaa valheellisen kuvan perehtyneisyydestä itse asiaan.

Voi pitää paikkansakin. Silti, ei sitä perehtyneisyyttä kaikin puolin tapaa jossain Iltasonomien tai edes Hesarin jutuissa.

Asia menee näin. Veikkaan, että Kaptah ei ole kovin kummoisesti asiaa miettinyt ennen törmäämistä netin ns. "maahanmuuttokriittisiin" blogeihin, hommaan yms. --> Hänelle on syntynyt kuva, että on perehtynyt, hän on ymmärtänyt miten vähän lopulta on tiennyt ja on silti ollut ns. suvaitsevainen mielipiteiltään...

Otapa hetkeksi koko Halla-aho pois kuvioista. Onko Halla-aho oire vai syy? Kyllä samoja juttuja on voinut lukea ennen internetiäkin, pikkuisen peitellymmin ja sordinoidummin, sama laulu siellä useinkin pohjalla on ollut. Siltikin, se ei ole ainoa laulu ja siinäkin laulussa on useampi kuin yksi säkeistö. Ennen kuin olin mistään Halla-ahosta kuullutkaan, näin samoja juttuja myös verkossa, ei niissä mitään uutta ole. Korkaeintaan suurin piirtein samalla tavalla asioihin suhtautuvat ovat löyhästi hänen kirjoitustensa ympärille kertyneet.

Summa summarum, tietämättään itse asiasta suvainnut. = suvaitsevaistoa. (vaiston varassa vain suvainnut)

No koko "suvaitsevaisto" nyt on aika uusi termi, olkiukoksi osoittautunut. Sitäkin käytellään aika suruttomasti.

Itse asiassa esim. Suomessa moni uskoo satoihin asioihin tällä samalla tavalla. Emme kykene perehtymään kaikkiin asioihin, joka taas luo tilaa niille, jotka haluavat luoda illuusion perehtyneisyydellä pönkittääkseen omaa agendaansa. Esim. evoluutioteoria, voisin käyttää kreationistien argumentteja tavallista lukion käynyttä vastaan ja olisin erittäin varma, että hän ei osaisi vastata kaikkiin kysymyksiin.

Kreationismi siis vastaa siinä mielessä halla-ahoismia, että kumpaankin saattaa olla heikolla perehtyneisyydellä aikaiusempi kanta, kumpaakaan asiaa ei välttämättä silti olla syvällisesti pohdittu ja silti kreationisti opit ja halla-aho-opit voivat tarjota näennäisen perehtyneisyyden itse asiaan. (ja saada aikaan kuvan, että ihmiset tyhmästi ja sokeasti uskoo evoluutioon tai suvaitsee...)

EDIT_ Yksi asia jäi mainitsematta kreationismin ja halla-aholaisuuden yhteydestä, kummatkin tuntuisivat olevan kiilataktiikoita korkeampiin tavoitteisiin!

Eikö tuo kreationismikeskustelu ole koko lailla marginaalia, tekemällä tehty nettihoax? Toki kuulin hiljattain kuhmolaisesta opettajasta, joka oli lestadiolainen tai jotain. Oli jättänyt biologian tunnilla oppilailleen kalvon, jossa asiat kerrottiin opetussuunnitelman mukaan ja itse poistunut luokasta. Tuokin on käsittääkseni varsin harvinaista.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #24 on: July 28, 2012, 12:07:05 »

Byhyy,

Itke vaan, se helpottaa.

niistä vanhoista kikoista, joista sä niin tykkään muita syytellä. Klassisempaa ei voi ollakaan, kuin kääntää omasta viiteryhmästään mahdollisesti epäedullisen kuvan antavat jutut päälaelleen ja siten sotkea keskustelu.

Tuossa on se ongelma, että mistään omasta viiteryhmästä ei ole kyse muualla kuin korkeintaan omassa, sanonko millaisessa päässäsi. Sitä sotkua voit etsiä vaikka sieltä, aloittaa ainakin.

Eiköhän niitä heille epäedullisia juttuja ole luettavissa ihan itse Hommalta vieläkin, luulisi, että niitä ei tarvitse erikseen hautoa. Jos niitä haluaa enemmänkin esille tuoda, tämä tuskin on siihen sopiva forum jo pelkästään häviävän pienen lukijamääränsä takia. Mene vaikka Usariin huutamaan jos huutaa pitää.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
    • View Profile
« Reply #25 on: July 28, 2012, 12:23:05 »
Otapa hetkeksi koko Halla-aho pois kuvioista. Onko Halla-aho oire vai syy? Kyllä samoja juttuja on voinut lukea ennen internetiäkin, pikkuisen peitellymmin ja sordinoidummin, sama laulu siellä useinkin pohjalla on ollut. Siltikin, se ei ole ainoa laulu ja siinäkin laulussa on useampi kuin yksi säkeistö. Ennen kuin olin mistään Halla-ahosta kuullutkaan, näin samoja juttuja myös verkossa, ei niissä mitään uutta ole. Korkaeintaan suurin piirtein samalla tavalla asioihin suhtautuvat ovat löyhästi hänen kirjoitustensa ympärille kertyneet.

Jos katsot oikein tarkkaan, niin lainaukseen, johon vastaat, ei sisälly sanaa Halla-aho.. Toki myöhemmin.

No koko "suvaitsevaisto" nyt on aika uusi termi, olkiukoksi osoittautunut. Sitäkin käytellään aika suruttomasti.

Sillä oli ainakin minulle muitakin merkityksiä kuin vain joku omituinen ryhmä. Minulle se tarkoitti juurikin vaistoa, suivaitaan ilman parempaa perehtyneisyyttä itse asiaan ja jopa laitetaan hanttiin, kun tullaan esittämään uusia näkökulmia, jotka on omaksunut, kun kuvittelee, että nyt on tarpeeksi syvästi perehtynyt asiaan...

Eikö tuo kreationismikeskustelu ole koko lailla marginaalia, tekemällä tehty nettihoax? Toki kuulin hiljattain kuhmolaisesta opettajasta, joka oli lestadiolainen tai jotain. Oli jättänyt biologian tunnilla oppilailleen kalvon, jossa asiat kerrottiin opetussuunnitelman mukaan ja itse poistunut luokasta. Tuokin on käsittääkseni varsin harvinaista.

Voi olla ja voi olla, että halla-ahoismi on huono sana tälle. Tuollaisia yhtäläisyyksiä kuitenkin näen niissä.

Ja hei, minä en ole Harri Mulari. Ja jos todellakaan et ole hompputrolli, niin nyt tiedät miltä se ajojahti tuntuu... Jos olet, niin aikas epeli olet siinä samalla.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #26 on: July 28, 2012, 12:39:29 »

Ja hei, minä en ole Harri Mulari. Ja jos todellakaan et ole hompputrolli, niin nyt tiedät miltä se ajojahti tuntuu... Jos olet, niin aikas epeli olet siinä samalla.

En mää välitä, kun ei Mularin mölinä pidä paikkaansa, ei siinä ole päätä, ei häntää. Aasit nyt hirnuvat kaikkialla.

En sellaista ole uskonutkaan enkä epäile vilpittömyyttäsi. Muista, sinänsä pikkuasioista, maailmaltakin tarttuneista on ollut yleensä kyse.

Relanderin juttu oli mielessä täälläkin nähdyistä ja jonkin verran puiduistakin jutuista. Tuollainen ei ole suinkaan mitenkään harvinaista.

Noh, sitten minun koko viiteryhmäni on hommalaisia. Katsotaanpas tuttava- ja ystäväpiiriäni tässä kaupungissa tuolta osin: maahanmuuttajien opettajia muutama, yksi pyörittää monikulttuurikahvilaa ja erinäisiä EU-projekteja, varsinaisia hyysäreitä. Paikallisilla vihreillä tuskin olisi mitään sitä vastaan, että ryhtyisin heidän ehdokkaakseen tai julkiseksi tukijakseen, mitä en kuitenkaan tee, politiikka kun ei kiinnosta. Yksi opetti mamuille s-postin ja netin käyttöä ja sillä lailla. Naapurustossa pörrää heitäkin, kaikenlaisia mamuja pilvin pimein, ei kyllä useinkaan tule edes ajatelleeksi, mitä nyt kaupassa englannintaa uusille ihmisille, mitä jukurttipurkin kyljessä lukee, mikäli sellaisia kyselevät. Hirveitä hompansseja kaikki tyynni varmaankin, YLE, sanomalehdetkin, Hesaria myöten, muusikkotuttavistani ja -ystävistäni puhumattakaan.

Yksi kamu on kyllä suomen kielen proffana kun nyt tarkemmin ajattelee. Varmaan on sitten hompanssi hänkin, taatusti ihka aito rasisti.

Että sellainen hompanssi.

Tuo Mularin syytös nyt vain on niin päätön, että ei siitä kannattane perustaa. Ongelmia ilmeisesti oman identiteetin kanssa tai jotain, liikaa nettiä ja kaljaa, liikaa puoluepolitiikkaa, liian vähän naisia.
« Last Edit: July 28, 2012, 12:42:36 by Vongoethe »

Harri

• Guest
« Reply #27 on: July 28, 2012, 12:55:05 »
Ja itse aiheesta. Tässä nyt on sen verran leimallisesti tullut oltua niin kukkahattua, siis ennen kuin koko termi keksittiin kaapata hompanssien nimittelypakkiin, niin kaveripiireissä ei mitään erityisempiä riskejä ole asiaan sisältynyt. Kaikki tiesivät mitä saavat, ottakaa tai jättäkää. Itsekin siedin ihan ok jotain umpirasistisia kavereiden kavereita, jos samassa baarissa joutui vaikka istumaan. Ei ne sentään mitään neekerinpotkijoita olleet, vaikka ihan rehellisesti rasisteiksi itseänsä kutsuivatkin. Se oli ihan tyypillistä erityisesti sellaisessa duunaritaustaisessa porukassa.

Hompanssihyökyaallon iskettyä tulin kyllä hetkeksi varovaisemmaksi, kun "nuivistuminen" alkoi yleistyä. Onneksi olin ehtinyt karata oikeassa elämässä vähän älyllisempään ympäristöön, joten yhtä murskaavana pettymyksenä ihmisyyteen nuiva jytkyttely ei iskenyt päin kasvoja.

Jossain raksaporukoissa kyllä pidin mielipiteeni omana tietonani. Sen verran avoimen vihamielisiä siellä oltiin jo töissä olevia virolaisia kohtaan. Yhtä helvetin Essonbaaria nuo miesvaltaisten duunariporukoiden jutut tuppaavat olemaan. Jos se on sitten se sosiaalinen viiteryhmä muutenkin, niin taatusti vaatii voimia ja kunniallisuutta toimia omatuntonsa mukaan. Sellaista se on tosin ollut käsittääkseni siis jo pidempään, Homman^^^ ja somen myötä sitä imbesilliä mölinää ei tuntunut pääsevät oikein missään karkuun.  

Harri

• Guest
« Reply #28 on: July 28, 2012, 12:58:36 »

Katsotaanpas tuttava- ja ystäväpiiriäni tässä kaupungissa tuolta osin...

Ahaa, sä oletkin sitten "piilorasisti", koska kaveeraus? Sellaisen tuntomerkinhän keksit juuri äsken antaa.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #29 on: July 28, 2012, 13:12:44 »

Katsotaanpas tuttava- ja ystäväpiiriäni tässä kaupungissa tuolta osin...

Ahaa, sä oletkin sitten "piilorasisti", koska kaveeraus? Sellaisen tuntomerkinhän keksit juuri äsken antaa.

Kiitos. Olikin aiemmin epäselvyyttä siitä, oletko debiili vai imbesilli. Enää ei ole.

Jos olisin rasisti, olisin sitä julkisesti ja tekisin taatusti kaikkeni sen eteen, että ensimmäistäkään mamua ei maahan päästettäisi. Olenko mahdolliseti sitä tehnyt? Mitä helvetin syytä sellaista olisi piilotella sinunkaan mukaasi.

Sehän oli vain yksi pointti. Sen käyttö edellyttää, että on sellainen, mitä kieltää olevansa. Ellei ole, useimmilla meistä on kavereita, ystäviä, tuttavia, sukulaisiakin maahanmuuttajissa, sitä ei tarvitse erikseen korostaa vieläpä ainoana pointtina. Ellei ole maahanmuuttajaystä'viä, niin sekään ei kyllä sinänsä kenestäkään rasistia tee. Aika penikkamaista ajattelua: minullapa on mamukamuja, minäpä en voi olla rasisti eikä minulla varmaan ole rasistisia asenteita, ni.

Ajattelussasi - tai sen puutteessa - on kyllä hyvin paljon yhtäläisyyksiä juuri arkkityyppiseen Homma-ignoramus-ajatteluun. Joku joskus sanoi, että meitä toisissa ihmisissä kiinnostaa vain se, mikä on samaa kuin meissä itsessämme, sen me helpoimmin tunnistamme ja siihen samastummekin, muu ei kiinnosta tippaakaan. Esimerkiksi, jos tuntee intensiivistä vihaa ja sen vihan kohde vain vaihtelee verrokeilla niin eikö samasta asiasta ole kyse? Sinua tuollainen tuntuu erityisesti kiehtovan.
« Last Edit: July 28, 2012, 13:15:17 by Vongoethe »